Ani najmenší báwo neostal povesti automobilky nič dlžný a pod kapotu sa dostalo množstvo pohonných jednotiek. Základ benzínovej ponuky tvoril štvorvalec o objeme 1,6 litra s výkonom 85 kW (116i) a maximálnym krútiacim momentom 150 Nm. Motor obsahuje šestnásťventilový rozvod s premenným časovaním sacích a výfukových ventilov. Z dôvodu priaznivej ceny je značne rozšírený. Svojou dynamikou však zaostáva za BMW očakávaniami a ak patríte medzi akčnejších vodičov, rozhodne sa treba obzrieť po silnejšej verzii. K silným stránkam motora nepatrí ani spotreba, ktorá sa pohybuje v priemere okolo 8-8,5 litra, pri svižnejšej jazde kľudne aj nad 10 litrov, čo je vzhľadom na priemernú dynamiku troška veľa. Naviac agregát nevyniká ani v oblasti spoľahlivosti. Nezriedka beží po studenom štarte len na dva či tri valce. Servisy sa snažili tento problém riešiť nahraním nového softvéru riadiacej jednotky alebo výmenou sviečok či zapaľovacích cievok. Problémy spôsobuje aj napinák rozvodovej reťaze, ktorý sa po čase zadiera a správne nenapína reťaz. Výsledkom je hrkanie a hlavne riziko preskočenia reťaze. Problém riešili servisy dodatočnou montážou plechovej súčiastky, ktorá sa v prípade problémov s nefunkčným napinákom snažila zabrániť preskočeniu reťaze. Situácia sa výrazne vylepšila príchodom novej 116i v roku 2009, ktorá už bola odvodená z dvojlitrového motora, rovnako ako v prípade modelov 118i a 120i. Okrem vyššej spoľahlivosti, lepšej dynamiky a nižšej spotreby bola v základe aj šesťstupňovú prevodovka (od 2007).
Ďalšími motormi v ponuke bola dvojica štvorvalcových dvojlitrov v dvoch výkonnostných verziách (118i a 120i). Obsahujú variabilné časovania sacích a výfukových ventilov VANOS v kombinácii s variabilným zdvihom ventilov Valvetronic. Plne variabilné riadenie časovania a zdvihu ventilov pracuje na princípe riadenia zaťaženia motora bez škrtiacej klapky, čo je technika, ktorá umožňuje dosahovať vysokého výkonu resp. priaznivej spotreby. Klasické motory vybavené škrtiacou klapkou musia najmä pri menšom zaťažení nasávať vzduch okolo čiastočne otvorenej škrtiacej klapky, čo sú straty, ktoré sa nakoniec odrazia vo zvýšenej spotrebe paliva. Pri tomto systéme sú podľa aktuálneho zošliapnutia pedálu akcelerátora nastavované zdvihy ventilov a doba ich otvorenia. Výsledkom je zníženie strát, nižšia spotreba, rýchlejšia odozva motora a priaznivejšie emisie. Toľko teória a aká je realita?
Motory poskytujú skutočne podstatne lepšiu pružnosť ako slabšia 116i (85 kW) pri porovnateľnej spotrebe. Škoda, že až do modernizácie mala verzia 118i len päťstupňovú manuálnu prevodovku. V menšej miere, ale podobne ako staršia 116i sa aj tieto motory potýkali s problémami s nepravidelným chodom. Začiatkom roka 2007 prešli benzínové štvorvalce 118i a 120i modernizáciou a priniesli zásadnú novinku – priame vstrekovanie High Precision Injection s piezoelektrickými vstrekovačmi. Táto technika priniesla okrem zvýšenia výkonov aj zníženie priemernej spotreby. 118i posilnila z 95 na 105 kW, krútiaci moment vzrástol o 10 na 190 Nm, maximálna rýchlosť stúpla o 2 km/h na výsledných 210 km/h, zrýchlenie 0-100 na 8,8 s (- 0,6 s) a priemerná spotreba podľa výrobcu klesla o 1,4 litra na výsledných 5,9 l/100 km. V prípade 120i stúpol výkon na 125 kW (predtým 110 kW), 210 Nm (+ 10 Nm), najvyššia rýchlosť 224 km/h (+ 7 km/h), zrýchlenie 0-100 km/h za 7,8 s (- 0,9 s) a priemerná spotreba klesla o 1,1 litra na výsledných 6,4 l/100 km. Spočiatku mali motory vybavené technológiou priameho vstrekovania HPI občasné technické problémy, postupne ich však výrobca vyriešil.
Napriek tomu, že aj dvojlitrové štvorvalce (najmä 120i) poskytujú slušnú dynamiku, to pravé športové zvezenie prinášajú až benzínové šesťvalce so zdvihovým objemom troch litrov. Najrozšírenejšia je verzia s výkonom 195 kW. Šesťvalce z rady N52 mali blok motoru z hliníkovo-horčíkovej zliatiny a boli v dvoch vyhotoveniach, 325i (160 kW) a 330i (190 kW). Šesťvalce rovnako ako štvorvalce majú štyri ventily na valec, ktoré sú ovládané pokrokovým variabilným zdvihom (Valvetronic) a časovaním (Double Vanos). Oba šesťvalce poskytujú vodičovi veľmi dobrú pružnosť. Jazda s nimi je naozajstná nefalšovaná radosť a máloktorého športovo orientovaného vodiča nechá chladným. Šesťvalce vynikajú veľmi kultivovaným prejavom, lineárnym záťahom a super zvukom. Potešia aj priaznivou spotrebou, ktorá sa pohybuje pri kľudnej jazde aj pod 8 litrov, pri športovej okolo 15 a priemer nie je problém zvládnuť v rozmedzí 9-10 litrov. Ich miernou nevýhodou je len menšia rozšírenosť a to najmä z dôvodu vyššej obstarávacej ceny. Oba atmosféricky plnené šesťvalce sú nadpriemerne spoľahlivé a iba pri väčšom kilometrovom nábehu sa môžu objaviť problémy so zapaľovacími cievkami alebo snímačom natočenia vačkového hriadeľa. Pri väčšej spotrebe oleja sa väčšinou jedná o zle fungujúce, ale pomerne lacno opraviteľné odvetrávanie kľukovej skrine motora.
Lahôdkou je ale motor radu N54 zabudovaný do verzie 135i. Jedná sa o preplňovaný priamovstrekový šesťvalec s výkonom 225 kW. Využíva dvojicu rovnakých turbodúchadiel, pričom každé preplňuje iba tri valce a tiež priame vstrekovanie HPI, veľmi podobné dieselovému common-railu, kedy sa vstrekuje benzín priamo do valcov pod tlakom 200 barov. Výkonové charakteristiky tohto motora sú naozaj špičkové a robia z jednotky malú raketu. Trocha horšie je to už so spoľahlivosťou. Motor hneval nevyrovnaným chodom, tiež nevyrovnaným výkonom a obtiažnym štartovaním. Na vine môžu byť chybné vstrekovače alebo zlý software, ale najčastejšie vysokotlakové čerpadlo systému priameho vstrekovania HPI.
Ani dieselové motory nezaostávali a postupne sa vypracovali na špičku vo svojich kategóriach. Niet divu, majú slušnú kultúru chodu, sú výkonné, spoľahlivé a naviac veľmi úsporné (najmä verzie po modernizácii). Štvorvalce boli do roku 2007 zastúpené dvojlitrom radu M47 v dvoch prevedeniach, 118d (90 kW) a 120d (120 kW). Zaujímavosťou je ťažšie stále sprevodovanie slabšej verzie 118d, a tak vyznela 320d podstatne dynamickejšie ako by napovedal výkonový rozdiel, pričom spotreba silnejšej verzie bola iba nepatrne vyššia. Oba štvorvalce vynikajú aj lineárnym záťahom, bez tzv. turbo-kopancov. Znamená to pekne plynulý nárast výkonu, ktorý v dobe uvedenia na trh nemal konkurenciu a ešte aj dnes by sa mnohé automobilky mohli učiť. Niektorým motoristom sa síce môže zdať, že motory (a najmä slabšia 118d či neskôr uvedená 116d) idú oproti rovnako výkonnej konkurencii slabšie, práve kvôli absencii spomínaného turbo-kopanca, realita je však úplne iná, o čom svedčia aj skvelé hodnoty zrýchlenia. Obe motorizácie sú veľmi spoľahlivé, iba občas pohnevá snímač hmotnosti vzduchu, po väčšej porcii kilometrov prichádza na rad opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník alebo vstrekovače a turbodúchadlo.
V druhej polovici roka 2007 boli oba dieselové motory nahradené novou generáciou s označením N47, ktorá obsahovala vstrekovanie common-rail tretej generácie. Motory už mali celohliníkovú konštrukciu, dvojicu vyvažujúcich hriadeľov, elektricky ovládané lopatky turba a tiež piezo-vstrekovače (320d). Výkon oboch verzií posílil na 105 kW a 130 kW. Sú taktiež zatiaľ spoľahlivé, iba pri 320d (130 kW) vie pohnevať porucha ovládania turbodúchadla, častejšie sa vyskytuje štrajkujúci EGR ventil, či štartér.
V priebehu roka 2009 sa objavila zatiaľ posledná variácia dvojlitrového dieselového štvorvalca N47 s označením 116d. Napriek nijak oslnivému výkonu 85 kW má slušný krútiaci moment 260 Nm, ktorý bohato stačí na bežnú jazdu a naviac sa odmení veľmi dobrou spotrebou. Spotreba dvojlitrových dieselov sa v prípade starších verzií pohybuje v priemere medzi 6-7 litrov, po modernizácii ešte o pár dcl klesla. Od konca roku 2007 pribudla aj verzia 123d s dvojlitrovým TwinTurbo motorom s výkonom 150 kW. Vozidlu poskytuje naozaj veľmi slušnú dynamiku, pri zachovaní rozumnej spotreby v priemere sa pohybujúcej okolo 6-6,5 litra. Výhoda je, že aj dynamická jazda znamená odber paliva na úrovni 8-9 litrov.
Prevodovky sú väčšinou šesťstupňové manuálne (pri slabších verziách päťstupňové manuálne) alebo šesťstupňové automatické Steptronic. Manuálne prevodovky majú krátke dráhy, sú presné, ale občas kladú pri preraďovaní väčší odpor. Ak je tuhosť radenia výrazná najmä na prvom stupni, môže to byť následok opotrebovanej synchronizácie. Automat Steptronic pochádza od nemeckej firmy ZF a je naozaj spoľahlivý.
Prednosti a nedostatky
dynamický a jedinečný dizajn |
menej miesta vzadu najmä v pozdĺžnom smere |
vynikajúce jazdné vlastnosti na suchu, skvelá obratnosť a ovládateľnosť |
tuhší podvozok a horší jazdný komfort (hlavne kvôli Run-Flat pneumatikám) |
presné a komunikatívne riadenie |
chudobná základná výbava |
sporné vznetové motory (hlavne od 2007) |
slabšia kvalita niektorých materiálov a úroveň dielenského spracovania interiéru (do 2007) |
kultivované a výkonné benzínové šesťvalce |
horší výhľad vzad |
presné a komunikatívne riadenie |
päťstupňová manuálna prevodovka prevodovka do modernizácie v prípade modelov 116i a 118i |
ostré a nevädnúce brzdy |
len priemerná dynamika jazdy a vyššia spotreba základnej verzie 116i (do 2009) |
výber až štyroch typov karosérií |
|
skvelý volant |
|
výborné príplatkové športové sedačky |
|
nadštandardná bezpečnostná výbava |
|
široké rozpätie použiteľných otáčok (vrátane dieselov) |
Najčastejšie poruchy
náhodne blikajúce kontrolky bez príčiny - prehratie softvéru (začiatok výroby) |
štrajkujúce audio - slabý príjem, zaseknuté CD (začiatok výroby) |
zaseknuté zámky riadenia - pokles napätia v sieti (začiatok výroby) |
pazvuky z útrob palubnej dosky (do faceliftu) |
vymačkané silentbloky prednej nápravy, opotrebované otočné alebo guľové čapy a tlmiče (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované brzdy resp. zvlnené predné kotúče (hlavne silnejšie verzie) |
občas preskočená rozvodová reťaz - zlyhávajúci napinák (116i, 2004-2005) |
občas chod na menej valcov za studena - môže spôsobovať chybná zapaľovacia cievka (116i, menej 118i a 120i) |
chybný snímač otáčok vačkového hriadeľa - problematické štartovanie |
praskajúca upínacia skrutka alternátora - zvolávacia akcia (118d a 120d, do marca 2005) |
riziko uvoľnenia vstrekovačov (320d) |
zanesený EGR ventil (diesel, hlavne 120d - 130 kW) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - klopanie zo spodnej časti motora sprevádzané nadmernými vibráciami (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebované vstrekovače - nepravidelný a hlučnejší chod, slabšia dynamika (diesel) |
občas problémy s reguláciou turbodúchadla (120d) |
zanesený DPF filter (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
118i, 120i. Konštrukčne takmer zhodné motorizácie sa vyznačujú solídnou dynamikou aj v nízkych otáčkach, začo vďačia variabilnému zdvihu a časovaniu ventilov. Spoľahlivosť je taktiež na slušnej úrovni, podobne ako spotreba pohybujúca sa okolo 8 litrov. Ešte lepšej dynamiky a o niečo nižšej spotreby dosahujú modernizované jednotky v roku 2007. 125i (160 kW) a 130i (195 kW). Šesťvalec je to, čo robí bavorák bavorákom. Už roky dokazuje svoju jedinečnosť skvelým zvukom, dynamikou a kultivovanosťou. Skvelú prácu odvádza aj slabšia verzia 125i, doslova nadpriemernú silnejšia 130i. Pri oboch motoroch oceníte skvelú pružnosť spoľahlivosť a vzhľadom na výkon aj primeranú spotrebu. 118d (105 kW). Modernizovaná 118d dosahuje oproti staršej verzii vyšší výkon pri nižšej spotrebe. Ak k tomu pripočítame veľmi dobrú spoľahlivosť, jedná sa o dobrú alternatívu. Ešte viac dynamiky pri veľmi nízkej spotrebe ponúka výkonnejšia varianta 120d. Na slabšiu 118d však trocha stráca v spoľahlivosti, keďže sa o niečo častejšie vyskytujú technické poruchy. |
116i (85 kW do 2009). Motor poskytuje len priemernú dynamiku, v začiatkoch sa pomerne často vyskytovali technické problémy a ani spotreba nebola silnou stránkou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
116 i | 1596 ccm | N45 B16 A,N43 B16 A | 85 kW |
116 i | 1597 ccm | N45 B16 A,N43 B16 A | 90 kW |
116 i | 1995 ccm | N43 B20 A | 90 kW |
118 i | 1995 ccm | N46 B20 B,N43 B20 A | 95 kW |
118 i | 1995 ccm | N46 B20 B,N43 B20 A | 105 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 110 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 115 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 120 kW |
120 i | 1995 ccm | N46 B20 C,N46 B20 B,N43 B20 A,N46 B20 CC,N46 B20 CD,N46 B20 BD | 125 kW |
135 i | 2979 ccm | N54 B30 A,N55 B30 A | 225 kW |
135 i | 2979 ccm | N55 B30 A | 240 kW |
M | 2979 ccm | N54 B30 A | 250 kW |
125 i | 2996 ccm | N52 B30 A | 160 kW |
130 i | 2996 ccm | N52 B30 A,N52 B30 BF,N52 B30 B,N52 B30 AF | 190 kW |
130 i | 2996 ccm | N52 B30 A,N52 B30 BF,N52 B30 B,N52 B30 AF | 195 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
116 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C | 85 kW |
118 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 90 kW |
118 d | 1995 ccm | N47 D20 C | 100 kW |
118 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 105 kW |
120 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 120 kW |
120 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 130 kW |
120 d | 1995 ccm | N47 D20 C | 145 kW |
123 d | 1995 ccm | N47 D20 B,N47 D20 D,N47 D20 C | 150 kW |
6 komentárov
Peter
by som doplnil ze pri motoroch typu N47 konkretne moj typ 120D pri 189tis km oodisla retaz…nasledne v servise kde ho idu servisovat, mi oznamili, ze aktualne uz maju v servise 14 dalsich aut s tym istym oznacenim motora s tou istou zavadou a su tam aj vozidla so 100tis km a viac najazdene.
Moj je rocnik 2008
Ján
co odišlo?
Lacike
Ahoj Peter, ja sa chystam kupit 118d jazdenku s cca 150 tis. najazdenych od sukromneho predajcu, na co si mam dat pozor? Dakujem za rady.
Stefan
Stefan
Stefan
mám bmw 1 116 i 1955 ccm n43 B 20 A 90 kw ročník 2010 najazdených 204 000 km a podla historie ešte nebol menený rozvod…je to možné? žiadne pazvuky z motora
Cvanco
Štefan, napriek odporúčaniam tu od p.Autorubik si zobral ten najhorší motor 116i? A bez výmeny rozvodu, nič není doživotné to len BMW nás balamuti takými hlupostami. Potom keď sa to pokazí tak vám povedia že doživotná znamená 5r alebo 100tis km – to je životnosť auta podľa BMW potom ho možme dať zošrotovat a kúpiť nové. Takže v takomto duchu treba brať odporúčania výrobcu, je to úplná kravina ako aj long life oleje atď.