Päťkový bavorák s interným označením E39 ponúka aj po viac ako 18 rokoch od uvedenia veľmi dobre odladený kompromis pôžitku z jazdy a pohodlia. To všetko dopĺňa pomaly starnúci športovo elegantný dizajn. Po konštrukčnej stránke znamenala generácia E39 (oproti predchádzajúcej E34) veľký technologický skok. Z mechanického hľadiska napr. celohliníkový podvozok, celohliníkové benzínové šesťvalce, hrebeňové riadenie, atď. Pribudlo ale aj množstvo novej elektroniky – Can-Bus zbernica a rôzne riadiace jednotky. Jazdenky sa pohybujú za zlomok pôvodnej ceny (mimo kultovej verzie M5), pri výbere však treba byť veľmi opatrný. Tachometeri často ukazujú nájazd 150 000-200 000 km, v skutočnosti má ale máloktorý kus (obzvlášť dieselový) menej ako 300 000-400 000 km a hrozí tak riziko veľkých investícií. Je teda veľmi dôležité nehľadieť v prvom rade na čo najnižšiu cenu, ale vyberať si vozidlo v čo najlepšom stave a podľa možností s dokladovanou servisnou históriou.
Päťkový bavorák E39 bol predstavený v septembri 1995, ale do predaja sa dostal až nasledujúci rok. Spočiatku bola k dispozícii len jedna karosárska verzia – sedan. Pod kapotou boli na výber benzínové radové šesťvalce 2,0i 24V s výkonom 110 kW, 2,5i 24V – 125 kW (523i), 2,8i 24V 142 kW (528 i) a jeden dieselový radový šesťvalec 525 tds (85, 105 kW). Počas roka 1996 pribudli nové motory 3,5i V8 – 180 kW (535i) a 4,4i V8 – 210 kW (540i).
Kombi pomenované Touring sa dostalo do výroby v roku 1997. O rok neskôr uviedla bavorská automobilka športovo ladený sedan M5 s päťlitrovým motorom o výkone 294 kW. V septembri sa pod kapotu dostal aj nový rad dieselových motorov, najskôr šesťvalec so vstrekovaním common-rail 3,0d – 135 kW (530d), neskôr pribudol aj štvorvalec so vstrekovaním radiálnym rotačným čerpadlom 2,0d – 100 kW (520d) a radový šesťvalec tiež so vstrekovaním common-rail 2,5d – 120 kW (525d). 525tds bol vypustený z ponuky. Koncom roka sa dostal do ponuky aj elektronický stabilizačný systém DSC, ktorý bol od 528i štandardne, v slabších verziách len za príplatok.
V roku 2000 prebehla modernizácia modelu. Karoséria sa dočkala mierneho faceliftu, okrem iného vozidlo dostalo novú optiku hlavných svetlometov (tzv. Angel Eyes) a pribudli aj nové motory 2,2i – 125 kW (520i), 2,5i – 141 kW (525i) a 3,0i – 170 kW (530i). Výkon verzie 530d bol od apríla 2000 zvýšený na 142 kW a motor 520d prepracovaný na vstrekovanie common-rail so zvýšeným výkonom 110 kW. V roku 2003 bol predstavený nástupca a následne ukončená výroba sedanu. V roku 2004 bola ukončená aj výroba verzie kombi.
Nárazovým testom Euro NCAP prešiel model BMW 5 E39 v roku 1998. Za bezpečnosť posádky pri náraze dostal na tú dobu veľmi slušné štyri hviezdičky z piatich (25 bodov) a naopak za ohľaduplnosť pri strete s chodcom iba jednu hviezdičku zo štyroch (8 bodov).
Prednosti a nedostatky
stále pozerateľný dizajn |
horšie trakčné schopnosti za sťažených adhéznych podmienok (sneh, ľad, blato...) |
kvalitné dielenské spracovanie |
citlivejší hliníkový podvozok |
radosť z jazdy |
niektoré drahšie náhradné diely |
kultivované benzínové motory |
menej spoľahlivé motory 520d (100 kW) a 525tds |
silný a úsporný 530d (525d) |
hlučnejší a menej kultivovaný motor 520d (100 kW) |
solídny komfort odpruženia |
len päťstupňové manuálne prevodovky |
výkonné brzdy |
pomerne zriedkavý výskyt zachovalých a nestočených kusov (hlavne dieslové verzie) |
Najčastejšie poruchy
rozkývané sedadlá (väčší km nábeh) |
nefunkčná podložka záťaže na sedadle - svietiaca kontrolka airbagu |
svietiaca kontrolka stabilizácie DSC - nefunkčný snímač |
zriedka problémy s elektronikou |
nefunkčná klimatiázia |
nadmerné vôle v zavesení náprav - nadmerný hluk pri prejazde nerovností |
opotrebované silentbloky pozdĺžnych vlečných ramien zadnej viacprvkovej nápravy |
veľké vibrácie - nevyvážené kolesá |
vôľa v uložení zadného diferenciálu |
nadmerne opotrebované brzdy - trasenie volantom pri brzdení |
nesúmerný účinok ručnej brzdy |
opotrebované ložiská kolies - nadmerné hučanie |
padanie nafty, problémy so vstrekovacím čerpadlom (2,5 tds, väčší km nábeh) |
prasknutá hlava valcov, chybné snímače hmotnosti nasávaného vzduchu (2,5 tds) |
poruchy termostatu, ventilátora a vodnej pumpy - prehrievanie motora (začiatok výroby, hlavne 2,0 d - 100 kW) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - pískavý zvuk, slabší ťah alebo nadmerné dymenie a spotreba oleja (do rv. 2000) |
nefunkčné rotačné vstrekovacie čerpadlo (2,0 d - 100 kW) |
občas prasknutie tesnenia pod hlavou valcov alebo samotnej hlavy a zriedkavo prepálené piesty (2,0 d - 100 kW) |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu - auto nemá ťah (diesel) |
občas nefunkčný snímač tlaku v zbernici common-rail - riadiaca elektronika vyhodnotí, že nie je nafta |
občas nefunkčné palivové čerpadlo - nepočuť vrčiaci zvuk po zapnutí kľúčika |
nefunkčný EGR ventil - strácanie výkonu |
poškodené vstrekovače - tečú, vozidlo vydáva klepavý zvuk, stráca sa tlak v zbernici common-rail a auto stráca ťah (nekvalitná nafta, common-rail motory) |
prasknuté-uvoľnené swirl klapky - hrozí vážne poškodenie motora (do konca 2003, 330d) |
občas nefunkčný snímač polohy sacej vačky - motor nechce naštartovať, nemá impulz o stave polohy vačky (common-rail) |
nefunkčný potenciometer pedálu |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - klepanie, trhanie pri rozjazde |
nefunkčná zapaľovacia cievka - chod na menej valcov (benzín) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
530d (135 a 142 kW), 525d preplňovaný vznetový radový šesťvalec, 24 ventilový rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva Common Rail. Tento motor poskytuje E39 suverénnu dynamiku pri rozumnej spotrebe, naviac je veľmi kultivovaný. Z dôvodu poddimenzovaných automatických prevodoviek od GM sa odporúča radšej zvoliť manuálnu prevodovku. 530i (170 kW), atmosféricky plnený benzínový radový šesťvalec. Mimoriadne kultivovaný, pružný a výkonný motor poskytujúci vodičovi ozajstnú radosť z jazdy. Naviac sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou a solídnou spotrebou. |
525tds (105 kW), preplňovaný vznetový radový šesťvalec, ventilový rozvod OHC, nepriame vstrekovanie paliva do predkomôrky. Koncepčne zastaralý dieselový motor síce ponúka solídnu dynamiku a vyznačuje sa aj mechanickou odolnosťou, v spodných otáčkach je ale dosť lenivý, čo núti nejedného vodiča viac šliapať na plyn aj v prípade nedostatočne zahriateho motora. To znamená veľké riziko prasknutia hlavy a podobne je to aj vtedy, ak sa agregát nenechá po jazde riadne dochladiť. 520d (100 kW). Motor sa síce vyznačuje úspornou prevádzkou, je však pomerne hlučný a nezriedka ho trápia technické problémy. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
520 i | 1991 ccm | M52 B(20 6 S3) Vanos | 100 kW |
520 i | 1991 ccm | M52 B(20 6 S3) Vanos,M52 B(20 6 S4),M52 B20 | 110 kW |
520 i | 2171 ccm | M54 B22,M54 B22 (226S1) | 125 kW |
523 i | 2494 ccm | M52 B25 (Vanos),M52 B25 TU | 125 kW |
525 i | 2494 ccm | M54 256 S5,M54 B25,M54 B25 (256S5) | 141 kW |
528 i | 2793 ccm | M52 B28,M52 B28 TU,M52 B28 (286S1),M52 B28 (286S2) | 142 kW |
530 i | 2979 ccm | M54 306 S3,M54 B30 ,M54 B30 (306S3) | 170 kW |
535 i | 3498 ccm | M62 B(35 8 S1),M62 B35 | 173 kW |
535 i | 3498 ccm | M62 B(35 8 S2),M62 B35 TU | 180 kW |
540 i | 4398 ccm | M62 B44 (448S1),M62 B44 (448S2) | 210 kW |
M 4.9 | 4941 ccm | S38 B49,S62 B50 | 294 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
520 d | 1951 ccm | M47 D20,M47 204 D1 | 100 kW |
525 d | 2497 ccm | M57 D25,M57 D25 (256D1) | 120 kW |
525 td | 2497 ccm | M51 D25 | 85 kW |
525 tds | 2503 ccm | M51 D25 (Inter.) | 105 kW |
530 d | 2926 ccm | M57 D30 | 135 kW |
530 d | 2926 ccm | M57 D30,M57 D30 (306D1) | 142 kW |
14 komentárov
Tomas
Mam BMW 5, dal som si urobit bezplatne test v jednom autoservise a som velmi spokojny, na margo toho vsetkeho aky som mal problem s autom, teraz uz je ok, vrelo odporucam ak by niekto si chcel urobit test bezplatne na auto kontakt na pana je 0905609892.
Zolky
Toto auto bolo vždy moje vysnívané a stále je. Pre mňa je to najkrajší bavorský model, ktorý uzrel svetlo sveta, len bohužiaľ u nás na Slovensku je takmer nemožné nájsť bezchybný model s nižším počtom km (do tých 200 000). Môj ideál je 530d Individual s oranžovou kožou a M paketom. V Nemecku ich nájdeme zopár, ale ich cena je stále vysoká, no za kvalitu sa platí 🙂
Marcel Janco
Recenzia doplnená o informácie nášho čitateľa Borisa.
Tibor
Nádherný článok. Nádherné auto. Avšak takéto autíčko potrebuje kvalitný servis, čo je aspoň v mojich končinách ťažko zohnať. Zaujal ma príspevok čitateľa „Borisa“. Ak má servis, chcem servisovať iba uňho. Respektíve tam, kde to „Boris“ odporúči. Nejaký kontakt na čitateľa „Borisa“. Ďakujem za akúkoľvek odpoveď.
MJ
Vydržte ešte chvíľu (pár týždňov), pripravujeme komplet nové komunikačné prostredie, kde sa bude dať skontaktovať a veríme aj dobre poradiť.
laco
ja vlastnim e39 2.5d nadmieru spokojny kupil som ho mal 169000 teraz mam na tachometri okolo 200 000km jazda nad pomery spolahlive tiche a po facelite takže čo ponukaju ine šunky za velke peniaze neda sa porovnat ma ešte webasto.dobra vaec. a je to bavorak vyrobeny v nemecku len tolko zdravim
Peter Marčišovský
Že vyrobený v Bavorsku. No to všetko bez rozdielu. Skôr to, že jediný bavorák vyrobený na mieru, teda bavorák, ktorý už nikdy nebude, zlaté časy sú akosi preč. Možno, ešte ak tak 750i F01 celkom vydarený, ináč nič. Náhodou sused ho kúpil asi rovnako ako Ty, pozrel som si ho zblízka, ale no, až taký prekvapený nie som. Oproti súčasným autám, teda od 2010 a vyššie je to už vnímané skôr ako veteránske auto, teda hranatejšie tvary a užšie rozmerovo, síce nie je ani rozmerovo zvnútra zbytočne veľké, také akurát na vyššiu strednú triedu, neviem, či máš Touring, čo je až dosť precízne Combi, ani Mondeo nie je také prekvapivé, ale dosť som klamaný motormi a prevádzkovými nákladmi. Som čakal, že aspoň 520i bude ešte 4-valec, teda niečo cez 2L objem motorovo, ale čo sa dalo čakať, jediný 4-valec je 520d. Nie, že by som bol totálne vymletý main-streamom, lebo diesely stále sú bežnou záležitosťou, ale BMW má lepšie benzíny, VW staršie modely zase diesel a čo nevidím, že ani jeden benzín do E39 nie je 4-valec, len 6, a to ešte aj radový. Jednak, tým, že 6-valec, tak do 100 km/h zrýchlenie, dymamika so spotrebou nič moc, skôr zaspaté, keďže 6-valce sú od 100 km/h vyššie pre stabilnejšiu dymamiku motora diaľnicou, čo 4-valec vždy zaspáva. Spotreba na 6-valec starý benzín sa dalo čakať, od 10l/100km vyššie a PZP cca 160,- € a aj to len jedna poisťovňa ponúka, takže som pôvodne čakal, že to bude daily car, lebo do 2.000,- € aj svojim designom môže byť, ale 6-valec (horšie z 0-100 km/h) + spotreba + PZP Ťa skôr zruinuje, s takým rozpočtom už má aj diametrálne odlišné auto, napr. 3.6 V6 od VW so 191 kW + 4×4 ako bonus, síce 10x drahšie, ale predsa, to auto je už úplne niekde inde, ak Ti treba vysoko-nákladovú limuzínu, takže za 15-20 ročné auto platiť až tak veľa, no neviem, síce za kvalitu sa platí, to je fakt, veď tak dokonalé BMW nemáš nikde, ale i tak, auto z 90. rokov, no neviem, asi ani nie, lebo aj v Nemecku je ich už raritne málo na dnešnú dobu . . .
Peter
Do e39 sa v pripade diesloveho stvorvalca vzivote 110 kW s comonrailom nedostal. Do konca vyroby bola 520d 100 kW uboha rotacka.
Michal
najkrajsi bavorak aky asi existuje, zvazujem ci by sa oplatila e39 s benzinovym dvojlitrom(110kw) ma s tym niekto skusenost ?
Peter Marčišovský
Ak Ti mám pravdu povedať, nie som síce žiadny TOP odborník na BMW a už vôbec nie na E39-ku, teda len univerzálny mechanik, ale predsa prehodnotil som si všetky motorizácie a práve tvoj typ výberu je najhorší aký môže byť. Radový 6-valec v 2.0 L so 110 kW výkonom je najzbytočnejší a najporuchovejší v tomto aute. Tomu sa vyhni širokým oblúkom, je to jeden z prvých čo sa dostal do výroby, cena pri E39-ke nikdy nerozhoduje ! Ak chceš z tých lacných prvých vyrobených, tak minimálne verziu 523i (Touring) ako R6 s 2.5 L 125 kW, aspoň známy to už má tak rok-dva a zatiaľ vcelku spokojný, i keď to kúpil ako nájazd 330 000 km za 1500,- €, takže skúseností má málo, ale skôr by som sa priklonil ku klasike 528i ako tradičný 2.8 L atmosféra so 142 kW, veď poznáš to z B5-ky, či A4-ky. Ale to je len z tých lacnejších z pred roka 2000. No a ako facelift po 2000r. určite 520i (Touring), neviem či to je ešte tiež R6, alebo už len bežná záležitosť R4, teda ako 2.2 L 125 kW, alebo potom ešte tu novšiu 2.5 – ku so 141 kW, ale ak mám pravdu povedať, tak môj výber by bol naisto 2.2 L 125 kW, ten sa pre bežného nenáročného používateľa zdá byť najvhodnejší, ale predsa, je to stále ešte 2 aj niečo, a také nízko-objemové 6-valce i keď radové nič moc, skôr 2.5-ka asi najlepší výber so 141 kW, lebo ten lacnejší 125 kW na 2.5 R6 je jednak slabý a aj žerie okolo 10l/100km pri combinate, čo takú spotrebu spravíš na VW 3.6 FSi (4×4 Haldex) so 191 kW a to už je diametrálne odlišný rozdiel. No a 2.8 L so 142 kW to je len akási lacnejšia varianta od najlepšieho 3.0 L R6 170 kW so 10-12l/100km, keďže ten je aj dnes dosť pridrahý a náhodou môj sused ho síce má, ale kúpil ho ako sedan (Silver Metallic) 7-ročný v 2010 iba s 120 000 km po 1. majiteľovi asi za 15 000,- € ak dobre tipujem, ale on má vyššie postavenie v zahraničnom výrobnom závode, mzdu cez 1000,- € asi 10 rokov, tak sa nediv. Ale 2.8-ky mávali bežne pod 15l/100km combinate, čo spravíš na novšom V8, takže toto tiež iste ani náhodou !
No a tie V8, tak 3,5 L je len lacnejšia verzia od 4.4 L a to sa už dá prirovnávať k športiaku M5-ke s 5.0 L, čisto len na športové účely, žiadne bežné daily-car, i keď M-packet môžu mať aj 3.0 R6 či 3.5 V8, ale stále to nie sú M5-ky. Takže jednoznačná voľba buď tie novšie 2.2 L 125kW alebo 2.5 L 141 kW, i keď skôr sa prikláňam ku 2.2 L v Touring, ale je to BMW, a dokonca vymyslené práve vtedy, keď som sa ešte len narodil, tak minimálne ten 523i so 125 kW spred 2000r, iné neber, len vyhodíš peniaze na vrak, keď autá majú niečo pred pol miliónom km a minimálne 3 majiteľoch. Síce sa zdajú byť ako bezporuchové držiaky, veď 80-90. roky to bola kvalita na celosvetovej špičke, ale vieš ako 20-ročné BMW, len otvárať a otvárať peňaženku. Takže aspoň za mňa v Touringu 2.2 L alebo z tých dvoch 2.5 L v závislosti od lacnejšej či drahšej faceliftovej verzie, ak chceš dobové limo, môžeš aj iné, ale bežné daily-car to tak či tak nebude . . . !
Peter M.
Pýtal si sa len na benzín, čo predpokladám, že o nafte si ani nezvažoval, ale ak vôbec, tak asi len 530d naj-vhodnejší, spoľahlivejší, úspornejší, takže asi tak . . .
Michal
ano chcel som skor benzin pretoze jazdim kratsie trasy a mam radsej vysoke otacky a pekny zvuk avsak nevadil by mi ani diesel, konkretne do trojlitra 142kw tusim by som siel, podmienka musi vsak byt manual, lebo co som cital tak automat od gm bol poruchovy a nedokazal vyuzit plny potencial toho silneho motoru, takze ano prehodnotil som dvojliter je uplna zbytocnost v tomto aute, rozhodujem sa bud medzi benzinom 170kw, alebo dieslom 142kw, ale iba v manuali, to ze si budem musiet doplatit je samozrejmost ale to az tak nevadi, radsej kupit nieco v peknom stave aj za vyssiu cenu ako usetrit a kupit hrkalku z ubohym motorom, problem je vsak v tom ze len malo kusov s najazdom pod 300tisic som nasiel, a dost sa bojim servisu, a cenu nahr. dielov ze to neuzivim a podobne, vyssia spotreba u benzinu mi az tak nevadi konieckoncov to neni take strasne
Peťo Marčišák pre Vás
MICHAL, no dobre, dostal si ma. Prehodnotil som ešte raz vo videách, že čo ako a názory s týmto autom na iných fórach, tak áno, majú pravdu, 528i so 142 kW asi zlatá stredná cesta, i keď spotreba predsa len vyššia ako pri 523i, teda cez 10l/100km to tak či tak bude. Tie 520i so 125 kW a 525i so 141 kW sú už také motory, že no, no, ani-ani, že nejaké bomby na výkon so spotrebou to nie sú, ale sú to predsa len trochu novšie kúsky, takže do 2.000,- € len tak niečo nekúpiš ani v Nemecku, možno na aukciách v Emirátoch, lebo oni tam naceňujú skôr novšie modely, keďže veľmi nevedia, čo to je skutočne poriadne auto všetkých dôb, takže legendárna E39-ka je pre nich veterán, ktorý by najradšej videli na vrakovisku. 520-ka ani ta novšia verzia na to koľko stojí, výkonovo moc nepoteší, 525i je taký priemer, ktorý nenadchne ani neurazí, 528i klenot všetkých dôb, s ktorým keď chceš, tak dáš i mimo mesta za 8l/100 pri 1500ot/min., 530i zo všetkých najlepší, ale oproti 528i už skôr na vyššie otáčky, teda diaľnice, keď sa bavíme len o 6-valcoch, tak z 6 aj 8 valcov najlepší 530-ka, ale len zo 6, teda tých najzákladnejších je to 528-ka. Ale keďže sú drahé na svoju celosvetovú priazeň a tých chceš, trochu aj stav, aby to nemalo práve pol milióna, jednak aj výkon ako aj spotrebu + cenu auta, tak choď tak či tak do tej 523i R6 125 kW. Osobne by som na dnešnú dobu skôr Touring ako sedan, lebo je to praktickejšie a modernejšie, veď také pekné Combi nie je ani jedna Octavia či Mondeo, ale cca za 1.500,- € do tých 200 000 km, ktovie, či aj skutočných by si v Nemecku niečo mohol nájsť, u nás možno tak 2000 – 3000,- €, ale tesne pred zošrotovaním. Spotreba, tak to musíš rátať ako u starých Japoncov okolo 10l/100km, proste také príležitostné jazdenie z nostalgie pre radosť a možno ani veľa peňazí Ťa to stáť nemusí, len ktovie, ako poistka + poplatky pri dovoze za tak staré auto tú 1000-ku, no, neviem, len tak, tak, ale 520i so 110 kW ani cez tvoju mŕtvolu, to je najhoršia voľba s ktoru vyhoríš aj v hrobe, tak stav na tu 523i a máš vyhraté !
Miro S.
absolútne nerozumiem tomu hatu okolo najslabšieho 6valca presne tento typ mám a som s ním spokojný niesom žiadny pretekár auto ide uplne v pohode je kultivované tiché a vo vysokých otáčkach s nádherným zvukom a netuším o akej kazovosti tu píšeš má presne všetky nevôly ako väčšie motory z ponuky, pre človeka, ktorý sa nemusí nikde naháňať a byť na 100ke o 1-2 sekundy skôr je úplne v pohode voľba.