Interiér
Podobne ako exteriér aj interiér doznal oproti predchodcovi revolučných zmien. Celá palubná doska stavila na jednoduchosť a na sedan vyššej strednej triedy aj neobyčajnú strohosť, ktorú opticky oživuje snáď len široký dekoračný pás v drevenom alebo kovovom prevedení. Nenájdete tu ani klasický ukazovateľ teploty motora, na druhej strane nemôže chýbať ručičkový ekonomer.
V podobnom duchu sa nesie aj dizajn stredového panelu, kde funkciu väčšiny tlačidiel obstaráva modifikovaný palubný systém iDrive, ktorý oproti väčšej sedmičke absolvoval inováciu za účelom zjednodušenia ovládania. A naozaj, systém je o poznanie jednoduchší a intuitívnejší. Ešte o riadny krok ďalej je jeho modernizovaná verzia od roku 2007, ktorá ponúka aj voľne programovateľné tlačidlá pre rýchly prístup k požadovanej funkcii. Napriek prepracovanej verzii sa ani v päťke nevyhol iDrive menším či väčším problémom. Týka sa to najmä prvých ročníkov, kde niektoré systémy medzi sebou komunikovali buď chybne alebo vôbec, a tak nebola núdza o plané hlásenia, či úplné výpadky niektorých elektronických systémov. BMW však tento problém celkom uspokojivo vyriešilo zvolávacími akciami na aktualizáciu softvéru.
Z bohatej príplatkovej výbavy stojí za zmienku adaptívny tempomat ACC (Active Cruise Control), elektricky nastaviteľné sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou, adaptívny podvozok, aktívne riadene AFS, adaptívne (natáčacie) svetlomety, varovanie pred nechceným opustením jazdného pruhu alebo hlasové ovládanie. Špecialitkou je systém nočného videnia, ktorý využíva infra-kamery s dosahom až 300 metrov a obraz sa premieta na displeji systému iDrive. Motoristického nadšenca poteší aj head-up displej. Na prednom skle sa zobrazujú dôležité údaje, a tak vodič nemusí venovať pozornosť pohľadu na prístroje. Premietané môžu byť navigačné inštrukcie, rýchlosť vozidla, či informácie systému ACC. Premietanie údajov je kontrolované snímačmi, ktoré majú na starosti aj aktuálnu úpravu jasu, aby boli údaje stále jasne čitateľné.
BMW 5 sa vyrábalo vo verziách sedan a kombi (Touring). Sedan má objem kufra 520 litrov, kombi si v základnom usporiadaní musí vystačiť iba s 500 litrami. Menší základný objem je však rozšíriteľný pomocou ľahko sklápateľných zadných sedadiel na výsledných 1650 litrov. Oproti sedanu je podstatne lepšia využiteľnosť aj vďaka väčšiemu vstupnému otvoru a kombi poteší aj dvojitou uzamykateľnou podlahou, samostatne výklopným sklom či elektricky výklopným zadným vekom.
Kombi sa oproti sedanu odlišuje tiež použitím inej priestorovo menej náročnej zadnej nápravy a sériovo dodávanými vzduchovými mechmi na odpruženie karosérie a udržiavanie svetlej výšky aj v prípade viac naloženého vozidla. Verzia kombi sa dodávala so všetkými motormi ako verzia sedan, vrátane športovej M5.
V prípade karosérie netreba zabúdať na samotnú konštrukciu. Z dôvodu znižovania hmotnosti obsahuje značnú časť dielov vyrobených z ľahkých kovov. Prakticky celá predná časť až po predné stĺpiky je zhotovená z hliníkových zliatin. Tieto ľahké komponenty sú k základnej oceľovej konštrukcii pripevnené samostatnými nitmi a ďalej lepené špeciálnym lepidlom s vysokou pevnosťou, čím sa dosahuje potrebnej tuhosti a spoľahlivosti spoja. Všetko funguje a vyzerá pekne až po okamih, keď treba opraviť vozidlo po havárii. Naozaj kvalitnú opravu dokážu len skúsení klampiari, oboznámení so špeciálne vytvorenými opravárenskými postupmi. Oprava je tak nielen prácna a náročná, ale aj pomerne drahá. Preto treba pri podozrení havarovaného vozidla dať pozor na celkovú kvalitu opravy.
Podvozok a jazdné vlastnosti
Podvozok bol s miernymi úpravami prevzatý z veľkých sedanov radu 7. Kompletná konštrukcia podvozku je až na niektoré diely ako napr. ložiská alebo čapy vyrobená z ľahkej hliníkovej zliatiny. Nápravy sú pružne uložené na hliníkových pomocných rámoch, ktoré sú pružne uložené v karosérii. V zadnom pomocnom ráme je tiež zavesený diferenciál nápravy. Z radu 7 bol prevzatý aj systém Dynamic Drive, teda aktívne stabilizátory. Systém pracuje s dvoma oddelenými polovičkami stabilizátora na každej náprave. Ak priečne zrýchlenie v zákrutách nepresiahne 0,3 G, polovice sú rozpojené a každé koleso sa chová úplne nezávisle pre zabezpečenie maximálneho komfortu. Pri vyššom zaťažení v prudkých zákrutách sa obe polovice spoja a pracujú ako klasický stabilizátor a eliminujú až 80 percent náklonov.
Jazdné vlastnosti popisovanej päťky stále patria na špičku svojho segmentu. Optimálne rozloženie hmotnosti a prepracovaný podvozok umožňuje vozidlu ľahko zatáčať a s nadhľadom zvládať rýchly prejazd úzkymi a kľukatými cestičkami. Zadný náhon má výhodu aj v nulovom vplyve hnacích síl do riadenia, či lepšej trakcii pri akcelerácii. To všetko samozrejme platí pri suchej a kvalitnej ceste. Na mokrej, zasneženej alebo podobne adhéziu znižujúcej vozovke klasická koncepcia pohonu vyžaduje podstatne skúsenejšieho vodiča so značnou dávkou predvídavosti. Preto automobilka vybavila svoj model celou radou bezpečnostných asistentov od stabilizačného programu DSC, cez brzdového asistenta, až po dynamickú kontrolu trakcie DTC.
Komu by ani kontrolná činnosť elektroniky nestačila, niektoré verzie sú vybavené pohonom 4×4, nazývaným xDrive, ktorý výrazne pomáha hlavne na snehom zaviatych kopcovitých vozovkách, kde klasické zadokolky ťahajú za kratší koniec. Pohon xDrive je inteligentný elektronický systém úzko spolupracujúci so stabilizačným systémom DSC. Za normálnych okolností posiela na prednú nápravu 40% a na zadnú 60% krútiaceho momentu. V prípade potreby ho dokáže rozdeliť dopredu až 75%, dozadu 25% alebo dozadu až 100%.
Vďaka prepojeniu s DSC a tiež rôznymi snímačmi napr. natočenia volantu, rýchlosti otáčania kolies, priečnemu zrýchleniu atď., dokáže xDrive veľmi rýchlo reagovať na okamžitú situáciu a vhodnou zmenou trakcie jednotlivých náprav (kolies) dokáže eliminovať vzniknutú nedotáčavosť alebo pretáčavosť ešte pred zásahom samotného DSC. Systém xDrive tak významne zlepšuje využitie vozidla v zimnom období a tiež akceleráciu pri prudkom rozjazde z miesta na povrchoch s nižšou adhéziou. Vyššia hmotnosť a väčšie mechanické odpory systému zvyšujú spotrebu v priemere o jeden liter benzínu resp. 0,5 litra nafty.
Nie každý je však z pohonu všetkých kolies nadšený. Najmä pravoverní fanúšikovia vyčítajú štvorkolke väčšiu ťažkopádnosť a elimináciu pre bavorák tak typickej pretáčavej charakteristiky vozidla, keďže cca 100 kg naviac je prevažne sústredených v prednej časti vozidla. Okrem narušenej vyváženosti je predná náprava viac zaťažovaná a nárast neodpružených hmôt sa tak negatívne prejavuje na mierne zhoršenom komforte jazdy a priľnavosti po nerovnom povrchu.
Systém medzinápravovej viaclamelovej spojky je pri bežnom používaní spoľahlivý a vyžaduje iba raz za 100 000 km výmenu olejovej náplne. Avšak pozor na vozidlá, ktoré boli nadmerne zaťažované napr. ťahaním ťažších prívesov, častejšou jazdou mimo spevnené vozovky či vyťahovaní zapadnutých vozidiel. V týchto prípadoch hrozí väčšie riziko opotrebovania trecích lamiel, čo znamená výmenu celej spojky za viac ako 1500 €. Taktiež sa pri viac ojazdených kusoch oplatí skontrolovať spodok vozidla, či nikde zo systému neuniká olej a neozývajú sa podozrivé zvuky pri pomalšej jazde mimo spevnenej vozovky s vytočenými kolesami na jednu či druhú stranu.
Ako je to so životnosťou a spoľahlivosťou sofistikovaného podvozku? Na rozdiel od svojho predchodcu E39 sú čapy a ramená podstatne robustnejšie, začo môže do značnej miery ich konštrukčná príbuznosť s podstatne ťažšou sedmičkou. Ich priemerná životnosť sa aj na našich nekvalitných cestách pohybuje okolo 150 000 až 200 000 km. Ako prvé sa zvyčajne ohlasujú klopavým zvukom tyčky stabilizátora. Životnosť hliníkových komponentov podvozku je pomerne citlivá na používanie nadmerne širokých kolies a rozširovacích podložiek. Päťka je taktiež veľmi citlivá na kvalitné vyváženie predných kolies, a tak už pri malinkom nevyvážení riadenie nepríjemne vibruje. Ak vibrácie zotrvávajú aj napriek kvalitne vyváženým kolesám, na vine zrejme budú prasknuté silentbloky predných spodných ramien. Tie idú naneštastie vymeniť aj samostatne. V prípade zadnej nápravy sa ako prvé porúčajú horné priečne ramená, čo časom vyústi, že kolesá chytajú sklon podobný písmenu A.
Spomenúť treba aj spoľahlivosť aktívnych stabilizátorov. Tie sa vyznačujú veľmi dobrou odolnosťou a ak sa nejaká porucha vyskytne väčšinou sa jedná o únik oleja zo stabilizátorov pri väčšom počte najazdených kilometrov.
Verzia kombi má zadnú nápravu odpruženú mechmi. Toto riešenie je komfortné a pomerne spoľahlivé, vyžaduje však pravidelnú údržbu (filter, hadičky), ktorá nie je najlacnejšia. Kompresor je pružne ukotvený (pri pravom zadnom kolese), čo znamená, že pri prejazde nerovností sa pohybuje. Po čase sa následkom týchto kmitov poškodí jedna z hadičiek, čo spôsobí, že kompresor nevyvinie dostatočný tlak na to, aby zdvihol zadnú časť vozidla. Vhodné je teda preventívne tieto hadičky vymeniť (aspoň raz za päť rokov). Problém sa začína prejavovať dlhšie trvajúcim zdvihom zadnej časti pri nižších teplotách, pri väčšom poškodení aj vypisovaním hlášky na prístrojovom paneli. Dôležitá je tiež pravidelná (raz za dva roky) výmena filtra kompresora, v opačnom prípade hrozí jeho postupné poškodenie.
Riadenie
Riadenie päťky sa vyznačuje citlivým a presným ovládaním. Hlavne pri prvých ročníkoch bolo možné zaznamenať pri zatáčaní nepríjemné vŕzganie vychádzajúce z priestoru pod volantom. Problém bol v zle mazaných silonových komponentoch riadenia a oprava je zväčša možná iba v autorizovanom alebo odbornom servise, kde sa mazivo zahreje na presne stanovenú teplotu a tým prenikne do potrebných miest.
Komu je klasické riadenie málo, má možnosti si vybrať aktívne AFS s variabilným prevodom od firmy ZF, ktoré sa dodávalo za príplatok. Riadenie mení prevod podľa rýchlosti jazdy, a tak pri otáčaní na mieste sú potrebné len dve otáčky volantu medzi krajnými polohami. Naopak pri rýchlostiach nad 120 km/h je prevod menej strmý a riadenie tak nie je prehnane citlivé na pohyb volantu. Konštrukčne je tvorené dvoma vstupnými hriadeľmi a jedným výstupným. Kým jeden vstupný je ovládaný priamo volantom, druhý je poháňaný elektromotorom. Osadený je ozubenými kolesami so samosvorným skrutkovitým ozubením a podľa signálu riadiacej elektroniky a smeru svojho otáčania, celkový prevod zmenšuje, alebo zväčšuje. V prípade náhodného výpadku riadiacej elektroniky, systém ďalej pracuje ako klasické hrebeňové riadenie.
Brzdy používajú duté kotúče na všetkých kolesách. Zvierajú ich hliníkové strmene s jedným piestom. Samozrejme sú osadené diagnostickým systémom na meranie opotrebovania. Pneumatiky má na starosti systém TDI (Tyre Defect Indicator), ktorý sleduje tlak v pneumatikách a v prípade poklesu o viac ako 30% opticky a zvukovo upozorní na nebezpečenstvo podtlaku.
Runflat
Vozidlá boli od výroby osadené pneumatikami typu runflat (palatí pre kolesá s priemermi 17″ a 18″), ktoré sa vyznačujú možnosťou určitého dojazdu bez nutnosti výmeny náhradného kolesa v prípade defektu. Vozidlo tak nepotrebuje ani náhradné koleso a ani lepiacu sadu. Pneumatiky majú na vonkajšom plášti označenie RSC (Runflat System Component). Nevýhodou takýchto pneumatík je vyššia cena oproti štandardným a taktiež nie každý pneuservis ich dokáže prezuť. Najväčšou nevýhodou je ale zhoršený komfort pruženia, keďže tuhosť ich bočníc výrazne zhoršuje absorpciu nerovností.
Popísať o koľko je komfort horší je ťažké, vrelo sa ale odporúča opotrebované runflaty nahradiť klasickými pneumatikami a dokúpiť si lepiacu sadu. Okrem zlepšenia jazdného komfortu sa o niečo vylepší aj dynamika jazdy, keďže štandardná pneumatika je ľahšia. Znížia sa tak neodpružené hmoty (kolesá majú menšiu zotrvačnosť – gyroskopický efekt) čo priaznivo vplýva na ďalšie zlepšenie jazdných vlastností.
Benzínové motory
Prednosti a nedostatky
originálny dizajn a imidž vozidla |
obmedzený komfort pruženia s pneumatikami RunFlat |
komfortný a kvalitne spracovaný interiér |
slabšia trakcia verzie iba so zadným náhonom (za horších adhéznych podmienok - sneh, ľad) |
praktické kombi |
vyššie riziko kúpy vozidla s nejasnou minulosťou a rizikom technických problémov |
jazdné vlastnosti |
vyššia cena originál náhradných dielov a potreba odborného servisu |
presné riadenie a veľmi dobrá ovládateľnosť |
|
silné, kultivované a úsporné dieselové šesťvalce |
|
solídny výkon, kultivovanosť, skvelý zvuk a vzhľadom na výkon aj úsporné benzínové šesťvalce 2,5 a 3,0 |
|
dobre zladená a pri pravidelnej údržbe spoľahlivá automatická šesťstupňová prevodovka Steptronic |
|
relatívne dobrá spoľahlivosť vozidiel s kvalitným servisom |
Najčastejšie poruchy
nefunkčný - zamrznutý systém iDrive - nutná reinštalácia softvéru resp. výmena riadiacej jednotky, problémy s navigáciou, chybové hlášky (častejšie prvé ročníky) |
v prvom roku sa vyskytovali aj problémy s netesnosťou okolo dverí, okien a okolo šíbra, kde sa môže vyskytnúť zatečenie a poškodenie ovládania. |
občas sa vyskytujúce nefunkčné parkovacie senzory, vyhrievanie sedadiel, problémy so zasekávajúcim zámkom volantu, kapoty a vyskytujú sa aj problémy s xenónovými svetlometmi - slabšia svietivosť, prenikajúca vlhkosť alebo poruchy elektroniky reflektoru |
občas vŕzgajúce riadenie a vibrácie volantu - veľká citlivosť na vyváženie pneumatík |
nadmerné vôle v oboch hliníkových nápravách (väčší km nábeh) |
občas únik oleja zo stabilizátorov Dynamic Drive a poruchy kompresora vzduchového pruženia verzii kombi (väčší km nájazd) |
občas chybné zapaľovacie cievky - nerovnomerný chod a zriedka nefunkčný snímač vačkového hriadeľa na motore - znehybnenie vozidla (väčší km nábeh, benzínové motory) |
zriedka zvýšený úbytok motorového oleja - chybné odvetrávanie kľukovej skrine (benzínové motory) |
poruchy vstrekovacieho systému - čerpadlo, vstrekovače, kolísanie tlaku, atď. (benzínové motory s priamym vstrekom, najčastejšie pri 535i a prvé roky výroby) |
nadmerná vôľa v rozvodovom mechanizme - rachotenie reťaze, riziko preskočenia reťaze (najčastejšie 520d N47) |
karbónové usadeniny (benzínové motory HPI, dieselové motory - väčší km nájazd, dlhé intervaly výmeny oleja) |
nefunkčný-zanesený EGR ventil - svietiaca kontrolka, cukavý ťah zhasínanie motora (diesel) |
občas nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (hlavne rada M47 a M57) |
nadmerne opotrebovaný, niekedy až roztrhnutý tlmič torzných kmitov pohonu pomocných agregátov (chrchlanie a vibrácie, dieselové motory) |
riziko nasatia častí emchanizmu swirl klapiek v sacom potrubí a ich následné nasatie do valcov a poškodenie motora (530d-M57, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (častejšie pri dieselových štvorvalcoch v kombinácii s väčším km nábehom) |
občas zatuhnutý pneumaticky ovládaný rozdeľovací ventil - strata ťahu buď v nízkych alebo vysokých otáčkach, zriedka zlyhá aj tesnenie pod turbami (535d) |
občas prasknuté zvody výfukového potrubia (dieselové šesťvalce) |
porucha el. regulácie plniaceho tlaku-lopatiek turbodúchadiel (najčastejšie pri 320d 130 kW) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu a svietiaca kontrolka (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
nadmerne opotrebované lamely systému xDrive, resp. úniky oleja (nadmerná záťaž, zanedbaná údržba, väčší km nájazd) |
drobné úniky oleja z automatickej prevodovky (väčší km nájazd) |
nadmerne opotrebovaná synchronizácia (robotizovaná prevodovka SMG) |
nadmerné opotrebovanie zadného diferenciálu (M5 a výkonné verzie s manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou SMG) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
525i (160 kW) a 530i (190 kW) - N52. Šesťvalec je to, čo robí bavorák bavorákom. Už roky dokazuje svoju jedinečnosť skvelým zvukom, dynamikou a kultivovanosťou. Dobrú prácu odvádza aj slabšia verzia 525i, viac dynamiky však poskytuje silnejšia 530i. Pri oboch motoroch oceníte skvelú pružnosť, spoľahlivosť a vzhľadom na výkon aj primeranú spotrebu. 525i (160 kW) a 530i (200 kW) - N53. V prípade radu N53 sú už oba šesťvalce s objemom tri litre. Motory sú vybavené technológiou priameho vstrekovania HPI, čo sa v praxi prejavilo ešte o kúsok lepšou dynamikou a mierne nižšou spotrebou. Na druhej strane podobne ako pri štvorvalcoch aj o niečo horšou spoľahlivosťou, najmä v prvých rokoch výroby. 540i, 545i, 550i. Veľmi slušná dynamika, skvelý zvuk a kultivovanosť. Spotreba 12-13 l je vzhľadom na výkon primeraná. V prípade týchto verzií je väčší predpoklad nižšieho nájazdu a rizika stočenia tachometra. 520d (M47). Naoko menej urodzený štvorvalec odvádza veľmi dobrú prácu aj v ťažkej päťke. Výkonovo, kultúrou chodu a tiež spotrebou je na tom lepšie novšia generácia N47, na druhej strane z pohľadu spoľahlivosti si vedie lepšie staršia generácia M47. 525d a 530d. Superlatívmi opradený šesťvalec. Okrem skvelej dynamiky sa vyznačuje dobrou kultúrou chodu a primeranou spotrebou. Spoľahlivosť je tiež na slušnej úrovni a kedysi sa vyskytujúce problémy s rozlomenými swirl klapkami v sacom potrubí (pri ich nasatí hrozilo fatálne poškodenie motora) sa eliminovali na minimum. Okrem 530d je k dispozícii aj o niečo slabšia verzia 525d, ktorá sa vyznačuje mimoriadne vyrovnaným priebehom krútiaceho momentu a silným ťahom už z nízkych otáčok. Motor sa neustále vylepšoval a najideálnejšie je brať model 530d vyrobený po roku 2005, ktorý už má elektrické ovládanie lopatiek turba, čo znamená rýchlejšiu reakciu na zošliapnutie akcelerátora a o niečo lepší ťah v nižších otáčkach. 535d. Dieselová raketa z Mníchova obsahuje dvojicu rozdielne veľkých turbodúchadiel, ktoré umožňujú skvelú dynamiku od nízkych otáčok až k hranici 5000 ot/min. Motor sa vyznačuje dobrou kultivovanosťou, je mimoriadne pružný a s veľkou chuťou sa nechá vytáčať. To všetko pri rozumnej spotrebe paliva. Pochváliť sa môže aj obstojnou spoľahlivosťou, samozrejme pri kvalitnej údržbe a rozumnom zaobchádzaní. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
520 i | 1995 ccm | N46 B20 B | 115 kW |
520 i | 1995 ccm | N43 B20 A | 120 kW |
520 i | 1995 ccm | N43 B20 A | 125 kW |
520 i | 2171 ccm | M54 B22 (226S1) | 125 kW |
525 i | 2494 ccm | M54 B25 (256S5) | 141 kW |
523 i | 2497 ccm | N52 B25 A,N52 B25 | 130 kW |
523 i | 2497 ccm | N52 B25 A,N53 B25 A | 140 kW |
525 i | 2497 ccm | N52 B25 A,N52 B25 | 160 kW |
525 xi | 2497 ccm | N52 B25 A | 160 kW |
530 i | 2979 ccm | M54 B30 (306S3) | 170 kW |
525 i | 2996 ccm | N53 B30 A,N53 B30 | 160 kW |
525 i xDrive | 2996 ccm | N53 B30 A | 160 kW |
525 xi | 2996 ccm | N53 B30 A,N52 B30 A | 160 kW |
530 i | 2996 ccm | N52 B30 A,N52 B30 | 190 kW |
530 i | 2996 ccm | N52 B30 A,N53 B30 A | 200 kW |
530 i xDrive | 2996 ccm | N52 B30 A,N53 B30 A | 200 kW |
530 xi | 2996 ccm | N52 B30 A | 190 kW |
530 xi | 2996 ccm | N52 B30 A,N53 B30 A | 200 kW |
540 i | 4000 ccm | N62 B40 A | 225 kW |
545 i | 4398 ccm | N62 B44 A | 245 kW |
550 i | 4799 ccm | N62 B48 A,N62 B48 B | 270 kW |
M | 4999 ccm | S85 B50 A | 373 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
520 d | 1995 ccm | M47 D20 (204D4),N47 D20 A,N47 D20 C | 110 kW |
520 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 120 kW |
520 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 130 kW |
525 d | 2497 ccm | M57 D25 (256D1),M57N 256 D4 | 120 kW |
525 d | 2497 ccm | M57N 256 D4,M57 D25 TU | 130 kW |
525 d | 2993 ccm | M57 306 D3,M57 D30 (306D3) | 145 kW |
525 d xDrive | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 145 kW |
525 xd | 2993 ccm | M57 306 D3 | 145 kW |
530 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D2),M57 D30 (306D3) | 155 kW |
530 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D2) | 160 kW |
530 d | 2993 ccm | M57 306 D3 | 170 kW |
530 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 173 kW |
530 d xDrive | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 173 kW |
530 xd | 2993 ccm | M57 306 D3 | 170 kW |
530 xd | 2993 ccm | M57 D30 (306D3),M57 306 D3 | 173 kW |
535 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D4) | 200 kW |
535 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D5) | 210 kW |
50 komentárov
jas
mam 2004 530d touringa. Mozem potvrdit skusenost s poruchamy: prasknuté zvody výfukového potrubia aj nizsiu zivotnost xenonov.
Pataj
Zdravim chcem sa spytat ze ci sa oplati kupit 530d 2004 automat ma nabehane 250 000
Kukes
Chcel by som poprosit admina-autora ak sa da, ci by nemohol aj pri tomto clanku zverejnit prehladnu tabulku motorizacii tohto modelu, tak ako je to napr. v članku o BMW E46, pekne a prehladne.
Dakujem za vsetkych fanusikov tejto znacky 🙂
P.S: Inac super stranka, chvalim !
laco
ahoj..
prave si kupujem BMW 530xd rocnik 07 ma nabehnutych cca113.000 poradte na co mam si dat obzvlast pozor..dakujem
Fero
hlavne na skutočný stav km..4 ročné auto takéhoto razenia môže mať kludne aj 400.000 km. Poriadne skontrolovať či neni po búračke a ako bolo servisované. Skontroluj funkčnosť celej elektroniky a príslušenstva a bežné veci. Sú to vydarené autá.
laco
je tam servisna knizka posledny zapis na 112.400 km. a stary 2 mesiace…myslim ze z tejto strany by to malo bit ok..dakujem za radu
Lubomir
vynikajuci clanok, pochvala chlapcom z redakcie tak ako obycajne.
Este si dovolim pripojit jednu extremne dolezitu a drahu vec: nivelizaciu teda vzduchovy podvozok E61. Tie masiny maju problemy skoro vsetky doradu rovnako ako Audi A8 ktora pouziva rovnaky princip.
Na potvrdenie a cerpanie informacii:
http://www.bmwklub.sk/bmw5-e60-e61-f10-f11-f07-gt/nivea-vankuse-zadnej-napravy-e61-t55071.html
http://www.bmwklub.sk/bmw-nakupna-poradna/e60-520d-vs-525d-lci-t48286.html
http://www.bmwklub.sk/bmw5-e60-e61-f10-f11-f07-gt/e60-level-kotrol-system-fail-t34501.html
http://forums.5series.net/topic/77514-touring-rear-suspension-failures/
plus vela dalsich. Zla ochrana kompresoru a prienik necistot je nocna mora kazdeho vzduchoveho systemu.
Lubomir
Lacimu ak nahodou toto precita ohladom autentickosti servisnej knizky:
http://www.bmwklub.sk/bmw5-e60-e61-f10-f11-f07-gt/bmw-530-xd-pozor-stocene-kilometre-t36409.html
Lacko, servisne knizky sa falsuju daleko viac ako si dokazes NAIVNE predstavit… pretoze servisna knizka nie je ziadny oficialny doklad, ziadna certifikovana/cajchovana autorita. Pre tvoje info, na volnom trhu (EBAY !!) kupis servisne knizky na takmer AKEKOLVEK auto v AKOMKOLVEK jazyku. Peciatky dorobit je snad ten najmensi problem, ze ?
Clovece auto sa nekupuje podla servisnej knizky a uz vobec nie podla najazdenych kilometrov pripadne toho co svieti na displejicku, ale podla skutocneho stavu, kompresnych tlakov motora, stavu vstrekovacov, tlakov a zateceniu turba a podobnych veci… Keby si nahodou neveril, tu mas jednu prazdnu servisnu knizku E60/E61/E63/E64/M5 v nemeckom jazyku za 15 eur :
http://www.ebay.de/itm/BMW-SCHECKHEFT-SERVICEHEFT-E60-E61-E63-E64-M5-/140594782957?pt=Automobilia_DE&hash=item20bc1a22ed
Ja nechapem ako sa mozete tymi servisnymi knizkami opajat, ved to je zdrap papiera. A bazarnici vas odrbavaju vo velkom… chlapci chlapci.
Blbe, co ? Este mas nejake iluzie ?
Anonym
Kšeft so serviskami môžem ako tvrdí Lubomír na 100% potvrdiť. Poznám osobne jedného šikovného pána, ktorý dokáže zohnať akúkoľvek servisku za spomínaných pár šupov.Dokonca veci sa pohli ešte ďalej a za mierny poplatok sa dajú vymazať aj oficiálne údaje z centralneho computra príslušnej značky. Skutočných km sa potom veľmi ťažko dopátra, možno cez sieť STK (TUV). A skúste hádať kto sú najväčším odberateľom servisných knižiek? Naozaj je veľmi dôležitý aktuálny stav vozidla a nie sladké rečičky predávajúceho.
slavomir
Zdravim az mozem tak otazka pre pana Babinca.Mam zaujem o kupu BMW 530D,R.V. 2006,2007,ma 160TIS KM,scim alebo comu by som sa mal vyvarovat,ked by som to nahodou kupil,a co tie kovove dorazy co padnu do sania?Treba stouto poruchou ratat pri kazdej 530d? dakujem
MJ
Dobrý deň, swirl klapiek by som sa nebál, ako je v článku napísané, ak sa táto chyba aj vyskytla, dávno bola serióznym majiteľom odstránená. Ťažko takto na diaľku detailne popísať ohľadom vášho vozidla. Každé vozidlo je iné a veľa závisí od jeho bývalého majiteľa. V prvom rade treba overiť pravosť km, či nebolo vážne búrané a či vozidlo dostávalo pravidelný odborný servis. A až potom treba pozerať na ďalšie aspekty. Ak sú tie km poctivé a vozidlo malo pravidelný servis, bude vám ešte dlho a pomerne bezproblémov slúžiť. Viac k jazdenkám:
http://www.autorubik.sk/technika/na-co-si-dat-pozor-pri-kupe-ojazdeneho-auta/
s pozdravom MJ.
slavo
MJ dakujem,lebo neviem co je kvalitnejsie motorovo ci audi A6 3l,ci bmw530d,ale skor sa priklanam k bmw 539,:-)) dakujem
slavo
Pardon preklep bmw530
MJ
tu sa nejedná o kvalitu či nekvalitu dotyčného motora, pri dobrom servise vydržia oba motory v dobrej kondícii státisíce km. Z hľadiska jazdného prejavu má troška navrch 30D od BMW (môj názor ) a vie byť aj o máličko úspornejší. Skôr tu ale vidím zásadnú otázku. A tou je koncepcia pohonu. Audi je s týmto motorom v drvivej väčšine quattro a bmw často len so zadným náhonom, ktorý je trakčne problematickejší na povrchoch s horšou adhéziou, avšak inak má svoje ťažko prekonateľné jazdné čaro. Samozrejme je aj možnosť xDrive. Ale ako povedia zarytí fanúškovia BMW, to už nie je pravé BMW. Byť vami, vyjasním si čo chcem a zameriam sa na kúpu skutočne kvalitného vozidla, čím sa vyhnete ďalším prípadným komplikáciam s príliš opotrebovaným (stočeným km a netreba veriť vždy ser.knižke) či fušersky opraveným vozidlom po havárii. s pozdravom MJ
michal
dobry den velmi si vazim vasich stranek ….potreboval bych poradit chtel bych si koupi BMW do 230 tis.premyslim na 7 radou od roku 2002 nebo nad 5 radou od roku 2004 jak mo tu novejsi tvar .je ubec mozne poridit za tu ceno kvalitni ojetinu pokavad jo jakou motorizaci chtel bych naftovy motor na co si pripadne dat opravdu pozor moc vam dekuji
peter
no to nemáš ani 10000 €. Autá síce klesli, ale nie až natolko. Zato zoženieš len najstaršie kusy s poriadnou dávkou km. Alebo novšie kusy, oravené po búračke alebo so stočenými km. Skús ešte pošetriť a chyby máš popísané v článku.
MinO
Caute.
Rozhliadam sa po kupe jazdenky 525i po facelifte (2007+) 160kW, manualna prevodovka. Mate niekto skusenost, aka je realna spotreba tohto vozu s tymto motorom?
Ratam, ze do 8 litorv by mohla mat, kedze papierovo uvadzaju kombinovanu 7.4 l/100km. Zo skusenosti, aktualne Mondeo benzin 2.0 l, 107kW (r2005), manual, ma udavanu kombinovanu spotrebu 7.9 l/100km a my na nom jazdime tych 8-8.1 l/100km (prevazne dlhe trasy, ale aj mesto).
Cize predpokladam, ze ani ta 525i nebude mat vyrazne vacsiu spotrebu ako udavana. Pred faceliftom mal ten motor nejakych 8.5 l/100, ale hodne zmien tam prebehlo, tak som velmi zvedavy, aka je realita.
Vdaka za radu.
Brano
Ja mám 525 xi 160 kW spotreba leto 9,6, zima 10,4. Je tu asi 40 % podiel mesto, ostatné diaľnica. Bez xdrive by malo mať auto cca o 1 ltr. nižšiu spotrebu.
MinO
a aky ročník? Pred faceliftom alebo po ňom? Resp. motor máš 2.5 l alebo 3 liter?
Lebo tam je dosť rozdiel. 525i pred FL bola 2497 cm3 ale po FL mala 2996 cm3 a pri tom nižšiu spotrebu.
Lukas
Čavte chcel by som sa spýtat že ci neviete mi poradiť čo Lubka alebo bucha v RIADENI….. :/ neviem až by mal niekto stým nejaku skusenost nech mi napiše dakujem …
Tomas
Možno ABS…
milan
ja mam 525 3.ltdi 2007 a neviem ci mozem na zadnich kolesach mat rozmer 275 40 19 a v predu 245 35 19 poradte mi prosim
MJ
Pneu môžete mať namontované len také, aké sú zapísané v OEV. Mnohokrát sa ale stáva, hlavne pri vozidlách z dovozu, že v OEV sú napísané len jedny, nanajvýš pridaná ďalšia alternatíva pneu. Vhodné je sa teda obrátiť na importéra, ktorý vám za mierny poplatok napíše všetky možné rozmery pneu na vaše konkrétne vozidlo podľa VIN a za opäť malý poplatok vám ich dopíše do OEV.
Jaroslav
Dobry den, chcel by som este upozornit z vlastnej skusenosti na chybu pri touringoch, kde velmi casto dochadza k prelomeniu kablov pri otvarani zadnych piatych dveri ktore sa nesikovne dostanu pod panty.nasledne prestane svietit SPZ, cuvacie svetlo, hmlovka atd.
Marek
Zdravim,
mal by som zaujem si kupit 535D touring, ma niekto nejake skusenosti? na co si dat ozor a podobne???
Dakujem.
MM
michal
len by som pooprawil nechyba ukazowatel teploty motora je na otackomery taka tenka lysta skladana s dielikow ktore ubudaju smerom k cerwenemu policku
Fliper
Su 530D Kazive a drahe na udrzbu?Kupil som tento typ motora 2005 a ma 220000KM overil som ich a zatial nemam problem,mam to auto cca 3 mesiace.dakujem
Laco
mam 530xd 2007 a chcem sa opytat, co vsetko treba menit pri vymene oleja v automatickej prevodovke, a aky olej? kdesi som cital , zeby to mal byt ZF Life Guard Fluid…
Dakujem
Patrik
525d r. 2008 xdrive pomerne rychlo upchaty DPF filter pri 140 000 KM cistenie bolo dost drahe
PAN BAAAAAca
takto rychlo sa zanasa pri pomalej jazde v nizkych otackach, specialne po meste.. raz za cas treba vyhenut na dialnicu a potocit motor.. zachvilu vyskoci aj zaneseny EGR :]
luká
Vie mi niekto poradiť mam 530 r.v.2005 a na diagnostike mi ukazuje neznami chybovi kod a ide ako hladky diesel a na volnobehu mi neprekroči 3100 otačok ako keby bol v obmedzovači,nemal niekto podobnu skusenost?dakujem
julius
Prosím vás mám problém s vodov… Na BMW 530D 2004 zateká my do priestoru batérie…aj riadiacejednotky…. Neviem dôvod prečo…
PAN BAAAAAca
@RJ – nahovno odvodnovaci system od steiracov – treba precistit odtok co je pod riadiacou a vymenit plast pod pelovym filtrom
@bateria – upchaty odvodnovaci kanal od panoramy, alebo stresneho
na googli je toho vela, treba hladat – tiez som to riesil, pripadne http://www.bmwklub.sk sekcia E60,E61
beliymerin
Ahojte motoristi, čo poviete na motor 2.5 diesel pre BMW 5, je najlepšia varianta?
M.
Najlepšia to asi nie je ale dobrý motor to je. 525d v staršej 130 kW aj novšej podobne 145 kW je kultivovaný motor s dobrou dynamikou a spotrebou.
Anonym
chlapci sem tam mi blbne automat 525, 2004, 300 000km.neviem kedy ho predosli majitel menil.
dufam ze ked to vymenim prestane strajkovat co vy nato???
Michal
Ahojte. Prosím vás, viete mi napísať najspolahlivejší benzínový a dieselový motor? Objem, rok prípadne označenie motora. Toto mi na záver tohoto článku chýbalo… Nejaké doporučenie pri výbere. Inak chválim. Pekné a poučné čítanie pre záujemcov e60/61. Veľmi pekne ďakujem.
Michal
Ahojte. Prosím vás, viete mi napísať najspolahlivejší benzínový a dieselový motor? Objem, rok prípadne označenie motora. Toto mi na záver tohoto článku chýbalo… Nejaké doporučenie pri výbere. Inak chválim. Pekné a poučné čítanie pre záujemcov e60/61. Veľmi pekne ďakujem.
Peter
Ahoj, medzi spolahlive benzinove motory vela ludi povazuje 2.5 a 3.0 sestvalce este z predoslej generacie s oznacenim M54B25 a M54B30, ja sam zvazujem kupu E61 525i 141kw s motorom M54B25. Co sa tyka diesel-ov to ti moc neporadim, lebo sa o ne moc nezaujimam, no vacsina dieselovych radovych 6-valcov od BMW je povazovana za velmi spolahlive, samozrejme pri patricnej starostlivosti.
Anonym
Prosím vás bmw 2006 rok 2.5tdi automat? Sú to dobre motory?!
Anonym
ale hej, je to poctivý železný šesťvalec, treba mu dopriať kvalitný servis každých 15000 km a vydrží hromadu km.
bmw e60
na tvojom mieste by som hladal radsej 530-160 kilowatku v 6st. manuali .To je pecka. Neviem naco si zvyknuty ci na automat alebo manual, ale manual je v tomto aute lepsi….. aj sedan aj combi maju daco doseba 😀 a ohladom bmw len tolko ti poviem : 1. su haklive na olej ,takze kvalitku potrebuju. ,2. nechipuj motor ! vela znamych co dali chip motora tak zacalo im odchadzat veci okolo motora 3. cez dazd alebo sneh mu netlac lebo hned ta vyhodi do sianca….ako u kazdeho auta ale u bmw to plati 2 nasobne.naopak cez suchu trat je to kral ciest 🙂
Lukáš
Zdravím. Chcem kúpiť 525i (2007+) v automate a chcem sa spýtať na spotrebu. Aké sú reálne hodnoty a za akých podmienok? Za odpoveď vopred vďaka.
M.
Realne hodnoty su pohodove posuvanie mestom okolo 10l, mimo mesto pri lahkej nohe aj 6,5l a dialnica pri normalnej jazde okolo 8l. Pri rozumnom jazdeni je to prekvapivo usporny motor, bacha len na benzin, casom sa tvori dost karbonu, daval by som raz za dva mesiace aditivum a tiez olej menit po 15 tisic alebo 1 rok.
milos
toto uz neni bmw ale serbel zo samymi chybami !!!!
milan
Serbel je to co nosis na hlave.
Luigi
Serbel to je vtedy keď sa kupuje jazdenka Za čo najnižšiu sumu so zanedbaným servisom, ja mám 525i M54B25 motor,manuál, je to pecka aj spoľahlivosť aj spotreba
Anonym
Zdravim, chci koupit 530d 173 kw, nevite jestli je to dobrej motor ?
Marek
Dobrý deň, Bmw e60 520i 125kw, 2004 rok
Nejaké skúsenosti?
Спасибо что зарегистрировались! https://telegra.ph/OPROS-511401-01-24 фыакфц127 5844814
yevgeniy.burunin@mail.ru