Motorov nájdeme pod kapotou päťky naozaj úctyhodné množstvo. Na svoje si prídu záujemcovia o úspornú jazdu a aj športovo založení motoristi. V prvých rokoch výroby tvorili základ benzínovej ponuky benzínové šesťvalce M54, prevzaté z predchádzajúcej generácie E39, teda 520i s objemom 2,2 litra (125 kW), 525i – 2,5 l (141 kW) a 530i – 3,0 l (170 kW), vybavené variabilným časovaním ventilov Bi-Vanos. Dynamika základnej verzie 520i vyhovie pokojnejšie jazdiacemu vodičovi, keďže v spodných otáčkach je prejav motora menej výrazný a pre lepšiu dynamiku je potrebné udržiavať vyššie otáčky. S podobným charakterom ale samozrejme lepšími dynamickými parametrami sa možno stretnúť aj pri výkonnejších verziách 525i a 530i. Spotreba pri bežnom jazdení v priemere osciluje medzi 9-11 litrami. Motory potešia robustnou konštrukciou a dobrou spoľahlivosťou. Napriek tomu, že zďaleka nepatrili do starého železa, boli od roku 2005 postupne nahradené novou generáciou radových šesťvalcov série N, vyrobených z ľahkej hliníkovo-horčíkovej zliatiny. Neplatilo to však pre všetky objemy.
Základná verzia 520i znova ponúkaná až od roku 2007 dostala po novom dvojlitrový štvorvalec, ktorý nesie kódové označenie N43B20. Motor s priamym vstrekovaním HPI poskytuje výkon 125 kW a krútiaci moment 210 Nm. Dynamika základného dvojlitra postačuje pre bežné jazdenie, pričom nedostatok výkonu je citeľný najmä pri väčšom obsadení či akcelerácii vo vyšších rýchlostiach. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 8 litrov.
Podstatne lepšiu dynamiku poskytujú šesťvalce 523i (140 kW), 525i (160 kW), ale najmä 530i (190 kW) radu N52, vyrábané od roku 2005 do roku 2007. Rovnako ako staršie M54 obsahujú štyri ventily na valec, ktoré sú ale ovládané pokrokovým variabilným zdvihom (Valvetronic) a časovaním (Double Vanos). Vďaka modernejšej technike je spotreba vzhľadom na ponúkané výkony primeraná a pri troche snahy sa v priemere pohybuje okolo 9-10 litrov. Motory sa vyznačujú solídnou spoľahlivosťou a prípadné poruchy sa vyskytujú zväčša až pri väčšom nábehu. Môžu sa objaviť problémy so zapaľovacími cievkami (nerovnomerný chod) alebo snímačom natočenia vačky (problematické štarty). Pri väčšej spotrebe oleja sa zvyčajne jedná o zle fungujúce, ale pomerne lacno opraviteľné odvetrávanie kľukovej skrine motora.
Od druhej polovice roku 2007 sa dostali pod kapotu modernizované šesťvalce radu N53, vybavené priamym vstrekovaním benzínu HPI. Systém variabilného časovania sacích a výfukových ventilov Double Vanos zostal, variabilný zdvih ventilov Valvetronic sa už ale nemontoval. Verzia 523i zostala pri rovnakom objeme, verzia 525i už obsahovala trojliter s výkonom 160 kW a 530i posilnil na rovných 200 kW.
V prípade šesťvalcov je k dispozícii aj verzia 535i radu N54. Jedná sa o preplňovaný priamovstrekový šesťvalec s výkonom 225 kW, ktorý je dopovaný dvojicou rovnakých turbodúchadiel, pričom každé preplňuje iba tri valce. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 12 litrov, pod 10 l klesá iba pri defenzívnom jazdnom štýle.
Celkovo sa dynamika motorov s priamym vstrekom mierne zlepšila, rovnako tak mierne klesla spotreba, na druhej strane sa však trocha zhoršila spoľahlivosť. Pohnevať môžu vysokotlakové čerpadlá, vstrekovače, v prvých rokoch aj softvér riadiacej jednotky a pri viac ojazdených kusoch sa nezriedka objavuje aj zvýšené usadzovanie karbónových usadenín, čomu napomáhajú aj dlhé intervaly výmeny oleja.
Komu by sa podarený zvuk šesťvalcov málil, vyberať môže aj z osemvalcovej ponuky. Do roku 2005 bol k dispozícii len jeden osemvalec verzie 545i s výkonom 245 kW. Motor ponúka skvelú dynamiku najmä v stredných a vyšších otáčkach, k čomu sa pridáva aj návykový hukot ôsmich valcov. Menšou nevýhodou je trocha mdlejší prejav v nižších otáčkach. V tomto smere si vedú lepšie nové motory 540i (225 kW) a najmä 550i (270 kW). Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 12-13 litrov.
Motory si dobre vedú aj v spoľahlivosti a napriek častejšiemu využívaniu ich výkonového potenciálu je ich odolnosť na dobrej úrovni a poruchy sa zväčša objavia až pri väčšej porcii kilometrov. Len občas sa vyskytne nefunkčný snímač vačkového hriadeľa, čo znamená problém s naštartovaním motora. Samozrejme bezproblémová prevádzka vyžaduje pravidelný a kvalitný servis, čo znamená aj zbytočne nepredlžovať výmenu motorového oleja. Dobrú spoľahlivosť vykazuje aj zložitý systém variabilného zdvihu ventilov Valvetronic. Občasný nekľudný chod osemvalcov za studena na voľnobežných otáčkach môže vzdialene pripomínať výpadky v zapaľovaní. Jedná sa však o cielený proces rýchlejšieho zahriatia katalyzátora na prevádzkovú teplotu, a teda zníženie škodlivých emisií pri studenom štarte. V prípade zahriateho motora môže za občasné výpadky statická elektrina.
M5
Ako pri trojkovej rade, tak aj päťková má modely (sedan a kombi) nesúce písmeno M, konkrétne M5. Ich srdcom je ľahký vysoko-otáčkový desaťvalec o objeme 4999 ccm, ktorý vyvinie maximálny výkon 373 kW a krútiaci moment 520 Nm, pričom motor možno vytočiť až k 8300 otáčkam. Bol vyvíjaný za pomoci technológií používaných vo formule F1 a napríklad mazaniu motora pri extrémnych bočných a priečnych preťaženiach dopomáhajú štyri elektrické olejové čerpadlá. Každý valec je vybavený vlastnou škrtiacou klapkou. Motor ponúka aj možnosť prepnutia do civilnejšieho módu, kde je k dispozícii zredukovaný výkon 290 kW.
Na spotrebu sa pri takýchto vozidlách príliš nehľadí, a tak treba počítať, že ani pri pokojnejšom jazdení neklesá pod 12 litrov na 100 km. Pri bežnej prevádzke sú tak reálnejšie hodnoty medzi 15 až 17 litrami, pri častejšom využívaní dynamického potenciálu treba počítať s hodnotou začínajúcou číslicou 2 a niekedy aj 3.
Spoľahlivosť a životnosť veľmi závisí od kvalitnej údržby a využívania potenciálu motora. Nie je preto zriedkavosť, že nadmerne zaťažovaný vysokootáčkový motor je po 100 000 až 150 000 km zrelý na GO.
S verziou M sa kombinuje sedemstupňová robotizovaná prevodovka SMG. Vyznačuje sa pomerne necitlivým radením, taktiež vyššou poruchovosťou a kratšou životnosťou, obzvlášť pri nadmernom zaťažovaní vozidla. Na výber bola aj manuálna prevodovka, bohužiaľ pre európskych zákazníkov nebola oficiálne k dispozícii, v ponuke bola napr. v USA.
Dieselové motory
Základ dieselovej ponuky predstavuje dvojlitrový štvorvalec radu M47 s maximálnym výkonom 120 kW. Motor poteší obstojnou dynamikou a rozumnou spotrebou okolo 7 litrov. Z prémiového pohľadu je na slabšej úrovni kultúra chodu, čo sa prejavuje citeľnejšími vibráciami najmä na voľnobehu. Spoľahlivosť je na slušnej úrovni, zvyčajne sa ako prvé porúča turbodúchadlo, občas pohnevá snímač hmotnosti vzduchu, po väčšej porcii kilometrov prichádza na rad opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník alebo vstrekovače.
V druhej polovici roka 2007 vystriedal starší M47 nový motor s označením N47. Dostal celohliníkovú konštrukciu, dvojicu vyvažovacích hriadeľov, či vstrekovanie common rail III. generácie. Výkon stúpol na 130 kW, pre niektoré trhy bol dostupný aj vo verzii 120 kW v oboch prípadoch s krútiacim momentom 350 Nm. Celkovo možno napísať, že oproti predchádzajúcej generácii sa v prípade radu N47 najvýraznejšie zlepšila kultúra chodu, pocitovo aj dynamika jazdy a taktiež sa znížila spotreba na priemerných 6-6,5 litra. Čo sa však zhoršilo je spoľahlivosť.
Najčastejšími problémami sú reťazové rozvody, ktoré sa nachádzajú v zadnej časti motora pri prevodovke. Nadmerná vôľa sa hlási zvýšenou hlučnosťou – chrastením spočiatku počuteľným najmä na voľnobehu. Riešením je demontáž motora a výmena reťazového rozvodu spolu s vodiacimi a napínacími lištami. Ak sa problém zanedbá a reťaz je voľnejšia dlhší čas, postupne sa opotrebujú aj ozubenia, kde jedno je vyfrézované priamo na kľukovom hriadeli. V najhoršom prípade hrozí aj preskočenie reťaze, čo znamená fatálne poškodenie motora.
Ďalším, síce zriedkavým, ale nemenej vážnym problémom je praskanie bloku v priestore medzi valcami. Vyskytuje sa najmä pri viac zaťažovaných kusoch s vyšším počtom najazdených kilometrov. Táto porucha sa spočiatku prejavuje postupným úbytkom chladiacej kvapaliny. Výrobca nedostatky postupne odstraňoval, najviac rizikové sú motory vyrobené do konca roku 2008. Medzi ostatné poruchy patrí tiež nefunkčný EGR ventil, či elektronická regulácia turbodúchadla.
Najviac vyhľadávanými motorizáciami sú radové dieselové šesťvalce radu M57. Prvá verzia dosahuje výkon 160 kW. V priebehu roka 2005 bol motor prepracovaný a výkon sa zvýšil na 170 kW. Posledná verzia dodávaná od 2007 dosahuje 173 kW a obsahuje už na kvalitu nafty citlivejšie piezoelektrické vstrekovače. Maximum krútiaceho momentu všetkých výkonových verzií je 500 Nm. Aj najslabšia verzia poskytuje päťke veľmi slušnú dynamiku, silnejšie pridali trocha dynamiky citeľnej hlavne v nižších otáčkach. Plusom motorov je aj slušná spotreba, ktorá sa pri troche snahy pohybuje okolo 7,5 litra. Spoľahlivosť je síce na slušnej úrovni, väčšina motorov má ale najazdené státisíce kilometrov, a tak je riziko poruchy pomerne značné.
Pomerne častým problémom dieselového trojlitra sú karbónom zanesené swirl – vírivé klapky, ktoré majú na starosti zmenu vírenia nasávaného vzduchu. Postupom času sa vedia uvolniť kovové dorazy swirl klapiek a následne nasať do motora. Ak sa takáto časť dostane priamo do valca, môže dôjsť až k poškodeniu piestu, ventilov, ventilových sediel a hrotu vstrekovača. Veľa záleži na veľkosti úlomku a čase ako dlho sa vo valci nachádza. Pri kúpe jazdenky je tak dôležité overiť resp. skontrolovať stav klapiek. Ak má ale vozidlo najazdené značne cez 200 000 km a majiteľ nevie potvrdiť ich výmenu, istota bude klapky (sacie potrubie) vymeniť za nové, čo obnáša cca 500€. Niekedy sa vyskytujú aj prípady, keď bývalý majiteľ klapky jednoducho vybral a nahradil záslepkami. Na takéto riešenie však treba pozerať so zvýšenou opatrnosťou, pretože nezriedka vedie k zhoršeniu emisií, čo môže spôsobiť problémy na STK/EK.
Prvé ročníky mali tiež problém s tečúcim vstrekovacím čerpadlom, čo výrobca riešil zvolávacou akciou. Pri novších verziách je častejším problémom upchatý DPF filter. Pri väčšom počte kilometrov si treba dať pozor aj na stav (nadmerné opotrebovanie) vstrekovačov (citlivejšie sú piezo v 173 kW verzii), čo sa prejavuje nadmernou hlučnosťou a nerovnomerným chodom motora, obtiažnejším studeným štartom či slabším ťahom. Turbodúchadlo tiež nie je večné, obzvlášť ak sa motor vypínal hneď po veľkej záťaži (rýchla jazda po diaľnici) alebo ak bol nadmieru zaťažovaný za studena.
Komu by nestačil už aj tak veľmi slušný výkon 530d, má možnosť vybrať si ešte silnejšiu verziu s označením 535d, dostupnú od roku 2004. Motor je konštrukčne zhodný s klasickým 530d, rozdielom je však preplňovanie pomocou dvojice turbodúchadiel, vzájomne odlišných rozmermi aj vnútornou geometriou (malé a veľké). Tie sú sofistikovanou sústavou obtokových klapiek uvádzané do činnosti v takom poradí, aby výsledná krivka krútiaceho momentu bola čo najviac plochá a roztiahnutá od najnižších do najvyšších otáčok. Zjednodušene napísané, malé turbodúchadlo s rýchlou reakciou a menšími zotrvačnými hmotami dopuje motor hlavne v nízkych otáčkach, postupne s rastúcimi otáčkami sa začína do činnosti uvádzať aj väčšie turbo, aby vo vyšších otáčkach prebralo úlohu preplňovania úplne. Takto sa podarilo dosiahnuť naozaj slušného výkonu 200 kW, po osadení piezoelektrickými vstrekovačmi dokonca 210 kW a krútiaceho momentu 560 resp. 580 Nm. Obidve turbá neobsahujú chúlostivú reguláciu pomocou naklápania lopatiek statora ale jednoduchší obtok. Motor si napriek nadpriemernej dynamike obstojne vedie aj v spoľahlivosti, samozrejme pri dodržiavaní kvalitného servisu a rozumného používania. Najčastejšou poruchou býva zatuhnutý pneumaticky ovládaný rozdeľovací ventil, čo sa prejaví stratou ťahu buď v nízkych alebo vysokých otáčkach.
Prevodovky
Motory sú ponúkané so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá má optimalizované prevodové pomery zvlášť pre každý motor, presne podľa charakteru. Pre benzínové motory platí, že maximálna rýchlosť je dosiahnutá na piatom prevodovom stupni a šestka je „rýchlobeh“ pre zníženie hluku a spotreby. V prípade dieselu je najvyššia rýchlosť dosahovaná na šestke. Manuálna šesťstupňová prevodovka sa vyznačuje pomerne presným radením a krátkymi dráhami radenia, ale občas kladie pri preraďovaní väčší odpor. Pri starších kusoch bývajú unavené silentbloky motora a prevodovky, čo sa prejavuje výraznejším vibrovaním páky na voľnobehu resp. jemným drnčaním okolo 2000 otáčok. Toto je nevýhoda pre väčšinu „zadokoliek“ s radiacou pákou takmer na prevodovke. Napriek celoživotnej náplni je vhodné cca raz za 150 000 – 200 000 km skontrolovať resp. vymeniť olejovú náplň. Dvojhmotového zotrvačníka sa netreba príliš obávať, nakoľko pri bežnom zaobchádzaní vydrží s prehľadom 200 a viac tisíc kilometrov.
Často sa v jazdených vozidlách vyskytujú automatické prevodovky s hydrodynamickým meničom. Pred rokom 2007 sa vyskytujú staršie päťstupňové automaty, ktoré svojim charakterom vyhovejú skôr pokojnejšie orientovanému motoristovi. Podstatne viac akčnosti poskytuje šesťstupňová automatická prevodovka Steptronic od firmy ZF, dodávaná od roku 2007. Z hľadiska spoľahlivosti si vedú automaty pomerne dobre, menším nedostatokom je iba drobný únik oleja, ktorý sa zvyčajne objavuje pri väčšom počte najazdených kilometrov. Väčším problémom je však zanedbaná údržba. Len zriedka menil majiteľ prevodový olej, keďže prevláda názor že v prevodovke je celoživotná náplň, ktorú netreba meniť. Opak je však pravdou a prevodový olej sa odporúča meniť každých 90 000 km, v prípade viac zaťažovaných vozidiel každých 60 000 km. V opačnom prípade je životnosť prevodovky obmedzená na cca 200 000 – 250 000 km.
Do roku 2007 sa v prípade športovejších verzií vyskytovali aj šesťstupňové (M5 – 7 stupňové) robotizované prevodovky SMG. Okrem menej komfortnej prevádzky je problémom aj horšia spoľahlivosť a kratšia životnosť. Týka sa to najmä viac zaťažovaných vozidiel, kde rýchle preraďovanie výrazne skracuje životnosť synchronizácie.
Spoľahlivosť
Prednosti a nedostatky
originálny dizajn a imidž vozidla |
obmedzený komfort pruženia s pneumatikami RunFlat |
komfortný a kvalitne spracovaný interiér |
slabšia trakcia verzie iba so zadným náhonom (za horších adhéznych podmienok - sneh, ľad) |
praktické kombi |
vyššie riziko kúpy vozidla s nejasnou minulosťou a rizikom technických problémov |
jazdné vlastnosti |
vyššia cena originál náhradných dielov a potreba odborného servisu |
presné riadenie a veľmi dobrá ovládateľnosť |
|
silné, kultivované a úsporné dieselové šesťvalce |
|
solídny výkon, kultivovanosť, skvelý zvuk a vzhľadom na výkon aj úsporné benzínové šesťvalce 2,5 a 3,0 |
|
dobre zladená a pri pravidelnej údržbe spoľahlivá automatická šesťstupňová prevodovka Steptronic |
|
relatívne dobrá spoľahlivosť vozidiel s kvalitným servisom |
Najčastejšie poruchy
nefunkčný - zamrznutý systém iDrive - nutná reinštalácia softvéru resp. výmena riadiacej jednotky, problémy s navigáciou, chybové hlášky (častejšie prvé ročníky) |
v prvom roku sa vyskytovali aj problémy s netesnosťou okolo dverí, okien a okolo šíbra, kde sa môže vyskytnúť zatečenie a poškodenie ovládania. |
občas sa vyskytujúce nefunkčné parkovacie senzory, vyhrievanie sedadiel, problémy so zasekávajúcim zámkom volantu, kapoty a vyskytujú sa aj problémy s xenónovými svetlometmi - slabšia svietivosť, prenikajúca vlhkosť alebo poruchy elektroniky reflektoru |
občas vŕzgajúce riadenie a vibrácie volantu - veľká citlivosť na vyváženie pneumatík |
nadmerné vôle v oboch hliníkových nápravách (väčší km nábeh) |
občas únik oleja zo stabilizátorov Dynamic Drive a poruchy kompresora vzduchového pruženia verzii kombi (väčší km nájazd) |
občas chybné zapaľovacie cievky - nerovnomerný chod a zriedka nefunkčný snímač vačkového hriadeľa na motore - znehybnenie vozidla (väčší km nábeh, benzínové motory) |
zriedka zvýšený úbytok motorového oleja - chybné odvetrávanie kľukovej skrine (benzínové motory) |
poruchy vstrekovacieho systému - čerpadlo, vstrekovače, kolísanie tlaku, atď. (benzínové motory s priamym vstrekom, najčastejšie pri 535i a prvé roky výroby) |
nadmerná vôľa v rozvodovom mechanizme - rachotenie reťaze, riziko preskočenia reťaze (najčastejšie 520d N47) |
karbónové usadeniny (benzínové motory HPI, dieselové motory - väčší km nájazd, dlhé intervaly výmeny oleja) |
nefunkčný-zanesený EGR ventil - svietiaca kontrolka, cukavý ťah zhasínanie motora (diesel) |
občas nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (hlavne rada M47 a M57) |
nadmerne opotrebovaný, niekedy až roztrhnutý tlmič torzných kmitov pohonu pomocných agregátov (chrchlanie a vibrácie, dieselové motory) |
riziko nasatia častí emchanizmu swirl klapiek v sacom potrubí a ich následné nasatie do valcov a poškodenie motora (530d-M57, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (častejšie pri dieselových štvorvalcoch v kombinácii s väčším km nábehom) |
občas zatuhnutý pneumaticky ovládaný rozdeľovací ventil - strata ťahu buď v nízkych alebo vysokých otáčkach, zriedka zlyhá aj tesnenie pod turbami (535d) |
občas prasknuté zvody výfukového potrubia (dieselové šesťvalce) |
porucha el. regulácie plniaceho tlaku-lopatiek turbodúchadiel (najčastejšie pri 320d 130 kW) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu a svietiaca kontrolka (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
nadmerne opotrebované lamely systému xDrive, resp. úniky oleja (nadmerná záťaž, zanedbaná údržba, väčší km nájazd) |
drobné úniky oleja z automatickej prevodovky (väčší km nájazd) |
nadmerne opotrebovaná synchronizácia (robotizovaná prevodovka SMG) |
nadmerné opotrebovanie zadného diferenciálu (M5 a výkonné verzie s manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou SMG) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
525i (160 kW) a 530i (190 kW) - N52. Šesťvalec je to, čo robí bavorák bavorákom. Už roky dokazuje svoju jedinečnosť skvelým zvukom, dynamikou a kultivovanosťou. Dobrú prácu odvádza aj slabšia verzia 525i, viac dynamiky však poskytuje silnejšia 530i. Pri oboch motoroch oceníte skvelú pružnosť, spoľahlivosť a vzhľadom na výkon aj primeranú spotrebu. 525i (160 kW) a 530i (200 kW) - N53. V prípade radu N53 sú už oba šesťvalce s objemom tri litre. Motory sú vybavené technológiou priameho vstrekovania HPI, čo sa v praxi prejavilo ešte o kúsok lepšou dynamikou a mierne nižšou spotrebou. Na druhej strane podobne ako pri štvorvalcoch aj o niečo horšou spoľahlivosťou, najmä v prvých rokoch výroby. 540i, 545i, 550i. Veľmi slušná dynamika, skvelý zvuk a kultivovanosť. Spotreba 12-13 l je vzhľadom na výkon primeraná. V prípade týchto verzií je väčší predpoklad nižšieho nájazdu a rizika stočenia tachometra. 520d (M47). Naoko menej urodzený štvorvalec odvádza veľmi dobrú prácu aj v ťažkej päťke. Výkonovo, kultúrou chodu a tiež spotrebou je na tom lepšie novšia generácia N47, na druhej strane z pohľadu spoľahlivosti si vedie lepšie staršia generácia M47. 525d a 530d. Superlatívmi opradený šesťvalec. Okrem skvelej dynamiky sa vyznačuje dobrou kultúrou chodu a primeranou spotrebou. Spoľahlivosť je tiež na slušnej úrovni a kedysi sa vyskytujúce problémy s rozlomenými swirl klapkami v sacom potrubí (pri ich nasatí hrozilo fatálne poškodenie motora) sa eliminovali na minimum. Okrem 530d je k dispozícii aj o niečo slabšia verzia 525d, ktorá sa vyznačuje mimoriadne vyrovnaným priebehom krútiaceho momentu a silným ťahom už z nízkych otáčok. Motor sa neustále vylepšoval a najideálnejšie je brať model 530d vyrobený po roku 2005, ktorý už má elektrické ovládanie lopatiek turba, čo znamená rýchlejšiu reakciu na zošliapnutie akcelerátora a o niečo lepší ťah v nižších otáčkach. 535d. Dieselová raketa z Mníchova obsahuje dvojicu rozdielne veľkých turbodúchadiel, ktoré umožňujú skvelú dynamiku od nízkych otáčok až k hranici 5000 ot/min. Motor sa vyznačuje dobrou kultivovanosťou, je mimoriadne pružný a s veľkou chuťou sa nechá vytáčať. To všetko pri rozumnej spotrebe paliva. Pochváliť sa môže aj obstojnou spoľahlivosťou, samozrejme pri kvalitnej údržbe a rozumnom zaobchádzaní. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
520 i | 1995 ccm | N46 B20 B | 115 kW |
520 i | 1995 ccm | N43 B20 A | 120 kW |
520 i | 1995 ccm | N43 B20 A | 125 kW |
520 i | 2171 ccm | M54 B22 (226S1) | 125 kW |
525 i | 2494 ccm | M54 B25 (256S5) | 141 kW |
523 i | 2497 ccm | N52 B25 A,N52 B25 | 130 kW |
523 i | 2497 ccm | N52 B25 A,N53 B25 A | 140 kW |
525 i | 2497 ccm | N52 B25 A,N52 B25 | 160 kW |
525 xi | 2497 ccm | N52 B25 A | 160 kW |
530 i | 2979 ccm | M54 B30 (306S3) | 170 kW |
525 i | 2996 ccm | N53 B30 A,N53 B30 | 160 kW |
525 i xDrive | 2996 ccm | N53 B30 A | 160 kW |
525 xi | 2996 ccm | N53 B30 A,N52 B30 A | 160 kW |
530 i | 2996 ccm | N52 B30 A,N52 B30 | 190 kW |
530 i | 2996 ccm | N52 B30 A,N53 B30 A | 200 kW |
530 i xDrive | 2996 ccm | N52 B30 A,N53 B30 A | 200 kW |
530 xi | 2996 ccm | N52 B30 A | 190 kW |
530 xi | 2996 ccm | N52 B30 A,N53 B30 A | 200 kW |
540 i | 4000 ccm | N62 B40 A | 225 kW |
545 i | 4398 ccm | N62 B44 A | 245 kW |
550 i | 4799 ccm | N62 B48 A,N62 B48 B | 270 kW |
M | 4999 ccm | S85 B50 A | 373 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
520 d | 1995 ccm | M47 D20 (204D4),N47 D20 A,N47 D20 C | 110 kW |
520 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 120 kW |
520 d | 1995 ccm | N47 D20 A,N47 D20 C,M47 D20 (204D4) | 130 kW |
525 d | 2497 ccm | M57 D25 (256D1),M57N 256 D4 | 120 kW |
525 d | 2497 ccm | M57N 256 D4,M57 D25 TU | 130 kW |
525 d | 2993 ccm | M57 306 D3,M57 D30 (306D3) | 145 kW |
525 d xDrive | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 145 kW |
525 xd | 2993 ccm | M57 306 D3 | 145 kW |
530 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D2),M57 D30 (306D3) | 155 kW |
530 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D2) | 160 kW |
530 d | 2993 ccm | M57 306 D3 | 170 kW |
530 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 173 kW |
530 d xDrive | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 173 kW |
530 xd | 2993 ccm | M57 306 D3 | 170 kW |
530 xd | 2993 ccm | M57 D30 (306D3),M57 306 D3 | 173 kW |
535 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D4) | 200 kW |
535 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D5) | 210 kW |
50 komentárov
jas
mam 2004 530d touringa. Mozem potvrdit skusenost s poruchamy: prasknuté zvody výfukového potrubia aj nizsiu zivotnost xenonov.
Pataj
Zdravim chcem sa spytat ze ci sa oplati kupit 530d 2004 automat ma nabehane 250 000
Kukes
Chcel by som poprosit admina-autora ak sa da, ci by nemohol aj pri tomto clanku zverejnit prehladnu tabulku motorizacii tohto modelu, tak ako je to napr. v članku o BMW E46, pekne a prehladne.
Dakujem za vsetkych fanusikov tejto znacky 🙂
P.S: Inac super stranka, chvalim !
laco
ahoj..
prave si kupujem BMW 530xd rocnik 07 ma nabehnutych cca113.000 poradte na co mam si dat obzvlast pozor..dakujem
Fero
hlavne na skutočný stav km..4 ročné auto takéhoto razenia môže mať kludne aj 400.000 km. Poriadne skontrolovať či neni po búračke a ako bolo servisované. Skontroluj funkčnosť celej elektroniky a príslušenstva a bežné veci. Sú to vydarené autá.
laco
je tam servisna knizka posledny zapis na 112.400 km. a stary 2 mesiace…myslim ze z tejto strany by to malo bit ok..dakujem za radu
Lubomir
vynikajuci clanok, pochvala chlapcom z redakcie tak ako obycajne.
Este si dovolim pripojit jednu extremne dolezitu a drahu vec: nivelizaciu teda vzduchovy podvozok E61. Tie masiny maju problemy skoro vsetky doradu rovnako ako Audi A8 ktora pouziva rovnaky princip.
Na potvrdenie a cerpanie informacii:
http://www.bmwklub.sk/bmw5-e60-e61-f10-f11-f07-gt/nivea-vankuse-zadnej-napravy-e61-t55071.html
http://www.bmwklub.sk/bmw-nakupna-poradna/e60-520d-vs-525d-lci-t48286.html
http://www.bmwklub.sk/bmw5-e60-e61-f10-f11-f07-gt/e60-level-kotrol-system-fail-t34501.html
http://forums.5series.net/topic/77514-touring-rear-suspension-failures/
plus vela dalsich. Zla ochrana kompresoru a prienik necistot je nocna mora kazdeho vzduchoveho systemu.
Lubomir
Lacimu ak nahodou toto precita ohladom autentickosti servisnej knizky:
http://www.bmwklub.sk/bmw5-e60-e61-f10-f11-f07-gt/bmw-530-xd-pozor-stocene-kilometre-t36409.html
Lacko, servisne knizky sa falsuju daleko viac ako si dokazes NAIVNE predstavit… pretoze servisna knizka nie je ziadny oficialny doklad, ziadna certifikovana/cajchovana autorita. Pre tvoje info, na volnom trhu (EBAY !!) kupis servisne knizky na takmer AKEKOLVEK auto v AKOMKOLVEK jazyku. Peciatky dorobit je snad ten najmensi problem, ze ?
Clovece auto sa nekupuje podla servisnej knizky a uz vobec nie podla najazdenych kilometrov pripadne toho co svieti na displejicku, ale podla skutocneho stavu, kompresnych tlakov motora, stavu vstrekovacov, tlakov a zateceniu turba a podobnych veci… Keby si nahodou neveril, tu mas jednu prazdnu servisnu knizku E60/E61/E63/E64/M5 v nemeckom jazyku za 15 eur :
http://www.ebay.de/itm/BMW-SCHECKHEFT-SERVICEHEFT-E60-E61-E63-E64-M5-/140594782957?pt=Automobilia_DE&hash=item20bc1a22ed
Ja nechapem ako sa mozete tymi servisnymi knizkami opajat, ved to je zdrap papiera. A bazarnici vas odrbavaju vo velkom… chlapci chlapci.
Blbe, co ? Este mas nejake iluzie ?
Anonym
Kšeft so serviskami môžem ako tvrdí Lubomír na 100% potvrdiť. Poznám osobne jedného šikovného pána, ktorý dokáže zohnať akúkoľvek servisku za spomínaných pár šupov.Dokonca veci sa pohli ešte ďalej a za mierny poplatok sa dajú vymazať aj oficiálne údaje z centralneho computra príslušnej značky. Skutočných km sa potom veľmi ťažko dopátra, možno cez sieť STK (TUV). A skúste hádať kto sú najväčším odberateľom servisných knižiek? Naozaj je veľmi dôležitý aktuálny stav vozidla a nie sladké rečičky predávajúceho.
slavomir
Zdravim az mozem tak otazka pre pana Babinca.Mam zaujem o kupu BMW 530D,R.V. 2006,2007,ma 160TIS KM,scim alebo comu by som sa mal vyvarovat,ked by som to nahodou kupil,a co tie kovove dorazy co padnu do sania?Treba stouto poruchou ratat pri kazdej 530d? dakujem
MJ
Dobrý deň, swirl klapiek by som sa nebál, ako je v článku napísané, ak sa táto chyba aj vyskytla, dávno bola serióznym majiteľom odstránená. Ťažko takto na diaľku detailne popísať ohľadom vášho vozidla. Každé vozidlo je iné a veľa závisí od jeho bývalého majiteľa. V prvom rade treba overiť pravosť km, či nebolo vážne búrané a či vozidlo dostávalo pravidelný odborný servis. A až potom treba pozerať na ďalšie aspekty. Ak sú tie km poctivé a vozidlo malo pravidelný servis, bude vám ešte dlho a pomerne bezproblémov slúžiť. Viac k jazdenkám:
http://www.autorubik.sk/technika/na-co-si-dat-pozor-pri-kupe-ojazdeneho-auta/
s pozdravom MJ.
slavo
MJ dakujem,lebo neviem co je kvalitnejsie motorovo ci audi A6 3l,ci bmw530d,ale skor sa priklanam k bmw 539,:-)) dakujem
slavo
Pardon preklep bmw530
MJ
tu sa nejedná o kvalitu či nekvalitu dotyčného motora, pri dobrom servise vydržia oba motory v dobrej kondícii státisíce km. Z hľadiska jazdného prejavu má troška navrch 30D od BMW (môj názor ) a vie byť aj o máličko úspornejší. Skôr tu ale vidím zásadnú otázku. A tou je koncepcia pohonu. Audi je s týmto motorom v drvivej väčšine quattro a bmw často len so zadným náhonom, ktorý je trakčne problematickejší na povrchoch s horšou adhéziou, avšak inak má svoje ťažko prekonateľné jazdné čaro. Samozrejme je aj možnosť xDrive. Ale ako povedia zarytí fanúškovia BMW, to už nie je pravé BMW. Byť vami, vyjasním si čo chcem a zameriam sa na kúpu skutočne kvalitného vozidla, čím sa vyhnete ďalším prípadným komplikáciam s príliš opotrebovaným (stočeným km a netreba veriť vždy ser.knižke) či fušersky opraveným vozidlom po havárii. s pozdravom MJ
michal
dobry den velmi si vazim vasich stranek ….potreboval bych poradit chtel bych si koupi BMW do 230 tis.premyslim na 7 radou od roku 2002 nebo nad 5 radou od roku 2004 jak mo tu novejsi tvar .je ubec mozne poridit za tu ceno kvalitni ojetinu pokavad jo jakou motorizaci chtel bych naftovy motor na co si pripadne dat opravdu pozor moc vam dekuji
peter
no to nemáš ani 10000 €. Autá síce klesli, ale nie až natolko. Zato zoženieš len najstaršie kusy s poriadnou dávkou km. Alebo novšie kusy, oravené po búračke alebo so stočenými km. Skús ešte pošetriť a chyby máš popísané v článku.
MinO
Caute.
Rozhliadam sa po kupe jazdenky 525i po facelifte (2007+) 160kW, manualna prevodovka. Mate niekto skusenost, aka je realna spotreba tohto vozu s tymto motorom?
Ratam, ze do 8 litorv by mohla mat, kedze papierovo uvadzaju kombinovanu 7.4 l/100km. Zo skusenosti, aktualne Mondeo benzin 2.0 l, 107kW (r2005), manual, ma udavanu kombinovanu spotrebu 7.9 l/100km a my na nom jazdime tych 8-8.1 l/100km (prevazne dlhe trasy, ale aj mesto).
Cize predpokladam, ze ani ta 525i nebude mat vyrazne vacsiu spotrebu ako udavana. Pred faceliftom mal ten motor nejakych 8.5 l/100, ale hodne zmien tam prebehlo, tak som velmi zvedavy, aka je realita.
Vdaka za radu.
Brano
Ja mám 525 xi 160 kW spotreba leto 9,6, zima 10,4. Je tu asi 40 % podiel mesto, ostatné diaľnica. Bez xdrive by malo mať auto cca o 1 ltr. nižšiu spotrebu.
MinO
a aky ročník? Pred faceliftom alebo po ňom? Resp. motor máš 2.5 l alebo 3 liter?
Lebo tam je dosť rozdiel. 525i pred FL bola 2497 cm3 ale po FL mala 2996 cm3 a pri tom nižšiu spotrebu.
Lukas
Čavte chcel by som sa spýtat že ci neviete mi poradiť čo Lubka alebo bucha v RIADENI….. :/ neviem až by mal niekto stým nejaku skusenost nech mi napiše dakujem …
Tomas
Možno ABS…
milan
ja mam 525 3.ltdi 2007 a neviem ci mozem na zadnich kolesach mat rozmer 275 40 19 a v predu 245 35 19 poradte mi prosim
MJ
Pneu môžete mať namontované len také, aké sú zapísané v OEV. Mnohokrát sa ale stáva, hlavne pri vozidlách z dovozu, že v OEV sú napísané len jedny, nanajvýš pridaná ďalšia alternatíva pneu. Vhodné je sa teda obrátiť na importéra, ktorý vám za mierny poplatok napíše všetky možné rozmery pneu na vaše konkrétne vozidlo podľa VIN a za opäť malý poplatok vám ich dopíše do OEV.
Jaroslav
Dobry den, chcel by som este upozornit z vlastnej skusenosti na chybu pri touringoch, kde velmi casto dochadza k prelomeniu kablov pri otvarani zadnych piatych dveri ktore sa nesikovne dostanu pod panty.nasledne prestane svietit SPZ, cuvacie svetlo, hmlovka atd.
Marek
Zdravim,
mal by som zaujem si kupit 535D touring, ma niekto nejake skusenosti? na co si dat ozor a podobne???
Dakujem.
MM
michal
len by som pooprawil nechyba ukazowatel teploty motora je na otackomery taka tenka lysta skladana s dielikow ktore ubudaju smerom k cerwenemu policku
Fliper
Su 530D Kazive a drahe na udrzbu?Kupil som tento typ motora 2005 a ma 220000KM overil som ich a zatial nemam problem,mam to auto cca 3 mesiace.dakujem
Laco
mam 530xd 2007 a chcem sa opytat, co vsetko treba menit pri vymene oleja v automatickej prevodovke, a aky olej? kdesi som cital , zeby to mal byt ZF Life Guard Fluid…
Dakujem
Patrik
525d r. 2008 xdrive pomerne rychlo upchaty DPF filter pri 140 000 KM cistenie bolo dost drahe
PAN BAAAAAca
takto rychlo sa zanasa pri pomalej jazde v nizkych otackach, specialne po meste.. raz za cas treba vyhenut na dialnicu a potocit motor.. zachvilu vyskoci aj zaneseny EGR :]
luká
Vie mi niekto poradiť mam 530 r.v.2005 a na diagnostike mi ukazuje neznami chybovi kod a ide ako hladky diesel a na volnobehu mi neprekroči 3100 otačok ako keby bol v obmedzovači,nemal niekto podobnu skusenost?dakujem
julius
Prosím vás mám problém s vodov… Na BMW 530D 2004 zateká my do priestoru batérie…aj riadiacejednotky…. Neviem dôvod prečo…
PAN BAAAAAca
@RJ – nahovno odvodnovaci system od steiracov – treba precistit odtok co je pod riadiacou a vymenit plast pod pelovym filtrom
@bateria – upchaty odvodnovaci kanal od panoramy, alebo stresneho
na googli je toho vela, treba hladat – tiez som to riesil, pripadne http://www.bmwklub.sk sekcia E60,E61
beliymerin
Ahojte motoristi, čo poviete na motor 2.5 diesel pre BMW 5, je najlepšia varianta?
M.
Najlepšia to asi nie je ale dobrý motor to je. 525d v staršej 130 kW aj novšej podobne 145 kW je kultivovaný motor s dobrou dynamikou a spotrebou.
Anonym
chlapci sem tam mi blbne automat 525, 2004, 300 000km.neviem kedy ho predosli majitel menil.
dufam ze ked to vymenim prestane strajkovat co vy nato???
Michal
Ahojte. Prosím vás, viete mi napísať najspolahlivejší benzínový a dieselový motor? Objem, rok prípadne označenie motora. Toto mi na záver tohoto článku chýbalo… Nejaké doporučenie pri výbere. Inak chválim. Pekné a poučné čítanie pre záujemcov e60/61. Veľmi pekne ďakujem.
Michal
Ahojte. Prosím vás, viete mi napísať najspolahlivejší benzínový a dieselový motor? Objem, rok prípadne označenie motora. Toto mi na záver tohoto článku chýbalo… Nejaké doporučenie pri výbere. Inak chválim. Pekné a poučné čítanie pre záujemcov e60/61. Veľmi pekne ďakujem.
Peter
Ahoj, medzi spolahlive benzinove motory vela ludi povazuje 2.5 a 3.0 sestvalce este z predoslej generacie s oznacenim M54B25 a M54B30, ja sam zvazujem kupu E61 525i 141kw s motorom M54B25. Co sa tyka diesel-ov to ti moc neporadim, lebo sa o ne moc nezaujimam, no vacsina dieselovych radovych 6-valcov od BMW je povazovana za velmi spolahlive, samozrejme pri patricnej starostlivosti.
Anonym
Prosím vás bmw 2006 rok 2.5tdi automat? Sú to dobre motory?!
Anonym
ale hej, je to poctivý železný šesťvalec, treba mu dopriať kvalitný servis každých 15000 km a vydrží hromadu km.
bmw e60
na tvojom mieste by som hladal radsej 530-160 kilowatku v 6st. manuali .To je pecka. Neviem naco si zvyknuty ci na automat alebo manual, ale manual je v tomto aute lepsi….. aj sedan aj combi maju daco doseba 😀 a ohladom bmw len tolko ti poviem : 1. su haklive na olej ,takze kvalitku potrebuju. ,2. nechipuj motor ! vela znamych co dali chip motora tak zacalo im odchadzat veci okolo motora 3. cez dazd alebo sneh mu netlac lebo hned ta vyhodi do sianca….ako u kazdeho auta ale u bmw to plati 2 nasobne.naopak cez suchu trat je to kral ciest 🙂
Lukáš
Zdravím. Chcem kúpiť 525i (2007+) v automate a chcem sa spýtať na spotrebu. Aké sú reálne hodnoty a za akých podmienok? Za odpoveď vopred vďaka.
M.
Realne hodnoty su pohodove posuvanie mestom okolo 10l, mimo mesto pri lahkej nohe aj 6,5l a dialnica pri normalnej jazde okolo 8l. Pri rozumnom jazdeni je to prekvapivo usporny motor, bacha len na benzin, casom sa tvori dost karbonu, daval by som raz za dva mesiace aditivum a tiez olej menit po 15 tisic alebo 1 rok.
milos
toto uz neni bmw ale serbel zo samymi chybami !!!!
milan
Serbel je to co nosis na hlave.
Luigi
Serbel to je vtedy keď sa kupuje jazdenka Za čo najnižšiu sumu so zanedbaným servisom, ja mám 525i M54B25 motor,manuál, je to pecka aj spoľahlivosť aj spotreba
Anonym
Zdravim, chci koupit 530d 173 kw, nevite jestli je to dobrej motor ?
Marek
Dobrý deň, Bmw e60 520i 125kw, 2004 rok
Nejaké skúsenosti?
Спасибо что зарегистрировались! https://telegra.ph/OPROS-511401-01-24 фыакфц127 5844814
yevgeniy.burunin@mail.ru