Motory boli, sú a treba dúfať, že aj budú pýchou automobilky BMW. Potešujúci je fakt, že pod kapotou sedmičky je skutočne z čoho vyberať a na svoje si príde snáď každý motorista. Základ benzínovej ponuky tvorí radový šesťvalec 730i (3,0 l, 170 kW) série M, vybavený variabilným časovaním všetkých ventilov Bi-Vanos. Napriek tomu, že tento motor zďaleka nepatril do starého železa (najmä svojou kultúrou chodu, skvelým zvukom a výkonovými parametrami), bol pri facelifte nahradený novou generáciou série N, vyrobenej z ultraľahkej hliníkovo-horčíkovej zliatiny. Okrem variabilného časovania je motor vybavený aj systémom variabilného zdvihu ventilov Valvetronic. Po dynamickej stránke príliš neohúri, každopádne si dôstojne plní úlohu základnej motorizácie. Z nuly na 100 km/h rozbehne vozidlo za približne 8 sekúnd a maximálna rýchlosť je okolo 240 km/h.
Viac dynamiky poskytujú väčšie osemvalce 735i (200 kW) a hlavne 745i (245 kW), ktoré mala sedmička od začiatku výroby. Oba motory sú vybavené systémom variabilného časovania ventilov Bi-Vanos a zdvihu ventilov Valvetronic. Ako prvé motory na svete sa zaobišli bez škrtiacich klapiek. Naviac disponujú aj systémom regulácie dĺžky nasávacieho potrubia. Motory sa prezentujú špičkovou kultúrou chodu, dobrou dynamikou a skvelým zvukom. Po modernizácii boli oba nahradené novými osemvalcami 740i a 750i s výkonom 225 kW resp. 270 kW. Spotreba osemvalcov je značne závislá na jazdnom štýle, ale v priemere sa pohybuje okolo 12-15 litrov, pri dynamickom jazdení samozrejme aj viac.
Vrcholom benzínovej ponuky je šesťlitrový dvanásťvalec vybavený priamym vstrekovaním a samozrejme variabilným zdvihom ventilov Valvetronic aj ich plynule meniteľným časovaním double – Vanos. Jeho hlavnou výhodou je doslova zamatový chod prostý akýchkoľvek citeľných vibrácii. Mimoriadne pútavá je aj samotná dynamika 327 kW s krútiacim momentom 600 Nm. A spotreba? Väčšinou sa pohybuje okolo 15-17 litrov.
Z hľadiska spoľahlivosti sú benzínové motory dobrou voľbou, samozrejme pri kvalitnom a pravidelnom servise. Napriek častejšiemu využívaniu ich výkonových potenciálov sú veľmi odolné a len zriedka sa objaví nejaká porucha. Občasný nekľudný chod osemvalcov za studena na voľnobežných otáčkach môže vzdialene pripomínať výpadky v zapaľovaní. Jedná sa však o cielený proces rýchlejšieho zahriatia katalyzátora na prevádzkovú teplotu, a teda zníženie škodlivých emisií pri studenom štarte. Taktiež ak sa objaví jemný namodralý dym spojený s nepravidelným chodom po zahriatí, býva problém v zlom odvetraní hláv valcov, čo ide pomerne lacno opraviť.
Základ dieselovej ponuky tvorí radový šesťvalec 3,0d. Do modernizácie dosahoval maximálny výkon 160 kW a 500 Nm. V roku 2005 bol kompletne prepracovaný (nová celohliníková konštrukcia, nasadenie piezoelektrických vstrekovačov-common rail III atď.). Výkon narástol na 170 kW, rovnako tak krútiaci moment na 520 Nm. Motor udeľuje takmer dvojtonovému vozidlu obstojnú dynamiku, vyznačuje kultivovaným chodom a priemerná spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje medzi 8-9 litrami nafty. Je vcelku spoľahlivý a poruchy sa väčšinou vyskytujú až pri väčšom počte najazdených kilometrov.
Výnimku tvoria len prvé ročníky, kde sa postupom času mohli uvolniť do sania kovové dorazy swirl klapky. Tieto klapky majú na starosť zmenu vírenia nasávaného vzduchu. Ak sa takáto časť dostala priamo do valca, mohlo dôjsť až ku poškodeniu piestu, ventilov, ventilových sediel a hrotu vstrekovača. Veľa záležalo na veľkosti úlomku a čase, ako dlho sa vo valci úlomok nachádzal. Našťastie sa táto porucha vyskytovala veľmi zriedkavo a ak sa mala prejaviť, už sa určite prejavila a dotyčný diel bol vymenený. Prvé ročníky mali tiež problém s tečúcim vstrekovacím čerpadlom, toho sa týkala aj zvolávacia akcia. Pri väčšom počte kilometrov si treba dať pozor aj na stav (nadmerné opotrebovanie) vstrekovačov, čo sa prejavuje nadmernou hlučnosťou a nerovnomerným chodom motora, obtiažnejším štartom či slabším ťahom. Turbodúchadlo tiež nie je večné, obzvlášť ak sa motor vypínal hneď po veľkej záťaži (rýchla jazda po diaľnici) alebo ak bol motor nadmieru zaťažovaný za studena.
Poriadnu porciu dieselovej dynamiky ponúkajú oba vidlicové osemvalce 740d (190 kW, 600 Nm) a najmä 745d (220 kW, 700 Nm). Osemvalce obsahujú dve turbodúchadlá pre každú radu valcov. Skvelá dynamika ale nie je všetko. Údržba osemvalcov je dosť nákladná, podobne ako prípadné opravy/výmeny, ktoré pri vyššom nábehu nezriedka postihovali staršiu 740d. Treba mať tiež na pamäti, že väčšina vecí, ktorá odíde v klasickom štvorvalcovom diesely je v prípade osemvalca dvojnásobná (osem vstrekovačov, dve turbá, dva EGR ventily, dva DPF filtre, atď.). Spotreba dieselových osemvalcov sa pohybuje v priemere okolo 10-11 litrov. Oproti menšiemu šesťvalcu je ich výskyt ale podstatne zriedkavejší.
Motory sa kombinujú výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic. Tá má integrovanú technológiu ovládania Shift-by Wire. Na radenie režimov prevodovky si treba zvyknúť, keďže je realizované pomocou subtílnej plastovej páčky umiestnenej za volantom medzi páčkami tempomatu, smerových svetiel… Zvyknúť si treba aj na sekvenčné radenie, pretože namiesto bežných krídeliek pod volantom je v BMW 7 použitá štvorica tlačidiel, z ktorých dve sú umiestnené na čelnej a dve na zadnej strane volantu. Radenie rýchlostí sa rýchlo adaptuje na jazdný štýl vodiča, je komfortné a v prípade potreby aj dostatočne rýchle.
Prednosti a nedostatky
dizajn vozidla (najmä po facelifte) |
vysoké prevádzkové náklady (servis, ND) |
luxusný a priestranný interiér |
zložité ovládanie systému iDrive (hlavne do roku 2005) |
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
problematický výhľad vzad |
jazdný komfort |
veľký polomer otáčania |
silné a kultivované motory |
problémy s elektronikou prvých ročníkov |
kvalitné materiály a veľmi dobré dielenské spracovanie |
|
komfortné sedadlá |
|
bohatá výbava |
Najčastejšie poruchy
štrajkujúca elektronika a elektronické systémy (začiatok výroby) |
porucha elektrohydraulického ovládania veka batožinového priestoru - zlyháva hydraulická jednotka |
rýchlejšie opotrebovanie brzdových komponentov a pneumatík (dynamická jazda) |
chvejúci sa volant - nevyvážené kolesá, nerovné a zdeformované brzdové kotúče, zlý stav zavesenia predných kolies |
úniky chladiacej kvapaliny - pri zanedbaní hrozí prehriatie motora a závažné škody |
poruchy elektroniky radenia prevodovky - hrubšie podraďovanie s citeľným rázom, najmä na nižších prevodových stupňoch (2002-2003) |
občas problém s radením rýchlosti, hlavne ak vozidlo dlhšie stálo - nižšie napätie akumulátora |
úniky oleja z prevodovky (väčší km nábeh) |
zlé odvetrávanie hláv valcov - jemný namodralý dym a nepravidelný chod motora po zahriatí (benzín) |
zriedka uvolnené kovové dorazy swirl klapky do sania - až fatálne následky (3,0d, začiatok produkcie) |
tečúce vstrekovacie čerpadlo - zvolávacia akcia (3,0d, začiatok produkcie) |
nadmerné opotrebovanie vstrekovačov - nadmerná hlučnosť, nerovnomerným chod motora, obtiažnejšie štarty, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebované turbodúchadlo (vypínanie motora hneď po veľkej záťaži, nadmerné zaťažovanie za studena, veľký km nábeh) |
upchatý DPF filter (diesel) |
zanesený EGR ventil (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Naozaj záleží na preferenciách budúceho majiteľa. Ak je spotreba hlavným faktorom vo výbere, najvhodnejším kandidátom sa javí 730d. Motor si totiž s vozidlom prekvapivo dobre poradí, vyznačuje sa kultivovaným chodom, solídnou spotrebou a taktiež dobrou spoľahlivosťou. Komu sa žiada medvedia sila pri rozumnej spotrebe, vhodným kandidátom môže byť 745d. Kto preferuje skvelú dynamiku, gradáciu výkonu, perfektný zvuk a veľmi dobrú kultivovanosť, nech sa poobzerá po niektorom osemvalci. Spotreba sa vzhľadom k poskytovaným výkonom pohybuje v rozumných medziach. |
740d. Motor poskytuje vozidlu veľmi dobrú dynamiku pri rozumnej spotrebe. Slabšiu stránku však tvorí spoľahlivosť, keďže sa pri tomto motore vyskytuje najväčšie percento porúch. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
730 i,Li | 2979 ccm | M54 B30 (306S3) | 170 kW |
730 i,Li | 2996 ccm | N52 B30 A,N52 B30 | 190 kW |
735 i,Li | 3600 ccm | N62 B36 | 200 kW |
740 i,Li | 4000 ccm | N62 B40 A | 225 kW |
745 i,Li | 4398 ccm | N62 B44,N62 B44 A | 245 kW |
750 i,Li | 4799 ccm | N62 B48 B | 270 kW |
760 i,Li | 5972 ccm | N73 B60,N73 B60 A | 327 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
730 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 155 kW |
730 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D2) | 160 kW |
730 Ld | 2993 ccm | N57N 306 D2,M57 D30 (306D3) | 170 kW |
740 d | 3901 ccm | M67 D39 (398D1) | 190 kW |
745 d | 4423 ccm | M67 D44 (448D1) | 220 kW |
745 d | 4423 ccm | N67N 448 D2,M67 D44 (448D1) | 242 kW |
3 komentáre
juro
A co O kruzok?
A co simeringy na ventiloch?
…
Miro
ako pise juro.. O ring mame kde? :]
‚Komu sa žiada medvedia sila pri rozumnej spotrebe, vhodným kandidátom môže byť 745d.‘ 745d?
Zaujimave, ze podla Vasho hodnotenia ma 7er rovnake jazdne vlastnosti ako napriklad multipla (http://www.autorubik.sk/kupujem-ojazdene-auto/fiat/fiat-multipla-1998-2010-recenzia-a-skusenosti/chapter/3/). Tam nezostava ine ako zatlieskat 😀
Marcel Janco
Každá tabuľka sa vzťahuje pre konkrétnu kategóriu vozidla, tak netreba miešať bmw s multipami. Inými slovami, multiplu posudzovať napr. so scenicom a bmw s audi A8. Ale ako sa hovorí, kto chce psa biť palicu si nájde. Skúste namiesto detinskej kritiky niečo vytvoriť vy. Máte možnosť v sekcii Tvoje auto. Budeme veľmi radi užitočným informáciam.