Koncom roka 2003 zafúkal svieži vietor do plachiet bavorskej automobilky. V ponuke sa objavil ďalší model s X-kom v názve. BMW si v rámci kategórie SUV vytvorilo svoju vlastnú pod kategóriu zvanú SAV (Sport Activity Vehicle), kam zaradilo aj spomínaný model X3. Vznikla tak menšia alternatíva k „ťažkotonážnej“ a luxusnej X5. X3-ka bola teda o niečo menšia, ale zato obratnejšia a športovejšia ako jej väčší kolega.
BMW X3 bolo predstavené na frankfurtskom autosalóne v roku 2003 a na náš trh sa dostalo začiatkom roka 2004. Výrobu zabezpečovala továreň Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG & Co. v rakúskom Grazi. Pri porovnaní s väčšou X5 je X3 so svojou dĺžkou 4565 mm len o 102 mm kratšia. Podobne je na tom aj šírka 1853 mm (-20 mm) a aj výška 1674 mm (-40 mm). Rázvor náprav je 2795 mm. Keďže X3 sa občas pozrie aj do ľahšieho terénu, dôležitý parameter je aj svetlá výška, ktorá dosahuje hodnoty 201 mm. Spočiatku bola pod kapotou na výber len dvojica motorov, a to benzínový šesťvalec 3,0 i (170 kW) a dieselový šesťvalec 3,0 d (150 kW). Oba sa kombinovali buď so šesťstupňovým manuálom alebo päťstupňovým automatom. Zakrátko pribudol k dvojici motorov benzínový šesťvalec 2,5 i (141 kW). V druhej polovici roka 2004 pribudol pod kapotu aj dvojlitrový turbodiesel 2,0 d (110 kW) a dvojlitrový benzínový štvorvalec s totožným výkonom 110 kW.
V polovici roka 2006 prešla X3 modernizáciou. Zvonku sa úpravy dotkli najmä predného nárazníku a zadné svetlá dostali diódovú techniku. Výraznejšími zmenami prešiel interiér vozidla, ktorý dostal na pohľad hodnotenejšie materiály a športovejší dizajn. Ešte výraznejšími zmenami si prešla použitá technika. Podvozok konštruktéri prepracovali s cieľom zlepšiť komfort pruženia a pod kapotou sa objavili nové motory. Benzínové šesťvalce zastupuje nová generácia 2,5 i (160 kW) a 3,0 i (200 kW). Oba motory majú blok z horčíkovej zliatiny, premenlivé časovanie Bi-Vanos a zdvih ventilov Valvetronic. Prepracovaný bol aj dieselový šesťvalec, ktorý má po novom 160 kW a 500 Nm. Najžiarivejšiu motorovú novinku ale predstavoval šesťvalcový turbodiesel 3,0 sd, ktorý je vybavený dvojstupňovým preplňovaním VTT (Variable Twin Turbo). Maximálny výkon tohto nadupaného šesťvalca je 210 kW a krútiaci moment vrcholí hodnotou 580 Nm.
V druhej polovici roka 2007 sa pod kapotu dostala aj nová generácia dvojlitrového turbodieselu, ktorý má po novom 130 kW a 350 Nm. V rovnakom období nahradil starý päťstupňový automat nový šesťstupňový od ZF. V apríli 2009 obohatila motorovú ponuku slabšia verzia dvojlitrového turbodieselu s názvom xDrive18d s výkonom 105 kW a 350 Nm. Výroba prvej generácie X3 bola ukončená v roku 2010, kedy prišiel nástupca v podobe druhej generácie.
Nárazové testy Euro NCAP absolvovala X3-ojka v roku 2008. Za ochranu posádky dostala štyri hviezdičky z piatich (28 bodov), za ochranu detí v autosedačkách štyri hviezdičky z piatich (39 bodov) a za ohľaduplnosť pri strete s chodcom iba jednu hviezdičku zo štyroch (5 bodov).
Prednosti a nedostatky
imidž, dizajn po modernizácii |
málo odkladacích priestorov |
kufor a dostatočný rozsah nastavenia sedadiel |
stroho pôsobiaci interiér |
kultivované a výkonné šesťvalce |
slabšia štandardná výbava |
veľmi dobré jazdné vlastnosti na asfaltovej ceste |
vyššia hlučnosť dieselových motorov (viac pred modernizáciou) |
inteligentný pohon 4x4 |
málo strmé riadenie vzhľadom na veľmi dobré jazdné vlastnosti na asfaltke |
presné riadenie a výkonné brzdy |
tvrdé naladenie pruženia podvozku (najmä pred modernizáciou) |
spotreba a dynamika 2,0 d po modernizácii |
Najčastejšie poruchy
hrdzavenie strešných lyžín |
netesnosť alebo rôzne pazvuky (nefunkčnosť) mechaniky otvárania panoramatickej strechy |
nefunkčná klimatizácia - najčastejšou príčinou je kompresor |
chybné tesnenie dverí |
rôzne poruchy elektroniky - občas nefunkčný-zablokovaný CD menič, nefunkčný motorček elektrického ovládania okna, zle fungujúce monitorovanie tlaku v pneumatikách, zriedka poruchy zamykania dverí (zvnútra sa nedá otvoriť) |
občas v rámci záruky rôzne softvérové nedostatky alebo svietenie rôznych kontroliek |
pomerne rýchlo hrdzavejúci nosník na zadnej náprave, náročnejšiu prevádzku prezradia opotrebované púzdra držiakov nosníka |
občas prasknuté vinuté pružiny podvozku |
nadmerné vôle v uložení dvojice spodných ramien prednej nápravy (častejšie využívanie vozidla v teréne) |
úniky oleja - presakuje cez kryt rozvodových reťazí, pri naftových motoroch aj cez chladič stlačeného vzduchu (väčší km nábeh) |
občas chybné zapaľovacie cievky - nerovnomerný chod (benzín, väčší km nábeh) |
zriedka nadmerný úbytok motorového oleja - väčšinou chybné odvetrávanie kľukovej skrine (benzín) |
nefunkčný - zanesený EGR ventil (diesel, najmä 2,0d) |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (diesel, hlavne rada M47 a M57) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník (diesel, väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka, najmä štvorvalce) |
občas porucha regulácie lopatiek turbodúchadla, pri starších modeloch aj netesnosť obtoku turbodúchadla (2,0d) |
ulamujúca sa vírivá klapky (3,0d 150 kW) |
netesné vstrekovacie čerpadlo (3,0d 150 kW, väčší km nábeh) |
zriedka prasknuté výfukové zvody (dieselové šesťvalce) |
zatuhnutý regulačný ventil systému Twin Turbo - motor nemá dostatok sily buď v nízkych alebo naopak vo vysokých otáčkach (35d) |
opotrebované vstrekovače - hrubší a nerovnomerných chod motora, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
olej prepúšťajúce turbodúchadlo (diesel, väčší km nábeh) |
občas poruchy štartéra či žeraviacich sviečok (diesel) |
upchatý DPF filter (diesel, častejšia jazda na kratšie trasy) |
opotrebované lamely systému xDrive (náročnejšia prevádzka) |
zostarnutý olej v rozdeľovacej prevodovke - vozidlom pri akcelerácii nepríjemne trhá |
opotrebovaná synchronizácia prvého stupňa - horšie radenie (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný zadný diferenciál - nepríjemné pazvuky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,0d. Motor sa vyznačuje suverénnou dynamikou, skvelou kultúrou chodu a prijateľnou spotrebou. Okrem spomínaného problému s vírivými klapkami, ktoré sú v drvivej väčšine už vymenené sa šesťvalec vyznačuje aj dobrou spoľahlivosťou a robustnosťou. 3,0i. Napriek o niečo vyššej, stále však vzhľadom na podávané výkony rozumnej spotrebe stoja za povšimnutie aj benzínové šesťvalce, obzvlášť trojliter. Poskytuje nadpriemernú dynamiku pri skvelom zvukovom doprovode, aký dokážu vylúdiť len famózne baworácke radové šesťvalce. 2,0d (130 kW). Motor sa vyznačuje kultivovaným chodom, obstojnou dynamikou vyhovujúcou bežne jazdiacim motoristom a poteší aj obstojná spotreba. |
2,0i (110 kW). Motor sám o sebe nie je zlý, len v pomerne ťažkej X3 sú jeho dynamické možnosti značne obmedzené. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 i | 1995 ccm | N46 B20 B,N46 B20 | 110 kW |
xDrive 20 i | 1995 ccm | N46 B20 B | 110 kW |
2.5 i | 2494 ccm | M54 B25 (256S5) | 141 kW |
2.5 si | 2497 ccm | N52 B25 A | 160 kW |
xDrive 25 i | 2497 ccm | N52 B25 A | 160 kW |
3.0 i xDrive | 2979 ccm | M54 B30 (306S3) | 170 kW |
3.0 si | 2996 ccm | N52 B30 A | 200 kW |
xDrive 30 i | 2996 ccm | N52 B30 A | 200 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 d | 1995 ccm | M47 D20 (204D4) | 110 kW |
2.0 d | 1995 ccm | N47 D20 A | 130 kW |
xDrive 18 d | 1995 ccm | N47 D20 C | 105 kW |
xDrive 20 d | 1995 ccm | N47 D20 C | 120 kW |
xDrive 20 d | 1995 ccm | N47 D20 C | 130 kW |
3.0 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D2) | 150 kW |
3.0 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 160 kW |
3.0 sd | 2993 ccm | M57 D30 (306D5) | 210 kW |
xDrive 30 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 155 kW |
xDrive 30 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D3) | 160 kW |
xDrive 35 d | 2993 ccm | M57 D30 (306D5) | 210 kW |
11 komentárov
Peter
Mam novu x3 mal som ji uz v servise ked som schadzal s obrubniku nieco vrzgalo vymenili ramena a spojovacky potom som zistil ze ked idem cez dake spomalovace alebo kolajnice nieco tam dost bucha vyˇenili tlmice a nic sa nezmenilo a este sa mi zda ze auto ma male vybracie skoro na rovnej ceste neviem ci je to ok .
Nepoculi ste nieco z inych zdrojov neviem ci to je ok
Mirec
Navstiv poriadny servis, potom urcite problemy prestanu. mam x3 a nic podobne som na nej nespozoroval. Radsej si ju opravujem sam…
vasil
mam bmw x3 r.v.2008. mam taky problem ked prsi tak v zadu pri zadnych sedackach pod nohami mam mokre koberceky. neviem si rady. pozeral som tesnenia dveri su v poriadku neviem cim to je. za radu vopred dakujem.
Laco
Ja som to riesil Je mozne, ze si si dal robit folie na zadne okna a v tomto pripade sa cele vnutorne tesnenia potrhaju a je nutne ich vymenit idealne za nove a do servisu co sa v BMW vyznaju. Riesil som to u seba a teraz uz je to OK.
rado
treba dat dole oblozenie dverí, zateka to cez odlepenu tlmiacu foliu, treba to odlepiť cele a nalepiť a vsetko, bude ok.
Siso
Podobny Problem som mal audi a6, voda stekala medzi stierace cez kabinovy filter, ktory bolo treba utesjit(tmelom) vzaduza spolujazdcom byvalo dost vody pri dqzdi. Vific problem to zistit.
Ondrej
Mám X3 2 liter diesel rok výroby2007 november.Cele auto je na figu
najprv odislo turbo -este som to niak pochopil ,druhikrát rozvody,to uz viac bolelo 1800eur fuč,potom prekvapenie vstriky a z s tym aj čerpadlo dalšich 1700.-a aby to nestacilo este raz rozvod /dalši retaz sa pretrhol/ a ked uz sa to sere tak aj spojka v haji dalsich 2600´.
Pritom bolo servisované v Tempuse v Kosiciach /nasrat sa im do ruky naftovy filter originel sme uz menili v inom servise po 110 000km –
marian
mam x3 2d a mam problem zo startovanim odstavim auto toci a nenastartuje poradte raz nasartuje raz nie niekedy aj na niekolko krat nastartuje
Vito
Na vine je palivove čerpadlo. Nie vždy po otočení kluča nabehne a potom zbytočne je štartovať vybíja sa baterka..Treba počúvať pri otočení kľuča do 1 polohy ak nabehlo čerpadlo počuť ho v zadu vpravo potom auto naštartuje. Takto to funguje hlavne v zime je to nepohodlne ale da sa existovať. Riešenie výmena čerpadla
mclp
R
vasil
mam bmw 3liter 286k amam taky problem auto na zaciatku pomali zrichluje az ked je nad 2500otacok tak potom zrichluje neviem cim to je pri takychto konoch. za informaciu vopred dakujem