Pod kapotou X5 boli spočiatku len benzínové motory. Základ tvoril radový šesťvalec 3,0i série M s výkonom 170 kW, prevzatý z päťkovej generácie E39. Vyznačuje sa 24 ventilovou technikou a variabilným časovaním všetkých ventilov Bi-Vanos. Má veľmi kultivovaný chod a slušnú dynamiku s peknou gradáciou výkonu so stúpajúcimi otáčkami.
Napriek tomu, že tieto motory zďaleka nepatrili do starého železa, boli v rámci modernizácie nahradené novou generáciou radových šesťvalcov série N, vyrobených z ultraľahkej hliníkovo-horčíkovej zliatiny. Z hľadiska spoľahlivosti sa jedná o veľmi dobrú voľbu, len občas sa vyskytuje nepravidelný chod a porucha termostatu. Výraznejším negatívom tejto motorizácie je len relatívne vyššia spotreba, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 12-13 litrov. Na zníženie prevádzkových nákladov sa ako alternatíva ponúka prestavba na LPG.
Z hľadiska dynamiky jazdy je ešte lepšou alternatívou na výber niektorý z osemvalcov. Treba sa však pripraviť na spotrebu v priemere okolo 15 litrov a viac.
Na európskom trhu nesmie chýbať dieselový motor, ktorý sa všeobecne k veľkému SUV aj lepšie hodí ako benzínový. V X5 bola možnosť jedinej voľby, a to šesťvalca 3,0 d s 24 ventilovou technikou a rozvodom DOHC. Motor mal spočiatku výkon relatívne skromných 135 kW, ktorý po modernizácii narástol na slušných 160 kW. Aj v staršej verzii poskytuje dostatočnú dynamiku na bežné jazdenie, po modernizácii však dynamika jazdy citeľne narástla, čo sa prejavuje najmä pri akcelerácii. Motor vyniká tichým a kultivovaným chodom a vzhľadom na veľkosť vozidla a dynamiku jazdy aj rozumnou spotrebou. Tá sa pohybuje okolo 8,5-9 litrov v prípade manuálnej prevodovky, s automatom treba počítať približne o liter viac.
Motor si vedie obstojne aj v spoľahlivosti, výnimku tvoria len prvé ročníky dieselového trojlitra (2003-2004), kde sa postupom času mohli uvolniť kovové dorazy swirl klapky a následne nasať do motora. Tieto klapky majú na starosť zmenu vírenia nasávaného vzduchu. Ak sa takáto časť dostala priamo do valca, mohlo dôjsť až ku poškodeniu piestu, ventilov, ventilových sediel a hrotu vstrekovača. Veľa záležalo na veľkosti úlomku a čase, ako dlho sa vo valci úlomok nachádzal. Väčšinou sa však už porucha prejavila a klapky boli vymenené, ale aj tak je pred kúpou vhodné overiť a skontrolovať ich stav. Niekedy sa vyskytujú aj prípady, keď bývalý majiteľ klapky jednoducho vybral a nahradil záslepkami. Väčšinou motor funguje bez problémov, pripraviť sa však treba na vyššie emisie, čo môže spôsobiť problém na STK (EK). Prvé ročníky mali tiež problém s tečúcim vstrekovacím čerpadlom, toho sa týkala zvolávacia akcia. Pozor si treba dať aj na stav vstrekovačov, hlavne pri vyššom kilometrovom nábehu (200 000 a viac km). Vyskytnúť sa môže aj nadmerne opotrebované turbodúchadlo, obzvlášť ak sa motor vypínal hneď po veľkej záťaži alebo ak bol nadmieru zaťažovaný za studena.
Prednosti a nedostatky
vzdušný a kvalitne spracovaný interiér |
pomerne vysoká hmotnosť |
veľmi dobré odhlučnenie interiéru |
vzhľadom na vonkajšie rozmery iba priemerný kufor |
robustnosť a bezpečnosť vozidla |
pomerne nákladná prevádzka (servis, originál ND a spotreba najmä benzínových verzií) |
veľmi dobré jazdné vlastnosti na ceste |
vysoká spotreba najmä osemvalcových motorov |
účinné brzdy |
menšia kapacita akumulátora prejavujúca sa hlavne v zimnom počasí |
podarený 3,0d (najmä po roku 2003) |
len päťstupňová prevodovka (do roku 2003) |
veľmi dobrá trakcia aj na povrchoch s nízkou adhéziou |
|
dobre odladená šesťstupňová automatická prevodovka (od 2003) |
Najčastejšie poruchy
občas problémy doplnkovej výbavy a elektroniky - chybná navigácia, nefunkčný parkovací systém (PDC), chybný displej, nefunkčné centrálne zamykanie alebo nefunkčné el. ovládanie okna |
nižšia životnosť xenónových svetlometov |
netesný šíber - prenikanie vlhkosti |
nevyvážené pneumatiky - trasenie volantu |
vôľa v zavesení nápravy (veľký km nábeh) |
hučiace ložiská kolies (veľký km nábeh) |
občas nefunkčný kompresor plniaci pružiace mechy na zadnej náprave |
obmedzená funkčnosť parkovacej brzdy (hlavne pri automatickej prevodovke) |
veľké opotrebovanie spojky (manuálna prevodovka, jazda mimo cesty, ťahanie prívesov) |
občas nefunkčný termostat (benzín) |
zriedka porucha indukčnej zapaľovacej cievky - nepravidelný chod motora (benzín) |
veľmi zriedka porucha snímača vačkového hriadeľa na motore - nedá sa naštartovať (benzín) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - kolísanie otáčok, zdĺhavejšie štartovanie za studena alebo hrubší chod (diesel) |
slabý akumulátor alebo nefunkčné žeraviace sviečky - zdĺhavejšie štartovanie najmä v zime (diesel) |
netesné vstrekovacie čerpadlo - zvolávacia akcia (diesel, začiatok výroby) |
opotrebované turbodúchadlo - pískanie, slabší ťah, zvýšená spotreba oleja a nadmerné dymenie (diesel, hlavne rv. 2001) |
uvoľnené swirl klapky - hrozí vážne poškodenie motora (diesel, do konca 2003) |
občas prasknuté zvody výfukového potrubia (šesťvalce) |
chybný ventilátor chladenia - prehrievanie a následne poškodenie motora (diesel, začiatok výroby) |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu - slabší ťah (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,0d (160 kW) od r.v. 2003. Preplňovaný vznetový radový šesťvalec, dvadsaťštyri ventilový rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva common rail. V roku 2003 dostal vznetový motor, ktorý bol aj predtým úplne dostačujúci, poriadne stádo koní navyše. Napriek mierne vyššej spotrebe je najlepšie kombinovať ho so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je s ním veľmi dobre zladená. Udržuje motor v optimálnych otáčkach a pri potrebe zrýchlenia reaguje rýchlo a optimálne vytáča motor. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.0 i | 2979 ccm | M54 306 S3 | 163 kW |
3.0 i | 2979 ccm | M54 B30 (306S3) | 170 kW |
4.4 i | 4398 ccm | M62 B44,M62 B44 TU | 210 kW |
4.4 i | 4398 ccm | N62 B44,N62 B44 A | 235 kW |
4.6 is | 4619 ccm | M62 B46 (468S1) | 255 kW |
4.8 is | 4799 ccm | N62 B48 A | 265 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
3.0 d | 2925 ccm | M57 D30 (306D1) | 135 kW |
3.0 d | 2993 ccm | M57N 306 D4,M57 D30 (306D2) | 160 kW |
27 komentárov
JAKU
Mam otazku co sa tyka opotrebovanie motora a inych casti,kolko vydrzi motor BMW X5 30d E53
ma odjazdene okolo 380000km aku treba udrzbu motora
Igor
Prosim Vas nekupujte si BMW diesel, ani ziadny iny diesel.. motor je perfketny, ale ked sa zacne srat, perfektne vela stoji orpava..vstreky, cerpadlo..atd..
urcite brat benzin..a to pri vsetkych autach kde je comomn rail vstrek.. auto je schopne ist na viac menej beznu udrzbu do maximalne 200tis km..potom zacinaju tie perfektne problemy..
JAKU
No uz som sa dal ukecat,priamo v BMW,ziadny problem pri predaji strasne vychvalili,auto spravi bez problemov aj 600000tisic km,servis u nich atd.Necchcem menovat ten kt.predaval ale auticko ani nie po mesiaci zacalo cukat,.niekedy mam pocit ako ked nevie co ma zaradit aku rychlost,tak som ho dal pozriet a bolo mi povedane ze treba bud repas ,alebo menit olej v prevodovke to sa ovidi pri vymene oleja.A to este nic nakoniec som zistil ze auticko bolo burane nielen trosku ako mi bolo povedane v bmw,ale je tam viac tmelu ako vo vceline.Ukecali ma na to ze predsa nekupujem v bazare ale u nich v autorizovanej predajni.A nakoniec som zistil ze je to jedno,vsade vas oblbnu len nech predaju,.Ale inac som s tym autickom zatial spokojny,uvidime dalej.Ale mam aspon pocit ako fajn som si kupil jazdenku priamo od predajcu.,len skoda ze je to len pocit
fero
V pohode nic sa neboj ja mam X5 uz od r2003 najazdene 420000 , a ide ako hodinky,asi by som nemenilaj ked tie novsie su o cosi lepsie,
fereo
Gabriel
Dúfam, že pri predaji tých 420.000km nestiahneš na 179.000km alebo nejaké iné lákavé čísielko.
Brano
Zdravim vas. Pre rodinu s 3 detmi zvazujem kupu SUV. Rozhodujem sa medzi ojazdenymi BMW X5 2003 alebo Volvo XC90 2003. Obe diesel. Co by ste poradili?
makacs
Tak neváhaj a kúp BMW, ja som kúpil asi pred rokom a okrem 2 vstrekovačov, ktoré som menil som nemal žiadny problém. A vstrekovače sa dajú dať repasované za cca 100,- Eur jeden. Meniť je možné každý vstrekovač nezávisle. Ak má auto najazdené viac ako 110000 tak prvá vec je výmena oleja v prevodovke, v BMW cca 700,- Eur,ale aj šikovní mechanici, ktorí robia hlavne BMW mimo autorizovaného servisu to spravia asi za polovicu, tiež vymeň olej v rozvodovke. Kolega mal Volvo XC 90 a bol rád že ho predal po tom, čo ho mal viac v servise ako na ceste. Ak ale chceš kúpiť BMW, tak určite až také, ktoré je vyrobené po 7 mesiaci 2003, vtedy boli robené zásadné zmeny v modeli, ako facelift, 6 stupňový automat, pohon X-drive a záves zadných kolies ( tie sa už nerozchádzali tak, ako je to vidieť u prvých modeloch, ktoré takzvane „čaptali“). Tiež zváž, čí potrebuješ taký luxus, ako sú vzduchové podvozky. Jazda je pohodlnejšia ako na obyčajných tlmičoch, ale ak sa pokazia vankúše, čo je viac ako pravdepodobné u takto starých autách, tak opravy a výmeny sa pohybujú v tisíckach eur. Výhodou je však zmena výšky podvozku podľa potreby vodiča.
S pozdravom Makacs
Brano
Dakujem za odpoved. Tiez som viac nakloneny pre x5, aj ked xc90 je aj v 7miestnej verzii a kazdy model ma 3 samostatne sedadla vzadu. Velkost kufra pri 7 miestnom po sklopeni je vacsia ako pri x5 a zase dokupovat truhlu na x5… to asi nie. Vsetci znamy mi odporucaju xc90 , ze je to 2,4, nizsia poistka, spotreba, diely, alebo ked uz x5, tak zo zahranicia. Slovenske su vacsinou vytlcene s menenym turbom a pod. Pozeral som aj mobile.de, najazdene km okolo 100tis. a cena cca.10tis. Najcastejsie taliani. Otazka je, kde je v tom hacik?
makacs
Tak Talianske určite nie, najlepšie je sa pozrieť po Nemeckých, tam nestáčajú kilometre. Taliani sú známi „humplovači“ áut, stáčajú kilometre a autá sú v slabej výbave, nezriedka búrané zlepence. 100.000 km je pre X5 nič a cena 10.000 Eur je nejaká podozrivo nízka. Záleží samozrejme na ročníku a výkone. Určite pozeraj tie vyrobené až po 6 mesiaci roku 2004, s výkonom 220 koní. Cena je ovplyvnená výbavou, a tie lepšie sú v cenových reláciách okolo 15.000 Eur. Tie lacnejšie sú 184 koňové, 5 rýchlostné.
S pozdravom Makacs
nahajp62@gmail.com
X5e53 3l.d nema konkurenta ani po rokoch ked je o nu starane kludne prežije aj 600tis,km,ale dať jej čo treba všetko je mohutne a drži ,sam ju mám a nikdy nedam dopustiť ,,fandim a pozdravujem
valentino
zdravim.chcem saa opytat na radu chcel by som kupit X5 3,0benzin plyn auto vyzera zachovale zo servisnov knizkov.napriek tomu ma vsetci od toho odhovaraju ze je to slaby a poruchovy motor hlavne automaticka prevodovka.za rady a odpovede vopred dakujem
M
Motor 3,0i je vynikajúci a pri dobrej údržbe vydrží státisíce km. Samozrejme, tento motor už nie je tak suverénny ako v trojke alebo päťke, predsa len X5 má 2 t, ale aj tak je to na bežné jazdenie dostatočne silný motor. S tým automatom to je horšie, strašne veľa závisí, ako s tým bolo jazdené a akú údržbu prevodovka mala. Takže pokial sa vyskytujú nejaké zvuky alebo šklbanie pri radení a rozbehu, radšej ruky preč.
robur
dať jednému z najškaredších vozidiel na cestách 10 bodov za dizajn, to chce odvahu 😀 Vzťahuje sa k spomínanej prvej generácii X5, o ktorej pojednáva článok. Tie proporcie a detaily sú ako z horšej várky SsangYongu.
Majco
Čo sa páči tebe? až vieme. Mne sa X5 páči na tie roky je to stále pekný kus.
Pali
Zdravim Vas, pred 2 rokmi som si kupil BMW X5 4.4i, r.v.2001 ma zatial najazdenych len cosi 240 tisic km, ale mam s nim neskutocne problemy….zacala mi svietit kontrolka motora a ani za boha mi nevedia pomoct a odstranit tuto chybu, uz som vymenil plno veci odvetravanie motora, nove sviecky, palivovy filter, naposledy chybu ukazalo na startovacie moduly, uz ma to prestava bavit tlacit neskutocne peniaze do auta, poradte mi co by to este mohlo byt…a to nehovorim o tom ze som uz vymienal vzduchove vaky, nefunguju mi elektricke okna pretoze ich stiahnem dolu a uz ani za toho svateho nechcu ist hore, pytal som sa na vymenu tak mi povedali 160eur za jedno okno, katastrofa. Budem rad ak by mi niekto vedel poradit….Dakujem Pali
milan
Este mate tu x5?este s nou mate problemy?
Peter
Zdravím,chcem sa spýtat na model BMW X5 3.0i 170kw r.v 2001 ,aké sú to motory ,aké majú bežné poruchy a načo si treba dávat pozor,a ako je to s automatmi u týchto modelov ,dakujem
M.
Je to starý dobrý motor, ktorý pri dobrej údržbe prežije celé auto. Pozor na teplotu, občas sa môže porúčať termostat a motor prehriať a hlavne meniť najneskôr po 15 tisíc kvalitný olej, inak sa bude v motore usádzať čierny bordel, čo neprospieva ani motoru ani mechanizmu časovania ventilov.
Bmw pozitiv
X5 3.0i môžem iba odporučiť. Mám r.v.2004 motor M54 bezporuchovy atmo sférický motor. Trochu náchylný na tesnenia ako veko ventilov olejová vaňa ale keď sa to spraví máš pokoj….ja som si to dal na LPG a spotrebu mám 14-15 l plynu. Prevodovka radi zamatovo ale odporúčam meniť olej po 60000-80000 km. Potom by mala fungovať bez problémov. Niektorí na to kašlú a potom nadávajú na prevodovky že sú ako blato a pod. Co som doposiaľ zisťoval väčšinou prevodovky odchádzali na diesloch nakoľko motory mali vyšší krútiaci moment ako boli prevodovky stavané. Preto aj po roku 2003 menili prevodovky namiesto GM montovali nemecké ZF ale v benzínových 3.0i ich ponechali nakoľko Sa tam nekazili. S autom som doposiaľ nemal žiadne problémy…menil som iba váhu vzduchu a v podstate iba pravidelný servis. Toto je už moje tretie BMW mal som E39 aj E60 všetky boli benzínové s motorom M54…takže ako také skúsenosti mám a môžem naozaj iba odporučiť a netreba sa báť ani áut čo majú nabehaných reálnych 200tis. km…pre ten motor to nie je nič..sú to kvalitné 6 valce ešte poctivé…o tych súčasných by som už pochyboval….
Tomas
Co mas X5 3.0i , má rozvodovy remen??
Tomas
Retazove?
Martin
No možno máte len zlú skúsenosť. Ja mám, až na jednu výnimku (opel), dobré skúsenosti s dieselom. Poznal som vw bmw aj mercedes, ktoré mali nájazdy od 300 až do 700 tisíc km a jazdili ako hodinky!😎 A to hovorím z vlastnej skúsenosti…
Davod
Ahojte. Mal by som otázku či je veľký rozdiel medzi starou prednou kapotou a faceliftovou. Pasuje stará na faceliftovu X5 E53?
Ludvo25
Na BMW X5 nedám dopustiť. Je to môj miláčik. S autom som úplne spokojný. Je z nej krásne vidieť a dobre jazdí, takže sa v ňom cítim bezpečne. Jediné, čo mi vadilo, že mal ovládací systém v nemčine a tú ja nemám rád, tak som si ho nechal u http://www.autaslovensky.sk prehrať do češtiny a mám po probléme.
nahajp62@gmail.com
X5e53 3l.d nema konkurenta ani po rokoch ked je o nu starane kludne prežije aj 600tis,km,ale dať jej čo treba všetko je mohutne a drži ,sam ju mám a nikdy nedam dopustiť ,,fandim a pozdravujem
Paly
zdravím rok mám X5e53 3.0d.2003 slepo som veril pov.majitelovi že v automate bol menený olej neskontroloval som len motoroví a odišla mi prevodovka ano olej bol menený ale nebol urobený preplach a ostali častice a sposobili problem no mam ju v servise no čo už ,,aj tak som s nou spokojný max. pred X5 na cete má každy rozumný šofer rešpekt a nedraždi ..
DANIEL
ahoj , mam BMW X5 E53 r.v. 2001 a mi dost taško ide riadenie , dolieva sa niekde olej do serva a ked tak kde ?