Zúčastnil som sa na akcii BMW s názvom BMW xDrive Live Tour 2011. Miesto konania bolo letisko v Poprade. Zameranie? Predvedenie škály modelov BMW s pohonom všetkých kolies xDrive.
Po podpísaní dokumentov, vypísaní dotazníka a malom občerstvení som vyrazil k autám. Predvedenie bolo rozdelené na štyri časti.
Časť prvá: DYNAMIKA
Po úvodnom oboznámení s postupom som sadol do auta. BMW X3. Keďže bola tma a silný vietor, tak som ani neskúmal motorizáciu. Až pohľad na tachometer ukázal, že to nebude len tak. Bola to hneď najsilnejšia X3 v súčasnosti. Pod kapotou vrčal motor s označením 35i, čo v praxi znamená radový šesťvalec s objemom tri litre dopovaný dvoma turbami s výkonom 225 kW (306 koní). Prvé kolo na vyznačenej trati bolo zoznamovacie. 8-stupňový automat do D, podvozok nastavený na režim Sport, stabilizačný systém zapnutý naplno. Zrýchlenie veru slabinou auta nie je. Aj napriek vyššej karosérii som nemal pocit zhoršenej stability. Kontrola aktuálnej rýchlosti bola veľmi jednoduchá vďaka Head-Up displeju, ktorý ju premietal na čelné sklo. Druhé kolo sa nieslo v rýchlejšom duchu. Sport+ režim podvozka a športové radenie rýchlostí. Pádla pod volantom som nevyužil, kvôli relatívne kľukatej trase vytýčenej kuželmi. Správanie auta bolo pri zapnutých elektornických pomocníkoch neutrálne, pri obmedzení režimom Sport+ som cítil na vjazde do záktuty slabú nedotáčavosť, ktorá však zmizla pri zošliapnutí plynu a auto sa stalo slabúčko pretáčavé. Myslím si, že tak ako sa jazdilo na letisku bude reálne ale málokto jazdiť.
Nastal rad na presadnutie do druhého auta. Znova to bola X3, avšak s dieslovým štvorvalcom 20d s objemom dva litre a výkonom 135 kW (184 koní). Po 35i bolo najvýraznejšou zmenou ciachovanie otáčkomera. Miesto sedmičkou končil päťkou. Tak princíp rovnaký, trasa rovnaká. Najskôr pomaly a potom sa uvidí. Pri rýchlom kole bolo cítiť turbodieru. Po odštartovaní sa auto pohlo, ale čakalo, kým to turbo nakopne. Bez diskusie je, že 20d má nižšiu spotrebu aj cenu, ale mal som pocit, že do X3 by sa viac hodil motor 23d, prípadne silnejšie trojlitové šesťvalce 30d respektíve 35d. Osemstupňový automat aj tu pracoval výborne.
Ďalšia výmena auta pre mňa znamenala ísť dynamickú dráhu v BMW X5 40d. Oproti X3 mi prišlo trochu neobratné. Čo však nič nemení na fakte, že trasu zvládlo bravúrne. Nakláňanie karosérie bolo tiež výraznejšie, ale predpokladám, že aj napriek tomu som nešiel pomalšie ako s menším bratom. Aj keď X5 zvláda zatáčky s vervou, stále mi pripadá skôr ako dialničný cruiser.
Časť druhá: RADOSŤ
Druhá časť zostala jedinou, kde sme si nemohli auto vyskúšať na vlastnej koži. To síce trochu kazí pocit, aký vyvoláva názov. Je tu však jedno ale. Auto bolo v rukách testovacieho jazdca, ktorý išiel po letisku vysokou rýchlosťou v úplnej tme. O akom aute hovorím? BMW 550i xDrive. 300kW (407 koní) z 4,4 litrového dvoma turbami prepĺňaného osemvalca. Keď si spomeniem, že 400 koní mala E39 M5 pred desiatimi rokmi a 420 koní malo Porsche 911 Turbo, tak to je slušný výkon na ,,obyčajný“ sedan vyššej strednej triedy. Pohon xDrive je nastavený tak, že posiela viac výkonu na zadnú nápravu (60%). To dokázal aj drift v približne 130 kilometroch za hodinu. 550i so športovým paketom mala vnútri vynikajúce sedačky s dobrým bočným vedením, takže som nelietal v zátačkách po celom aute. Demonštrované bočné preťaženia boli tiež na výbornej úrovni.
Časť tretia: TRAKCIA
Tu boli na výber iba X3-ky. Jedna 35i a sedem 20d. S ohľadom na charakter testu a maximálnu rýchlosť asi 10km/h bolo jedno aký model si zoberiem. Tento test bol rozdelený na dve časti. Najskôr to bol prejazd oblúkov, ktoré ukazovali možnosť kríženia náprav a nasledovalo otáčanie sa o 360 stupňov vo štvorci 9×9 metrov. Auto dokázalo prejsť trasu a pohnúť sa, aj keď jedno koleso viselo vo vzduchu. Karoséria X3 je pevná, pretože pri teste nič ani nevrzlo, ani nepuklo. Otáčanie bolo celkom zaujímavé. Vraj sa dalo zvládnuť na 7 krát. To som teda zvedavý ako. Na X3 20d som mal parkovací asistent vpredu aj vzadu spoločne s parkovacou kamerou. Aj tak sa mi to ale podarilo až po posunutí jedného kužela. 35i disponovalo aj bočnými panoramatickými kamerami v zrkadlách, ktoré snímali priestor po bokoch auta. Možno by mi to vyšlo lepšie s takýmito pomôckami. Aj tak treba uznať, že X3 je veľmi obratné auto.
Časť štvrtá: AGILITA
Po úvodnom brífingu o tom ako sa budeme vyhýbať prekážke na ceste, buď vľavo alebo vpravo podľa pokynu, budeme núdzovo brzdiť a potom si spravíme losí test sa všetci rozbehli ku 5 GT a X6. Ja som si zvolil 320d xDrive. Myslím, že na tento test to bola najlepšia možná voľba. Aj napriek vyššiemu veku a blízkemu príchodu nástupcu má auto stále čo ponúknuť. Motor disponoval 135 kW (184 k) a bol pre auto výbornou voľbou. Prevodovka bola automatická, ale tentoraz iba 6-stupňová. Auto sa správalo neutrálne, vyhýbací manéver bol jednoduchý vďaka malým rozmerom a celkovému športovému naladeniu auta. Žiaden zhodený kužel. Presadnutie do X3 znamenalo, že miesto na vyhutie sa prekážke bolo zrazu malé. S X3 35i som zhodil kužel zadným kolesom. X3 20d bolo slabšie na zrýchľovanie, ale aj tu sa dal spraviť jeden trik. Ľavá noha na brzdu, pravá na plyn, otáčky zhruba 1500 až 1800. Po odštartovaní som len pustil brzdu a auto sa rozbehlo výrazne rýchlejšie ako pri ovládaní iba jednou nohou. Posledné vyskúšané auto bolo X6 40d. Motor vynikajúci, ale na daný test už rozmery nevyhovovali. Tu som kužel doslova prešiel. Vlastne vtedy ho už prešli všetci aj na ostatných autách. Apropo, s kuželmi to malo najhoršie práve spomínané 5 GT, pretože tie pod autom zostávali. Rekord bol 3 kusy chytené pod autom na konci trate.
Ako teda hodnotím autá?
BMW 320d xDrive
Konštrukčne najstaršie zo všetkých testovaných poskytovalo najväčšiu radosť za volantom. Automat spolupracoval s pohonom všetkých kolies a dvojitrovým dieslom ukážkovo, ale osobne by som volil radšej zadokolku s manuálom. Na podporu predaja je teraz v zákadnej výbave aj M-paket (nárazníky, prahy).
BMW 550i
Neekonomická alternatíva modelu. Ale zrýchlenie pod 5 sekúnd je silný argument. Nakoľko som sa len viezol, môžem hodnotiť len zo sedadla spolujazdca. Sedí veľmi dobre, ťahá ešte lepšie.
BMW X3
Tu som jazdil na dvoch motoroch. 35i k X3-ke pasuje dokonale. V bežnom živote ich bude ale veľmi málo. Väčšina ľudí siahne po dieseli. Osobne by som počkal na trojlitrovú alternatívu, pretože 20d mi prišla nevýrazná. K ovládaniu nemám výhrady. Auto je obratné a dobre drží na ceste.
BMW X5 a X6
Obe majú rovnaký základ. X6 bola trochu lepšie ovládateľná vďaka nižšiemu ťažisku. Motor s označením 40d zvládal celkom dynamickú jazdu v oboch karosériach. Aj keď sú to SUV a môžu ísť do terénu, ja ich vidím ako úžasných spoločníkov na dlhé cesty naprieč Európou.
Vzniklo v spolupráci s MD Bavaria Žilina.
2 komentáre
Branislav
Dobrý deň,
na tomto evente som sa zucastnil aj ja. Všetko ste vyborne popísal, a tak chcem len podotknúť, že otáčanie v kuželi bola technicka cast. 1. krok – trebalo vzdy co najviac licovat stranu oproti autu v smere do predu, 2. krok – a potom ked sme ju olicovali, mali sme k nej zadkom znova nacuvať a licovat ju. toto sa zopakovalo 3 a posledne ste uz len vysli prec(to bol ten siedmy krok).
Cize 2×3+1=7.
1. KROK
— |->VÝCHOD> |
— |->ŠTARTVÝCHOD<-| ————————–
— |->ŠTART<-| —————————
A všetko opakujeme 3x, potom už len vyjdeme zo štvorca preč.
Branislav
kedze tento editor vymazava prazdne miesto, muse som to trochu upravit.
a vyzeralo to zhruba takto:
1. KROK
— |->VÝCHOD>*|
|***************/->^***********************|
|*************/->^*************************|
|***********/->^***************************|
|*********/->^*****************************|
|*******/->^*******************************|
|******^***********************************|
|******|***********************************|
|******|***********************************|
|******^***********************************|
|******|***********************************|
|******|***********************************|
|******^***********************************|
|******|***********************************|
|******|***********************************|
— |->ŠTARTVÝCHOD<-| ————————–
|****->ˇ*************|
|*******<—********* _____________ *******|
|*********<—******/ \___*****|
|************ˇ*********|
|*******************************->ˇ*******|
|*********************************->ˇ*****|
|***********************************|******|
|***********************************|******|
|***********************************|******|
|***********************************ˇ******|
|***********************************|******|
|***********************************|******|
|***********************************ˇ******|
|******************************************|
|********************************(sem)*****|
|******************************************|
— |->ŠTART<-| —————————