Dlhá kapota, veľký rázvor, krátke previsy karosérie, sedadlá nízko nad zemou, to sú typické znaky BMW Z4. Oproti svojmu predchodcovi Z3 pribudli hrany a rôzne lomené časti karosérie, ktoré robia zo Z4 nezameniteľné vozidlo. Svoju exkluzivitu Z4 podčiarkuje aj použitím (takmer výhradne) famóznych benzínových radových šesťvalcov. Určitej exotickosti dodáva aj miesto produkcie, ktoré leží až za veľkou mlákou, konkrétne v Spartanburgu (Južná Karolína).
BMW Z4 (E85) bolo predstavené európskym motoristom koncom roka 2002. Na začiatok produkcie boli pod kapotou výhradne šesťvalcové agregáty s objemom 2.5i (141 kW) a 3.0i (170 kW), ktoré sa kombinovali s päťstupňovou manuálnou (6 stupňovou pri 3,0i) alebo päťstupňovou automatickou prevodovkou. V roku 2004 bola ponuka motorov rozšírená o šesťvalec 2.2i (125 kW).
V roku 2005 bol v prípade agregátu 2.5i znížený výkon na 130 kW a do ponuky bol zavedený aj benzínový štvorvalec 2.0i (110 kW). Na jeseň bol predstavený Z4 roadster s drobným faceliftom a zavedené boli aj nové „horčíkové“ motory 2.5 Si (160 kW) a 3,0 Si (195 kW) z rady M54. Tiež na jeseň vo Frankfurte bola predstavená verzia kupé (E86) a koncom roka aj verzia s prívlastkom M, ktorú poháňal 3,2 litrový radový šesťvalec s výkonom 252 kW. K nám sa tieto verzie dostali až začiatkom leta 2006. V auguste 2008 bola ukončená výroba stávajúcej Z4 a model dostal nástupcu s rovnakým menom.
Nárazovým testom Euro NCAP prešiel model Z4 Roadster 2,5 i v roku 2004. Za ochranu posádky získal štyri hviezdičky z piatich (31 bodov). Za ohľaduplnosť pri strete s chodcom dve hviezdičky zo štyroch (13 bodov).
Interiér pôsobí na prvý pohľad stroho, obzvlášť tvarovanie palubnej dosky a integrovaného stredového panelu. To však nemusí byť na škodu, nakoľko Z4 je o štýle a pocitoch z jazdy a zbytočne nápaditý interiér nezamestnáva pozornosť motoristu nadbytkom detailov. Inými slovami, všetko podstatné je vodičovi po ruke a celok pôsobí solídne. Poteší aj fakt, že strieborno vyzerajúce diely nie sú len postriebrené, ale naozaj hliníkové. Menej poteší minimum odkladacích priestorov, nájde sa ich len pár malých medzi sedadlami a naozaj úzke kapsy vo dverách. Nezriedka sa po čase tiež vyskytujú rôzne pazvuky v interiéri. Nejedná sa o nič strašné, ale moc sa to k značke takéhoto mena nehodí. Vypovedá to o slabšej úrovni dielenského spracovania. Sedadlá sú príjemné, komfortné, aj bočné vedenie je na dobrej úrovni, ešte lepšie je v príplatkových športových verziách. Dizajnovo podarený volant padne do ruky ako uliaty. Zaťahovanie strechy sa realizuje jediným plynulým pohybom, vyžaduje však poriadnu silu alebo je možnosť, samozrejme za príplatok, elektrického ovládania strechy. Roadster využíva klasickú plátenú skladaciu strechu, pre ktorú je určený priestor za sedadlami. Strecha aj v prípade zloženia neovplyvňuje objem batožinového priestoru. Coupé ako už názov napovedá, má pevnú plechovú strechu a objem batožinového priestoru 285 litrov.
Jazdné vlastnosti Z4 sú naozaj vynikajúce a potešia asi každého aktívneho motoristu. V zákrutách doslova exceluje a dalo by sa povedať, že každá stopa je pre Z4 ideálna. Ak náhodou nastane nejaký problém, Z4 s kľudom počúvne presné a dostatočne strmé riadenie a to aj pri ostrom brzdení. Ak náhodou nastane krízová situácia, je pripravené decentne zasahujúce DSC. Ak sa so Z4 zžijete, nie je nadnesené tvrdenie, že sa budete cítiť ako pilot formule 1. Limitom bude len strach z policajnej kontroly a návšteva benzínovej pumpy. Ak dostanete chuť na drift, stabilizačný systém sa dá deaktivovať. Samozrejme, tieto riadky patrili cestám so suchým a kvalitným povrchom. Tvrdý podvozok, obzvlášť v príplatkovom prevedení Sport, dáva pocítiť kadejakú nerovnosť. Preto pozor, excelentné držanie stopy sa po niekoľkých hrbolcoch môže zmeniť na korigovanie poskakujúcej zadnej časti. Podobne je tvrdý podvozok v kombinácii so širokými kolesami citlivý aj na vyjazdené koľaje vo vyšších rýchlostiach. Presné a dostatočne strmé riadenie poskytuje skvelú spätnú väzbu a skvelo si vedú aj primerane ostré a nevädnúce brzdy. Napriek tomu, že sa jedná o otvorenú karosériu, je výrazne eliminovaný aj pocit z jej krútenia. V prípade ak je vozidlo vybavené tlačítkom sport, je možná naozaj športová zmena. Citeľne sa zmení celkové nastavenie vozidla, elektromechanický posilňovač riadenia sa prepne na slabší účinok, skráti sa dráha elektronického plynového pedálu a rýchlejšie je aj otváranie škrtiacich klapiek v motore. Dovtedy síce skvelo, ale predsa len trocha decentne znejúci zvuk radového šesťvalca dostane doping, v podobe aktivovania ďalšej výfukovej rúry. Vo výfukovom tlmiči je totiž jedna rúra naviac, ktorá keď sa aktivuje, vylúdi Z4 ozajstný silne znejúci a nutno dodať, nádherný športový zvuk.
Motory, to je ďalšia pýcha Z4, aj keď absentuje v dnešnej dobe tak populárny diesel. Kto sa niekedy viezol radovým šesťvalcom od BMW, vie o čom je reč. Do Z4 sa montuje od roku 2005 aj štvorvalcový agregát, konkrétne dvojliter (110 kW). Je síce o malinko úspornejší ako väčší kolegovia, ale neprináša ten ozajstný pocit z jazdy, ktorý poskytujú len šesťvalce s ich charakteristickým chrapľavým zvukom. Už najslabší poskytuje svižné jazdenie, ale naozajstné športové vyžitie poskytujú až 2,5 Si (160 kW), oba trojlitre 3,0i (170 kW) a 3,0 Si (195 kW) a samozrejme kultový moto vo verzii M 3,2 (252 kW). Z hľadiska spotreby a výkonu sa javí ako najoptimálnejší kompromis 2,5 Si so spotrebou 9-10 litrov. Príliš žravé ale nie sú ani väčšie trojlitre, ktorých spotreba sa dá pri bežnom jazdení udržať v rozmedzí 10-12 litrov. Divoké jazdenie samozrejme apetít zvyšuje, počítať treba so spotrebou nad 15 litrov, málokedy však nad 20, čo pri jazdných zážitkoch aké toto vozidlo poskytuje je celkom primerané.
Skvelé je aj radenie manuálnych prevodoviek, krátke dráhy a minimálna vôla. Šestka je pomerne dlhá a umožňuje aj v prípade trojlitra pomerne úspornú jazdu na diaľnici, keďže pri 150 km/hod točí motor len 3300 ot/min. Zlou voľbou nie sú ani automaty, obzvlášť SMG, sním však občas bývajú technické problémy.
Dosť často sa vyskytujú rôzne poruchy elektroniky. Či už nefunkčný systém kontroly tlaku v pneumatikách, rôzne poruchy riadiacej jednotky motora (väčšinou odstránené preprogramovaním softvéru), vyskytnúť sa môže aj zlý palivomer (snímač palivovej nádrže), kontrolka airbagu, porucha sťahovania predných okien alebo dažďový senzor, kvôli ktorému sa musí vymeniť aj predné okno. Ak beží motor nepravidelne, najčastejšie bude na vine cievka zapaľovania, občas sa vyskytne problém so snímačom polohy škrtiacej klapky, celkovo však možno považovať motory za veľmi spoľahlivé. Keďže sa so Z4-kou neraz jazdí športovo, dostávajú zabrať aj brzdy, hlavne kotúče a brzdové doštičky. Zadné pneumatiky pri takejto jazde tiež nemajú dlhú životnosť. Vozidlá s vyšším počtom najazdených kilometrov niekedy trápi vôľa v závesoch zadnej nápravy, čo má samozrejme vplyv na jazdné vlastnosti a vyskytnúť sa môže aj prasknutá zadná pružina, hlavne pri rýchlych prejazdoch väčších nerovností na ceste. Vôľa sa objavuje aj prednej náprave, najčastejšie v silentblokoch ramien. Pri väčšom počte kilometrov (cca nad 150 000 km) treba byť pozorný aj na rachotivé (klepavé) zvuky zospodu motora, ktoré sa objavujú na voľnobehu a miznú po rozjazde a zošliapnutí spojky. V prípade elektrického ovládania strechy, je potrebné pred kúpou poriadne vyskúšať jej fungovanie, občas sa totiž vyskytujú problémy v mikrospínačoch. Občas sa vyskytujú aj zahmlievajúce predné svetlomety, za čo môžu netesné predné kryty. Vyskytujú sa aj prípady, kedy alarm nepracuje správne (sám sa vypne) alebo vôbec. Niekedy pomôže preprogramovanie, inokedy až výmena samotného modulu. Oplatí sa tiež skontrolovať, či držiaky nápojov sú v poriadku. Ich výmena je síce ľahká ale drahá. Strecha nemusí dokonale tesniť a môžu sa objaviť priesaky vody, najčastejšie okolo dverí, ale aj do batožinového priestoru.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | dvojdverový kabriolet | dvojdverové kupé |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4090 x 1780 x 1300 | 4090 x 1780 x 1285 |
Rázvor (mm): |
2495
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 240 | 285 |
Pohon: |
zadné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
55
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
dizajn |
príliš tuhý podvozok na nekvalitné cesty |
vynikajúce jazdné vlastnosti |
slabšie dielenské spracovanie - pazvuky v interiéri |
prehľadný a ergonomický interiér |
vyššie ceny servisu a niektorých dielov |
veľmi dobré športové sedačky |
menej odkladacích priestorov |
kultivované a výkonné radové šesťvalce s veľmi dobrým zvukom |
Najčastejšie poruchy
nefunkčný systém kontroly tlaku v pneumatikách |
rôzne poruchy riadiacej jednotky motora |
zlý palivomer |
svietiaca kontrolka airbagu |
porucha sťahovania predných okien |
porucha dažďového senzora |
nepravidelný chod motora - najčastejšie cievka zapaľovania alebo občas problém so snímačom polohy škrtiacej klapky |
vôľa v závesoch zadnej nápravy (väčší km nájazd) |
občas sa môže vyskytnúť sa aj prasknutá zadná pružina (pri rýchlych prejazdoch väčších nerovností) |
vôľa v silentblokoch ramien prednej nápravy |
rachotivé (klepavé) zvuky zospodu motora (väčší km nájazd nad 150 000) |
občas problémy v mikrospínačoch elektrického ovládania strechy |
netesné predné kryty svetlometov |
nefunkčný alarm |
netesnosť strechy - priesaky vody, najčastejšie okolo dverí, ale aj do batožinového priestoru |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5si, 3,0i a 3,0si (160, 170 a 195 kW). Tieto šesťvalcové motory poskytujú Z4 veľmi dobrú dynamiku, mimoriadnu kultivovanosť, krásny zvuk a sú aj relatívne úsporné, najmä 2,5 Si. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 i | 1995 ccm | N46 B20 A,N46 B20 B | 110 kW |
2.2 i | 2171 ccm | M54 B22 (226S1) | 125 kW |
2.5 i | 2494 ccm | M54 B25 (256S5) | 141 kW |
2.5 i | 2497 ccm | N52 B25 A | 130 kW |
2.5 si | 2497 ccm | N52 B25 A | 160 kW |
3.0 i | 2979 ccm | M54 B30 (306S3) | 170 kW |
3.0 si | 2996 ccm | N52 B30 A | 195 kW |
M | 3246 ccm | S54 B32 (326S4) | 252 kW |