Nestáva sa často, aby si vozidlo počas svojej výroby zmenilo tri krát meno. Kalos je v tomto smere výnimkou a okrem zmeny značky z Daewoo na Chevrolet, zmenil aj samotné meno z Kalosa na Aveo. Vozidlu síce chýba charizma resp. imidž renomovanejších značiek, na druhej strane však za prijateľný peniaz ponúka pomerne dosť muziky. Motoristi, ktorí si nepotrpia na imidž značky, ocenia priestrannosť vozidla, zväčša solídnu výbavu a prijateľné ceny servisu a náhradných dielov. Medzi hlavné negatíva možno zaradiť menší kufor, chýbajúci diesel a lacno pôsobiace interiérové plasty.
História
V roku 2002 prišiel na náš trh Daewoo Kalos v prevedení päťdverový hatchback s motormi 1,2 16V, 1,4i a 1,4 16V. Najsilnejšiu motorizáciu 1,4 16V si bolo možné objednať aj so štvorstupňovou automatickou prevodovkou.
V roku 2003 pribudol štvordverový sedan. Na niektorých trhoch bol Kalos dostupný aj s motormi 1,5 8V (63 kW) a 1,6 16V (78 kW).
V roku 2004 sa kórejská automobilka Daewoo premenovala na Chevrolet a k rovnakej zmene došlo aj v prípade Kalosa, keď sa premenoval na Chevrolet Kalos, na niektorých trhoch na Aveo. Na konci roku prišla do predaja aj trojdverová verzia, avšak v zmodernizovanom prevedení. V roku 2005 sa modernizácie dočkala aj päťdverová verzia.
V roku 2006 nahradil pôvodný 4-dverový sedan Kalos nový štvordverový Chevrolet Aveo, postavený na novej platforme T250. Rovnako si na niektorých trhoch (aj našom) zmenil meno z Kalosa na Aveo aj hatchback, ale ten sa však ďalej vyrábal na pôvodnej platforme T200. V rovnakom roku bola vyradená aj motorizácia 1,4i (61 kW).
Vo Frankfurte 2007 bol predstavený nový prepracovaný Chevrolet Aveo hatchback postavený na platforme T255. Do predaja sa dostal až v marci nasledujúceho roka.
Bezpečnosť
Nárazovým testom Euro NCAP prešiel Chevrolet Kalos v roku 2006. Za ochranu posádky dostal tri hviezdičky z piatich (17 bodov), rovnaký počet hviezdičiek dostal aj za bezpečnosť detí v autosedačkách (26 bodov). Ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (11 bodov).
Exteriér a interiér
Dizajn karosérie navrhol taliansky dizajnér Giorgetto Giugiaro, vďaka čomu možno označiť päťdverový hatchback za celkom pohľadné vozidlo aj v dnešnej dobe. Bohužiaľ, sedan už toľko krásy nepochytil. Podobne ako mnoho vtedajších priamych konkurentov (Thalia, Fabia Sedan, Honda City) sa ku hatchbacku iba prirobila zadná časť, z čoho vznikol dizajnovo menej vyvážený sedan. Tento dojem potvrdzujú aj štatistiky predaja, keď sa hatchbackov predalo oveľa viac, napriek veľmi priaznivej cene sedanu.
Svojou dĺžkou a šírkou patrí hatchback Kalos do nižšej triedy, vedľa modely Opel Corsa, Peugeot 206, VW Polo, Renault Clio alebo Škoda Fabia. Oproti priemeru triedy je však o niečo vyšší ako býva obvyklé a má tiež pomerne dlhý rázvor (2480 mm), čo sa odrazilo vo veľkosti vnútorného priestoru. Miesta je dostatok hlavne na výšku, čo spolu s vyššie umiestnenými sedadlami uľahčuje nastupovanie a vystupovanie z vozidla. Pomerne vysoká karoséria si však vybrala daň vo vyššom súčiniteli odporu vzduchu Cx=0,35 (sedan 0,34) a aj preto citeľne stúpala spotreba pri diaľničných rýchlostiach.
Palubná doska je síce pozerateľná, použitý tvrdý a lacno pôsobiaci šedý plast s fádnou povrchovou úpravou ale celkový dojem značne zhoršuje. Príliš nenadchne ani dielenské spracovanie a tak nie je zriedkavosť, že interiérové plasty pri dotyku či prejazde nerovností výdávajú rôzne pazvuky. Podobne je na tom aj volant, ktorý ma tenký veniec a príliš rozmerný plastový kryt airbagu. Z dizajnovej stránky pôsobia niektoré detaily dosť svojsky, napr. okrúhle vnútorné kľučky dverí a rovnako tiež tvarované výduchy ventilácie. Z ergonomického hľadiska je trocha nepohodlné rozmiestnenie niektorých kontroliek (dobíjania, mazania a prehriatia) do displeju digitálnych hodín.
Sedadlá sú na prvý pocit pomerne pohodlné, pri dlhšej jazde by ale potešili dlhšie sedáky a pri svižnejšej jazde lepšie bočné vedenie. Na rozdiel od pomerne priestranného interiéru, miesta pre batožinu je podstatne menej ako ponúka porovnateľná konkurencia. Hatchback totiž disponuje objemom kufra len 220 litrov (pri sklopení zadných sedadiel 980 l). Sedan ponúkne 375 litrov. Len pre porovnanie, Škoda Fabia hatchback prvej generácie má kufor s objemom 260 litrov a sedan poskytne 438 litrov.
Za slabšiu stránku interiéru možno označiť ohlučnenie. Nepríjemný je prienik hluku od motora do interiéru pri vyšších otáčkach (najvýraznejšie pri 1,4 61 kW) a nepoteší ani výraznejší aerodynamický hluk vo vyšších rýchlostiach.
Jazdné vlastnosti a podvozok
Podvozok Kalosu využíva osvedčenú a klasickú koncepciu zavesenia kolies. Vpredu uchytenie typu McPherson s priečnym stabilizátorom a vzadu torzne pružný nosník s dvojicou pozdĺžnych ramien.
Jazda na bežnom povrchu je pomerne komfortná, výtlky či väčšie priečne nerovnosti už ale znamenajú výraznejší prenos rázov do karosérie vozidla. Mäkšie naladenie podvozku spôsobuje značné náklony karosérie pri rýchlejšom prejazde zákrutou alebo prudšej zmene jazdného smeru. Pomerne rýchlo sa dostavuje aj vrodená nedotáčavosť, silnou stránkou nie je ani smerová stabilita vozidla, obzvlášť pri vyšších rýchlostiach v kombinácii s menej kvalitným povrchom vozovky.
Pomerne značná je aj citlivosť na bočný vietor. Podľa nejedného užívateľa jazdnú stabilitu vo vyšších rýchlostiach a svižnejšie prechádzaných zákrutách značne vylepšuje montáž 15″ kolies s nižším profilovým číslom. Daňou za lepšie jazdné vlastnosti je ale znížený komfort pruženia – výraznejší prenos rázov do karosérie vozidla pri prejazde nerovností.
Celkovo možno napísať, že jazdné vlastnosti vozidiel Kalos (Aveo) vyhovejú najmä pokojnejšie jazdiacim motoristom. Kto má ale v obľube svižnejšie jazdenie, ten nech sa poobzerá po inom vozidle.
Za slabšiu stránku podvozku možno pokladať aj odhlučnenie, čo prezrádza nielen hluk od valiacich pneumatík ale aj tukanie odletujúcich kamienkov do prahov a podbehov vozidla.
Životnosť podvozkových komponentov je len priemerná. Pomerne rýchlo sa opotrebuje horné uloženie tlmičov, dlho nevydržia ani tiahla stabilizátora, pri väčších nájazdoch sa objavujú aj vyťahané (popraskané) silentbloky spodného ramena v tvare L, ktorými je uchytené do nápravnice a tiež na silentbloky zadnej nápravy. Vyskytovali sa aj vŕzgajúce/vytečené zadné tlmiče (v prípade Kalosa 2002-2006).
Riadenie sa vyznačuje pomerne výrazným účinkom posilňovača a dosť umelým pocitom s minimom spätnej väzby o dianí kolies na vozovke. K charakteru vozidla sa ale takéto nastavenie celkom hodí. Pochváliť treba veľký rajd-vytočenie kolies a teda malý priemer otáčania, čo uľahčuje manévrovanie s vozidlom v stiesnených priestoroch. Pozor na verzie bez posilňovača riadenia. Bolo ich síce minimum, ale sú a osadené sú nápadne malými 13″ kolesami.
Motory
Ponuka motorov je pomerne skromná a zahrňuje len benzínové agregáty. Základ tvorí osem-ventilový 1,2 S-Tec s výkonom 53 kW pri 5400 ot/min a krútiacim momentom 104 Nm pri 4400 ot/min. Dynamika je vyhovujúca pre mestskú a prímestskú jazdu, kedy poteší pomerne spodová charakteristika motora. Slabšia dynamika sa prejavuje najmä pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach či v tiahlych stúpaniach. Podobne je to aj v prípade plného obsadenia vozidla. Príliš nepomáha ani vytáčanie motora, keďže dynamika rastie len mierne, zato výraznejšie stúpa hluk a spotreba. Pri kľudnejšej jazde sa spotreba pohybuje okolo 6 litrov, pri väčšom namáhaní stúpa nad 7 l. Nevýhodou motora je krátky servisný interval výmeny rozvodového remeňa – 60 000 resp. 4 roky a tiež krátka životnosť ložiska vodnej pumpy spolu s napínacími kladkami, ktoré sa doporučuje vymieňať spolu s remeňom, inak hrozí poškodenie motora.
Komu by nestačil výkon základnej 1,2-ky, má na výber silnejšie 1,4-ky. Oba motory sú z rady E-Tec a hlavný rozdiel je v počte ventilov. Slabší má klasický osem-ventilový rozvod OHC a poskytuje 61 kW (123 Nm). Oproti 1,2 je dynamika v nižších otáčkach len o málo lepšia, naopak do otáčok sa zbiera motor dosť letargicky. Naviac je vo vyšších otáčkach dosť hlučný. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 7 litrov, pri častejšom vytáčaní rastie nad 8 litrov.
Výkonnejšia verzia má 16-ventilový rozvod DOHC a dosahuje 69 kW (130 Nm). Oproti 61 kW verzii je motor podstatne živší s chuťou po otáčkach, taktiež je o niečo kultivovanejší a tichší. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 7 litrov. Rovnako ako pri 1,2 majú aj tieto motory krátky interval výmeny rozvodového remeňa (60 000 km), čo značne zvyšuje prevádzkové náklady.
Prevodovky
Radenie prevodových stupňov je v prípade Kalosu dosť nepresné a aj pri zaradenom prevodovom stupni má páka priveľkú vôľu. V modernizovanom Aveu sa situácia mierne zlepšila, radenie rýchlostí je však stále dosť nepresné a gumové. Páka je tiež umiestená príliš vzadu, čo zhoršuje radenie druhého a štvrtého stupňa.
Pri motoroch 1,2 sa zo začiatku vyskytoval problém v synchronizácii druhého a tretieho prevodového stupňa, čo sa prejavovalo škrípajúcim zvukom pri radení. Taktiež sa vyskytovali aj nadmerne opotrebované-hučiace ložiská. V oboch prípadoch je na vine málo odolný materiál. Väčšina týchto porúch sa vyskytla v záruke, a tak sa dnes vyskytujú len zriedka, zväčša na málo jazdených vozidlách.
Silnejšie 1,4-ky mali prevodovky odolnejšie, čo platí aj o robustnejšej spojke, ktorá lepšie znáša časté radenie v mestskej prevádzke.
V prípade silnejšieho agregátu je vozidlo dostupné aj s klasickou štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Na dnešné pomery je síce trocha pomalšia, k zameraniu vozidla sa však celkom hodí. Pri dobrej a pravidelnej údržbe sa prevodovka vyznačuje dobrou spoľahlivosťou a spotrebu vozidla zvyšuje o cca 10%.
Spoľahlivosť a poruchy
Kalos (Aveo) patrí medzi priemerne spoľahlivé vozidlá, treba však dodať, že väčšina porúch je menej vážneho charakteru a pomerne lacno opraviteľná. Najmä prvé ročníky sa vyznačujú slabším dielenským spracovaním plastov interiéru, čo neraz rezultuje do rôznych pazvukov pri jazde. Vyskytujú sa aj zarosené predné reflektory. Občas sa vyskytujú problémy elektroniky, od signalizácie neexistujúcich problémov (napr. rozsvietená kontrolka airbagu), cez poruchy ovládačov, nefunkčný panel originál rádia, nefunkčné el. sťahovanie okien, centrálne zamykanie až po nefunkčnú klimatizáciu. Objavuje sa aj porucha ABS, kedy je väčšinou na príčine nefunkčný snímač ABS. Veľa majiteľov si sťažuje na často praskajúce predné žiarovky.
Pomerne často sú nadmerne opotrebované (zvlnené) brzdové kotúče (vibrácie a pulzovanie brzdového pedálu pri brzdení) a veľa nevydržia ani ložiská kolies, najmä na prednej náprave (hučanie). Najčastejšou poruchou sú ale opotrebované horné uloženia predných tlmičov, čo sa prejavuje zvýšenou hlučnosťou pri prejazde nerovností, resp. nadmerná medzera medzi hornou miskou a karosériou v mieste uchytenia tlmiča. Dlho nevydržia ani tiahla stabilizátora (klopavý zvuk pri prejazde nerovností), pri väčších nájazdoch sa objavujú aj vyťahané (popraskané) silentbloky spodného ramena v tvare L, ktorými je uchytené do nápravnice a tiež na silentbloky zadnej nápravy (citeľne horšia stabilita-plávanie). Vymačkať sa vedia aj gumové dorazy zadných tlmičov a rýchlemu opotrebovaniu podliehali aj zadné tlmiče.
Vozidlo má dosť subtílne plechy, a preto nie je núdza o rôzne preliačiny a poškodenia. Pri kúpe treba skontrolovať aj výfukové potrubie, keďže najmä zadný diel výfuku rýchlo podlieha korózii. Pri väčšom počte kilometrov sa občas vyskytuje aj problém s prevodovkou riadenia. Postupom času sa vie značne zhoršiť už aj tak nevalná presnosť radenia, väčšinou dôsledkom rozladenia lanovodov – je možnosť ich nastaviť.
Najmä v prípade slabších 1,2 sa vyskytovali opotrebované synchróny prevodovky (obtiažnejšie radenie a pazvuky pri radení) alebo ložiská (hučanie). Zriedkavosťou nie je ani nadmerne opotrebovaná spojka (častejšie pri 1,2-ke). Niekedy sa objavia aj poruchy alternátora (problém s dobíjaním), palivového čerpadla či vodnej pumpy (zadreté ložisko).
Pri nepravidelnom chode alebo tzv. vynechávaní zapaľovania valcov, môže byť problém s cievkou zapaľovania, zapaľovacími káblami a sviečkami. Pri väčších nájazdoch môže občas pohnevať aj nefunkčná lambda sonda.
Ak vozidlo za jazdy v spodných otáčkach nebeží plynule ale sekano a nepravidelne (svieti kontrolka motora), zrejme bude na vine zanesený EGR ventil. Väčšinou sa podarí EGR vyčistiť, niekedy je však nutná výmena. Na plynulosť chodu najmä v nižších otáčkach má vplyv aj stav ventilového rozvodu. Občas sa totiž vyskytujú pridierajúce ventily (vodítka) z dôvodu nahromadených karbónových usadenín. Niekedy sa podarí vodítka vyčistiť, niekedy je však potrebná náročnejšia oprava – nové vodítka ventilov. Ako prevencia sa odporúča nenaťahovať intervaly výmeny oleja a občas prevetrať motor vo vyšších otáčkach. Tiež si treba dávať pozor na interval výmeny rozvodového remeňa a príslušenstva (kladky a vodná pumpa), pri zanedbaní výmeny hrozí totiž riziko fatálneho poškodenie motora.
Servis
Motory vyžadujú každých 60 000 km alebo 4 roky výmenu rozvodového remeňa. S výmenou sa odporúča meniť aj vodnú pumpu a príslušné napínacie kladky. Výmena oleja a filtrov je odporúčaná každých 15 000 km alebo 1 rok. Výmena sviečok je každých 60 000 km, podobný interval sa odporúča aj v prípade oleja v automatickej a tiež manuálnej prevodovke (najmä motor 1,2).
Prednosti a nedostatky
dobré ceny jazdeniek |
menší kufor v porovnaní s konkurenciou |
slušná základná výbava vozidla |
iba priemerné jazdné vlastnosti a značná citlivosť na bočný vieto |
priestranný interiér |
nepresné a gumové radenie |
dobrý výhľad z vozidla |
lacno pôsobiaci interiérové plasty a slabšie dielenské spracovanie |
cenovo prijateľné náhradné diely |
krátky interval výmeny rozvodového remeňa |
slušná antikorózna ochrana |
nižšia torzná tuhosť karosérie a slabšia pasívna bezpečnosť |
minimálne riziko kradnutého alebo stočeného vozidla |
absencia dieslového motora |
Najčastejšie poruchy
zarosené predné reflektory |
často praskajúce žiarovky predných reflektorov |
občasné problémy s elektronikou |
nadmerne opotrebované-zvlnené brzdové kotúče - vibrácie a pulzovanie brzdového pedálu pri brzdení |
nadmerne opotrebované horné uloženie predných tlmičov (búchavé zvuky) |
opotrebované tyčky stabilizátorov - klepavý zvuk z podvozku, ložiská kolies (hučanie) |
opotrebované silentbloky predného ramena resp. zadnej nápravnice (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované gumové dorazy zadných tlmičov |
vytečené/vŕzgajúce zadné tlmiče |
korózia zadného dielu výfuku |
občas poruchy alternátora - problém s dobíjaním |
občas poruchy palivového čerpadla |
problémy s prevodovkou riadenia (väčší km nábeh) |
občas porucha snímačov ABS - pri prudšom brzdení ťahá vozidlo doprava alebo doľava |
problémy s cievkou zapaľovania, zapaľovacími káblami a sviečkami - nepravidelný chod motora alebo tzv. vynechávanie zapaľovania valcov (väčší km nábeh) |
zadreté ložisko vodnej pumpy (odporúčaná výmena pri každej výmene rozvodov) |
opotrebované synchróny prevodovky - obtiažnejšie radenie a pazvuky pri radení resp. ližiská-hučanie (väčšinou vyriešené v záruke, dnes už len zriedka) |
nadmerne opotrebovaná spojka (častejšie v prípade 1,2) |
zanesený EGR ventil - vozidlo za jazdy v spodných otáčkach nebeží plynule ale sekano a nepravidelne, svieti kontrolka motora |
občas nefunkčná lambda sonda-svietiaca kontrolka motora, nepravidelný chod motora a vyššia spotreba |
pretrhnutie rozvodového remeňa - fatálne poškodenie motora (zanedbaná údržba) |
zakarbónované-priedierajúce sa ventily vo vodítkach (húpanie v nízkych otáčkach, nadmerná hlučnosť motora) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 16V (69 kW). Motor poskytuje dostatok dynamiky na svižnú jazdu aj mimo mesta, pričom spotreba sa pohybuje na prijateľnej úrovni. Nevýhodou je len krátky interval výmeny rozvodového remeňa. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 | 1150 ccm | F12S3,B12S1 | 53 kW |
1.4 | 1399 ccm | F14S3 | 61 kW |
1.4 | 1399 ccm | F14D3 | 69 kW |
1.4 16V | 1399 ccm | F14D3 | 69 kW |
8 komentárov
Anonym
Môjho Kalosa 1,2 53 kW som kúpil ako nového. Za ten čas čo som ho používal mal najazdených 50 000 km a relatívne dosť porúch:
– dva krát zanesený EGR ventil, ktorý sa prejavoval vysokou spotrebou
– niekoľko krát svietiaca kontrolka motora CHECK, v servise to nikdy nevyriešili len vymazali poruchu z RJ
– bola aj zvolávacia akcia na prevodovku, kde menili nejakú manžetu, príliš to nepomoholo stále sa radilo naprd
– šklbal mi motor na jednotke a dvojke, ale tam som už nezistil čo to robí, lebo auto si našlo nového majiteľa.
LordMMX
len chcem podotknúť že Daewoo sa premenovalo na GM Daewoo a zaniklo až v roku 2011 premenovaním na GM Korea… jedine u nás to bol chevrolet…
Dušan Kvasnica
mechanizmus otvorenia krytu palivoveho hrdla mam uplne nefunkčný ostala mi len kruhová plastová objimka a krytka ktorá je stále pootvorená.Chcel by som si ju opraviť.Poradte mi kde si ju ojednať.
msoky
u original predajcu chevrolet (teraz vlastne už len opel) som objednal za 6.50 eur (na chevrolet su teraz lacne nahradne diely) kolík ktory drží zavretu krytku palivoveho hrdla…mal som ju po byvalom majitelovi odlomenu a v zakrutach sa mi otvarala 🙂 potesila nizka cena nahradneho dielu ktory som si na dvore vymenil za 5 minut…
Dody
Ze 1.4 16V 74kW ma podľa vas vynikajúcu spotrebu? Prosím vás,nechajte si tie žvásty. Mám úplne novu generáciu Avea,ale poviem vám,ze to človek do toho môže každý druhý deň len liať a liať benzín. 6 litrov mi stačí tak na cca 35km v meste. Je to normálne??? Mimo mesta neni problém,to je tých 6 – 6,5 litra
msoky
EGR..lambda sondy…ložiská kvoli vysokemu treniu..
msoky
a este eco pneumatiky..ak clovek kupi klasicke marador za 35 eur tak jasne ze to ma vysoky valivy odpor…continentaly eco contact po 50 eur sa mi osvedcili a peniaze sa mi coskoro vratili na spotrebe…teda som vlastne ušetril oproti klasickym pneu za 35-40 eur
Palo
nepomýlil si sa trochu? 6 litrov na 35 km? ved to je spotreba 17 litrov?? ja mám aveo s týmto motorom a v pohode robím mesto za 8 a menej a ked behám mimo mesta tak aj pod 6 asi nemáš niečo v poriadku.