Interiér
Dojem z dizajnu a kvality interiérových plastov neurazí ale ani príliš nenadchne. V porovnaní s Antarou sú použité plasty a tiež dielenské spracovanie Captivy na slabšej úrovni a to najmä vo vozidlách do modernizácie. Zvýšenú opatrnosť vyžadujú matne striebristé panely umiestnené zvislo pozdĺž stredového panelu a na volante, ktoré sú náchylnejšie na poškriabanie. Príliš nadšenia nevzbudzuje ani použitý volant, ktorý je plochý a z dnešného pohľadu aj dosť veľký. Situáciu zachraňuje vhodná hrúbka a obšitie na dotyk príjemnou kožou. Poteší komfortný prístup do vozidla vďaka rozmerným dverám a vyššie umiestneným sedadlám. Rovnako tak je dobrý aj výhľad z vozidla, vďaka vyššiemu posedu, veľkej presklenej ploche a rozmerným spätným zrkadlám. Údaje o nastavení klimatizácie, vonkajšieho teplomera, palubného počítača aj kompasu sa zobrazujú na jednoduchom a trocha menej prehľadnom displeji v hornej časti stredového panela. Viac ako prehľadnosť však bude vadiť jeho slabšia čitateľnosť na jasnom dennom svetle. Pripomienku si zaslúži aj umiestnenie tlačidla palubného PC vedľa displeja. Rozmiestnenie ovládacích prvkov stredového panela akoby z oka vypadlo sedanu Epica. Je síce pomerne prehľadné, ale možno by to chcelo trocha viac originality. Po modernizácii sa zmenil prístrojový panel a obstarožné zelené podsvietenie nahradilo atraktívnejšie modré. Mnoho motoristov si sťažuje na umiestnenie a prevedenie lakťovej opierky. Často totiž vŕzga a umiestnená je dosť vzadu.
Z pohľadu priestrannosti si Captiva zaslúži pochvalu. Ponúka dostatok miesta pre ako na predných tak aj na zadných sedadlách. Snáď len predné sedadlá by si zaslúžili troška dlhšie sedáky a výraznejšie bočné vedenie. Sedadlá sú čalúnené kombináciou kože a priedušného textilu. Práve umelá koža vie občas popraskať, čo nepôsobí dva krát príťažlivo. Vozidlo sa dodávalo v päťmiestnom alebo sedemmiestnom prevedení. Ak teda potrebujete previezť čo najviac pasažierov, stačí len jednoduchým spôsobom zdvihnúť z podlahy kufra dvojicu sedadiel v treťom rade. Ich vyhotovenie je prakticky zhodné s ostatnými sedadlami, ale obmedzenia nastanú v priestore pre chodidlá a tiež v menej komfortnom prístupe. Z tohto pohľadu sa tak hodia najmä na prepravu menších detí alebo dospelých osôb nízkeho vzrastu. Objem kufra je v základnom päťmiestnom usporiadaní, kedy sú sedadlá tretieho radu zložené v podlahe 465 l. Po sklopení druhého radu je k dispozícii 1565 litrov, v prípade sedemmiestnej konfigurácie ostane na batožinu len skromných 85 litrov. Veľmi dobrá variabilita interiéru umožňuje sklopiť aj operadlo sedadla spolujazdca vpred a prepravovať tak predmety dlhé až 2700 mm. Pri potrebe manipulácie s menšími a ľahšími predmetmi v obmedzených priestoroch príde vhod možnosť otvárať samostatne len okno vo výklopnej zadnej časti. Najčastejšie zrejme Captiva jazdí vo svojom päťmiestnom usporiadaní, ktoré sa od iného vozidla triedy kombi prakticky neodlišuje, snáď len s výnimkou po stranách splývajúcich bezpečnostných pásov pre tretí rad sedadiel v batožinovom priestore. Kufor sa vyznačuje plochým dnom v úrovni spodnej hrany zadného výklopného veka a v jeho zadnej časti sa nachádza praktická schránka na odkladanie drobností. Poteší aj osvetlenie, zásuvka na 12V, oká na sieť, či priestor za podbehmi. V prípade potreby maximálnej prepravnej kapacity je možnosť ľahko vybrať kryciu roletu a ľahko sklopiteľné sedadlá druhého radu vytvárajú prakticky rovnú podlahu. Obstojná je aj ponuka a využiteľnosť odkladacích priestorov v interiéri.
Jazdné vlastnosti a podvozok
Jazdné vlastnosti Captivy sú na obstojnej úrovni a vozidlo poskytuje dostatok istoty aj pri svižnejších prejazdoch zákrut či rýchlejšej jazde po diaľnici. Vzhľadom na kategóriu vozidla sa konštruktérom podarilo udržať nedotáčavosť a tiež náklony karosérie na rozumnej úrovni. Samozrejme treba mať na pamäti, že sa jedná o takmer dve tony vážiace SUV a tak to s akčnosťou jazdy netreba preháňať. Slabšou stránkou podvozku je ale komfort jazdy a to najmä vo vozidlách do modernizácie. Bežné nerovnosti filtruje Captiva ešte ako tak, viac nerovností resp. rozmerovo väčšie nerovnosti už dokážu podvozok Captivy vyviesť z miery, čoho dôsledkom je výraznejší prenos rázov a zhoršenie jazdnej istoty. Na slabšej úrovni je aj odhlučnenie od kolies. Celkovo možno napísať, že po stránke jazdného komfortu je Antara o poznanie lepšia.
Po konštrukčnej stránke obsahuje Captiva samonosnú karosériu, vpredu modifikované zavesenie typu McPherson a vzadu je osadená viacprvková náprava. Na výber je buď pohon predných kolies tzv. 4×2, alebo častejšie možno naraziť na pohon oboch náprav tzv. 4×4 – AWD. Systém AWD pochádza z dielní japonskej spoločnosti Toyoda Machine Works. K prerozdeľovaniu krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu dochádza automaticky podľa jazdnej situácie. Za dobrý adhéznych podmienok ide 100% krútiaceho momentu na prednú nápravu. Ak elektronika zaregistruje preklz jedného z predných kolies, dokáže poslať pomocou elektrohydraulicky ovládanej medzinápravovej spojky ITCC až 50% krútiaceho momentu na zadnú nápravu už počas 100 ms. Systém pohonu všetkých kolies pracuje dostatočne rýchlo a pri bežnom používaní aj spoľahlivo.
Jazdu mimo spevnené vozovky uľahčujú rôzne elektronické systémy. Okrem stabilizačného systému ESP je k dispozícii aj asistent bezpečného zjazdu ostrých svahov DCS (Descent Control System, aktivuje sa tlačidlom na stredovom panely pod hodinami), tiež systém kontrolujúci riziko prevrátenia ARP (Active Rollover Protection) a po modernizácii pribudol aj asistent rozjazdu v kopci Hill Start Assist. S jazdou v ťažšom teréne to však netreba preháňať, keďže vozidlo neobsahuje žiadnu redukciu, uzamknutie diferenciálov či fixné prerozdelenie krútiaceho momentu. Taktiež svetlá výška 175 mm umožňuje prejazd len malých nerovností a na výraznejšie namáhanie nie je stavaná ani medzinápravová spojka. Tá sa vie pri dlhodobejšej záťaži (jazda rozbahneným terénom či hlbším snehom) prehriať, následkom čoho ju riadiaca jednotka deaktivuje. Zo štvorkolky sa tak v okamihu stane iba predkolka, čo znamená podstatné zhoršenie trakčných schopností vozidla. Captiva s pohonom 4×4 tak s prehľadom zvláda polnú cestu, rozjazdy na klzkejších povrchoch či jazdu k zasneženej zjazdovke, do ťažšieho terénu však stavaná nie je.
Riadenie má v porovnaní s Antarou menej strmší prevod, horšiu presnosť a celkovo pôsobí pomalším dojmom. Posilňovač riadenia má pomerné výrazný účinok, čo znamená ľahké otáčanie volantom, na druhej strane je však umelý pocit a minimum spätnej väzby o dianí kolies na vozovke. Pripomienku si zaslúži aj poslabší rajd (vytočenie kolies), čo v praxi znamená viacnásobné otáčanie volantom sem a tam pri manévrovaní v stiesnených priestoroch.
Brzdy sú robustné a spoľahlivo spomalia aj rýchlo rozbehnuté vozidlo. Preposilované a menej presné riadenie s minimom spätnej väzby tiež nepôsobí príliš radostne.
Prednosti a nedostatky
slušná výbava |
oproti Antare slabšie dielenské spracovanie a menej hodnotne pôsobiaci interiér |
možnosť samotatného vyklopenia zadného skla |
ovládanie palubného PC |
robustný vzhľad |
slabšie tlmenie nerovností |
priestranný interiér až pre sedem cestujúcich |
ľahké sklápanie zadných sedadiel, rovná podlaha, priestor po sklopení zadných sedadiel |
oproti Antare väčší objem kufra |
vyššia spotreba benzínových motorov a diesla 2,0 VCDi |
solídna štandartná výbava |
menej presné radenie |
dobre odladený a spoľahlivý systém AWD |
iba pätštuňová prevodovka do modernizácie |
relatívne nízke ceny jazdeniek |
preposilované a málo strmé riadenie |
menšia odolnosť spojky a niektorých komponentov podvozku |
|
v priemere o niečo vyššia poruchovosť (najmä prvých ročníkov) |
Najčastejšie poruchy
vrzgajúce pazvuky, uvoľnená opierka, občas prasknuté plastové držiaky na pitie, resp. rukoväte na otváranie priehradok |
zadretý kompresor klimatizácie (väčšinou z dôvodu úbytku chladiva) |
zvolávacie akcie na poruchy na tyči riadenia a predierajúcej sa hadici vedúcej do turbodúchadla o kryt motora |
ohnuté a klopajúce tyčky stabilizátora (častejšia jazda mimo spevnené vozovky) |
nadmerne opotrebované (hučiace) ložiská kolies, tlmičov, poruchy snímačov ABS |
poruchy elektroniky (softvéru) motora, prevodovky |
poruchy škrtiacej klapky, lambda sondy, katalyzátora (benzín , väčší km nábeh) |
nižšia životnosť spojky (najmä pri zvýšenom namáhaní - jazdení mimo cesty či ťahaní prívesov) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (VCDi, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (VCDi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (VCDi, väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy) |
občas porucha snímača tlaku resp. teploty výfukových plynov systému DPF (VCDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (VCDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (VCDi, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 VCDi (110 kW) a 2,2 VCDi (120, 135 kW). Pomerne veľké a ťažké SUV potrebuje motor s dostatkom krútiaceho momentu a primeranou spotrebou. V prípade staršieho 2,0 VCDi si však treba zvyknúť na mierne vyššiu spotrebu v porovnaní s konkurenciou a pripomienku si zaslúži aj samotné sprevodovanie päťstupňového manuálu. Novší 2,2 VCDi si v týchto odhľadoch vedie o niečo lepšie, nevýhodou je však výrazný turboefekt. 2,4i Motor svojou dynamikou príliš nenadchne a moc nepoteší ani pomerne vysoká spotreba. Na druhej strane je solídna spoľahlivosť a dobré fungovanie s LPG, čo pomáha značne znižovať prevádzkové náklady. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.4 | 2384 ccm | LE5,A 24 XE | 123 kW |
2.4 4WD | 2384 ccm | LE5,A 24 XE | 123 kW |
2.4 | 2405 ccm | Z 24 SED | 100 kW |
2.4 4WD | 2405 ccm | Z 24 SED | 100 kW |
2.4 LPG | 2405 ccm | Z 24 SED | 100 kW |
2.4 LPG 4WD | 2405 ccm | Z 24 SED | 100 kW |
3.0 4WD | 2997 ccm | LF1,A 30 XH | 190 kW |
3.2 4WD | 3195 ccm | 10 HM | 169 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D | 1991 ccm | Z 20 S | 110 kW |
2.0 D 4WD | 1991 ccm | Z 20 S | 93 kW |
2.0 D 4WD | 1991 ccm | Z 20 S | 110 kW |
2.2 D | 2231 ccm | Z 22 D1 | 120 kW |
2.2 D 4WD | 2231 ccm | Z 22 D1 | 120 kW |
2.2 D 4WD | 2231 ccm | A 22 DMH | 135 kW |
2 komentáre
Ján bujňák
Chcem sa spýtať,fúkať mi zapína až keď dám naplno.kde je chyba?
Fero
Asi vám odišiel odpor vnútorného ventilátora.