Chevrolet Epica bol nástupca nie príliš známeho modelu Evanda. Priestranný sedan neskromnej dĺžky 4805 mm tiež veľa vody na európskom trhu nenamútil, preto aj ako jazdenka sa vyskytuje pomerne zriedkavo. Do značnej miery za to môže menej atraktívny dizajn a u nás tak dôležitý imidž. Ak sa cez tento fakt prenesiete, ponúkne Epica veľmi dobrú výbavu, komfortné zvezenie, a to všetko za veľmi atraktívnu cenu. Zaujímavosťou je ako základ použitý šesťvalcový benzínový motor s objemom iba 2 litre.
Epicu predstavil Chevrolet svetu na Ženevskom autosalóne v roku 2006. K nám sa dostala do predaja v júni, vyrábala sa iba v karosárskej verzii sedan a na začiatku s dvoma benzínovými motormi. Jednalo sa o radové šesťvalce 2.0 (105 kW) a 2.5 (115 kW), ktoré mohli byť na želanie vybavené päťstupňovým automatom alebo štandardne päťstupňovou mechanickou prevodovkou. V máji 2007 sa pod kapotu dostal dieselový štvorvalec 2.0 D s výkonom 110 kW.
Nárazovú skúšku Euro NCAP Chevrolet Epica neabsolvoval.
Epica obsahovala už v základe veľmi slušnú výbavu. ABS, 6 airbagov, CD prehrávač, manuálna klimatizácia, zliatinové kolesá a kompletná elektrifikácia. Na druhej strane chýba systém ESP (ani za príplatok) a za palubný počítač alebo dvojsmerne nastaviteľný volant si bolo treba priplatiť. Dizajn interiéru sa nesie v podobnom duchu ako dizajn karosérie, teda nezaujme, ale ani neurazí. Na palubnej doske a aj čalúnení dverí sú v hojnej miere využité mäkčené plasty a neurazí ani kvalita dielenského spracovania.
Ovládacie prvky sú rozmiestnené prehľadne, v dosahu z miesta vodiča, zarazí však počet rôznych displejov. Jeden zobrazuje nastavenie audia, druhý klimatizácie a vpravo nad ním je ešte jeden malý s hodinami. Pod výduchom ventilácie pred spolujazdcom sa nachádza ešte ukazovateľ ukrývajúci výstražnú kontrolku airbagu spolujazdca. Nevýhodou je, že pri rozsvietených svetlách je čitateľnosť displejov za denného svetla dosť obtiažna, problém však rieši „dorobenie“ systému automatickej aktivácie svetiel pri štarte motora. Priestor pre cestujúcich je na veľmi dobrej úrovni vpredu aj vzadu. Zadný cestujúci majú k dispozícii veľmi pohodlné sedadlo a vďaka dlhému rázvoru náprav tiež bohato dimenzovaný priestor pre nohy.
Často sa vyskytuje kožené čalúnenie a elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča. Sedenie je veľmi pohodlné a príjemné aj na dlhších cestách, ale sedadlá neponúkajú príliš výrazné bočné vedenie. Poteší počet a rozmiestnenie úložných priestorov v interiéri. Klasickú uzamykateľnú priehradku pred spolujazdcom dopĺňajú kapsy vo dverách, objemná schránka pod lakťovou opierkou medzi prednými sedadlami, vedľa páky ručnej brzdy uzatvárateľný držiak na dva poháre na nápoje, na vrchole stredového panelu malá uzatvárateľná schránka a v lakťovej opierke medzi zadnými sedadlami tiež ukrytý úložný priestor. Batožinový priestor ponúka na túto kategóriu bežný objem 480 litrov, pri preprave dlhších predmetov môže byť zväčšený sklopením operadiel zadného sedadla.
Epica má pomerne mäkko naladený podvozok, ktorý ale aj vďaka viacprvkovej zadnej náprave odvádza celkom dobrú prácu. Nakláňa sa síce o niečo viac ako zavedená európska konkurencia, ale tiahle zákruty mu nerobí problém prechádzať ani vo vyšších rýchlostiach bez straty pocitu istoty a bezpečnosti. Pomerne ťažký predok s radovým šesťvalcom však nie je moc vhodný na športovejšiu jazdu, hlavne na kľukatých cestách, pretože pocit nedotáčavosti bude pomerne častým javom. Pri rozjazde a brzdení môžu niekomu prekážať aj značné náklony okolo priečnej osi. S bežnými nerovnosťami si Epica z hľadiska odpruženia slušne poradí miernym pohupnutím, ale tie väčšie (najmä krátke priečne) sú už sprevádzané hlasnými tupými zvukmi, značne prenikajúcimi do karosérie. Nastaveniu podvozka zodpovedá aj nastavenie riadenia, je síce presné, ale o dianí od kolies poskytuje len veľmi málo informácii, preto treba byť viac ostražitý, najmä v prípade prudkého výjazdu zo zákruty alebo rýchlejšej jazde po diaľnici. Taktiež jeho naladenie je pomerne zvláštne, pretože posilňovací účinok by mal byť závislý na rýchlosti jazdy, ale v prípade Epici je práve v malých rýchlostiach potrebné vynaložiť značnú dávku sily. Brzdy majú síce vlažnejší nástup, ale pri silnejšom zošliapnutí si s viac ako 1,5 tony vážiacim vozidlom bez väčších problémov poradia aj pri opakovanom brzdení.
Ponuka motorov bola pomerne skromná, ale ako prax ukázala plne dostatočná. Od začiatku bola Epica k dispozícii s dvoma radovými šesťvalcami 2,0 24V (1993 cm3) s výkonom 105 kW pri 5800 ot/min a krútiacim momentom 195 Nm pri 4600 ot/min a 2,5 24V (2492 cm3) 115 pri 5800 ot/min a krútiacim momentom 237 Nm pri 4000 ot/min, ktorý sa kombinoval len s automatickou prevodovkou. Oba motory sa vyznačovali kultivovaným chodom a poskytovali vozidlu dostatočné dynamické parametre. Spotreba je značne závislá od jazdného štýlu, v praxi bol medzi oboma motormi len veľmi malý rozdiel a v prípade bežnej jazdy sa dalo aj s väčším 2,5 litrom spraviť v priemere 9 litrov benzínu. Pri svižnejšej jazde však treba počítať so spotrebou začínajúcou na hodnote 12 a viac.
V máji 2007 k motorom pribudol aj štvorvalcový turbodiesel 2.0 D disponujúci výkonom 110 kW (150 k) pri 4000 ot/min a krútiacim momentom 320 Nm pri 2000 ot/min. Motor je kultivovaný a prepožičiava Epice dobré dynamické vlastnosti pri rozumnej konzumácii paliva, pohybujúcej sa pri bežnej jazde v rozmedzí 6-6,5 litra nafty.
Prevodovky sa spočiatku dodávali päťstupňové priamo radené a päťstupňové automatické s hydrodynamickým meničom. Neskôr vozidlo dostalo aj vyspelejší šesťstupňový automat.
K najčastejšie sa objavujúcim problémom možno zaradiť nadmerne opotrebované brzdy, problémy s klimatizáciou, ktorá často nefunguje správne (buď príliš chladí alebo opačne). Podvozok je ako taký pomerne odolný a predčasne sa opotrebováva najmä horné uloženie zadných tlmičov, kde vznikajú vôle, ktoré okrem zvýšeného hluku pri prejazde nerovností aj negatívne ovplyvňujú jazdné vlastnosti vozidla. Pomerne často sa na našich cestách vie rozhasiť geometria náprav, čo sa prejavuje zhoršenou stabilitou najmä v priamom smere a nerovnomerne ojazdenými pneumatikami. Nezriedka vie byť rozsvietená kontrolka „check engine“, ktorú môže mať na svedomí nefunkčná lambda sonda s krátkou životnosťou, alebo zriedkavejšie ECM a TCM jednotka. Ozvať sa rozsvietenou kontrolkou vedia aj čidlá ABS. Pri vozidlách s väčším kilometrovým nábehom si treba dať pozor aj na rôzne úniky oleja z motorového a prevodového priestoru, ale aj z chladiča oleja. Občas sa objavovali aj problémy s predčasne opotrebovaním pružením, batériou, tesnením pod hlavou, ovládaním rádia alebo s kondenzáciou vody v svetlometoch.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4805 x 1810 x 1450 |
Rázvor (mm): | 2700 |
Batožinový priestor (l): | 480/- |
Pohon | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 65 |
Prednosti a nedostatky
priestranný a často luxusne vybavený interiér |
absencia stabilizačného systému ESP (ani za príplatok) |
bohatá štandardná výbava |
veľa displejov a za denného svetla horšie čitateľné |
priaznivé ceny ojazdených áut |
slabšie bočné vedenie sedadiel |
kultivované šesťvalce |
problematické naladenie posilňovača riadenia |
úsporný a dostatočne výkonný diesel |
vzhľadom k objemu malý výkon motora - 2,5 V6 |
komfortný podvozok |
príliš fádny dizajn a slabší imidž vozidla |
Najčastejšie poruchy
nadmerne opotrebované brzdy |
problémy s klimatizáciou |
vole v hornom uložení zadných tlmičov |
rozhasená geometria |
rozsvietená kontrolka "check engine" - nefunkčná lambda sonda alebo zriedkavejšie ECM a TCM jednotka |
nefunkčné čidlá ABS |
úniky oleja z motora, prevodovky alebo chladiča oleja (väčší km nábeh) |
občas predčasne opotrebované pruženie |
občas problémy s baterkou, tesnením pod hlavou alebo ovládaním rádia |
voda kondenzujúca v svetlometoch |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2.0 D (110 kW). Turbodiesel je v Epice slušne odhlučnený, je kultivovaný, poskytuje slušnú porciu dynamiky a naviac je oproti benzínovým šesťvalcom aj nezanedbateľne úspornejší. Pri dobrej údržbe a rozumnom štýle jazdenia je aj pomerne spoľahlivý. Odporúča sa ale v kombinácii s manuálnou prevodovkou, s ktorou si rozumie lepšie ako s automatom. |
2.5 24V (115 kW). Motor sa síce vyznačuje vynikajúcou kultúrou chodu, ale kombinoval sa výlučne s automatickou prevodovkou, ktorá značne uberala z už aj tak na 2,5 liter neveľkého výkonu. Ak sa mu šliape na krk, vie jazdiť aj svižne, ale spotreba už rastie k vysokým číslám. Skôr mu vyhovuje pokojný a defenzívny štýl jazdy. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1993 ccm | X 20 D1 | 105 kW |
2.0 | 1998 ccm | X 20 XEV,C 20 SED | 94 kW |
2.0 | 1998 ccm | T20SED | 98 kW |
2.5 | 2492 ccm | LF4 | 115 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D | 1991 ccm | Z 20 S | 110 kW |