Chladenie spaľovacieho motora má veľký podiel na tepelnej bilancii motora, pretože odvádza približne tretinu tepla privedeného do motora. Pri spaľovaní zmesi vznikajú v spaľovacom priestore motora veľké teploty (až 2200 °C). Pretože sa spaľovanie strieda s nasávaním chladnej zmesi, celková teplota motora je nižšia. Z dôvodu udržania optimálnej prevádzkovej teploty motora okolo 90 °C a meniacich sa mechanických vlastností častí motora pri prekročení určitej hranice teploty, je nutné chladenie. Z hľadiska tepelného namáhania motor potrebuje prídavné zariadenie – systém na odvod tepla.
Podľa druhu chladiacej látky poznáme chladenie
- vzduchové
- kvapalinové
Vzduchové chladenie motora
Pri vzduchovom chladení sa odvádza teplo z horúcich častí motora prúdiacim vzduchom. Aby chladiaci účinok bol dostatočný, musia mať chladené časti (t.j. hlava a blok valcov) čo najväčšiu dotykovú plochu so vzduchom. Dosahuje sa to chladiacimi rebrami. Podľa spôsobu, akým sa vyvodzuje prúdenie chladiaceho vzduchu, delíme vzduchové chladenie na:
- náporové chladenie prúdom vzduchu, ktorý vzniká pri jazde (používa sa len pri motoroch s malým výkonom, napr. u motocyklov)
- nútené chladenie, ktoré používajú automobilové motory (majú väčší výkon)
Prúd chladiaceho vzduchu vytvára obvykle ventilátor. Ventilátor je najčastejšie poháňaný klinovým remeňom, od kľukového hriadeľa motora. Väčšina vzduchom chladených motorov nie je zabezpečená dokonalou reguláciou chladenia. Preto v zimnom období sa motory prechladzujú a naopak v horúcich letných mesiacoch prehrievajú, čím sa väčšmi opotrebúvajú. Aby sa odstránila táto závada, motory sú vybavené samočinnou reguláciou chladenia, ktorá udržiava teplotu ich valcov na optimálnej výške (asi 80 až 90 °C).
Výhody: jednoduchosť konštrukcie, nižšia hmotnosť motora, nenáročnosť na obsluhu a údržbu, veľká spoľahlivosť v prevádzke, teplota motora sa dostáva rýchlejšie na požadovanú výšku. Výhody vzduchového chladenia sa uplatňujú hlavne pri špeciálnych a vojenských vozidlách, v krajinách s extremnými teplotami (trópy a studené kraje).
Nevýhody: vyššia teplota všetkých častí motora, nerovnomerné tepelné zaťaženie niektorých častí motora, väčšia celková hlučnosť motora, vyššia strata užitočného výkonu (až 10 %) spôsobená pohonom ventilátora a nižší trvalý výkon motora.
Kvapalinové chladenie motora
Kvapalinové chladenie je chladenie nepriame, pretože kvapalina je iba prostredníkom prenosu tepla z motora do vzduchu. Hlavy a valce motora majú dvojitú stenu, ktorá tvorí plášť, vyplnený chladiacou kvapalinou. Kvapalina, ktorá sa v plášti ohrieva, prúdi do chladiča, kde sa ochladzuje prúdiacim vzduchom. Ochladená kvapalina sa potom vracia späť do motora a tento dej sa stále opakuje. Ako chladiace médium sa používa destilovaná voda a v zimnom období sa používa nemrznúca zmes. Tá sa pripravuje zmiešaním destilovanej vody s nemrznúcou chladiacou kvapalinou (Fridex, Alycol, Nemrazol). Pomer zmiešania je závislý od požadovaného bodu tuhnutia (napr. -30°C). Kvapalinové chladenie delíme na:
- samočinné, obeh vody je umožnený rozdielom hustoty teplej a studenej vody, nevýhodou je možnosť zlyhania pri nižšej hladine vody (v spaľovacích motoroch automobilov sa nevyskytuje)
- nútené, chladiaca sústava je rovnaká ako pri samočinnom chladení, ale navyše má čerpadlo, ktoré umožňuje obeh vody, a termostat, ktorý uzatvára prietok vody do chladiča pri studenom motore (pracuje vo všetkých bežne predávaných vozidlách)
Časti systému kvapalinového chladenia: chladič, vodné lopatkové čerpadlo, vodný plášť, termostat, snímač teploty, teplomer, hadice a potrubie, výpustný otvor.
Ako funguje kvapalinové chladenie?
Po naštartovaní motora začne pracovať vodné lopatkové čerpadlo, ktorého pohon je zabezpečený od kľukového hriadeľa cez klinový remeň. Úlohou je zaistiť cirkuláciu kvapaliny. Táto kvapalina obieha, pokiaľ je motor studený len v samostatnom bloku motora a v hlave valcov. Až keď sa zohreje na teplotu asi 80°C, termostat otvára ventilom prietok kvapaliny do chladiča, z ktorého vodné lopatkové čerpadlo odsáva ochladenú kvapalinu. Tá vytláča z bloku motora ohriatu kvapalinu do chladiča. Termostat slúži na udržiavanie stálej prevádzkovej teploty chladiacej kvapaliny ktorá sa pohybuje okolo hranice 90°C.
10 komentárov
martin
caute mam problem stale sa mi prehrieva auto hoci je tam dostatok vody moze byt ze je zaseknuty termostat alebo zavzdusneny chladic?diky za rad
Anonym
ake auto? kedy sa prehrieva a ako vela sa prehrieva?
peto
Ak je problem v termostate, znamena to ze sa neotvara velky okruh chladenia, tj. voda sa nedostava do chladica a cirkuluje len v bloku motora. Motor je prehriaty a chladic studeny(na dotyk ruky).
kaja
ahoje..mam renault megane kombi r.v.2002 zistila som ubytok chladiacej kvapaliny,auto sa mi neprehrieva, vykon ma normalny..vsetko sa zda v pohode,len ta chladiaca proste mizne.. neviete,kde by mohol byt problem? prasknuta hadicka? alebo samotna nadrzka? ako to zistim?? samotnym pohmatom sa mi nadrzka zdala sucha.. dakujem
Igor David
caute…mam peugeot 306 1,6benzin 65kw…..pri jazde v meste a pri rozbiehani je dost slabe(a citim trhanie motora)….no ked je motor nie tak velmi zohriaty tak auto ide normalne…no to je nie na dlho….ma vacsia teplota nieco spolocne s chodom motora…(pri vymene cidla na vodu za potenciometer 10K a nastaveni bodu varu ja auto ok…no ak nastavim vicej tak je to zle). poprosim vysvetlenie….
venom2503
ak pri akceleracii citis trhanie a nie je plynula skus sa pozriet na tuto diskusiu mam 306 1.4 tiez mam tento problem http://www.peugeotclub.eu/forum-tema/tesnenie-pod-hlavou-7002
Šimon
Mám F-Galaxy BA+LPG, ventilátor ( chladenie ) sa spúšťa nápadne skoro, takmer pri studenom motore pri vonkajšej teplote vzduchu asi tak 25 stupňov. Je to normálne ? vďaka …
fedor mikulas
co sa pridava do chladiaceho systemu ked zbadam trocha masnoty v nadrske ako docasne riesenie
martin
zdravím , mam taký problem na octavke2 sa mi samo spúšťa chladenie motora
a to tak že auto bolo nahriate asi na 50-60 stupňov a po vypnutí motora ich hned nespustí, ale až po 10 -minútach
a ked som pohýbal s poistkami pri motore tak mi to prestalo
neviete čo by to mohlo byť
Luky
Ahojte mám problém z chladiacou kvapalinou vťahuje vodu do motora a jak povolim vrchnák nádrží tak zase hladina sa dvihne čo to môže byt