Napísať tento článok som sa rozhodol ako pomoc pre lepšiu orientáciu čitateľov, ktorí sa zaujímajú o kúpu diskov z ľahkých zliatin na svoj automobil. Keďže táto téma sa hojne vyskytuje na internete s viac či menej pravdivými informáciami, tiež legislatíva na Slovensku je zložitá, nezriedka má bežný používateľ automobilu problém sa v tejto problematike orientovať.
Certifikácia automobilových diskov
Automobily sú u nás najvyužívanejším dopravným prostriedkom. Ich počet presiahol 2 milióny, a tak sa autá stávajú biznisom nie len v prvotnom ale aj doplnkovom zmysle. Jedným z nevyhnutných doplnkov a zároveň súčastí automobilu sú disky, ktoré kupujeme buď samostatne, alebo nasadene aj s pneumatikou.
Diskusia o tom, či používať disky s certifikátom alebo bez, je nejasná a v mnohom aj zavádzajúca. Otázok sa zobrazuje viac. Tvrdenia predajcov, ktorých disky sú drahšie ako priemerná cena sa často opierajú o nepravdivé a zavádzajúce vyjadrenia. Často sa tak môžete dočítať, že používaním automobilových diskov bez TŰV certifikátu (bez homologizácie a KB značky vyrazenej na disku) porušuje majiteľ automobilu poistné podmienky poisťovní. Ak sa na to poisťovní spýtate, dostanete odpoveď, že k porušeniu poistných podmienok z pohľadu poisťovne prichádza vtedy, ak nebol dodržaný predpis o technickom stave vozidla v zmysle zákona o pozemných komunikáciách. Technický stav motorových vozidiel sa skúma na technickej kontrole (STK). Každý ňou prechádzame podľa toho, aké staré máme naše vozidlo. Ak by bolo používanie necertifikovaných diskov protizákonné, čo tvrdia drahší predajcovia, STK by pôvod diskov mali kontrolovať. Ako ostrieľaní motoristi viete, že pracovníci STK kontrolujú nanajvýš pneumatiky, ktoré musia mať predpísanú hĺbku dezénu, správne osadenie. Disky nikto nekontroluje.
Čo je to vlastne homologizácia?
Homologizácia je odborná skúška, ktorou sa jednotlivé typy diskov testujú na jednotlivých typoch automobilov, v niekoľkých úrovniach. Skúšku zabezpečuje výrobca, predajca s ňou nemá nič spoločné. Po tejto, finančne náročnej skúške (cca 1000 eur na 1 typ disku) dostáva disk certifikát. Problém tu nastáva vtedy, keď sa zamyslíme nad použiteľnosťou certifikátu. Kto ho od nás vyžaduje? Spomínaní predajcovia tvrdia, že polícia, STK, poisťovne pri poistnej udalosti. Ďalšou vecou je, že samotní predajcovia disponujú len nemeckými certifikátmi v nemeckom jazyku. Podľa zákona však dokumenty týkajúce sa použiteľnosti musia byť v slovenskom jazyku.
Aj disky bez TŰV certifikátu prechádzajú kontrolnými testami: ohybná krútiaca skúška, pojazdná skúška, nárazová skúška a skúška v soľnej komore. Ako sme vyššie spomínali, testovanie zabezpečuje výrobca. Vo východných krajinách, ale aj v USA sú známe označenia kvality ISO, JWL a VIA. Výrobcovia, ktorí pri testovaní svojich postupov Medzinárodnou organizáciou pre normalizáciu (International Organization for Standardization – ISO) získajú certifikáty ISO, si ich musia priebežne obhajovať. JWL označenie predstavuje normu kvality, ktorú stanovilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pre disky z ľahkej zliatiny pre osobné automobily (JWL-T pre nákladné). Ak by sme sa pozreli na problém certifikácie z iného hľadiska, potom by musel byť každý komponent certifikovaný. Videli ste certifikát napríklad na brzdové doštičky? My teda nie.
Zaujímavosťou je, že aj samotní výrobcovia drahých diskov potvrdzujú, že značky JWL a VIA sú výsledkom veľmi obsiahlych a prísnych testov, no na druhej strane ich zatracujú. Nehovoriac o tom, že na diskoch u nových automobilov označenie KB nenájdete vôbec. Odpoveď predajcov: auto je schvaľované ako celok.
Otázok na zamyslenie je viac. Naša legislatíva je komplikovaná, nepresná a deravá ako cesty, po ktorých s automobilmi jazdíme. Názory na používanie diskov s certifikátom alebo bez sa rôznia. Sú teda homologizované disky pod značkou TŰV naozaj také nevyhnutné, alebo je to iba reklamný ťah predajcov, ktorí si takto ospravedlňujú svoje vysoké marže? Odpoveď necháme na vás.
Fero Torok
Pozn. redakcie
Ak sa na to pozrieme z pohľadu kvality predaja tovaru, nekvalitné resp. nebezpečné výrobky predávané na slovenskom trhu by mala vyradiť slovenská obchodná inšpekcia. Po ďalšie, ak disk spĺňa parametre zapísané v OEV tj. rozmery a ET napr. 6Jx15 ET 43, nepočuli sme prípad, žeby robila polícia alebo STK nejaké problémy s vyžadovaním ďalších náležitostí napr. nejakého certifikátu TŰV alebo kontrola výrobcu. Taktiež, nikto nie je sebevrah, aby si dával na vozidlo nejaký problematický-nebezpečný disk, o ktorom by sa aj tak veľmi rýchlo negatívne informácie rozniesli. Isto ste sa dočítali informáciu, že taký a onaký disk je mäkký a rýchlo sa poškodí, či deformuje, čo spôsobí trasenie volantu, alebo sa šúpe farba atď. Ale žeby sa nejaký za jazdy rozpadol? Skôr si myslíme, že tovaru a hlavne predajcov je plno a vyššiu cenu si treba nejako obhájiť, napr. aj opieraním sa o nejaký a často nepotrebný certifikát.
2 komentáre
Jaro
Zdravím mna by skor zaujímal zapis diskov lebo mám youngtimera mercedes w123 a skušal som to cez mercedes a nič oni tvrdili len R14 tie mám aj teraz ja by som chcel take 15 možno 16 viete my poradiť nejaký sposob alebo to ani neni potreba zapisovať kedže mám ešte starý TP dakujem.
Peter
Jaro toto by som ani neriešil ak maš este stary Tp a nieje tam žiadny udaj o rozmere za ktorý by ta mohli policajti buzerovat tak ti to ani nemaju ako dokazat…. Novy Tp ma len zakladne informacie na čelnej a zadnej strane ostatne su v elektronickej podobe ale na slovensku nemaju policajti prenosne citacky Tp navyse kolonka pre rozmer disku tam uz takisto nieje…