Atraktívne tvary karosérie si nevyžiadali daň v horšej aerodynamike, a tak hatchback dosahuje koeficientu odporu vzduchu – Cx 0,29, trojdverová verzia dokonca 0,28, čo bola v tej dobe najlepšia hodnota v danom segmente. Za nápaditosťou karosérie nezaostáva ani stvárnenie interiéru. Ako prvý zaujme volant s pevným stredom, kde sa otáča len jeho vencom. Stred volantu je pevný a nachádzajú sa na ňom rôzne ovládače napr. audia, tempomatu, integrovaný telefón, ale aj regulátor rýchlosti. Pri kúpe je potrebné si funkčnosť ovládačov dobre vyskúšať, pretože vplyvom netesnosti občas prenikne do jeho ovládacieho ústrojenstva vzdušná vlhkosť, čo znamená problémy s funkčnosťou. Dizajnérsky zaujímavá je aj palubná doska, tvoria ju však len tvrdé a pomerne lacno pôsobiace plasty. Podobne nevalne je na tom aj dielenské spracovanie. Všade sú dobre dostupné odkladacie priestory a ovládače sú na očakávaných miestach. Na volant s pevným stredom si treba zvyknúť (hľadať tlačítka pri rýchlom otáčaní), predsa len ide o veľmi originálne riešenie, ktoré sa bežne nevyskytuje.
Trochu mätie výskyt celkom troch, niekedy až štyroch displejov. Ten najväčší je pod samostatnou strieškou uprostred palubnej dosky, čo väčšine motoristov nie je po chuti. Nachádza sa tak totiž mimo ideálny zorný uhol vodiča. Tento displej združuje rýchlomer, palivomer, teplomer, funkcie palubného počítača a okolo sú všetky varovné kontrolky. Sám displej mení farby, za denného svetla vie byť biely, v tme je štandardne žltý, rovnako ako ostatné dva displeje vo vozidle. Druhý displej má audio prehrávač, ktorý zobrazuje svoje funkcie v klasickom žltom a občas horšie čitateľnom obdĺžniku uprostred stredového panelu. Tretí displej je vlastne mini-displej pod mini-strieškou pri volante. Takto umiestnený otáčkomer je podstatne lepšie čitateľnejší ako v C2 a C3, naviac klasické žlté podsvietenie sa po prekročení kritickej hranice otáčok zmení na veľmi jedovatú červenú. Otáčkomer sa však po modernizácii presunul na centrálny stredový panel. Jedni si túto zmenu pochvaľovali, našli sa aj takí, ktorí príliš nadšení neboli. Štvrtý displej je príplatkový a slúži automatickej klimatizácii.
Sedadlá sú francúzsky mäkké, pohodlné a nechýba im ani na bežnú jazdu dostatočné bočné vedenie – držanie tela v zákrutách. V športovejších verziách zase nájdete športovo tuhé sedadlá, veľmi dobre držiace telo aj v ostrejšej zákrute. Priestoru pre posádku je v C4 dostatok a tiesniť sa nebudú ani ľudia vyšších postáv na zadných sedadlách. Batožinový priestor má v základnom usporiadaní 320 litrov, čo je v rámci triedy podpriemer. Kupé odvezie náklad len o objeme 314 litrov. U oboch karosárskych verzií sa dá nákladový priestor zväčšiť sklopením zadných sedadiel na výsledných 1023 litrov. Nevýhodou je vyššia nakladacia hrana a cca 8 cm schod po sklopení sedadiel. Naopak výhoda je pravidelný tvar kufra, možnosť rozdeliť plochu batožinového priestoru prestaviteľnými priehradkami a zadný sedák je možné nielen sklopiť, ale tiež úplne vybrať a pridať niekoľko kubických decimetrov úžitkového priestoru. Veľmi zriedka rozšírený sedan disponuje objemom kufra 513 litrov. Pre priaznivcov kvalitného audia treba spomenúť aj príplatkový hi-fi JBL s 10 reproduktormi a subwooferom, umiestneným v batožinovom priestore.
Po konštrukčnej stránke obsahuje podvozok vpredu závesy typu McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami, vzadu sa nachádza torzne pružná priečka s vlečnými ramenami, vybavená priečnym stabilizátorom a odpruženie je realizované torznými tyčami. Jedná sa teda o konštrukčne jednoduchší podvozok v porovnaní s napr. vtedajším Focusom či Golfom V. To so sebou prináša nižšie výrobné náklady, ale aj určité kompromisy v jazdných vlastnostiach. Kto je zvyknutý na francúzsky komfort, bude v C4 trochu prekvapený. Odpruženie vozidla je naladené pomerne tvrdo, čo znamená menšie náklony v zákrutách či menšie pohupovanie. Druhá strana mince je prejazd po nerovnostiach. S bežnými nerovnosťami si C4-ka poradí obstojne, pri väčších však typicky francúzske zhupnutie nahradili pomerne výrazne rázy od kolies a to najmä zo zadnej nápravy. Kto by chcel s C4 nejako ostrejšie jazdiť, nebude dva krát nadšený, to platí aj o verzii by Loeb, ktorá je oproti tým bežným len viac pritvrdená, podobne je na tom aj predtým predstavená verzia VTS. Na rovnom povrchu je stabilita vozidla obstojná, na nerovnom je však vhodné zvoľniť, pretože vozidlo pomerne výrazne znervóznie-hlavne zadná časť, a tak stráca isté vedenie z hladkého povrchu. Na problémy s udržaním jazdnej stability a zvoleného smeru má vplyv aj príliš mäkké uloženie prednej nápravy. Pri modernizácii bolo mierne upravené naladenie odpruženia, k výraznejšiemu posunu však nedošlo.
Prednosti a nedostatky
atraktívny dizajn |
slabšia úroveň dielenského spracovania |
priestranný interiér |
menší objem kufra (verzia hatchback) |
tuhá karoséria |
nervózne správanie sa vozidla na nerovnostiach v zákrute |
vysoká pasívna bezpečnosť |
väčší hluk a rázy od zadnej nápravy pri prejazde nerovností |
často bohatá výbava |
menej presné radenie s dlhými dráhami v prípade päťstupňovej prevodovky |
priaznivé ceny ojazdených vozidiel |
pomerne nízko umiestnené ovládacie prvky rádia a klimatizácie |
podarená manuálna šesťstupňová prevodovka (montovaná po roku 2008) |
oproti francúzskym zvyklostiam horší komfort na nerovnostiach |
úsporné turbodiesely |
centrálne umiestnený prístrojový panel nevyhovuje každému |
presné a komunikatívne riadenie s elektrohydraulickým posilňovačom (vzhľadom na charakter vozidla) |
pomalé reakcie robotizovanej prevodovky a šklbavé preradzovanie |
6 stupňová manuálna prevodovka výhradne v spojení s 2,0 HDi |
Najčastejšie poruchy
štrajkujúca elektronika - nefungujúce stierače, smerovky, poruchy automatickej klimatizácie, nefunkčný CD menič, zlyhávajúci tempomat, nefunkčné sťahovanie okna vodiča (hlavne prvé ročníky) |
problémový modul združených páčok pod volantom - neraz až znehybnenie vozidla (zvolávacia akcia) |
štrajkujúci palubný počítač - nezobrazuje spotreby |
nefungujúce svetlomety alebo elektrické ovládanie spätných zrkadiel |
časté prepálenie žiaroviek - kolísanie napätia |
problematické diaľkové ovládanie otvárania dverí - niekedy stačí odomknúť manuálne a naštartovať a načas opäť funguje |
zblbnutý mikrospínač otvárania batožinového priestoru - po odomknutí centrálom sa dvere neotvoria, spínač na dverách následne pri dotyku iba cvakne a dvere ostanú zamknuté |
zmätočne svietiace kontrolky - prehratie softvéru |
nefunkčné relé ventilátora chladenia - v extréme môže vyústiť do prehriatia motora (leto) |
riziko zatekania vody skrz nekvalitné tesnenie dverí (najstaršie kusy) |
praskajúca panoramatická strecha - krútenie karosérie(kupé, začiatky výroby) |
občas zablokovaný mechanizmus sklápania operadiel predných sedadiel (trojdverová verzia) |
vôle v spodnom čape ramena (dá sa meniť samostatne) |
vŕzgajúce tlmiče na zadnej náprave |
vyššia hádzavosť brzdových kotúčov - jemné vibrácie volantu pri brzdení |
tvrdnutie brzdového pedálu - znížená účinnosť vývevy (1,6 HDi) |
úniky oleja okolo hlavového tesnenia na strane rozvodov (1,4 16V, do 2005) |
poruchy lambda sondy a škrtiacej klapky - kolísanie otáčok na voľnobehu (1,6 16V) |
väčšia spotreba motorového oleja, netesná vodná pumpa - riziko prehriatia motora (2,0i, väčší km nájazd) |
občas nefunkčná lambda sonda (1,6 VTi a 1,6 THP), pri väčšom nájazde sa občas objavuje problém s termostatom či el. reguláciou turba (1,6 THP), občas porucha elektrického čerpadla chladenia turba a vysokotlakového palivového čerpadla (1,6 THP) -väčšinou riešené v záruke |
zlyhávajúce zapaľovacie sviečky - obtiažnejšie štartovanie studeného motora (1,6 VTi - 88 kW, jazdy na krátke vzdialenosti) |
problémy s rozvodovým mechanizmom - okrem vyššej hlučnosti (chrastivé zvuky) sa pri nadmerných vôľach v rozvodovom mechanizme objavujú aj problémy s nerovnomerným chodom, neochotou motora ťahať a vytáčať sa, či svietiacou kontrolkou poruchy motora, keďže vyťahaná reťaz spôsobuje vysielanie nekorektných informácii (fázový posun) od snímača vačkového a kľukového hriadeľa riadiacej jednotke motora. Pri zanedbaní poruchy sa riskuje preskočenie reťaze, čo znamená nefunkčnosť motora v niektorých prípadoch aj poškodenie motora (1,6 VTi, 1,6 THP) |
nadmerné tvorba karbónu - slabší výkon, vyššia spotreba, trhavá akcelerácia, zvýšené opotrebovanie častí motora - piesty, hlava (1,6 THP) |
rôzne úniky motorového oleja najčastejšie z pod veka ventilov (väčší km nájazd, 1,6 HDi 16V - 66, 80 kW) |
pri väčšom nájazde sa vyskytujú problémy s podtlakovým okruhom, ktorý ovláda EGR ventil, škrtiacu klapku a turbo, vyskytuje sa nadmerná tvorba karbónu, taktiež podfukujúci vstrekovač - nadmerná tvorba karbónu, riziko poškodenia hlavy valcov - odporúča sa doťahovať vstrekovače a tesnenie vstrekovača kontrolovať a prípadne vymeniť, občas sa vyskytuje aj predratá či netesná hadica turbodúchadla - uniká olej a slabší ťah motora (1,6 HDi 16V - 66, 80 kW) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo -vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (častejšie 1,6 HDi 16V 66, 80 kW, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka (diesel, väčší km nájazd) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
porucha ventilátora chladiča - za jazdy rozsvecujúca kontrolka teploty motora (HDI) |
porucha "Antipollution fault" - chybný snímač prietoku spalín cez FAP filter, problémy s regeneráciou filtra, porucha EGR ventilu, porucha snímača tlaku paliva, hláška Oil pressure too low, kedy okrem menšieho objemu motora môže byť na príčine aj chybný snímač otáčok kľukového hriadeľa - motor zvyčajne pri rozsvietení hlášky zhasne. |
zanesený filter pevných častíc FAP (diesel, väčší km nábeh, resp. nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách - hlási sa častejšími regeneráciami, svietiacou kontrolkou či vyššou spotrebou) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 16 V 66 kW Základný motor je vďaka kratšiemu sprevodovaniu pomerne živý, dynamické limity sa prejavujú najmä pri plnom obsadení a v tiahlych stúpaniach. Pre bežné potreby však postačuje, naviac má rozumné nároky na palivo a je dostatočne spoľahlivý. 1,6i 16V (80 kW). Motor poskytuje vozidlu solídnu dynamiku, pri bežnom jazdení sa odmení aj rozumnou spotrebou a naviac sa majiteľovi odvďačí solídnou spoľahlivosťou a odolnosťou. 2,0 16V HDi (100, 103 kW). Motor poskytuje C4 dostatok dynamiky aj na svižné jazdenie, pričom spotreba sa drží vo veľmi rozumných číslách. Z dieselových motorov je najspoľahlivejší a ak je možnosť, radšej si treba vybrať verziu bez FAP filtra, ktorý vie neraz spôsobiť nečakané problémy a výdavky. |
2,0i 16V (100, 103, 130 kW). Napriek papierovým predpokladom motory svojou dynamikou príliš neoslnia, naviac majú pomerne vysokú spotrebu a nezriedka vykazujú aj nadmernú konzumáciu motorového oleja. 1,6 THP (110 kW) Jazdne veľmi podarený motor, bohužiaľ, všetko kazí problematická spoľahlivosť |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 16V | 1360 ccm | KFU (ET3J4) | 65 kW |
1.6 16V | 1587 ccm | NFU (TU5JP4) | 80 kW |
1.6 16V Bio-Flex | 1587 ccm | NFU (TU5JP4) | 80 kW |
1.6 THP 140 | 1598 ccm | 5FT (EP6DT) | 103 kW |
1.6 THP 150 | 1598 ccm | 5FX (EP6DT) | 110 kW |
1.6 VTi 120 | 1598 ccm | 5FW (EP6) | 88 kW |
2.0 16V | 1997 ccm | RFN (EW10J4) | 100 kW |
2.0 16V | 1997 ccm | RFJ (EW10A) | 103 kW |
2.0 16V | 1997 ccm | RFK (EW10J4S) | 130 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 HDi | 1560 ccm | 9HX (DV6ATED4) | 66 kW |
1.6 HDi | 1560 ccm | 9HZ (DV6TED4),9HY (DV6TED4) | 80 kW |
2.0 HDi | 1997 ccm | RHR (DW10BTED4) | 100 kW |
2.0 HDi | 1997 ccm | RHF (DW10BTED4) | 103 kW |
10 komentárov
Rako
Dobry den,
vedel by mi niekto pomocť s tymto problémom? Mám C4 1,6 sedan. Ide o piate dvere kufra.
Dvere sa zle zatvárali, musel som silnejšie s nimi buchnúť kým sa zavreli. Minule som tiež
s nimi tresol a už som ich neotvoril. To by nebol až taký problém, lenže elektronika signali-
zuje nezatvorené dvere a po opustení vozidla sa toto nedá zamknúť. Ani diaľkovým ani kľúčom;
len dvakráť precvakne a bočné dvere sú odomknuté. Vliezol som do kufra a odskrutkoval som zámok
a otvoril kufor. Keď boli dvere hore tak som ich bez problému odomkol. Dolná časť zámku vypadla.
Zámok v dverách som vymontoval, rozobral ale nič poškodené som neobjavil. Tak som skúšal ďalej
a zistil som veľmi zaujímavú vec. Keď boli dvere kufra otvorené až do vodorovnej polohy zámok
fungoval ako hodinky aj keď bol vymontovaný z dverí alebo vo dverách. Avšak ak sa dvere privreli
nižšie prestalo všetko fungovať. Káble, čo prechádzajú do dverí som rukou zalamoval do rôznych
až nemožných uhlov, ale v hornej polohe dverí všetko fungovalo. V nižšej polohe dverí už nefun-
govalo nič. Pri tomto probléme je nefunkčný aj zadný stierač a ostrekovač. Ale ohrev zadného okna
funguje.
Ďakujem za trpezlivosť a prajem príjemný deň.
Rakovský Fero
Matúš
moj tip po skusenostiach s viac citroenmi (ale nie C4) je prelomeny kabel v prechodke dvier. Chce to vyskusat multimetrom, ci je okruh kabla v poriadku. skoro vsetky citroeny mali problem s polamanymi kablami v prechodkach nie len dvier do kufra, ale aj do bocnych dveri.
reakcia je uz asi nesrkoro, ale snad pomoze inym.
Jaro
Dobry deň, chcel by som poprosiť o radu. Mám Citoren C4 1,6 HDi. Problem je v režimoch fúkania ventilátora. V aute mám automatickú klimatizáciu a ak chcem zmeniť režim fúkania, napríklad na nohy, alebo hore tak na displeji sice ukazuje meniace sa šipky smeru fukania ale nič sa nemení, stále fúka iba na nohy. Vedeli by ste mi poradiť, kde by mohol byť problém ? nemože to byť v poistke ?
Vdaka
Anonym
Mate zlomenu riadiacu klapku, ktoru je potrebne vymenit. mne sa to stalo este pocas zaruky, tvrdili ze sa tam usadil prach co ju zablokovalo a tym ze motorcek sa ju snazil presunut tak ju zlomil.
Anonym
Za čo nás Francúzi trestajú s dovozom C 4?
tx
Francuzi ta maju radi a dodaju ti C4-ku aby si mal konecne poriadne auto a nie cesky shit
presso
nič proti francuzom, vozim sa na nich dlho, ale teraz ma opustilo turbo u C4 rv.2012 1.6hdi 82kW po 137.000km. servis len citroen. ma niekto podobné skusenosti, nezdá sa mi to „kóšer “ aby turbo neprežilo aspon 200 – 250.000km
joyoo
zdravim mohol by som poprosit o radu mam c4 1.6 16v benzin a stale mi na volno behu zdochyna motor kolišu otačky dakujem za rady vopred
Peter
Zdravím,
Chcel by som sa spýtať mám citroen c4/1.6hdi/2009/66kW/motor: 9HX/DV6ATED4.
potrebujem vymeniť spojku a chcem vedieť či tam mám dvojmotny alebo jednohmotny zotvačník. ďakujem
Števo
Mám c4,1,4 16V,r.v.2010.54 000km.Chcel by som poradiť,či mám meniť rozvody,ak interval v servisnej knižke je 120 000km.Je rozhodujúci vek vozidla?Ďakujem.