Na prelome tisícročia vládli Európe v triede veľkých MPV Renault Espace, Seat Alhambra, VW Sharan a Ford Galaxy. Koncern PSA a Fiat si nechceli nechať ujsť príležitosť ukrojiť si z tohto koláča a po druhý krát spojili sily z čoho vznikli technicky identické štvorčatá – Citroen C8, Fiat Ulysse, Peugeot 807 a Lancia Phedra. Z dôvodu technickej zhodnosti sa dizajnéri snažili čo najviac jednotlivé vozidlá rozlíšiť podľa ducha aktuálneho firemného dizajnu, a preto je veľa povrchových dielov odlišných. Podarilo sa im vyrobiť dizajnovo pohľadné, komfortné, veľmi priestorné, ale aj do značnej miery poruchové vozidlá (najmä z prvých rokov produkcie). Poruchovosť má na svedomí z väčšej časti najmä všadeprítomná elektronika, pohnevať však vie aj mechanika vozidla. Vývoj aj výrobu mal na starosti koncern PSA vo francúzskom meste Sevel Nord v blízkosti Valencies.
Vozidlá boli predstavené na Ženevskom autosalóne v marci 2002. Samotný predaj sa rozbehol až od augusta a k dispozícii boli benzínové agregáty 2,0 16V (100 kW), 2,2 VTC 16V (116 kW), vidlicový šesťvalec 3,0 V6 (150 kW) a dieselové agregáty začínajúce 2,0 HDI 16V (79 kW) a 2,2 HDI 16V (94 a 98 kW). Pre všetky motory, okrem 3.0 V6, bola určená päťstupňová manuálna prevodovka. V prípade benzínového agregátu 2.0 možno voliť automatickú štvorstupňovú prevodovku, v prípade 3,0 V6 bola štandardom. V roku 2003 pribudla možnosť skombinovať so štvorstupňovou automatikou aj 2,2 HDI. Počiatkom roku 2004 pribudla nová šesťstupňová prevodovka v kombinácii s 2,2 HDi. V roku 2005 boli z ponuky vyradené benzínové motory 2,2i a 3,0 V6. Základný dvojliter 2,0i bol prepracovaný s max. výkonom 103 kW.
V druhej polovici roka 2006 boli dovtedy používané dieselové agregáty 2,0 a 2,2 HDi (79, 80 a 94 kW) nahradené modernizovaným šestnásťventilovým dvojlitrom HDi v dvoch výkonových verziách. Slabšia (88 kW, 300 Nm) rozbehne ťažké vozidlo až na 180 km/h, výkonnejšia verzia (100 kW, 320 Nm) už postačuje na dosiahnutie 190 km/h. Obe varianty dostali novú šesťstupňovú prevodovku, silnejší bol štandardne vybavený časticovým filtrom. Zaujímavosťou je, že oba diesely boli od výroby upravené na bezproblémové spaľovanie až 30% zmesi bionafty. Dovtedy používaný dvojliter HDi 79 kW svoju kariéru pod kapotou neukončil definitívne, na niektorých trhoch bol ponúkaný až do faceliftu v roku 2008 v kombinácii s automatickou prevodovkou.
Začiatkom roka 2008 prebehol mierny facelift. Zmeny sa dotkli jemných retuší prednej časti a doplnkov, pribudli nové chrómované lišty na dverách, na zadnej časti sa zmenilo farebné prevedenie zadných svetlometov, tiež pribudol nový dizajn liatych kolies. V interiéri došlo iba na ľahkú zmenu, ktorú predstavuje použitie čiernej farby na miestach, kde bolo na palubnej doske a výplniach dverí drevené obloženie. V najvyšších stupňoch výbavy budú vnútorné kľučky dverí, hlavica radiacej páky a páčky na nastavenie smeru výduchov ventilácie pochrómované. Hlavné zmeny sa udiali pod kapotou, tam sa od roku 2008 môže okrem už ponúkaných pohonných jednotiek usadiť aj dvoma turbodúchadlami preplňovaný motor 2,2 HDI FAP. Môže sa pochváliť výkonom 125 kW (170 k) pri 4000 ot./min. a krútiacim momentom, ktorý pri použití manuálnej šesťstupňovej prevodovky dosahuje hodnoty 370 Nm pri 1500 ot/min a s automatickou šesťstupňovou prevodovkou je to 400 Nm pri 1750 ot/min. Modernizovaný Citroën C8 s touto pohonnou jednotkou dosahuje kombinovanej spotreby paliva 7,2 litra na 100 km. Ak spolupracuje s automatickou prevodovkou, potom je priemerná spotreba nafty 8,2 litra na 100 km.
V polovici roka 2009 pribudol pod kapotou nový motor 2,0 HDi s výkonom 120 kW, ktorý nahradil 2,2 HDI Biturbo. V roku 2010 bola ukončená výroba modelu Lancia Phedra, ukončený bol aj predaj najslabšej verzie 2,0 HDI (88 kW) a benzínového dvojlitra 2,0i (103 kW). V roku 2011 skončila výroba aj Fiat Ulysse. Francúzke dvojičky pokračovali vo výrobe naďalej a v lete 2012 prešli decentným faceliftom. V ponuke ostali dva dieselové motory 2,0 HDi (100 a 120 kW), pričom slabšia verzia bola dostupná výhradne s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, pri silnejšej bol na výber aj šesťstupňový automat.
Jediný zo štvorice vozidiel absolvoval nárazové testy Euro NCAP len Peugeot 807 v roku 2002 a znovu v roku 2003. Za ochranu posádky získal prvý krát štyri hviezdičky z piatich (32 bodov) a druhý krát už plný počet (33 bodov). Ohľaduplnosť voči chodcom bola hodnotená jednou hviezdičkou zo štyroch v oboch prípadoch (6 bodov).
Prednosti a nedostatky
priestorný a variabilný interiér |
menej presné a gumové radenie |
často bohatá výbava |
problematická elektronika a horšia spoľahlivosť (najmä prvé ročníky) |
veľmi dobrý komfort jazdy |
horšie dielenské spracovanie (vibrácie, vŕzganie atď.) |
veľmi dobrá pasívna bezpečnosť |
menej presné riadenie a horšia manévrovateľnosť v meste |
dostatok odkladacích plôch |
horšie čitateľné kruhové ukazovatele |
mierne komplikovanejšia demontáž sedadiel |
Najčastejšie poruchy
problematická elektrika a elektronika - displej palubnej dosky, elektricky posuvné bočné dvere, otváranie okien, páčky pod volantom, snímač stieračov, parkovacie senzory, poruchy ovládacích modulov, navigácia, centrálna jednotka BSI, chybný softvér či rôzne chybové hlásenia (hlavne prvé ročníky) |
nefungujúca klimatizácia |
nefunkčný mechanizmus zatvárania dverí |
nadmerne opotrebované čalúnenie sedadiel a ostatných častí interiéru |
nadmerné vôle v silentblokoch alebo čapoch prednej nápravy |
poddimenzované brzdy - zvlnené brzdové kotúče, kratšia životnosť brzdových komponentov |
hrdzavé výfukové potrubie |
rýchlejšie opotrebovaná spojka hlavne pri nadmernom zaťažovaní či častejšou jazdou v meste (viac benzínové motory, manuálna prevodovka) |
zvýšená spotreba motorového oleja (benzín, rad EW) |
chybné zapaľovacie cievky (3,0 V6 24V, začiatok výroby) |
občas chybná lambda sonda (benzín) |
netesné vysokotlakové čerpadlo (diesel, začiatok výroby) |
nefunkčný regulátor tlaku paliva (diesel, začiatok výroby) |
opotrebovaný tlmič torzných kmitov remenice pomocných agregátov, opotrebované kladky rozvodového mechanizmu vodiaca a napínacia - chrchlanie (2,0 HDi 79-80 kW, 2,2 HDI 94 kW) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - priesaky oleja, vyššia spotreba oleja, slabší ťah (diesel) |
zatuhnutá regulácia natáčacích lopatiek turbodúchadla (diesel) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hrubý chod, slabší výkon, zdĺhavejší studený štart (diesel, väčší km nábeh) |
priesaky oleja z popod veka ventilov, gufera či okolia olejovej vane (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, problematické štarty, svietiaca kontrolka alebo hláška Antipolution Fault (diesel) |
predčasne zanesený filter pevných častíc FAP - častejšie regenerácie a vyššia spotreba (diesel, ignorovanie žiadosti o doplnenie aditíva alebo nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách) |
popraskaná hadička ovládania podtlaku EGR ventilu - hláška Antipolution Fault (2,2 HDi - 94 kW) |
popraskaný intercooler v spodnej časti medzi materiálom plast a hliník v jeho rohoch (diesel) |
občas netesné hydraulické ovládanie spojky, poprípade vyťahané radiace lanovody (manuálna prevodovka) |
netesný podtlakový okruh ovládajúci EGR ventil, reguláciu turbodúchadla, swirl klapky (2,2 HDi 94 kW) |
únik prevodového oleja a poruchy automatickej prevodovky (vyšší km nájazd, zanedbaná údržba) |
karbónom zanesené swirl klapky (2,2 HDi 94 kW) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 HDi (88, 100, 120 kW), radový dieselový štvorvalec s priamym vstrekovaním common rail a šestnástimi ventilmi. Motor je dlhodobo preverený v rôznych modeloch koncernu PSA/Ford, poskytuje aj veľkej a ťažkej 807-čke obstojnú dynamiku, vyznačuje sa kultivovaných chodom, primeranou spotrebou a solídnou spoľahlivosťou. 2,2 HDi 16V (125 kW), radový dieselový štvorvalec s priamym vstrekovaním common rail a šestnástimi ventilmi. Motor s dvomi nerovnako veľkými turbami sa vyznačuje veľmi dobrou kultivovanosťou, veľmi dobrým a plynulým záberom, a to všetko korunuje solídnou spotrebou. Nevýhoda je jeho zriedkavý výskyt. 2,0i (100, 103 kW), 2,2i (116 kW). Pre priaznivcov vône benzínu je vhodnou alternatívou aj benzínový štvorvalec. Dynamikou jazdy síce neohromí, zato sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou, primeranou spotrebou a vozidlá s týmito motormi majú v drvivej väčšine najmenej najazdených km. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1997 ccm | RFN (EW10J4) | 100 kW |
2.0 16V | 1997 ccm | RFJ (EW10A) | 103 kW |
2.2 | 2230 ccm | 3FZ (EW12J4) | 116 kW |
3.0 V6 | 2946 ccm | XFX (ES9J4S) | 150 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 HDi | 1997 ccm | RHT (DW10ATED4),RHM (DW10ATED4) | 79 kW |
2.0 HDi | 1997 ccm | RHW (DW10ATED4) | 80 kW |
2.0 HDi | 1997 ccm | RHK (DW10UTED4) | 88 kW |
2.0 HDi 135 | 1997 ccm | RHR (DW10BTED4) | 100 kW |
2.0 HDi 165 | 1997 ccm | RHH (DW10CTED4),RHE (DW10CTED4) | 120 kW |
2.2 HDi | 2179 ccm | 4HW (DW12TED4) | 94 kW |
2.2 HDi | 2179 ccm | 4HP (DW12BTED4),4HR (DW12BTED4) | 120 kW |
2.2 HDi | 2179 ccm | 4HT (DW12BTED4) | 125 kW |
7 komentárov
richard
viete mi poradit ci mozem pouzit aj iny olej ako selenia do fiatu ulysse
MJ
aký motor a ročník je to Ulysse?
Miky
2 l benzín 89Kw RFU
MIky
Áno, ja dávam Castrol 5W4O sintetic a som spokojný, jazdím na LPG.
Miky
Prosím, vie mi nikto poradiť čo to môže byť za závadu na Fiat ulysse, vbehol som na nerovnú cestu kde so smnou riadne heglo, odvtedy mi chveje s vozidlom pri rychlosti od 6O-70km/h niekedy chveje v zákrute nieškedy pri rozbehu, niekydy na rovnej priamej ceste cítim ako voz chveje do stran ako keby som mal povolené kolesa. Vymenil som obidva ramena, guľové čapy, dal som druhé kolesa všetky štyri a stále to robí. Neviem si rady, otoče som rozobraté premazané ložiská nevypadajú vybehané. Keď voz stoji na mieste a ja zatrasiem kolesom či nemá vôľu predné kolese, ani sa nepohne. Ja si myslím, či to nieje náhodou niektorý klb, v zákrute ani za jazy nepočúť praskanie. Vopred ďakujem za odpoveď.
Lukas
Zdravim , podla toho co pisete a co ste vsetko vymenili je zrejme ze sa zdeformovala poloos. treba zistit z ktorej strany sa tieto traslave prejavy prejavuju viac. Tazko povedat aky bol naraz silny. Ale ak pisete ze aj po rovnej ceste auto vozi so strany na stranu, tak moze byt povolena cela napravnica alebo moze byt zavada aj na zadnej naprave ktoru urcite dajte skontrolovat.
Miky
Zdravím. Prosím Vás nemá niekto manual na Fiat Ulysse 2 l benzín, rv 96 budem veľmi vďačný aj za radu ako sa k nemu dostať, ďakujem.