Francúzsko-talianske MPV ponúka podľa očakávania nadštandardný vnútorný priestor. Na veľmi slušnej úrovni je aj variabilita a výbava vozidla. Použité materiály, dizajn a kreslá pripomínajú útulnú obývačku. Bohužiaľ, dojem z interiéru najmä v prvých rokoch výroby kazí slabšie dielenské spracovanie, čo sa prejavuje nerovnomerným lícovaním ale aj rôznymi pazvukmi plastových výplní palubnej dosky a dverí. Pre tieto MPV je typické centrálne umiestnenie ukazovateľov uprostred skokovo odstupňovanej palubnej dosky, čo niekomu môže vyhovovať, niekomu nie. Pod volantom je umiestnený ďalší panel s kontrolkami a ukazovateľom počtu najazdených kilometrov. Prístrojová doska existuje v dvoch prevedeniach. V základnom na nej možno nájsť otáčkomer, rýchlomer, palivomer a teplomer chladiacej kvapaliny v tvare klasických budíkov. Ak je automobil vybavený navigačným systémom je tvorený prístrojový panel displejom a dvojicou budíkov, v tomto prípade rýchlomerom a otáčkomerom. Vďaka požiadavke na vytvorenie veľkého vnútorného priestoru boli niektoré ovládače presunuté tak, aby čo najmenej zasahovali dovnútra vozidla. Radiaca páka bola presunutá na stredovú konzolu, kde sa súčasne nachádza ovládanie klimatizácie a ventilácie. Páka ručnej brzdy sa nachádza neobvyklo po ľavej strane, podobne ako tomu bolo aj v modeli 806, na ktorý tieto štvorčatá nadväzujú. Ďalšie ovládacie prvky sú v strešnej oblasti, kde sa tiež nachádza výklopné zrkadlo pre pozorovanie tretieho radu sedadiel.
Vozidlá sú sériovo vybavené autorádiom s prehrávačom CD, ktoré má ovládanie pod volantom. Zvuk, ktorého intenzita sa mení v závislosti na rýchlosti vozidla, je šírený ôsmimi reproduktormi. Za príplatok sa dodával aj menič na šesť CD, umiestnený v odkladacej skrinke spolujazdca. Tiež sa môže vyskytnúť v streche zabudovaná farebná obrazovka o formáte 16:9, ktorá je viditeľná všetkými členmi posádky a možno na ňu pripojiť napríklad DVD-prehrávač. Elektrické posuvné dvere poskytujú výhodu pohodlného nastupovania aj vystupovania aj v prípade tesného parkovania medzi vozidlami. Po zamknutí vozidla sa automaticky sklápajú bočné zrkadlá, čo tiež znižuje riziko ich poškodenia pri nedostatku miesta. Ak radi všeličo odkladáte, potešia vozidlá množstvom odkladacích priestorov, ktorých je v celom interiéri až šesťdesiat.
Miesta na predných sedadlách je naozaj dostatok, komfortné sedenie umocňuje aj voľnosť okolo kolien, keďže radiaca páka je umiestnená na konzole vystupujúcej z palubnej dosky. Dobrý komfort sedenia poskytuje cestujúcim aj druhý rad sedadiel s tromi samostatnými sedadlami. Tie sú aj vzadu a poskytujú dostatok priestoru pre osoby bežného vzrastu. Poteší aj variabilita ich rozmiestnenia. Podľa výbavy je možno voliť konfiguráciu dva až osem cestujúcich v troch radoch. Sedadlá v druhej a tretej rade možno posúvať v koľajniciach (systém Quickfix), taktiež sklopiť alebo samostatne vyberať, ich demontáž a hlavne montáž však vyžaduje trocha cviku a väčšiu porciu sily. Do tretej rady sa dodávala buď dvojica sedadiel alebo pri soemmiestnom usporiadaní trojmiestna lavica, ktorá je však pomerne úzka a na šírku sa zmestia len tri menšie-detské postavy. Pri najvyšších výbavách je možno predné sedadlá navyše otočiť, čím možno vytvoriť malý bar. V prípade barového usporiadania treba počítať s menším priestorom na nohy cestujúcich. Okrem osem sedadlovej verzie existovala aj luxusná šesť sedadlová s názvom Pullman, ktorá má dve sedačky v každom rade z dôvodu maximálneho pohodlia. Všetky sedadlá a obzvlášť tie predné sú veľmi komfortne čalúnené, slabšou stránkou je však ich slabšia odolnosť voči opotrebeniu. Mnoho vozidiel má sedadlá s rozpáranými stehmi, presedeným sedákom či zošúchaným povrchom. Slabšia odolnosť je aj v prípade ostatných častí interiéru a tak aj vozidlá so 150.000 km mávajú ošúchaný veniec volantu alebo predieravenú manžetu páky radenia. Objem batožinového priestoru sa pohybuje od 225 litrov pri osem-miestnom usporiadaní až po 2948 litrov pri dvojmiestnom usporiadaní.
Bokom neostala ani bezpečnosť cestujúcich a vedľa trojbodových bezpečnostných pásov na každom sedadle sú vozidlá vybavené čelnými a bočnými airbagmi vpredu. Hlavy cestujúcich chráni dvojica hlavových airbagov spoločná pre všetky rady. Zadné bočné dvere sú v najvyšších výbavách elektricky ovládané a vybavené poistkou proti privretiu prstov. Základná výbava vozidiel bola pomerne bohatá a obsahovala napríklad manuálnu klimatizáciu, diaľkové centrálne zamykanie, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, autorádio s CD, ABS atď. Za luxusnejšie doplnky ako automatickú klimatizáciu, automatické stierače alebo hliníkové kolesá, ESP, kontrolu tlaku v pneumatikách, elektricky ovládané strešné okná a sedadlá do tretieho radu si už bolo treba priplatiť, napriek tomu sa v jazdenkách vyskytujú často. V prípade dieslových verzií sa často vyskytuje aj prídavné vykurovanie Webasto. To však neslúži na predohrev interiéru ako v iných vozidlách, ale za chodu pomáha zohriať rýchlejšie motor, ak sa teploty blížia k bodu mrazu. Existuje aj dodatočná profesionálna úprava, pomocou ktorej sa stane zo zariadenia plnohodnotné nezávislé kúrenie.
Na prvý pohľad pôsobí všetka tá technika lákavo a efektne, má to však jeden poriadny háčik. Musí fungovať. Hlavne v začiatkoch zlyhávali ukazovatele tzv. budíky a bolo ich treba vymeniť, takisto vymoženosť elektronicky ovládať posuvné dvere a okno pomocou elektromotora a kladky vedelo štrajkovať, hlavne z dôvodu oxidácie kontaktov, kde niekedy pomáha vyčistenie, často je ale nutná výmena. Pri určitých modelov vyrobených v roku 2003 sa dokonca tieto dvere otvárali za jazdy, čo odstránilo až preprogramovanie centrálnej rozvodnej jednotky BSI. Tiež sa vyskytujú prípady, že sa dvere úplne nedovrú. Okrem zoxidovaných kontaktov robí problém aj predratá kabeláž (najmä v ohyboch), čo má na svedomí nefunkčnosť vyhrievania zadného skla, stierača, ale aj zamykania dverí. Aj mechanicky ovládané dvere neboli bez problémov a hnevať vedela nefunkčnosť vnútornej kľučky, konkrétne zlá poloha západky ovládacieho mechanizmu. Hnevať vedela aj klimatizácia, kde vie uniknúť chladiace médium, ale aj samotná elektronika ovládania a tiež často štrajkujúci tempomat z dôvodu chyby senzoru brzdového pedálu. Pozor si treba dať aj na štrajkujúce multifunkčné páčky pod volantom. Porucha sa prejavuje nefunkčným vonkajším osvetlením vozidla či ukazovateľov smeroviek.
Jazdné vlastnosti veľkého MPV sú jednoznačne orientované na komfort a pohodlie jazdy. Vozidlo tak vyhovie pokojnejšie jazdiacim motoristom, ktorý pritlačia pedál bližšie k podlahe akurát tak na diaľnici. Kto jazdí svižnejšie aj po kľukatejších cestách, musí počítať s výraznými náklonmi karosérie a s nervóznejším chovaním zadnej časti vozidla pri prejazde nerovností. Po konštrukčnej stránke sa jedná o pomerne jednoduchý podvozok. Predná náprava je typu McPherson a je vybavená stabilizátorom. Hydraulické tlmiče majú charakteristiky tlmenia prispôsobené použitému motoru a celkovému zaťaženiu. Zadná tuhá náprava sa skladá z jedného trubkového priečnika, ktorého stredná časť je sploštená, zaisťujúca funkciu stabilizátora nápravy. Na každom konci nosníka sú privarené lisované pozdĺžne ramená. Panhardská tyč spája priečnik s podlahou a prispieva k eliminácii bočných náklonov. Pri verzii so šesťvalcovým motorom je pridaná ešte ďalšia stabilizačná tyč. Zadné tlmiče majú premenlivú charakteristiku tlmenia v závislosti na zaťažení. Podvozok je síce v princípe jednoduchý, ale len priemerne odolný. Na prednej náprave sa často vyskytujú nadmerné vôle v silentblokoch alebo čapoch. Kým silentbloky možno v prípade predných ramien vylisovať a samostatne vymeniť, čap sa musí meniť komplet aj s ramenom. Výhodou je, že rameno je možné kúpiť podstatne lacnejšie v druhovýrobe. Mierne poddimenzovane pôsobí brzdový systém, čo sa nezriedka prejavuje zvlnenými brzdovými kotúčmi či kratšou životnosťou brzdových komponentov. Vyskytovať sa môže aj klepanie pri maximálnom vytočení, čo sa rieši premazaním špeciálnym mazivom ložísk predných kolies. Riadenie je pomerne nepresné, pôsobí značne preposilovane a dodáva minimum informácii o dianí kolies s vozovkou. Zvyknúť si treba aj na pomerne veľký polomer otáčania, čo sťažuje manévrovanie a parkovanie v priestorovo obmedzených podmienkach.
Prednosti a nedostatky
priestorný a variabilný interiér |
menej presné a gumové radenie |
často bohatá výbava |
problematická elektronika a horšia spoľahlivosť (najmä prvé ročníky) |
veľmi dobrý komfort jazdy |
horšie dielenské spracovanie (vibrácie, vŕzganie atď.) |
veľmi dobrá pasívna bezpečnosť |
menej presné riadenie a horšia manévrovateľnosť v meste |
dostatok odkladacích plôch |
horšie čitateľné kruhové ukazovatele |
mierne komplikovanejšia demontáž sedadiel |
Najčastejšie poruchy
problematická elektrika a elektronika - displej palubnej dosky, elektricky posuvné bočné dvere, otváranie okien, páčky pod volantom, snímač stieračov, parkovacie senzory, poruchy ovládacích modulov, navigácia, centrálna jednotka BSI, chybný softvér či rôzne chybové hlásenia (hlavne prvé ročníky) |
nefungujúca klimatizácia |
nefunkčný mechanizmus zatvárania dverí |
nadmerne opotrebované čalúnenie sedadiel a ostatných častí interiéru |
nadmerné vôle v silentblokoch alebo čapoch prednej nápravy |
poddimenzované brzdy - zvlnené brzdové kotúče, kratšia životnosť brzdových komponentov |
hrdzavé výfukové potrubie |
rýchlejšie opotrebovaná spojka hlavne pri nadmernom zaťažovaní či častejšou jazdou v meste (viac benzínové motory, manuálna prevodovka) |
zvýšená spotreba motorového oleja (benzín, rad EW) |
chybné zapaľovacie cievky (3,0 V6 24V, začiatok výroby) |
občas chybná lambda sonda (benzín) |
netesné vysokotlakové čerpadlo (diesel, začiatok výroby) |
nefunkčný regulátor tlaku paliva (diesel, začiatok výroby) |
opotrebovaný tlmič torzných kmitov remenice pomocných agregátov, opotrebované kladky rozvodového mechanizmu vodiaca a napínacia - chrchlanie (2,0 HDi 79-80 kW, 2,2 HDI 94 kW) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - priesaky oleja, vyššia spotreba oleja, slabší ťah (diesel) |
zatuhnutá regulácia natáčacích lopatiek turbodúchadla (diesel) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hrubý chod, slabší výkon, zdĺhavejší studený štart (diesel, väčší km nábeh) |
priesaky oleja z popod veka ventilov, gufera či okolia olejovej vane (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, problematické štarty, svietiaca kontrolka alebo hláška Antipolution Fault (diesel) |
predčasne zanesený filter pevných častíc FAP - častejšie regenerácie a vyššia spotreba (diesel, ignorovanie žiadosti o doplnenie aditíva alebo nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách) |
popraskaná hadička ovládania podtlaku EGR ventilu - hláška Antipolution Fault (2,2 HDi - 94 kW) |
popraskaný intercooler v spodnej časti medzi materiálom plast a hliník v jeho rohoch (diesel) |
občas netesné hydraulické ovládanie spojky, poprípade vyťahané radiace lanovody (manuálna prevodovka) |
netesný podtlakový okruh ovládajúci EGR ventil, reguláciu turbodúchadla, swirl klapky (2,2 HDi 94 kW) |
únik prevodového oleja a poruchy automatickej prevodovky (vyšší km nájazd, zanedbaná údržba) |
karbónom zanesené swirl klapky (2,2 HDi 94 kW) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 HDi (88, 100, 120 kW), radový dieselový štvorvalec s priamym vstrekovaním common rail a šestnástimi ventilmi. Motor je dlhodobo preverený v rôznych modeloch koncernu PSA/Ford, poskytuje aj veľkej a ťažkej 807-čke obstojnú dynamiku, vyznačuje sa kultivovaných chodom, primeranou spotrebou a solídnou spoľahlivosťou. 2,2 HDi 16V (125 kW), radový dieselový štvorvalec s priamym vstrekovaním common rail a šestnástimi ventilmi. Motor s dvomi nerovnako veľkými turbami sa vyznačuje veľmi dobrou kultivovanosťou, veľmi dobrým a plynulým záberom, a to všetko korunuje solídnou spotrebou. Nevýhoda je jeho zriedkavý výskyt. 2,0i (100, 103 kW), 2,2i (116 kW). Pre priaznivcov vône benzínu je vhodnou alternatívou aj benzínový štvorvalec. Dynamikou jazdy síce neohromí, zato sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou, primeranou spotrebou a vozidlá s týmito motormi majú v drvivej väčšine najmenej najazdených km. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1997 ccm | RFN (EW10J4) | 100 kW |
2.0 16V | 1997 ccm | RFJ (EW10A) | 103 kW |
2.2 | 2230 ccm | 3FZ (EW12J4) | 116 kW |
3.0 V6 | 2946 ccm | XFX (ES9J4S) | 150 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 HDi | 1997 ccm | RHT (DW10ATED4),RHM (DW10ATED4) | 79 kW |
2.0 HDi | 1997 ccm | RHW (DW10ATED4) | 80 kW |
2.0 HDi | 1997 ccm | RHK (DW10UTED4) | 88 kW |
2.0 HDi 135 | 1997 ccm | RHR (DW10BTED4) | 100 kW |
2.0 HDi 165 | 1997 ccm | RHH (DW10CTED4),RHE (DW10CTED4) | 120 kW |
2.2 HDi | 2179 ccm | 4HW (DW12TED4) | 94 kW |
2.2 HDi | 2179 ccm | 4HP (DW12BTED4),4HR (DW12BTED4) | 120 kW |
2.2 HDi | 2179 ccm | 4HT (DW12BTED4) | 125 kW |
7 komentárov
richard
viete mi poradit ci mozem pouzit aj iny olej ako selenia do fiatu ulysse
MJ
aký motor a ročník je to Ulysse?
Miky
2 l benzín 89Kw RFU
MIky
Áno, ja dávam Castrol 5W4O sintetic a som spokojný, jazdím na LPG.
Miky
Prosím, vie mi nikto poradiť čo to môže byť za závadu na Fiat ulysse, vbehol som na nerovnú cestu kde so smnou riadne heglo, odvtedy mi chveje s vozidlom pri rychlosti od 6O-70km/h niekedy chveje v zákrute nieškedy pri rozbehu, niekydy na rovnej priamej ceste cítim ako voz chveje do stran ako keby som mal povolené kolesa. Vymenil som obidva ramena, guľové čapy, dal som druhé kolesa všetky štyri a stále to robí. Neviem si rady, otoče som rozobraté premazané ložiská nevypadajú vybehané. Keď voz stoji na mieste a ja zatrasiem kolesom či nemá vôľu predné kolese, ani sa nepohne. Ja si myslím, či to nieje náhodou niektorý klb, v zákrute ani za jazy nepočúť praskanie. Vopred ďakujem za odpoveď.
Lukas
Zdravim , podla toho co pisete a co ste vsetko vymenili je zrejme ze sa zdeformovala poloos. treba zistit z ktorej strany sa tieto traslave prejavy prejavuju viac. Tazko povedat aky bol naraz silny. Ale ak pisete ze aj po rovnej ceste auto vozi so strany na stranu, tak moze byt povolena cela napravnica alebo moze byt zavada aj na zadnej naprave ktoru urcite dajte skontrolovat.
Miky
Zdravím. Prosím Vás nemá niekto manual na Fiat Ulysse 2 l benzín, rv 96 budem veľmi vďačný aj za radu ako sa k nemu dostať, ďakujem.