Pri motoroch bola situácia pomerne pestrá a ešte obohatená aj dodávaním niektorých zvlášť pre Ducato, zvlášť pre Boxer a Jumper. V prvej generácii sa objavil aj benzínový motor, konkrétne osemventilový dvojlitrový štvorvalec s výkonom 80 kW rady XU10J2. Ťahá dobre od nízkych otáčok, vysoké mu moc nevoňajú a je aj celkom spoľahlivý. Iba občas trpí nadmernou spotrebou oleja, spôsobenou zatvrdnutými tesneniami (simering) ventilov, poruchami elektroniky a nerovnomernosťou voľnobežného chodu, spôsobeného popraskanou hadicou slúžiacou k odvetraniu kľukovej časti motora.
Samozrejme prím hrajú dieselové motory, hlavne vďaka nižšej spotrebe a lepšiemu priebehu krútiaceho momentu. Do modernizácie v roku 2002 boli väčšinou zastúpené štvorvalce o objeme 1,9 z rady XUD9. Tieto motory si vypestovali veľmi dobré meno v osobných vozidlách koncernu PSA. V často ťažkých dodávkach je však dynamika týchto motorov podpriemerná (hlavne 1,9 D). Boli v takýchto prípadoch značne preťažované, čo mohlo spôsobiť prepálenie tesnenia pod hlavou, či prasknutie samotnej hlavy valcov. Taktiež spotreba pri náročnejšej prevádzke značne stúpala. Za bežných okolností je dosiahnuteľná okolo 7-7,5 litra, pri rýchlej jazde alebo veľkej záťaži treba počítať skôr s 8-9 litrovou spotrebou.
O niečo zriedkavejšie, ale tiež pomerne často sa pred modernizáciou vyskytovali aj verzie s objemom 2,5 litra, ktoré vykazovali priemernú spotrebu okolo 8-8,5 litra. Nepreplňovaná verzia svojim výkonom 63 kW a hlavne priebehom krútiaceho momentu moc nenadchne, aj keď je pomerne spoľahlivá. Podstatne lepšie je na tom jeho ľahko preplňovaná verzia s výkonom 76 kW. Tá ma ale občas problém s predčasne opotrebovaným čerpadlom Lucas rotodiesel. Obe 2,5 mali občas pri nadmernom zaťažovaní (jazdou na plný plyn, či vytáčanie studeného motora) problém s prepáleným tesnením či praskajúcou hlavou valcov. Tento neduh sa už takmer nekoná pri priamovstrekovej preplňovanej verzii, ktorá používa aj spoľahlivejšie rotačné čerpadlo Bosch.
V roku 2000 sa objavil aj prvý motor 2,0 HDi s výkonom 62 kW. Jeho dynamika na bežné jazdenie s menším nákladom postačuje, pri ťažších nákladoch, v tiahlych stúpaniach a vyšších rýchlostiach mu už však rýchlo dochádza dych. Vodiči prevádzkujúci častú jazdu po diaľnici asi nebudú nadšení z nakrátko odstupňovanej prevodovky, keďže pri 130 km/h točí motor takmer 4000 ot/min. To nielen zvyšuje hlučnosť a spotrebu, ale dlhodobo aj nadmerne zaťažuje motor. Odmenou za slabšiu dynamiku je kultivovaný chod a rozumná spotreba pohybujúca sa v priemere medzi 7-8 litrami nafty. Zle si nevedie ani čo sa týka spoľahlivosti (samozrejme pokiaľ sa mu stále nešliape na krk), len v prvých rokoch ho vo väčšej miere trápili problémy vstrekovania common-rail s čerpadlom CP1 od firmy Bosch (únik nafty z vysokotlakového čerpadla, nefunkčný regulátor tlaku čerpadla, poruchové elektrické podávacie čerpadlo alebo nadmerný spätný tok nafty cez vstrekovače).
Po modernizácii nahradil motory 2,5 TD štvorvalec 2,2 HDi s výkonom 74 kW z rady DW12TD a tiež motory od Iveca o objeme 2,3 a 2,8, taktiež so vstrekovaním common-rail. Oba motory (hlavne 2,8) poskytujú aj naloženej dodávke slušné dynamické vlastnosti a pritom si zachovávajú pomerne slušnú spotrebu paliva (pri bežnom jazdení v priemere 8-9 litrov). Ale aj ich vie občas potrápiť únik nafty z vysokotlakového čerpadla, nefunkčný regulátor tlaku čerpadla, poruchové elektrické podávacie čerpadlo alebo nadmerný spätný tok nafty cez vstrekovače. Všetky motory používajú na pohon rozvodového mechanizmu ozubený remeň. Tieto talianske motory boli nasadené dva roky pred modernizáciou a priame vstrekovanie u nich zabezpečovalo bezproblémové rotačné čerpadlo Bosch VER. Označené boli Sofim a ich výkonové rozpätie sa pohybovalo od atmosférickej verzie 64 kW až po preplňovanú s výkonom 90-94 kW. Vyznačujú veľmi dobrou spoľahlivosťou a mechanickou odolnosťou. V roku 2001 dostali vstrekovanie common-rail Bosch CP1, podobne ako menši 2,0 HDI od PSA, a tam sa v počiatkoch objavovali problémy, ktoré sa odstraňovali až postupne.
Prevodovky sa vo vozidlách využívali do roku 2001 rady ML/5 a MG/5, ktoré po modernizácii vystriedala rada MLGU a MLUC. Staršie neboli extra spoľahlivé a presné, ale nová generácia priniesla ešte viac problémov. Hlavne verzia MLGU, kde sa môže vyskytnúť horšie radenie jednotky a dvojky. Problém býva v lanovodoch, či už nastavení alebo ich funkčnosti. Horšie je ak sa z prevodovky ozýva hluk, ktorý pri zošliapnutí spojkového pedálu prestane. Tu sa už jedná o pomerne nákladnú opravu a takému vozidlu sa radšej vyhnite. Samotné radenie aj napriek spomínaným ťažkostiam a nepresnosti uľahčuje umiestnenie na pulte blízko volantu.
Prednosti a nedostatky
ľahké ovládanie a manévrovanie |
rozvodový remeň pri všetkých motoroch |
dobrá trakcia |
lacnejšie prevedenie interiéru |
veľký výber motorov |
slabý výkon nepreplňovaných agregátov |
pomerne dostupný a lacný servis |
|
veľká ponuka lacnejších dielov z druhovýroby |
|
dobrá prepravná kapacita |
Najčastejšie poruchy
poruchy zámkov dverí, hlavne zadné krídlové |
prasknuté struny na zadných krídlových dverách |
nefunkčné otváracie dorazníky bočných dverí |
občas odpadávjúca tesniaca guma po obvode dverí |
nefunkčné svetlo v nákladovom priestore - poškodený spínač alebo kontakty |
občas problémy s elektronikou - nefunkčné sklápanie predných reflektorov, nefunkčná niektorá rýchlosť ventilátoru kúrenia, či žiarovky podsvietenia alebo problémy s funkčnosťou spínacej skrinky a imobilizérom |
občas problémy s odlupujúcim sa lakom - modré lakovanie (od 1997) |
korózia - zadné dvere, lemy blatníkov, pánty, podlaha nákladového priestoru (staršie modely) |
opotrebované čapy a silentbloky predných závesov kolies - búchavé zvuky z podvozku, zhoršené jazdné vlastnosti |
opotrebované tlmiče pruženia (väčší km nábeh) |
opotrebované ložiská kolies - nadmerné hučanie |
pridreté vracanie predných strmeňov bŕzd |
zhrdzavené bubnové brzdy vzadu - slabá účinnosť |
občas drhnutie lanka ručnej brzdy alebo jeho zaseknutie a prasknutie |
úniky oleja okolo tesnenia hlavy valcov, veka ventilov, olejovej vane, atď. |
netesný chladiaci okruh |
prepálené tesnenie pod hlavou valcov, poprípade prasknutá hlava (nadmerná záťaž alebo hrubé zaobchádzanie 1,9 TD, 2,5 TD, menej verzie bez turba) |
občas prasknutý obal turbodúchadla (1,9 TD) |
problémy s únikom nafty z vysokotlakového čerpadla (2,0 a 2,8 HDI, prvé roky po uvedení) |
nefunkčný regulátor tlaku čerpadla (HDi) |
poruchové elektrické podávacie čerpadlo (HDi) |
nadmerný spätný tok nafty cez vstrekovače (HDi) |
opotrebovaná remenica - chrchlanie a hrkotajúce kladky rozvodového mechanizmu (HDi, väčší km nábeh) |
opotrebovaná synchronizácia prevodovky alebo radiaceho mechanizmu (väčší km nábeh) |
vyťahané lanovody - horšie radenie rýchlostí (väčší km nábeh) |
predčasne opotrebovaná spojka (jazdy mestom a preťažovanie) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 TDi (79 kW). |
2,5 TD (76 kW). Nie je to zlý motor, ale vstrekovacie čerpadlo Lucas má pomerne krátku životnosť a repasácia je drahá. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1998 ccm | RFW (XU10J2U) | 80 kW |
2.0 4x4 | 1998 ccm | RFW (XU10J2U) | 80 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 D | 1905 ccm | DJY (XUD9A) | 50 kW |
1.9 D | 1905 ccm | D9B (XUD9A/U) | 51 kW |
1.9 TD | 1905 ccm | D8C (XUD9UTF),DHX (XUD9TF/BTF) | 66 kW |
1.9 TD | 1905 ccm | D8C (XUD9UTF) | 68 kW |
1.9 TD 4x4 | 1905 ccm | D8C (XUD9UTF) | 68 kW |
2.0 HDI | 1997 ccm | RHV (DW10UTD) | 62 kW |
2.5 D | 2446 ccm | T9A (DJ5) | 63 kW |
2.5 D 4x4 | 2446 ccm | T9A (DJ5) | 63 kW |
2.5 TD | 2446 ccm | T8A (DJ5T) | 76 kW |
2.5 TD 4x4 | 2446 ccm | T8A (DJ5T) | 76 kW |
2.5 TDi | 2446 ccm | THX (DJ5TED) | 79 kW |
2.5 TDI 4x4 | 2446 ccm | THX (DJ5TED) | 79 kW |
2.5 TDi 4x4 | 2446 ccm | THX (DJ5TED) | 79 kW |
2.8 D | 2798 ccm | 8140.63 (F28D) | 64 kW |
2.8 HDi | 2798 ccm | 8140.43S | 94 kW |
2.8 HDi 4x4 | 2798 ccm | 8140.43S | 94 kW |
17 komentárov
zabooo
mozem potvrdit Trochu horšie je na tom podvozok, čo sa týka mechanickej odolnosti. Vpredu sa nachádzajúca náprava typu McPherson, má spodné ramená v tvare L , ktoré na našich rozbitých cestách pomerne krátko vydržia, podobne ako ložiská predných kolies.
ale da sa to vymenit za par desiatok eur.
nas ma 290 tis a menili sa 3x, ako aj homokinetic klby.
zana naprava je perfektna, motor 2,0HDi je skvelý, az na cerpadlo, alternator, cerpadlo odislo pocas jazdy na dialnici :(.
celkovoo spokojny, mam ho od nova.
lubos
Ja som z tychto aut keroval dukato 2.5D kratku verziu vykon nic extra ale odviezlo vela nezralo a motor funguje aj na hydraulicky olej 😀 a potom este 2.2HDI skvely motor 2.5TDI 2.8HDI keroval som asi vsetky dieslove verzie 🙂
milan
Zdravim vas mam taky problem a neviem co sitm je…Mam Citroen Jamper2.8hdi 94kw rv.2004 a mam problem ze nastartujem auto a pradie ako ma ale jak pridam plin tak mi po par sekundach zhasne motor a skusal som tam vimenit vstrekovacie trysky a nepomohlo,,ak mi vie niekto poradit co to moze bit vopred dik..mkinto111@azet.sk..
Anonym
cau skus vymenit palivovy filter
Igor Imro
Zdravim, nasiel som tu na fore ze mas taky problem ako aj mi z jumperom ze skapava motor znicoho nic…si to niejak riesil co tomu je?
honza
Tohle je asi nejlepší popis daného auta, spousta uvedených závad mě potkala. Jen bych doplnil několik věcí. U předních ramen lze koupit a vyměnit i jen samotné silentbloky, otázka pár stovek, ale je potřeba to umět vyměnit. Klasickou minizávadkou je rozsvícení kontrolky airbagu, když něco strčíte pod sedadlo spolujezdců a trochu rozpojíte volně visící kontakt kábla. Potkalo mě i cukání motoru, vynechával válec – závada špatný el.kontakt u přívodu elektřiny do vstřikovače. Nebo rzí upadlá část výfuku. Nejčastější problémy bych uvedl dva. Přireznutí brzdových destiček ke třmenu – to je vhodné občas ( každý rok ) rozdělat, očistit a namazat. A horní valivá ložiska předních tlumičů, to je poddimenzovaný díl s životností tak max. 5 let. Naopak s řazením a lanovody nemám sebemenší problém, možná je to taky otázka jak s tím kdo prasí. Ale hlavně se musí uvést, že se to auto celé kroutí, tohle není dodávka stavěná na každodenní převoz 1,5 tunového nákladu. Spíš taková čiperka pro menší rozvozy.
milan
caute mam fiat ducato 2,8D r.v.1999,mam taky problem motor sa mi zohrieva na 70-75 stupnov je to normalne?Vymenil som uz dva termostaty a stale rovnako.
peto
ahoj skus vymenit chladic
Juraj
Ahoj. Pred par mesiacmi kúpil som si druhe auto Citroën JUMPER 1.9t vymenil olej v motore a prevodový olej nie skontroloval čim urobil chybu. Po zakúpeniu prázdne auto urobilo cca 1400km a s nákladom cca iba 100km. Čo zaujímave že hluk od prevodovky nie bolo počuť, urobil som prestávku na odpočívadle na diaľnice pred Prahu (Česka republika) a odtiaľ prešiel asi 100m ako začul hluk ako niečo šrotuje v šrotovisku. Nevedel čo to môže byť lebo keď stlačil spojku hluk prestal. Až keď vybral prevodovku zistil že chyba olej v prevodovke, dal zadní dekeľ dolu a uvidel že nie-jaké pružinky povyskakovali. Chybu urobil tým že uveril starému majiteľovi že bola menená spojka (čo pravdepodobne je pravda) iba asi zabudli tam uliať prevodový olej a ja to neskontroloval a žeby tieklo s prevodovky ja nevšimol.
Mal som Citroën Jumper 2.5TD po výmene motora a prevodovky s Fiat DUCATO 2.5DTI auto veľmi ožilo a bol až nadmieru spokojný nemal som žiaden problém aj pri nízkych teplotách štartovalo veľmi dobre. Problém mal iba s prednými ložiskami odhádzali veľmi rýchlo.
dusan
mam problem fiat ducato 2.5d ked idem normalne do 100km tak sa mi motor ani poriadne nezohreje ale ked idem viac ako 100km tak sa mi nahreje viac ako polovica a ked zas uberem tak ho schlady, a ked taham prives tak stale mam teplotu viac ako polovicke kontroloval som vodu olej vsetko ok topy termostat som dal von a ja tak to iste co moze byt chyba ja si myslim ze moze byt vodna pumpa alebo chladicc..poradte ..
Michal
mam problem peugot boxer 2,2,hdi 6 kvalt dusi a auto nedostanem sa viac ako 2500 otacok uplne ho zdusi a zdochne pockam nastartujem ide niekedy normalne alebo zAS dusi .Najvacsia vec je ze to nerobi mesiac a zas to zascne, co to moze byt???????????
Michal
coraz to robi castejsie. poradte dakujem
jozef
mam fiat ducato 2,5d najlepšie auto a motor ake som mal ziadna udržba olej voda a ide sa .
Anonym
zdravym porady mi niekto preco mi stale sviety kontrolka vody na fiate dukato ako to odstranit vody mam dost
Roman
Ahoj ludia.mam moznost si zakupit Citrenu 2.5 Tdi.dodavku som este nemal,ale podla recenzii sa mi dost pozdava,aj ked je to rv,1998,chcem si ho kupit,vlastne ho potrebujem len na vlastnu prepravu stavebneho materialu.napriek tomu vas prosim,kto mal skusenost s tymto autickom o drobne rady,na co si mam dat pozor pri kupe.Za kazdu radu a info vopred dakujem.
juraj
poradte mam citroen jumper 2,5tdi 9miestni ,pri zaradeni 4stupna a vytočenia šklbne ,dakujem
Lucas
Zdravím , vie mi niekto poradiť … mám CITROEN JUMPER 2,5 TDI , r.v. 1999 , je to 9 miestné auto … z dopravného palivového čerpadla / filtra idú dva hadičky k agregátu do súčiastky na ktorej je zo spodnej strane také ako by sitko respektíve malo by byť niečo podobné ako olejoznak no ja ho tám nemám … kapka mi s tade nafta a tým pádom je netesnosť v palivovej sústave … aspoň si myslím že to je príčina že … som auto odstavil za bežnej prevádzky a už som ho nenaštartoval … má tu niekto info ako sa ten diel presne volá a kde ho zohnať ? Dik za odpoved …