Zastarané a vzhľadovo neatraktívne BX-ko nahradila v roku 1993 krásavica menom Xantia. Že sa podarila, svedčili aj výsledky predaja, ktoré sa v prvých rokoch od uvedenia držali na popredných priečkach, nielen v materskej krajine.
S rázvorom náprav 2740 mm sa Xantia zaradila na špičku svojej-strednej triedy. Pri vozidlách tejto kategórie sa kladie dôraz nielen na celkové prevedenie, ale aj na kvality podvozku, teda komfort a jazdné vlastnosti. Práve zložité hydropneumatické pruženie umožňuje vyrovnať sa aj s takýmito protichodnými nárokmi takmer bez kompromisov, a to najmä ak nesie model dovetok Aktiva. Takéto označenie niesli modely so zážihovými motormi 3,0 i V6 24V (142 kW), ktorých podvozok mal aktívnu reguláciu s premenlivou charakteristikou pruženia v závislosti na štýle jazdy. Vozenie s týmto vozidlom je tak mimoriadne komfortné a rýchle, ale na druhú stranu menej skúsení vodiči by mali dať prednosť klasickým Xantiam, pretože so systémom Activa absenciu bočných náklonov dokážu len ťažko odhadnúť, čo si s autom v zákrutách môžu dovoliť. Pozor si treba dať aj na spomínaný trojlitrový motor, pri ktorom výmena rozvodov aj v neznačkovom servise môže stáť značný obnos financií (cez 1000 eur). Preto je nutné pri prvotnej obhliadke dbať na stav remeňa a dátum jeho výmeny.
Hydropneumatické pruženie je pre Citroen dvojsečná zbraň. Jedni toto pruženie vychvaľujú, no druhí ho zatracujú, hlavne kvôli náročnosti údržby celého systému. Za výhodu je považované výborné pohodlie, za nevýhodu zložitá konštrukcia, a teda potenciálna nespoľahlivosť. V Xantii však „hydropneumatické pruženie v teste spoľahlivosti celkom slušne obstálo a poruchovosť je veľmi nízka. Údržbu si však samozrejme vyžaduje, preto pozor na ponuky nápadne lacných automobilov. Väčšinou hlavným dôvodom nízkej ceny jazdenky sú nedostatky v pružení a neodkladný servis s tým spojený. Kompletná revízia hydrauliky je nutná po sto tisíc kilometroch a ak chcete bezstarostne najazdiť ďalšiu „stovku“, tak nechajte radšej vymeniť všetky tlakové zásobníky (čiže gule) a všetko ostatné, čo je podľa servisného manuálu potrebné. U Xantie sa neodporúča vymeniť len to najzákladnejšie, čo je bezprostredne nevyhnutné a ostatné nechať tak.
Motorové agregáty v podstate takmer všetky plnia svoju úlohu dobre, občas ale za cenu mizivej dynamiky, čo platí najmä o nepreplňovanom vznetovom motore 1,9 l o výkone 50 kW, ktorý je však takmer nezničiteľný. Výkonovo teda nič moc, no na svoju údržbu a životnosť bezchybný motor. Väčšina zákazníkov si však zvolila jeho preplňovanú verziu s výkonom 66 kW alebo väčší agregát 2,1 TD o výkone 81 kW, ktorý je výborný, ale v prvých rokoch trpel na úniky oleja či zanášanie EGR ventilu. V rokoch 1998 a 1999 boli tieto predkomôrkové agregáty nahradené modernými motormi HDI s priamym vstrekovaním paliva systémom Common-Rail, ktoré majú alternatívne výkony 66 alebo 80 kW. Tie sú tiež spoľahlivé, ale pozor na stav turba a vstrekovačov.
Spoľahlivosť a poruchovosť automobilu nie je až tak zlá. Najčastejšie sa môžete stretnúť s únikmi oleja, skorodovanými výfukmi alebo netesnými hadicami chladiacej sústavy. Zo závažnejších závad sa môže na aute objaviť porucha imobilizéra, prípadne poruchy palivového čerpadla a u staších vznetových motorov praskajú lanká plynového pedálu. Všeobecne pri výber Xantie platí, že sa treba vyhnúť prvým ročníkom, ktoré trpeli rôznymi detskými chorobami a tiež problematickému motoru 1,8 i 16V, ktorý mal spočiatku vysokú spotrebu oleja.
História modelu
1993 – predstavenie modelu verejnosti. Základné motorové agregáty: 1,6 i (66 kW), 1,8 i (74 kW), 2,0 i (89 kW) a 2,0 i 16V (112 kW). Neskôr turbodiesel 1,9 TD (66 kW).
1994 – príchod nového vznetového motora 1,9 D (50 kW).
1995 – predstavenie nového podvozku pre modely Aktiva, nové motory 1,8 16V (81 kW), 2,0 turbo (108 kW) a 2,1 TD (80 kW). Variant kombi.
1996 – nový motor 3,0 i V6 24V (142 kW), facelift modelu, nový prvok v podvozku protipadajúca guľa – vozidlo ani po dlhšej odstávke neklesá k zemi.
1998 – nové motory 2,0 i 16V (97 kW) 2,0 HDI (80 kW).
1999 – slabší variant motora 2,0 HDI (66 kW).
2000 – predstavený nový model C5.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverový hatchback | päťdverové kombi |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4444-4524 x 1752-1977 x 1380-1400 | 4660-4712 x 1752-1977 x 1416-1420 |
Rázvor (mm): |
2740
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 408, 481 | 617, 618 |
Pohon |
predné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
65
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
výborný komfort odpruženia a podvozku |
možnosť zanedbaného hydropneumatického odpruženia |
výborné jazdné vlastnosti |
horšia predvídavosť pri jazde na limite (verzia Activa) |
priestrannosť a pohodlie |
vysoké servisné nároky motora 3,0 i V6 24V |
odolné a kultivované vznetové motory |
|
nadčasový dizajn |
|
dobré odhlučnenie |
|
možnosť zväčšiť svetlú výšku |
Najčastejšie poruchy
nefunkčný imobilizér |
úniky oleja z motora (2,1 TD) |
zanesený EGR ventil (2,1 TD) |
netesný výfuk |
pretrhnuté lanko plynového pedálu |
pokazený alternátor (do 1997) |
poruchy palivového čerpadla |
vysoká spotreba oleja (u 1,8 i 16V z rokov 96 a 97) |
porucha automatických prevodoviek |
zoxidované konektory |
prasknutá hlava valcov (2,1 TD) |
chybné vstrekovače Common Rail (2,0 HDI) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,1 TD (80 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, dvanásťventilový rozvod OHC, nepriame vstrekovanie paliva do predkomôrky. Pružný a kultivovaný motor, ktorý vydrží dlho. |
3,0 i V6 24V (147 kW) zážihový vidlicový šesťvalec, dvadsaťštyri rozvod 2xDOHC, elektronické viacbodové vstrekovanie paliva. Veľmi dobrý motor, hrozne drahá údržba. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 i | 1580 ccm | BFZ (XU5JP) | 65 kW |
1.8 i | 1761 ccm | LFX (XU7JB) | 66 kW |
1.8 i | 1761 ccm | LFZ (XU7JP) | 74 kW |
1.8 i 16V | 1761 ccm | LFY (XU7JP4) | 81 kW |
2.0 i | 1998 ccm | RFX (XU10J2C) | 89 kW |
2.0 i 16V | 1998 ccm | RFV (XU10J4R) | 97 kW |
2.0 i 16V | 1998 ccm | RFT (XU10J4/Z) | 110 kW |
2.0 i 16V | 1998 ccm | RFY (XU10J4/Z) | 112 kW |
2.0 Turbo | 1998 ccm | RGX (XU10J2TE) | 108 kW |
3.0 i 24V | 2946 ccm | XFZ (ES9J4) | 140 kW |
3.0 V6 | 2946 ccm | XFZ (ES9J4) | 140 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 D | 1905 ccm | DJZ (XUD9Y) | 50 kW |
1.9 D | 1905 ccm | D9B (XUD9A/L) | 51 kW |
1.9 SD | 1905 ccm | DHW (XUD9SD) | 55 kW |
1.9 Turbo D | 1905 ccm | DHX (XUD9TF/BTF),DHY (XUD9TE/Y),D8B (XUD9TF) | 66 kW |
2.0 HDI 109 | 1997 ccm | RHZ (DW10ATED) | 80 kW |
2.0 HDI 90 | 1997 ccm | RHY (DW10TD) | 66 kW |
2.1 Turbo D 12V | 2088 ccm | P8C (XUD11BTE) | 80 kW |
30 komentárov
robert
Ahoj !
Citroen Xantia 1.9 TD SX, r.v.: 1/1998, 1905cm3, 66kW (90PS), P, M5, Diesel, 5 dv., 108000 km .
Má niekto s týmto modelom skúsenosti??
Michal
áno, máme xantiu 1.9 TD z 1998 už 2 a pol roka a mali sme problém s termostatom, auto sa priehrievalo ale po výmene už nebol takýto problém.Praskla nám hadička z nádržky hydrauliky a to sa dalo rýchlo vymeniť a tiež nám niekde uniká hydraulická kvapalina a nenášli sme kde tak ju každé dva mesiace musíme dolievať (liter stojí 9 eur) a začal unikať motorový olej, ale zatiaľ to nie vážne a motor beží parádne. Podvozok funguje, v zime je problém s pohldonostou ked je hyd. olej tuhý, ale inak je to dobré. Nefunguje strešné okno dobre, tak ho neotvárame aby nezatekalo cez neho, keby ho niekto zle zavrel
Michal
má najazdené 140 000 km
Anonym
My máme Xantiu 1,9 TD 66 kw, 1997, má najazdené 305 000 a mali sme s tým bežné problémy aké majú skoro každé auta…. po 200 000 km stále niečo odíde, ale hlavne netreba zanedbávať hydraoliku….inak super auto, podvozok je super… mám ešte Signuma 3.0 V6 CDTI a Vectru B 1,8 16v ale Xantia je Xantia….
Anonym
my mame tiež xantiu 1.9 TD paradne auto dobre sedí na ceste jedine čo mame je že nam pada nafta potom mame BX tam je zasa problem tešie hydraolika a ložisko motor ma najazdenich 450 000 km a stale ide
píty
Mam Xantiu 2,0 hdi rv 99, dovezena od francuzov po miernej buracke. Skrabance sa opravili a vyzera ako nova. Zatial som menil brzdy a predne tyčky stabilizátora. Rozvody sa maju menit po 160, tak to ma tiez za chvilu caka.
Anonym
po viacerich pokusoch mi motor naskoči bezi asi dve minuti a potom vypne potom musim par krat natahat palivo a zasa natoči a vypne
štefan
mam xantiu ktora nechce naskočit aš po viacerich pokusoch a po chvili skape a znova viackrat musim antahat naftu a zasa to same pochvili skape
Anonym
mam xantiu 2,0 hdi a mal som presne taky isty problem dal som to spraviť do polska a bolo to vstrekovacie čerpadlo vadne
MirecAutospecial
Mas niekde netesnost na palivovom potrubi
edko6
nepozna niekto v bratislave a okoli niekoho kto by mi pozrel hydrauliku dik
miloš
V Pezinku je na citoeny fachman aj ja tam davam robit hydro.—František Nitray,Bratislavská 79
erik123
Svoju Xantiu som kupil ako dovoz z Holandska. Najuzastnejsi na celom aute je podvozok aj ked mnohi si myslia, ze je poruchovy, opak je pravdou. Jediny problem na podvozku moze byt v pripade zadneho vyskoveho korektora, kde moze zhrdzaviet cap. Vsetko sa to da vyriesit rozobratim korektora a vymenou capu, ktory sa da jednoducho zohnat pripadne vyrobit.
Na svoj vek a pretechnizovanost systemu ma Xantia nesklamala, doteraz som menil len nasledovne komponenty: zadne lozisko, predne kotuce, samozrejme brzdne dosticky a katalyzátor.
Jo a motor tam mam 1,8 16V 81 kW.
Peperko
Mam Xantiu 1.9TD rv.1997 menil som tesnenie pod hlavu predošli maitel to zavaril…spolahlivo jazdí akurat mam problemy štartuje lenivo za tepla!Na studeno na brnk
Anonym
Taký istý problém mám aj ja a neviem to zistíť čo to je moja xantia má už 415 000 km a stále ide
MirecAutospecial
Nastavit cerpadlo. Kontrola tepelneho korektora predvstreku.
mačkoš
Mam xantiu 1,8/16v rok 2000.Absolutna spokojnost.Zatial som si menil gule,vyfuk a brzdove oblozenie.Rozvody som menil hned pri kupe.Vtedy malo auto 118000 dovoz nemecko.Myslim si ze vymena pri 160 000 je dost odvazne nakolko sa rozvody menia pri 120 000 km.Odporucam pouzivat aj original sviecky a oleje a velmi dobre su aj pneu michelin energy saver.Auto je tiche a co je dolezite vo vnutri nic nevrzga.Ak by boli peniaze na c5 ,urcite len s hydraulikou.A co sa tyka 1,9 tiez je dobre dat zmerat tlaky vo valcoch skontrolovat zhavice a vstreky.Ak budes mat toto vsetko v poriadku ziadna zima ta neprekvapi
patulko173
1999, 2.0HDi 80kW, 275 000km
mam ju uz 7-mi rok. caka ju druha vymena rozvodov. najhorsia a najdrahsia porucha boli znicene vstrekovace pri asi 220tis. km. 4 repasovane kusy ma vysli na 1000e. ale to nie je vadou motora, ale hnusnej nafty ktoru u nas v krajine mame 🙁 okrem toho bezna udrzba ako na inych autach s tolkymi kilometrami. brzdy, silentbloky, capy, vyfuk, … pri 150tis. dofuk guli, po 200tis. vymena vsetkych za nove. k udrzbe hydrauliky – vymena LHM podla predpisu bez preplachovej kvapaliny, nech sa to zbytocne neroztecie na spojoch, dva krat do roka vycistim a odzabem vyskove korektory vazelinou, aby to nehrdzavelo, obcas odvzdusnim system, prip. dolejem LHM a auticko jazdi ako ma. mame na dvore 3 Xantie, 2x 80kW, a 1x 66kW UK, a hydraulika funguje bezvadne u vestkych. denne robim minimalne 60km a pri normalnej predpisovej jazde ide auicko od 4.5 litra/100km 🙂
ak by sa robili novsie modely, tak uz mam jeden z nich na dvore, prva generacia C5 sa mi nepaci, ale mozno bude ta posledna. hydraulika je hydraulika. kto nevyskusal, nevie a kto take auto nevlastnil, tak nech nesiri spravy o poruchovosti. ja som takuto starost doteraz nemal a odkedy su auta na dvore, na nasich kraskach mame najazdenych cca 180tis. km 🙂
ať to houpe a koule se zelenaj 🙂
jaro69
ahojte xanťáci. Mám 2.0hdi-čku r.v. 2000, kúpenú spod ruky r. 2009, dovezenu z francie. Po kúpe o 9 mesiacov výmena rozvodov – samozrejme som vedel o xantii všetko. doteraz väčšia chyba – skolabovala riadiaca jednotka, mojou chybou sa stalo že som odkladal návštevu servisu a ignoroval som kontrolky!!! Perfektný chlapíci v servise K-auto na Rastislavke v KE!!! Kalap dole pred nimi. oživili dovezenú xantiu. Rozobral som celý predok – plechy, čo vám poviem, za tie roky sa medzi chladičom, intercolerom a klímou na spodku naukladalo asi 5cm prachu zhutneného s olejom a ostatným bordelom nachytaným za jazdy. Poviem vám 3 dni poctivej roboty aj s opravením ostatných nájdených neduhov, ale odstránil som prehrievanie motora v letných horúčavách. Sám som zvládol predné kotúče, P a Z platničky, výmena spodných guľ. čapov na bumerangoch, (geometrie v servise), čapy riadenia, tyčky, nový výfuk… Xantia dostala nový turbo, spojku, palivový filter, chýbajúce nasávanie do vzd filtra – chýbalo. Dostane GO klímy, komplet výmenu LHM, ošetrenie výškových kolektorov- aj ja ich odžabem, prednú kapotu – je už oplieskaná od skál, blinkre. Zatiaľ som so xantiou veľmi spokojný, fakt kto neskusil hyhrauliku pod zadkom,cez volant, 110 koní do kopca, pri predbiehaní a hlavne brzdy „stojí na mieste“ tak nevie o čo prišiel. Strieborná metalíza so zadným spojlerom robí z tohoto autíčka DAMU na cestách. GUMáKY letné mám Barumky 205/60/15/091H na originálnych elektronoch. Tymto vyčítam malú chybu že nemajú stredovú dieru a tak ich nevyvážia hocikde. V citron service v KE pýtali za vyváženie 2kolies 66E!!! Máte niekto iné lepšie skúsenosti s vyvažovaním orig elektronov??? Ja dávam vyvažiť kolesá vždy pred jarnou výmenou Z/L.
PS.text neprešiel jazykovou ani štylistickou úpravou.
TF:0903619254 Jaro. e-mail: kacian.jaroslav69@gmail.com
MirecAutospecial
S 2.0 HDi som natocil 471 000km na povodnych vstrekoch a turbe. Tankujem kdekolvek. Jedine co zvykne skapat je podavacie cerpadlo. Odporucam vymenu palivoveho filtra kazdych 20 000km. A pouzivat iba OEM znacku purflux.
Marian Hrica
Dobry den.Mam citroen xantia 1.8 16V a chcem sa opytat ci mi niekto neporadi.Trha mi volant aj po vymene servocerpadla.
MirecAutospecial
Zbytocne si menil cerpadlo. Skontroluj klb riadenia a premaž ho pokial riadenie kladie odpor. Pokial ti volant taha do strán skontroluj geometriu. Pokial volant ide trhane, kontrola a pretesnenie riadenia.
Marian
Ahojte na c5 3roky stara, mi odisla hidraulika. Respektive mi zacal kvapkat olej. Este nieviem ci je chytene cerpadlo alebo nie. Neviete mi poradit nejaky dobry servis? Lebo Autorizovany citroen je neskutocne drahy.
MirecAutospecial
Co ma cerpadlo s kvapkanim oleja? Akykolvek servis by mal byt schopny riesit unik oleja.
Vladimir
Ahoj potrebujem poradit kupil som si pred rokom xantiu 2.0hdi 66kw, dal som vymenit na tom celu hydrauliku priamo v citroene. no po roku jazdenia sa mi stalo to ze som sadol do auta a zadok mi zdvihlo uplne nahor, skusil som ho dat uplne dole potom zasa hore potom do optimalnej polohy a stale nic predok mi dviha krasne len zadok mi ostal zdvihnuty… neviete co to moze byt? dakujem za aku kolvek radu alebo informaciu dakujem moj mail Luptak.vladimir@centrum.sk
MirecAutospecial
Vypadnute plastove tiahlo vyškoveho korektora 7€ za original v citroene.
Seržo
Ahojte pridávam sa do vašej debaty a neviete mi náhodou poradiť mám xantiu 1,9 tdi spolahlivé autičko 4 rok najazdených 415 000 a občas hlavne pri prvom štarte nafúkne zadok a predok a po 15 sekundach cca spadne zadok a po pár sekundach opäť dofukne a úž to nespravý ten podvozok na druhý deň opäť to isté viete mi poradiť ? info na mail serzo10@azet.sk dakujem
MirecAutospecial
V akom stave mas hydrogule ? Kedy si menil ? Kedy si robil preplach systemu? Kedy si robil vymenu LHM a cistenie sitiek? Kontroloval a cistil niekto vyskove korektory ?
peto
Ahojte chcel by som kupit xantiu 2 liter dizel naco si mam davat pozor a pripadne radi mi pomozu dakujem
jozef.surjan@gmail.com
Ahojte xantaci, mam xsantiu 2.0.i automat.Prestal zaradzovat 4 prevodovy stupen. Vie niekto poradit?