Chladič stlačeného vzduchu po anglicky Intercooler ochladzuje stlačený vzduch vychádzajúci z turbodúchadla. Chladnejší vzduch je hustejší, tzn. na rovnaký objem má vyšší obsah kyslíku. Takýto ochladený vzduch priaznivo ovplyvňuje spaľovací proces, čo okrem iných výhod prináša aj vyšší výkon motora.
Názov intercooler má pôvod v lietadlových motoroch, kde takýto chladič ochladzoval vzduch medzi jednotlivými kompresormi. V automobiloch však ochladzuje vzduch až za turbodúchadlom či kompresorom, ktorý prúdi rovno do sacieho traktu spaľovacieho motora.
Výhody použitia intercoolera
- zvýšenie výkonu a účinnosti motora,
- nižšia spotreba paliva a emisie,
- menšie tepelné namáhanie motora.
Umiestnenie intercoolera vo vozidle
Z principiálneho hľadiska je intercooler umiestnený v motorovom priestore tak, aby mal čo najlepší prístup k prúdiacemu vzduchu z okolia automobilu. Chladenie je tým účinnejšie, čím je vonku chladnejšie resp. čím ide vozidlo rýchlejšie. Za určitých okolností môže dochádzať k výraznému poklesu účinnosti chladenia tzv. prehrievaniu intercoolera. Vtedy medzichladič neodovzdáva okoliu svoje teplo dostatočne rýchlo, ktorým ho zohrieva horúci vzduch prúdiaci z turbodúchadla či kompresora. Takáto situácia vzniká najmä pri veľmi horúcom počasí v kombinácii s vysokým zaťažením motora (jazda do kopca a citeľná je hlavne pri športových vozidlách kde sa počíta každý kW).
Najčastejšie sa umiestňuje intercooler do prednej časti vozidla pred chladič. Pre toto umiestnenie sa používa skratka FMIC – Front Mounted Intercooler – vpredu umiestnený intercooler. Koncern VW (Seat, Audi, Škoda) väčšinou umiestňujú intercooler na spodnú bočnú stranu prednej časti vozidla pod nárazník. Pre takéto umiestnenie sa používa skratka SMIC – Side Mounted Intercooler – na boku umiestnený intercooler. Najmenej používaným umiestnením vyskytujúcim sa najčastejšie pri športových vozidlách je TMIC – Top Mounted Intercooler – navrchu umiestnený intercooler. Takéto umiestnenie je na prvý pohľad zreteľné otvorom s tzv. náduchom na prednej kapote (Subaru).
Rozdelenie intercoolerov
Z pohľadu chladenia rozdeľujeme intercoolery na vodou chladené a vzduchom chladené.
Vodou chladený intercooler využíva na chladenie stlačeného vzduchu chladiacu kvapalinu. Športové vozidlá využívajú vlastný chladiaci okruh, bežné vozidlá s nižším stupňom preplňovania používajú na chladenie chladiacu kvapalinu motora (napr. 1,2 TSi).
Vzduchom chladený intercooler využíva na odovzdávanie tepla zo stlačeného vzduchu hliníkové lamely umiestnené po svojom povrchu.
Poruchy intercoolerov
Intercooler je pomerne citlivé zariadenie na mechanické poškodenie. Už malá dierka výrazne ovplyvňuje jeho funkčnosť. K zníženiu účinnosti dochádza aj v prípade znečistenia jeho povrchu rôznymi nečistotami a v prípade poškodeného – nadmerne opotrebovaného turbodúchadla, ktoré prepúšťa do sacieho traktu kvapôčky motorového oleja. Z tohto pohľadu je tak veľmi dôležité pri výmene turba vyčistiť alebo vymeniť aj samotný intercooler. Poškodený, znečistený či z iného dôvodu zle fungujúci intercooler sa prejavuje zníženým výkonom motora alebo zvýšenou spotrebou paliva. V prípade mechanického poškodenia počuť hlasné pískanie, pri vodou chladenom intercooleri aj kvapkanie vody.
2 komentáre
vilec
Zdravim chcel by som sa spytat ci by mi zvysil intercooler nejake vykon u bmw e 36 320i , popripade spotrebu alebo aspon nieco . Vopred dakujem za odpovede a nazory.
Junior
Ahoj, v prvej vete mas napisane, ze intercooler sa pouziva v motoroch s turbom, takze asi nic 😉