Spôsob financovania a prevádzky firemných motorových vozidiel zaznamenal v poslednej dobe značný vývoj, či skôr premenu. Poklesol podiel finančného lízingu ruka v ruke s rastom outsourcingu, teda operatívneho leasingu s full-servisom, ktorý využívajú firmy pri svojich flotilových vozidlách.
Stále pretrvávajúca pomerne zložitá hospodárska situácia v posledných rokoch donútila mnohé firmy k prehodnoteniu obstarávania či prevádzky svojich vozidiel. Veľa firiem (týka sa to i väčších spoločností) zvažovali či udržať súčasný počet vozidiel alebo či vôbec kupovať nové a neprevádzkovať ešte nejaký rok aj tie stávajúce. Najhoršie časy podľa posledných ukazovateľov sú zdá sa za nami, napriek tomu je však cítiť pri obstarávaní nových vozidiel značnú opatrnosť a do popredia sa dostávajú aj spôsoby nadobudnutia a prevádzky vozidiel, ktoré sa v minulosti netešili v našich končinách veľkej obľube.
Konkrétne sa jedná o operatívny lízing, ktorý v posledných rokoch zaznamenal značný rast. Táto forma je vo vyspelých krajinách EÚ veľmi obľúbená, čo dokazuje, že napríklad v segmente stredných a veľkých spoločností nad 99 zamestnancov využíva operatívny lízing až 39 % spoločností. Napriek značnému rastu v posledných rokoch je u nás podiel tejto formy financovania menší ako 10 %, pričom sa dá odhadovať, že má ešte najlepšie roky určite pred sebou. Prečo je teda operatívny lízing na vzostupe? Mnoho firiem vidí výhodu tohto systému najmä v personálnych úsporách a preneseniu značnej časti Car Policy na druhú spoločnosť. Konkrétne sa jedná o monitorovanie nákladov, taktiež vybavovanie škodových udalostí, riešenie problémov so servismi a v neposlednom rade minimalizácia rizika so samotnými vozidlami. Taktiež je súčasný trend hlavne nadnárodných spoločností v koncentrovaní vecí z majetku – outsourcingu. Okrem toho zisková firma radšej investuje do Core-business a vozidlá platí v nájme, než aby do nich investovala jednorazovo. Taktiež treba spomenúť presné plánovanie konkrétnych nákladov na prevádzku vozidlového parku, čo u iných foriem nemusí byť vždy pravidlom.
Podľa týchto skutočností je operatívny lízing zaujímavou alternatívou pre potencionálneho záujemcu. Vie však takýto záujemca vybrať skutočne najvýhodnejšiu ponuku? Možno sa to nezdá, ale aj v oblasti operatívneho lízingu sa správcom vozidlových parkov ponúka množstvo čiastkových možností ako znížiť celkové náklady. Tou najviditeľnejšou je samozrejme vyjednávanie o podmienkach OL s jeho poskytovateľom. V praxi, pri výberových konaniach, väčšina subjektov extrémne tlačí na výhodné cenové podmienky (mesačnú splátku), ktoré sa ale v konečnom výsledku môžu premietnuť do rizík znamenajúcich nevýhodnosť celého zmluvného vzťahu, keďže OL vyzerá svojou formou na prvý pohľad ako jednoduchý produkt. Pritom skutočnosť je podstatne zložitejšia a pri úmyselnom či neúmyselnom zamlčaní-prehliadnutí rôznych skutočností, sa môže výsledná suma značne predražiť. Obzvlášť sa to týka nováčikov z radov malých a stredných firiem, ktoré naviac nemajú kontrolné mechanizmy ako väčšie firmy (vlastný Fleetový manažér, poradenská spoločnosť). Nezaškodí si preto niektoré riziká konkretizovať.
– tzv. Rekalkulácie: ak si nájdete, alebo vyhrá vo výberovom konaní spoločnosť ktorá ponúka naozaj nízku mesačnú splátku, zďaleka nemáte vyhrané. V hre je tzv. otvorená kalkulácia, ktorá dáva právo leasingovej spoločnosti meniť počas platnosti zmluvy výšku mesačnej splátky. Pred podpisom zmluvy je teda účelné zamerať sa na skutočnosti, pri ktorých môže leasingová spoločnosť (LS) k úpravám mesačnej splátky pristúpiť. V praxi sa väčší klienti riziku rekalkulácie bránia tak, že na ne jednoducho nepristúpia. Dôvodov k rekalkulacím je niekoľko – zvýšenie inflácie, zmena úrokovej sadzby, alebo vyšší nájazd kilometrov ako je uvedený v zmluve. LS by ale samozrejme mala upravovať splátky aj smerom dolu, pokiaľ k tomu nastane dôvod, podľa praxe sú ale tieto aktivity minimálne (vďaka takmer neexistujúcim kontrolným mechanizmom zo strany klientov).
– Zostatkové ceny vozidiel: sú kalkulované (so skúseností z predošlých rokov) trochu vyššie, aj tak často dochádza zo strany LS k nereálnemu odhadu. Práve časť poklesu zostatkovej hodnoty sa LS snaží často premietnuť do rekalkulácie. Trochu tomu niekedy napomáhajú aj sami klienti, keď v snahe zaobstarať si čo najlacnejšie vozidlo vyberú vozidlo s rýchlym poklesom ceny, a potom po skončení doby prenájmu doplácajú na vyšší pokles ceny. Typický príklad vyššej straty hodnoty – niektoré ázijské vozidlá alebo napr. aj Alfa, Fiat, či Renault s PSA, naproti tomu, solídne si držia cenu vozidlá značky Škoda, či VW.
– Nadlimitný nájazd kilometrov: spoločnosť by už pri príprave výberového konania, resp. pri zadávaní podmienok lízingovým spoločnostiam mala poznať (napr. s ohľadom na iné vozidlá) priemerný nájazd automobilov, ktorý bude následne uvedený v zmluve. Ak nie je nájazd dostatočne presne stanovený, firma platí poplatok za nadlimitné priebeh km, alebo naopak ak vozidlo prejde menej ako bolo pôvodne stanovené v zmluve, dostane vrátenie len veľmi malú pomernú časť toho, čo zaplatila v splátke, v ktorej bol samozrejme pôvodný nájazd zakalkulovaný. Veľké spoločnosti preto vozidla medzi zamestnancami menia, aby dosiahli cca zmluvou požadovaný nájazd km.
– Nadmerné opotrebovanie: to si leasingová spoločnosť často účtuje po ukončení doby prenájmu. Hlavne menšie spoločnosti tento posledný krok – vrátenia vozidla späť, vôbec neriešia a následne sa čudujú faktúre za nadmerné opotrebovanie. Samozrejme každé vozidlo je po ukončení nájomného vzťahu určitým spôsobom opotrebované, niektoré však viac, niektoré zase menej. Zostatkovú cenu ale zrážajú chyby kozmetického charakteru, ako sú vady laku, interiéru a dokonca aj jeho znečistenie. Bežné poplatky za nadmerné opotrebovanie sa pohybujú od 10 do 20% zostatkovej hodnoty vozidla a ak nemáte detailne zdokumentovaný stav vozidla pri odovzdaní LZ, možno potom len ťažko dokazovať, že nadmerné opotrebovanie bolo nárokované neoprávnene. Preto sa oplatí vozidlo uviesť do čo najčistejšieho stavu a samozrejme s preberacím protokolom, ktorého by mali byť súčasťou aj nejaké fotky vozidla.
2 komentáre
Ján Vanko
Wau, fajn vysvetlene, nevedeli by ste mi poradit aj ohladom konkretnej firmy? Svokor mi odporucal https://www.***.sk/ a vravel, ze maximalna spokojnost, chcel by som vediet prave viac nazorov. dakujem za kazdy nazor..,
Josephnog
is delta airlines better than american here