Klopavé zvuky, ťahanie na stranu, zhoršené jazdné vlastnosti, nadmerné vibrácie atď. Tieto a ďalšie príznaky môžu mať na svedomí opotrebované či poškodené silentbloky vo vozidle.
Názov silentblok vznikol zlúčením dvoch anglických slov silent (tichý) a block (zaistiť). Silentbloky slúžia na pružné uchytenie komponentov nápravy, prevodovky či motora ku karosérii. Sú konštruované tak, aby zniesli aj náročnú prevádzku bez akéhokoľvek mazania alebo údržby.
Uchytenie motora a prevodovky pomocou silentbloku
Motory respektíve prevodovky sú uchytené o karosériu vozidla pomocou silentblokov. Ich úlohou je okrem uchytenia aj pohlcovať vibrácie a tlmiť hluk, ktoré vznikajú pri jazde. Tlmenie vibrácií je dôležité nielen z pohľadu vyššieho komfortu jazdy, ale aj z dôvodu zníženia namáhania a predĺženia životnosti exponovaných častí vozidla. Motor či prevodovka produkujú pri svojej činnosti vibrácie o rôznych frekvenciách. Taktiež karoséria vozidla sa za jazdy (najmä jazdou po nerovnostiach) vlní – vibruje, čo znamená tiež produkciu vibrácií o určitej frekvencii. Pri vzájomnom pôsobení (interferencii) viacerých zdrojov frekvencií sa tieto môžu rušiť a znižovať vzájomný účinok alebo naopak môže prísť k situácii, kedy sa účinok vibrácii vzájomným pôsobením zvyšuje. Takéto zosilnené vibrácie už môžu veľmi negatívne vplývať na životnosť, tým pádom aj na bezpečnosť, a preto je nutné vibrácie čo najviac potlačiť napr. spomínaným silentblokom.
Uchytenie komponentov nápravy (ramená) pomocou silentbloku
Veľmi početné je zastúpenie silentblokov v prípade podvozkových častí vozidla. Kým v minulosti si vystačili s niekoľkými silentblokmi, dnešné moderné vozidlá ich obsahujú desiatky. Najčastejšie sa silentbloky používajú na uloženie pomocných rámov, náprav, taktiež sú súčasťou ramien rôznych tvarov, tyčiek stabilizátorov a podobne. Silentbloky majú výrazný vplyv na komfort jazdy, jazdné vlastnosti a bezpečnosť jazdy, preto je dôležité pravidelne kontrolovať ich stav a v prípade potreby opotrebovaný alebo poškodený silentblok vymeniť.
Konkrétny príklad: opotrebený silentblok spôsobuje v uložení ramena nadmernú vôľu, ktorá negatívne ovplyvňuje napr. geometriu nápravy. Rozhodená geometria sa prejavuje v nerovnomernom opotrebovaní pneumatík, v horšej ovládateľnosti a taktiež v zhoršenej stabilite vozidla pri brzdení.
Z čoho je silentblok vyrobený?
Okrem kovu, ktorý tvorí obal a uchytenie silentbloku sa ako základný tlmiaci materiál používa špeciálna gumová zmes. Táto zmes je pružná a má veľmi dobré tlmiace vlastnosti. Medzi nevýhody gumovej zmesi patrí značný vplyv vonkajšieho prostredia na životnosť. Taktiež starnutím sa postupne strácajú pôvodné vlastnosti. Gumové silentbloky tak po čase horšie tlmia vibrácie, menej tlmia rázy a celkovo sa stávajú viac poddajnými.
Ďalšou alternatívou pre tlmiacu hmotu je polyuretán. Pôvodný materiál je síce tvrdší ako guma, teda horšie tlmí vibrácie a hluk, vývoj však ide dopredu aj v oblasti chémie. Súčasné tlmiace hmoty na báze polyuretánu sú podstatne húževnatejšie a pružnejšie a dokážu porovnateľne pohlcovať vibrácie či tlmiť hluk ako gumové zmesi. Naviac sú podstatne tuhšie a vyznačujú sa dlhšou životnosťou. Ich menšou nevýhodou je o niečo vyššia cena.
Výmena silentbloku
Napriek zdanlivo jednoduchej konštrukcii vyžaduje montáž silentbloku určité pravidlá. Na jeho montáž či demontáž sú zvyčajne potrebné špeciálne prípravky. Dôležité je tiež dodržiavať tzv. lisovací tlak na zalisovanie silentbloku napr. do puzdra ramena. Taktiež je dôležité správne uchytenie lisovacieho prípravku, aby sa nedeformovala (nepoškodila) gumená časť silentbloku. Veľmi dôležité je tiež samotné uloženie silentbloku. Inými slovami povedané, aj keď je silentblok naoko symetrického napr. valcového tvaru, musí sa umiestniť presne podľa vyznačených prvkov. Silentblok má totiž presne definovanú funkčnosť, to znamená závislosť deformácie gumovej časti od síl pôsobiacich v rôznych rovinách. Podľa tohto silového pôsobenia je vyrobená aj gumová časť silentbloku. Ako označenie sa zvyčajne využíva výstupok či drážka na kovovom obale silentbloku a pri montáži je nutné orientovať túto značku oproti značke vyznačenej na časti nápravy, do ktorej sa ide silentblok zalisovať.
Silentbloky sa ďalej používajú ako tzv. dorazy, uchytenie tlmiča o karosériu, ako podložky pre pohlcovanie vibrácií, vnútorná časť remeníc, atď.
6 komentárov
Xfactor
Mam otazku. Do auta prenikaju razy pri prechode priecnych nerovnosti, pocut praskanie plastov v palubnej doske alebo vo vyplni dveri. Deje sa to pri prejazdne spar na mostoch, betonovych alebo asfaltovych ciest. Vymena prednych silentlokov nepomohla. Tlmice maju 78%. Auto 96tisic km/7rokov. Z clanku ma zaujali tie silentblokove horne dorazy tlmicov, pripadne este napravnica je myslim umiestnena na silentblokoch a prisrobovana ku karoserii. Co by pomohlo vymenit?
Bol by mozny komplexny canok o podvozku automobilov, na co sluzia tycky stabilizatorov, torzne tyce, capy, tlmice, pruziny. Ake funkcie plnia priecne a pozdlzne ramena, skrutne stabilizatory a ako sa pripadne prevajuje ich opotrebenia? Dakujem
Lukas
Dobry den, mam presne rovnaky problem…vyriesili ste to nejak? Dakujem za odpoved.
martin
moze sa jednat o tycky stabilizatora
M.
To sa nedá všeobecne povedať, je strašne veľa typov podvozkov resp. uchytenia rôznych častí podvozku, silentblokov, čapov atď. Veľa závisí od konkrétneho typu vozidla, väčšinou sa totiž jedná o typické prejavy pre to konkrétne vozidlo.
Martin
Praskanie plastov počuť niekedy aj pri rýchlom prejazde zákrutou, pri rýchlom vyštartovaní z miesta alebo prudkom brzdení. Z našich Slovenských ciest môžu byť rôzne časti interiéru povolené (rozhýbané) a preto vydávajú zvuky. Niekedy pomôže rozobrať a znovu zložiť, na pevno. Ohľadne tých „rázov“ na priečnych nerovnostiach, môžu to byť zlé tlmiče (nemyslím samotnú pohyblivú, tlmiacu časť ale uchytenie kde môže byť vôľa) alebo to môže byť nejaká obyčajná tyčka, kde je vôľa, a tá jednoducho klepe. Musia sa na to pozrieť v servise, najlepšie na rampe, že kde je chyba😉
jaroslav
Ja mam Alfu Romeo GT. Pri prejazde nerovnosti sa mi ozve tupy naraz ako kov o kov. Uz som vymenil Tycky stabilizatora, vrchne ulozenie tlmica aj s vrchnim ramenom. pruziny mam v poriadku. Viete mi niekto poradit,co to moze byt