Interiér
Kým karoséria má originálny a pomerne sympatický dizajn, interiér už toľko sympatií nevzbudzuje. Veľa dielov bolo prevzatých zo staršieho Sandera (Logana) a celkovo pôsobí interiér jednoduchším dojmom. Použité tvrdé plasty sa vyznačujú solídnym lícovaním a vzhľadom na jednoduchosť a povrchovú úpravu sa aj ľahko čistia. Viac pripomienok ako lacno pôsobiaci interiér si zaslúži rozmiestnenie niektorých ovládačov a niekoľko ergonomických nedostatkov.
Spomenúť treba nemožnosť pozdĺžneho nastavenia stĺpiku volantu, čo sťažuje hľadanie optimálnej polohy sedenia. Tvrdý tapacír na dverách neposkytuje dobrý komfort na pravý lakeť vodiča na dlhších cestách. Rovnako je menej praktické aj umiestnenie tlačidla klaksónu v ľavej páčke a nie na volante, ovládanie ventilácie a klimatizácie trocha od ruky v spodnej časti stredovej konzoly, umiestnenie ovládača elektrického nastavovania spätných zrkadiel pod pákou ručnej brzdy alebo umiestenie ovládačov predných okien a ovládača blokovania otvárania okien na stredovom paneli. Dojem čo najnižších výrobných nákladov potvrdzuje aj nastavovanie výšky svetlometov pomocou stuha idúceho otočného ovládača tzv. hydroštelu známeho ešte z čias Favorita či Felície.
Navonok efektné plastové rozšírenie prahov spôsobuje často špinenie nohavíc pri vystupovaní a často sa špinia aj predné okná na ktoré odkvapkáva špina zo spätných zrkadiel. Ruku si často zašpiníte aj pri otváraní zadného veka kufra, keďže tlačidlo otvárania je často špinavé. Nevýhodou je aj slabšie odhlučnenie interiéru, kde sa prejavuje značne stúpajúci aerodynamický hluk v rýchlostiach nad 100 km/h, ku ktorému sa pridáva aj hluk vytočeného motora.
Po modernizácii dostal interiér o niečo hodnotnejšie pôsobiace materiály a ovládanie okien sa presunulo do dverí. Na druhej strane umiestnenie displeja príplatkovej navigácie je príliš nízko, čo sťažuje sledovať trasu počas jazdy a pripomienku si zaslúži aj pri kolene umiestnené tlačidlo tempomatu. Kto chce Duster hlavne ako pracovné vozidlo, tomu strohý interiér a zopár ergonomických nedostatkov nebude prekážať a zvykne si, kto si potrpí na komfort a pohodlie aj na lesných cestách, mal by sa poobzerať po inom vozidle.
Pri hodnotení interiéru treba spomenúť aj pomerne subtílne stierače, ktoré majú so silnejším dažďom dosť práce. Pomerne nepríjemné je aj pípanie smeroviek a obmedzený výhľad šikmo vpred a najmä šikmo vzad. Za negatívum možno považovať aj výškové nastavenie volantu až pre vyššie výbavy a tiež absenciu teplomera vonkajšej teploty.
Dacia Duster sa svojou dĺžkou 4315 mm radí medzi menšie SUV. Priestoru pre posádku je však dosť, keďže rázvor dosahuje 2673 mm a šírka vozidla presahuje 1,8 metra. Vo vozidle sa tak pohodlne usadia aj štyri j urastenejšie osoby, pričom limitom pre vyššie postavy nebude výška nad hlavou alebo šírka, ale skôr priestor na nohy. Miesto pre tretieho sediaceho na zadných sedadlách je vhodné len pre menšie osoby a na kratšie vzdialenosti. Predné sedadlá sa vyznačujú dobrým komfortom sedenia aj pri jazde mimo spevnenej vozovky a sú vhodné aj na dlhšie cestovanie. Nevýhodou je len slabé bočné vedenie, a tak pri ostrejšom jazdení telo sediaceho trocha lieta. Pochváliť treba príjemné nastupovanie a vystupovanie dané svetlou výškou vozidla a vyššou polohou sedadiel nad podlahou. Výhodou je aj lepší výhľad z vozidla a cestujúci vzadu ocenia podpretie stehien sedákom sedadla.
Kufor ponúka slušný objem 475 l v prípade pohonu prednej nápravy, vo verzii LPG klesne na 443 litrov a v prípade verzie 4×4 na 408 litrov. Po sklopení zadných operadiel narastie objem kufra na 1636 l (1634 l pri LPG, resp. 1570 pri 4×4). Po jednoduchom sklopení zadného operadla (sedáky zostávajú na pôvodnom mieste) vznikne mierne šikmá plocha bez výrazného schodu. Zvyknúť si treba na vyššiu nakladaciu hranu vo výške cca 800 mm nad zemou, čo trocha sťažuje manipuláciu s ťažším nákladom. Na druhej strane poteší úložná dĺžka batožinového priestoru až 1800 mm, plnohodnotná rezerva, dobré tvarovanie kufra a odkladacie schránky okolo rezervy.
Jazdné vlastnosti a podvozok
Vzhľadom na charakter vozidla sú jazdné vlastnosti na asfaltovej ceste na solídnej úrovni a pri bežnej prevádzke dodávajú vodičovi dostatok istoty. Dostatok jazdnej stability zaisťuje najmä veľký rozchod kolies (1560 mm vpredu, 1567 mm vzadu) spoločne s rázvorom 2673 mm a svoje robia aj pomerne široké pneumatiky (v základe 215 mm). Pri svižnejšom jazdení už cítiť limity podvozku (nedotáčavosť) a výraznejšie náklony karosérie, Duster sa však správa predvídateľne a dobre drží zvolenú jazdnú stopu. Obstojne si vedie pri prejazde nerovností a aj väčších dier. Dobre zladenému pruženiu pomáhajú v komforte jazdy aj pneumatiky s vyšším profilovým číslom.
Dacia Duster sa nestratí ani pri jazde mimo spevnené komunikácie. Dobrú obratnosť a priechodnosť zaručuje svetlá výška 210 mm (200 mm vo verzii 4×2) a krátke previsy s dobrými nájazdovými uhlami (predný 30°, zadný 36° a prechodový 23°). Zablatenú či zasneženú cestu na chatu zvládne poľahky aj menej skúsený motorista. Skúsenejší si poradí aj s náročnejším terénom, kde limitom bude malá skrížiteľnosť náprav (nezávislé zavesenie, samonosná karoséria) a typ použitých pneumatík. Keď príde na rad náročnejšie stúpanie, možno štvorkolke nadiktovať pohon 4×4 s pevným rozdelením hnacej sily 50:50 medzi nápravy a dosiahnuť tak lepšiu stúpavosť.
Po konštrukčnej stránke je vpredu použité zavesenie typu McPherson so spodným priečnym ramenom, ktoré vychádza zo starších modelov Logan a Sandero. Z dôvodu častejších jázd aj mimo spevnené komunikácie však boli niektoré časti zosilnené. Zadná náprava vo verzii s predným pohonom obsahuje torzne pružný nosník s dvojicou pozdĺžnych ramien. Verzia 4×4 obsahuje zadnú viacprvkovú nápravu prevzatú od Nissan Qashqai.
Rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy má na starosti elektromagnetická lamelová spojka nachádzajúca sa pred diferenciálom zadnej nápravy. Systém pochádza od japonského Nissanu. Podľa nastaveného režimu a aktuálnych jazdných podmienok je sila motora delená medzi prednú a zadnú nápravu v pomere od 100:0 až do 50:50. Aktuálny režim sa volí pomocou kruhového ovládača a zobrazuje sa na prístrojovom paneli. V prípade režimu 2WD je pohon zadnej nápravy odpojený, čím je prevádzka vozidla o niečo úspornejšia. V režime Auto sa zadná náprava automaticky pripája pri preklze predných kolies. Tento režim je vhodný pri jazde za zhoršených adhéznych podmienok, ale aj pri bežnej jazde mimo spevnené komunikácie. V režime Lock spojka pevne uzamyká pomer rozdelenia momentu medzi nápravy. Tento režim je vhodný pre obtiažnejší terén (sneh, blato, piesok), pričom maximálna rýchlosť je 80 km/h.
Riadenie Dusteru poteší dobrou citlivosťou a strmosťou prevodu, čo vodičovi uľahčuje manévrovanie a rýchlosť zmeny smeru jazdy. Za slabinu možno označiť pomerne výrazné prenikanie rázov od prednej nápravy pri prejazde nerovností.
Benzínové motory
Prednosti a nedostatky
robustný a originálny vzhľad |
lacno pôsobiaci interiér (najmä do modernizácie) |
objem a využiteľnosť kufra |
slabšie odhlučnenie interiéru |
priestranný interiér |
len výškové nastavenie volantu |
obstojné jazdné vlastnosti na asfaltovej ceste aj mimo nej |
prenos rázov od kolies do volantu |
plnohodnotná rezerva (mimo LPG) |
ergonomické nedostatky |
dobrý komfort jazdy |
kratšie sprevodovanie |
dobrý pomer cena/ponúkané vlastnosti |
výraznejšie rastúca spotreba a hluk nad 100 km/h |
prijateľné prevádzkové náklady |
Najčastejšie poruchy
menej kvalitný lak na niektorých dieloch |
vŕzgajúci spojkový pedál - chybný valček, vŕzgajúce sedadlo, pazvuky plastov v interiéri, rezonujúci reproduktor |
občasné poruchy zámkov |
nedoliehajúce tesniace gumy a niektoré plastové kryty |
predraté lanko ručnej brzdy |
zriedka porucha posilňovača riadenia - pri točení volantom vznikajú zvláštne zvuky |
občas únik chladiacej kvapaliny z poškodeného chladiča či hadice |
zriedka náhodné odpojenie pohonu 4x4 - preprogramovanie nového softvéru v príslušnej riadiacej jednotke |
nefunkčná klimatizácia - často netesnosť systému spôsobená mechanickým poškodením väčšinou jazdou terénom |
korózia lemov zadných blatníkov (hlavne prvé ročníky z r.v. 2010) |
nadmerne opotrebované tyčky stabilizátora, uloženie stabilizátora, guľové čapy, silentbloky, tlmiče a brzdové kotúče prednej nápravy - búchavé zvuky pri prejazde nerovností |
občas chybná zapaľovacia cievka - nepravidelný chod motora |
občas chybný snímač otáčok polohy kľukového/vačkového hriadeľa - rozsvietená kontrolka motora, problém so štartom (benzín) |
občas chybné palivové čerpadlo - vozidlo nejde naštartovať (1,2 TCe) |
hlučnejšie/pískajúce palivové čerpadlo - čiastočné upchatie nečistotami v palive (1,6 16V) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (citlivejšie na kvalitu paliva sú najviac pri 1,5 dCi 63 (66 kW), väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (dCi, zriedka TCe, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy, nadmerne opotrebené turbo) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (dCi, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
pokles kompresie či väčšia spotreba oleja - nadmerné opotrebovanie mechanických častí motora (diesel, väčší km nábeh) |
problém s radením rýchlostných stupňov, hučiaca prevodovka (väčší km nábeh, častejšia jazda v teréne |
nadmerne opotrebená spojka (častejšie jazdy mimo spevnené vozovky) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i 77 kW resp 1,6 LPG 75 kW. Osvedčený motor, ponúkajúci primeranú dynamiku na bežné jazdenie. Fabrická úprava na LPG znižuje náklady na prevádzku. Nevýhodou LPG je len kombinácia s predným náhonom. 1,5 dCi. Úsporný motor, ktorý poskytuje vozidlu primeranú dynamiku. Pri ojazdených kusoch s väčším počtom kilometrov však oproti benzínovej verzii (1,6 16V) značne rastie riziko drahších opráv. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 16V | 1598 ccm | K4M 690,K4M 696 | 77 kW |
1.6 16V 4x4 | 1598 ccm | K4M 606 | 77 kW |
1.6 16V Hi-Flex | 1598 ccm | K4M 696 | 77 kW |
1.6 16V LPG | 1598 ccm | K4M 696 | 77 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 796 | 63 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 892 | 66 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 896 | 79 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 856 | 80 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 894 | 66 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 898 | 79 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 858 | 80 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 898 | 81 kW |
5 komentárov
Lacko
Sedel som v Dusteri a miesta tam je veľmi málo. Krátke sedáky málo miesta na nohy.
Pepo
Kolko merias? bo ja mam 180cm a vpredu pohodka a vzadu som sa za seba pohodka posadil mne to prislo akurat kamos 195 cm uz trocha odieral kolena
Lacko
Meriam 200cm a miesta tam je ako v Octavii 1.
Jozef Hrhan
Nakoľko ako keby som Daciu v živote „ani len nepoznal“, ale len tak pre zaujímavosť som pozrel na rôzne recenzie, testy, samozrejme rôzne názory majiteľov tohto modelu, ale tak teraz neviem, či sú tí ľudia už naozaj na hlavu psychicky chorí alebo sa „už dokonca hanbia“ aj vlastný kritický názor povedať na toto auto. Alebo, že by to celý život automaticky chápali, keď už na to pozrú, a preto ani kritika žiadna niet ? ?
Dacia musím povedať, že mnohými modelmi spravili po roku 2010 ako keby hru „Slona na husliach“, čiže niečo, čo by ani pán Boh nepredpokladal, že svojimi nápadmi a technologickým vývojom predčia očakávania budúcnosti, čiže talentovaní inžinieri tam iste sú, ale nechápem, čo ako s tou cenou ? ?
Pozeral som na rôzne „slovenské inzertné portáli“, ale, že niektoré Dustery nemajú ani „10 rokov“ z výrobnej linky a už je tam nájazd okolo 200.000 km ? ? Zázrak alebo čáry-máry ? ?
Pokiaľ to bolo skôr v teréne, tak „totálne zničený kus najlacnejšieho auta v Európe“ s cenovkou cca „vyše 5.000,- €“ je skôr na „psychickú diagnózu“ ako omyl ekonomiky.
Ako vždy som čakal pri Dacii, že nájazdy tak to max. 100-150 tisíc km. a cena maximálne cca 5.000,- €, ale že niektoré majú aj 10.000,- € ? To ako si potom kúpia napr. „slovenskí dôchodcovia“, pokiaľ chcú „úplne nové auto z autorizáku“ ? ?
A ešte nehovoriac o nezmyselných motorizáciách ako nejaké 1.2 TCe, chápem síce, že snaha konkurovať technologickým inováciám iným automobilkám + emisné normy EÚ,
Ale spojenie nezmyselnej ceny + prekvapivo nadmerne opotrebovaných kusov + technologických inovácií vymyslených len tak zrejme od veci, fakt, väčšiu podpásovku na ľudí som v živote nevidel ani od smradľavého SMERU.
A ešte o tom povedať, že SUV, tak toto je moc aj na „Jana z Hornej Dolnej“, pretože toto ani medzi najlacnejšími SUV nepôsobí aspoň na akej takej úrovni svojími parametrami či už cena atď.
Samozrejme, že VW-Group ako Tiguan, Q5, Q7 atď. sa samozrejme už nepovažujú za SUV,ale len tak čisto cestné traktory podobné nápadom ako Sharan, Touran atď.
Jednoducho jedno „obrovské sklamanie“ z tých parametrov 🙁
Majo Benerik
Čakal som, že Dacia si po 2010 aspoň čo to z „ázijskej automobilovej kuchyne“ prevezme ako príklad do vlastných technológií, ale ako pozerám, tak k Francúzom ju do priťahuje.