Základ benzínovej ponuky predstavuje roky osvedčený štvorvalec Renault 1,6 16V (K4M) s max výkonom 77 kW pri 5750 ot/min a krútiacim momentom 148 Nm pri 3750 ot/min. V sesterských Renaultoch sa používaj aj verzia s 81 kW, ktorá má naviac variabilné časovanie sacích ventilov. Motor je spriahnutý buď s päťstupňovou manuálnou prevodovkou (predný náhon) alebo nakrátko sprevodovaným šesťstupňovým manuálom pre verziu 4×4. Napriek ochote pracovať aj v nižších otáčkach sa motor z pohľadu dynamiky, hlučnosti a spotreby najlepšie cíti v strednom otáčkovom pásme. Vytáčanie do hornej tretiny otáčkového spektra je trocha zdĺhavé a naviac sprevádzané značným hlukom. Vďaka kratšie odstupňovanej prevodovke (najmä 6M) dokáže Duster cca do 100-110 km/h celkom svižne zrýchľovať. Nad touto rýchlosťou už ochota zrýchľovať klesá, naviac sa pridáva značný hluk od motora a rastie aj spotreba. Tá sa v priemere pohybuje okolo 8,5 litra (7,5 v prípade predného náhonu). Pri úspornej jazde sa dá dostať aj pod 7 litrov, v meste alebo na diaľnici však rastie k 10 litrom, keďže motor točí pri 130 km/h 3500 (5M) resp až 4100 ot/min v prípade šesťkvaltu.
Po modernizácii sa pod kapotou Dustera objavil malý preplňovaný motor 1,2 TCe s výkonom 92 kW pri 5250 ot/min a krútiacim momentom 205 Nm pri 2000 ot/min. Po konštrukčnej stránke je celohliníkový motor vybavený priamym vstrekovaním benzínu, olejovým čerpadlom s variabilným výkonom a tiež variabilným časovaním sacích a výfukových ventilov. Motor sa vyznačuje kultivovaným chodom a pomerne širokým pásmom využiteľných otáčok. Motor síce prejavuje ochotu akcelerovať aj z nižších otáčok, pre svižnejšiu akceleráciu je ale nutné udržiavať motor nad 2000 ot/min. Spotreba značne závisí od jazdného štýlu, ale pri kľudnej jazde mimo mesta klesá k 6 litrom, jazda po meste alebo rýchlejší presun po diaľnici ju ale zvyšuje na 9-10 litrov. V priemere sa tak spotreba s predným náhonom pohybuje okolo 7,5 litra, s náhonom na obe kolesá cca o liter viac.
Veľmi zriedkavou motorizáciou vyskytujúcou sa len na niektorých trhoch je dvojliter s výkonom 103 kW, kombinovaný aj so štvorstupňovým automatom s hydrodynamickým meničom. Na bežné jazdenie poskytuje táto kombinácia dostatok dynamiky, treba však počítať so spotrebou okolo 9-10 litrov benzínu.
Duster sa predáva aj s agregátom fabricky upraveným na spaľovanie LPG. Motor 1,6 dosahuje výkon 75 kW a krútiaci moment 144 Nm. Oproti pôvodnej čisto benzínovej 1,6 s výkonom 77 kW má motor na LPG upravenú hlavu, ventily a tiež odolnejšie piesty. Nádrž na skvapalnený ropný plyn – LPG je pod podlahou kufra, Duster tak logicky prišiel o rezervu, ktorú nahradila opravná sada. Indikácia a prepínanie medzi benzínovým a plynovým pohonom sa nachádza na stredovom tuneli medzi sedadlami, pod radiacou pákou. Štartovanie prebieha na benzín, prepnutie z benzínu na LPG prebehne v priebehu niekoľkých sekúnd a je sprevádzané jemným trhnutím. Rozdiel v dynamike medzi benzínovým a LPG pohonom sa pri bežnom jazdení príliš neprejavuje. Výraznejší rozdiel je cítiť až pri väčšom obsadení/naložení či akcelerácii vo vyšších rýchlostiach, kde je potrebné motor viac vytáčať. Spotreba sa v prípade benzínového pohonu pohybuje okolo 7,5 litra v prípade LPG je to okolo 9 litrov na 100 km.
Dieselové motory
Turbodiesely zastupuje agregát radu K9K s označením 1,5 dCi. Dostupný je v niekoľkých výkonových verziách 63, 66 kW pri 3750 ot/min s krútiacim momentom 200 Nm pri 1750 ot/min a 79, 81 kW s krútiacim momentom 240 Nm.
Motor má liatinový blok valcov, hliníkovú hlavu s osemventilovým rozvodom OHC a vstrekovanie paliva zabezpečujú v prípade slabších verzií solenoidové vstrekovače s pomerne chúlostivým vysokotlakovým čerpadlom Delphi a v prípade výkonnejších verzií (78 a 81 kW) sa jedná o odolnejší Siemens (Continental) s piezoelektrickými vstrekovačmi. Slabšia verzia má kompresný pomer 17,6:1, silnejšia 15,7:1.
Motory sa vyznačujú kultivovaným chodom a dobrou spotrebou, ktorá sa pri bežnej jazde pohybuje okolo 6 litrov v prípade predného náhonu a okolo 7 litrov v prípade verzie 4×4. Aj jazda po meste, diaľnici alebo mimo spevnené vozovky málokedy znamená väčší odber ako 8,5 litra nafty na 100 km.
Slabšie verzie vyhovejú bežne jazdiacemu motoristovi, slabšiu dynamiku cítiť najmä pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach či viac naloženom vozidle. V tomto smere si lepšie vedú (aj keď nie o moc lepšie) silnejšie verzie, v čom im pomáha aj vhodnejšie odstupňovaná šesťstupňová prevodovka. Pri silnejších verziách si však treba zvyknúť na trocha väčší turboefekt, čo sa v praxi prejavuje menšou ochotou motora pracovať pod 2000 otáčkami.
Začiatkom roka 2013 bol motor 1,5 dCi prepracovaný na emisnú normu Euro 6. Dostal nízkotlaký emisný okruh EGR, robustnejšiu mechaniku kľukového hriadeľa a obe verzie majú už vstrekovanie od firmy Continental. Spotreba sa aj v prípade modernizovaných motorov drží v priaznivých číslach.
Prevodovky
Vo väčšine prípadov je Duster vybavený päťstupňovou alebo šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Radenie prevodových stupňov je priemerne presné, vôle v koncových polohách sú trocha väčšie a zvyknúť si treba aj na väčší pohyb dlhšou radiacou pákou a jej vyosenie v polohe neutrál.
Špecialitou šesťstupňovej prevodovky (verzie 4×4) je krátke sprevodovanie, obzvlášť prvého a druhého stupňa. Takéto riešenie nahrádza prídavnú redukčnú prevodovku, na druhej strane sa aj pri bežnej akcelerácii dostáva motor rýchlo do vysokých otáčok a je potrebné rýchlo preraďovať. S dieselovým 1,5 dCi pri rýchlosti 130 km/h točí 2900 ot/min (4×2) resp. 3200 ot/min (4×4).
Spoľahlivosť a poruchy
Prednosti a nedostatky
robustný a originálny vzhľad |
lacno pôsobiaci interiér (najmä do modernizácie) |
objem a využiteľnosť kufra |
slabšie odhlučnenie interiéru |
priestranný interiér |
len výškové nastavenie volantu |
obstojné jazdné vlastnosti na asfaltovej ceste aj mimo nej |
prenos rázov od kolies do volantu |
plnohodnotná rezerva (mimo LPG) |
ergonomické nedostatky |
dobrý komfort jazdy |
kratšie sprevodovanie |
dobrý pomer cena/ponúkané vlastnosti |
výraznejšie rastúca spotreba a hluk nad 100 km/h |
prijateľné prevádzkové náklady |
Najčastejšie poruchy
menej kvalitný lak na niektorých dieloch |
vŕzgajúci spojkový pedál - chybný valček, vŕzgajúce sedadlo, pazvuky plastov v interiéri, rezonujúci reproduktor |
občasné poruchy zámkov |
nedoliehajúce tesniace gumy a niektoré plastové kryty |
predraté lanko ručnej brzdy |
zriedka porucha posilňovača riadenia - pri točení volantom vznikajú zvláštne zvuky |
občas únik chladiacej kvapaliny z poškodeného chladiča či hadice |
zriedka náhodné odpojenie pohonu 4x4 - preprogramovanie nového softvéru v príslušnej riadiacej jednotke |
nefunkčná klimatizácia - často netesnosť systému spôsobená mechanickým poškodením väčšinou jazdou terénom |
korózia lemov zadných blatníkov (hlavne prvé ročníky z r.v. 2010) |
nadmerne opotrebované tyčky stabilizátora, uloženie stabilizátora, guľové čapy, silentbloky, tlmiče a brzdové kotúče prednej nápravy - búchavé zvuky pri prejazde nerovností |
občas chybná zapaľovacia cievka - nepravidelný chod motora |
občas chybný snímač otáčok polohy kľukového/vačkového hriadeľa - rozsvietená kontrolka motora, problém so štartom (benzín) |
občas chybné palivové čerpadlo - vozidlo nejde naštartovať (1,2 TCe) |
hlučnejšie/pískajúce palivové čerpadlo - čiastočné upchatie nečistotami v palive (1,6 16V) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (citlivejšie na kvalitu paliva sú najviac pri 1,5 dCi 63 (66 kW), väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (dCi, zriedka TCe, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy, nadmerne opotrebené turbo) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (dCi, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
pokles kompresie či väčšia spotreba oleja - nadmerné opotrebovanie mechanických častí motora (diesel, väčší km nábeh) |
problém s radením rýchlostných stupňov, hučiaca prevodovka (väčší km nábeh, častejšia jazda v teréne |
nadmerne opotrebená spojka (častejšie jazdy mimo spevnené vozovky) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i 77 kW resp 1,6 LPG 75 kW. Osvedčený motor, ponúkajúci primeranú dynamiku na bežné jazdenie. Fabrická úprava na LPG znižuje náklady na prevádzku. Nevýhodou LPG je len kombinácia s predným náhonom. 1,5 dCi. Úsporný motor, ktorý poskytuje vozidlu primeranú dynamiku. Pri ojazdených kusoch s väčším počtom kilometrov však oproti benzínovej verzii (1,6 16V) značne rastie riziko drahších opráv. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 16V | 1598 ccm | K4M 690,K4M 696 | 77 kW |
1.6 16V 4x4 | 1598 ccm | K4M 606 | 77 kW |
1.6 16V Hi-Flex | 1598 ccm | K4M 696 | 77 kW |
1.6 16V LPG | 1598 ccm | K4M 696 | 77 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 796 | 63 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 892 | 66 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 896 | 79 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 856 | 80 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 894 | 66 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 898 | 79 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 858 | 80 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 898 | 81 kW |
5 komentárov
Lacko
Sedel som v Dusteri a miesta tam je veľmi málo. Krátke sedáky málo miesta na nohy.
Pepo
Kolko merias? bo ja mam 180cm a vpredu pohodka a vzadu som sa za seba pohodka posadil mne to prislo akurat kamos 195 cm uz trocha odieral kolena
Lacko
Meriam 200cm a miesta tam je ako v Octavii 1.
Jozef Hrhan
Nakoľko ako keby som Daciu v živote „ani len nepoznal“, ale len tak pre zaujímavosť som pozrel na rôzne recenzie, testy, samozrejme rôzne názory majiteľov tohto modelu, ale tak teraz neviem, či sú tí ľudia už naozaj na hlavu psychicky chorí alebo sa „už dokonca hanbia“ aj vlastný kritický názor povedať na toto auto. Alebo, že by to celý život automaticky chápali, keď už na to pozrú, a preto ani kritika žiadna niet ? ?
Dacia musím povedať, že mnohými modelmi spravili po roku 2010 ako keby hru „Slona na husliach“, čiže niečo, čo by ani pán Boh nepredpokladal, že svojimi nápadmi a technologickým vývojom predčia očakávania budúcnosti, čiže talentovaní inžinieri tam iste sú, ale nechápem, čo ako s tou cenou ? ?
Pozeral som na rôzne „slovenské inzertné portáli“, ale, že niektoré Dustery nemajú ani „10 rokov“ z výrobnej linky a už je tam nájazd okolo 200.000 km ? ? Zázrak alebo čáry-máry ? ?
Pokiaľ to bolo skôr v teréne, tak „totálne zničený kus najlacnejšieho auta v Európe“ s cenovkou cca „vyše 5.000,- €“ je skôr na „psychickú diagnózu“ ako omyl ekonomiky.
Ako vždy som čakal pri Dacii, že nájazdy tak to max. 100-150 tisíc km. a cena maximálne cca 5.000,- €, ale že niektoré majú aj 10.000,- € ? To ako si potom kúpia napr. „slovenskí dôchodcovia“, pokiaľ chcú „úplne nové auto z autorizáku“ ? ?
A ešte nehovoriac o nezmyselných motorizáciách ako nejaké 1.2 TCe, chápem síce, že snaha konkurovať technologickým inováciám iným automobilkám + emisné normy EÚ,
Ale spojenie nezmyselnej ceny + prekvapivo nadmerne opotrebovaných kusov + technologických inovácií vymyslených len tak zrejme od veci, fakt, väčšiu podpásovku na ľudí som v živote nevidel ani od smradľavého SMERU.
A ešte o tom povedať, že SUV, tak toto je moc aj na „Jana z Hornej Dolnej“, pretože toto ani medzi najlacnejšími SUV nepôsobí aspoň na akej takej úrovni svojími parametrami či už cena atď.
Samozrejme, že VW-Group ako Tiguan, Q5, Q7 atď. sa samozrejme už nepovažujú za SUV,ale len tak čisto cestné traktory podobné nápadom ako Sharan, Touran atď.
Jednoducho jedno „obrovské sklamanie“ z tých parametrov 🙁
Majo Benerik
Čakal som, že Dacia si po 2010 aspoň čo to z „ázijskej automobilovej kuchyne“ prevezme ako príklad do vlastných technológií, ale ako pozerám, tak k Francúzom ju do priťahuje.