Dacia Duster sa napriek nízkej cene ukazuje ako vozidlo s obstojnou spoľahlivosťou. Častejšie sa poruchy spôsobené horšou kvalitou či nepozornosťou vyskytovali najmä v prvom roku výroby, pričom väčšina bola vyriešená formou záručnej opravy.
Občas sa tak vyskytnú drobné nedostatky ako menej kvalitný lak na niektorých dieloch, vŕzgajúci spojkový pedál (chybný valček), nepresný palivomer, vŕzgajúce sedadlo, rezonujúci reproduktor, objavujú sa aj vŕzgajúce pazvuky plastov v interiéri, občasné poruchy zámkov, zvlnené molitanové tesnenie pod predným sklom (do modernizácie) a nedoliehanie tesniacich gúm či niektorých plastových krytov. Zriedka sa vyskytla porucha autorádia, posilňovača riadenia-pri točení volantom vznikajú zvláštne zvuky, únik chladiacej kvapaliny alebo náhodné odpojenie pohonu 4×4 čo sa riešilo preprogramovaním nového softvéru v príslušnej riadiacej jednotke. Skontrolovať treba aj funkčnosť klimatizácie, ktorá nemusí chladiť a na vine je často netesnosť systému spôsobená mechanickým poškodením (väčšinou pri jazde terénom). Korózia sa vyskytuje hlavne v prvých Dusteroch z roku výroby 2010 (najmä lemy zadných blatníkov), ďalšie ročníky už mali lepšiu antikoróznu ochranu.
Častejšia jazda terénom dá zabrať podvozku, skontrolovať tak treba spodnú časť vozidla, ktorá je len slabo chránená a je tak väčšie riziko poškodenia od terénnych nerovností (týka sa to najmä koncového dielu výfuku či DPF filtra). Skotrolovať treba aj vedenie (lanko) ručnej brzdy pri verzii 4×4, ktoré sa vie časom predrať o kotviace miesto, čo spôsobí zasekavanie/znefunkčnenie ručnej brzdy. Odolnosť podvozku je vzhľadom na charakter vozidla skôr na priemernej úrovni. Častejšia jazda mimo spevnené vozovky spôsobuje rýchlejšie opotrebovanie spojovacích tyčí riadenia, tyčiek stabilizátora, uloženia samotného stabilizátora, neskôr sa pridávajú aj guľové čapy ramena, silentbloky a tiež tlmiče a brzdové kotúče.
Benzínové motory sa vyznačujú solídnou spoľahlivosťou, len občas sa vyskytne chybná zapaľovacia cievka-nepravidelný chod motora, či chybný snímač otáčok polohy kľukového/vačkového hriadeľa (rozsvietená kontrolka motora, problém so štartom). Pri motoroch 1,2 TCe sa občas vyskytlo chybné palivové čerpadlo-vozidlo nejde naštartovať, v prípade motora 1,6 16V sa možno stretnúť aj s hlučnejším (pískajúcim) palivovým čerpadlom, čo býva následok jeho čiastočného upchania nečistotami v palive. Občas sa vyskytne aj problém s elektroinštaláciou, chybami v riadiacej jednotke, vstrekovačmi atď (najmä pri verzii s LPG).
Pri dieselových motoroch s väčším počtom kilometrov pozor na pravidelnosť chodu, zvýšenú hlučnosť či problematické studené štarty, na vine môžu byť chybné alebo nadmerne opotrebované čerpadlo či vstrekovače common-rail (citlivejšie je vstrekovanie Delphi 63 a 66 kW).
Pískavý zvuk, vyššia spotreba oleja či slabší ťah prezrádza nadmerne opotrebované turbodúchadlo. Na vine predčasne opotrebovaného turbodúchadla je do značnej miery aj príliš optimistický interval výmeny oleja, ktorý sa odporúča skrátiť na max. 15 000 km/1 rok. Opotrebované turbodúchadlo prepúšťa motorový olej do sacieho traktu, čo spôsobuje okrem zvýšenej spotreby oleja aj zanášanie EGR ventilu. EGR ventil sa časom zasekne – zostáva trvalo otvorený, čo sťažuje a niekedy aj dokonca znemožňuje motor naštartovať.
Pri väčšom počte kilometrov sa objavuje aj nadmerné opotrebovanie dvojhmotového zotrvačníka a zriedkavosťou nie je ani pokles kompresie či väčšia spotreba oleja spôsobená nadmerným opotrebovaním mechanických častí motora, obzvlášť ak motor jazdí na dlhé intervaly výmeny oleja. Pri vozidlách vybavených FAP/DPF filtrom nie je vhodné často jazdiť krátke trasy alebo v meste. Ak sa tak s vozidlom jazdí, FAP filter sa nedokáže dostatočne regenerovať a motor sa môže prepnúť do „úsporného režimu“, čím sa obmedzí výkon až do odstránenia poruchy. Kratšie jazdy (mestská jazda) bez dostatočnej regenerácie všeobecne skracujú životnosť filtra a vedú k jeho predčasnému upchatiu.
Pri väčšom nájazde či náročnejšej prevádzke sa objavuje problém s radením rýchlostných stupňov či hučiacou prevodovkou (častejšie pri päťstupňovej manuálnej). Zriedkavosťou nie je ani nadmerne opotrebená spojka, hlavne pri vozidlách jazdiacich častejšie mimo spevnené vozovky resp. pri prevažne mestskom jazdení.
Prednosti a nedostatky
robustný a originálny vzhľad |
lacno pôsobiaci interiér (najmä do modernizácie) |
objem a využiteľnosť kufra |
slabšie odhlučnenie interiéru |
priestranný interiér |
len výškové nastavenie volantu |
obstojné jazdné vlastnosti na asfaltovej ceste aj mimo nej |
prenos rázov od kolies do volantu |
plnohodnotná rezerva (mimo LPG) |
ergonomické nedostatky |
dobrý komfort jazdy |
kratšie sprevodovanie |
dobrý pomer cena/ponúkané vlastnosti |
výraznejšie rastúca spotreba a hluk nad 100 km/h |
prijateľné prevádzkové náklady |
Najčastejšie poruchy
menej kvalitný lak na niektorých dieloch |
vŕzgajúci spojkový pedál - chybný valček, vŕzgajúce sedadlo, pazvuky plastov v interiéri, rezonujúci reproduktor |
občasné poruchy zámkov |
nedoliehajúce tesniace gumy a niektoré plastové kryty |
predraté lanko ručnej brzdy |
zriedka porucha posilňovača riadenia - pri točení volantom vznikajú zvláštne zvuky |
občas únik chladiacej kvapaliny z poškodeného chladiča či hadice |
zriedka náhodné odpojenie pohonu 4x4 - preprogramovanie nového softvéru v príslušnej riadiacej jednotke |
nefunkčná klimatizácia - často netesnosť systému spôsobená mechanickým poškodením väčšinou jazdou terénom |
korózia lemov zadných blatníkov (hlavne prvé ročníky z r.v. 2010) |
nadmerne opotrebované tyčky stabilizátora, uloženie stabilizátora, guľové čapy, silentbloky, tlmiče a brzdové kotúče prednej nápravy - búchavé zvuky pri prejazde nerovností |
občas chybná zapaľovacia cievka - nepravidelný chod motora |
občas chybný snímač otáčok polohy kľukového/vačkového hriadeľa - rozsvietená kontrolka motora, problém so štartom (benzín) |
občas chybné palivové čerpadlo - vozidlo nejde naštartovať (1,2 TCe) |
hlučnejšie/pískajúce palivové čerpadlo - čiastočné upchatie nečistotami v palive (1,6 16V) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (citlivejšie na kvalitu paliva sú najviac pri 1,5 dCi 63 (66 kW), väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (dCi, zriedka TCe, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy, nadmerne opotrebené turbo) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (dCi, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
pokles kompresie či väčšia spotreba oleja - nadmerné opotrebovanie mechanických častí motora (diesel, väčší km nábeh) |
problém s radením rýchlostných stupňov, hučiaca prevodovka (väčší km nábeh, častejšia jazda v teréne |
nadmerne opotrebená spojka (častejšie jazdy mimo spevnené vozovky) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i 77 kW resp 1,6 LPG 75 kW. Osvedčený motor, ponúkajúci primeranú dynamiku na bežné jazdenie. Fabrická úprava na LPG znižuje náklady na prevádzku. Nevýhodou LPG je len kombinácia s predným náhonom. 1,5 dCi. Úsporný motor, ktorý poskytuje vozidlu primeranú dynamiku. Pri ojazdených kusoch s väčším počtom kilometrov však oproti benzínovej verzii (1,6 16V) značne rastie riziko drahších opráv. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 16V | 1598 ccm | K4M 690,K4M 696 | 77 kW |
1.6 16V 4x4 | 1598 ccm | K4M 606 | 77 kW |
1.6 16V Hi-Flex | 1598 ccm | K4M 696 | 77 kW |
1.6 16V LPG | 1598 ccm | K4M 696 | 77 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 796 | 63 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 892 | 66 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 896 | 79 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 856 | 80 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 894 | 66 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 898 | 79 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 858 | 80 kW |
1.5 dCi 4x4 | 1461 ccm | K9K 898 | 81 kW |
5 komentárov
Lacko
Sedel som v Dusteri a miesta tam je veľmi málo. Krátke sedáky málo miesta na nohy.
Pepo
Kolko merias? bo ja mam 180cm a vpredu pohodka a vzadu som sa za seba pohodka posadil mne to prislo akurat kamos 195 cm uz trocha odieral kolena
Lacko
Meriam 200cm a miesta tam je ako v Octavii 1.
Jozef Hrhan
Nakoľko ako keby som Daciu v živote „ani len nepoznal“, ale len tak pre zaujímavosť som pozrel na rôzne recenzie, testy, samozrejme rôzne názory majiteľov tohto modelu, ale tak teraz neviem, či sú tí ľudia už naozaj na hlavu psychicky chorí alebo sa „už dokonca hanbia“ aj vlastný kritický názor povedať na toto auto. Alebo, že by to celý život automaticky chápali, keď už na to pozrú, a preto ani kritika žiadna niet ? ?
Dacia musím povedať, že mnohými modelmi spravili po roku 2010 ako keby hru „Slona na husliach“, čiže niečo, čo by ani pán Boh nepredpokladal, že svojimi nápadmi a technologickým vývojom predčia očakávania budúcnosti, čiže talentovaní inžinieri tam iste sú, ale nechápem, čo ako s tou cenou ? ?
Pozeral som na rôzne „slovenské inzertné portáli“, ale, že niektoré Dustery nemajú ani „10 rokov“ z výrobnej linky a už je tam nájazd okolo 200.000 km ? ? Zázrak alebo čáry-máry ? ?
Pokiaľ to bolo skôr v teréne, tak „totálne zničený kus najlacnejšieho auta v Európe“ s cenovkou cca „vyše 5.000,- €“ je skôr na „psychickú diagnózu“ ako omyl ekonomiky.
Ako vždy som čakal pri Dacii, že nájazdy tak to max. 100-150 tisíc km. a cena maximálne cca 5.000,- €, ale že niektoré majú aj 10.000,- € ? To ako si potom kúpia napr. „slovenskí dôchodcovia“, pokiaľ chcú „úplne nové auto z autorizáku“ ? ?
A ešte nehovoriac o nezmyselných motorizáciách ako nejaké 1.2 TCe, chápem síce, že snaha konkurovať technologickým inováciám iným automobilkám + emisné normy EÚ,
Ale spojenie nezmyselnej ceny + prekvapivo nadmerne opotrebovaných kusov + technologických inovácií vymyslených len tak zrejme od veci, fakt, väčšiu podpásovku na ľudí som v živote nevidel ani od smradľavého SMERU.
A ešte o tom povedať, že SUV, tak toto je moc aj na „Jana z Hornej Dolnej“, pretože toto ani medzi najlacnejšími SUV nepôsobí aspoň na akej takej úrovni svojími parametrami či už cena atď.
Samozrejme, že VW-Group ako Tiguan, Q5, Q7 atď. sa samozrejme už nepovažujú za SUV,ale len tak čisto cestné traktory podobné nápadom ako Sharan, Touran atď.
Jednoducho jedno „obrovské sklamanie“ z tých parametrov 🙁
Majo Benerik
Čakal som, že Dacia si po 2010 aspoň čo to z „ázijskej automobilovej kuchyne“ prevezme ako príklad do vlastných technológií, ale ako pozerám, tak k Francúzom ju do priťahuje.