Úspešný Logan sa predával ako sedan, kombi MCV a v dvoch a úžitkových verziách Pick-up a Van. Motoristickej verejnosti sa ale žiadalo aj hatchbacku, a tak sa zrodilo Sandero. Z dôvodu čo najnižšej ceny a úspory výrobných nákladov je takmer 70% dielov zhodných so starším Loganom. Sandero ponúka za lacný peniaz naozaj dosť muziky. Vyzdvihnúť treba najmä univerzálnosť, priestrannosť a pomerne lacnú prevádzku. Medzi slabšie stránky možno zaradiť až príliš stroho pôsobiaci interiér, konštrukčne staršiu techniku, skromnejšiu výbavu a pre niekoho je negatívum aj lacný imidž značky.
Dacia Sandero bola predstavená na jarnom autosalóne v Ženeve v roku 2008. Predaj začal začiatkom leta, Sandero bolo dostupné ako päťdverový hatchback a na začiatok predaja boli na výber dva benzínové motory 1,4i (55 kW) a 1,6i (64 kW). Na jeseň pribudol turbodiesel 1,5 dCi v dvoch výkonových variantoch 50 kW (160 Nm) a 63 kW (200 Nm). Na výber boli tri druhy výbavy Access, Ambiance a Arctica.
Začiatkom roka 2009 sa začalo na niektorých trhoch predávať Sandero s motorom 1,2 16V (55 kW) a 1,2 16V Bifuel. Objavil sa aj motor 1,4 LPG, ktorý má o 2 kW znížený výkon na výsledných 53 kW a pod kufrom ukrytú 34 litrovú nádrž. V lete 2009 pribudla voľnočasová verzia s názvom Dacia Sandero Stepway, ktorá má o 20 mm väčšiu svetlú výšku na výsledných 175 mm. Karoséria obsahuje nové nárazníky, lemy blatníkov, nástavce prahov a pozdĺžne strešné lišty. Pribudli aj zatmavené kryty hlavných svetlometov a 16 palcové zliatinové kolesá. Pod kapotou je na výber 1,6i (64 kW) a 1,5 dCi (50 kW).
Začiatkom roka 2010 pribudla verzia Sandero 1,6 E85 (62 kW) schopná spaľovať bioethanol E85. V závere roka boli všetky motory prepracované na emisnú normu Euro V. Benzínový motor 1,4i (55 kW, 112 Nm) vypadol z ponuky a nahradil ho na všetkých trhoch 1,2 16V (55 kW, 107 Nm). Motor 1,6i má znížený výkon na 62 kW, krútiaci moment stúpol zo 128 Nm na 135 Nm. Úprav sa dočkal aj turbodiesel 1,5 dCi, ktorý má po novom výkony 55 kW (180 Nm) a 65 kW (200 Nm). Oba motory sú štandardne vybavené filtrami pevných častíc. Koncom roka 2012 sa na trhoch objavila druhá generácia modelu.
Sandero absolvovalo nárazové testy Euro NCAP v roku 2008. Za ochranu posádky pri náraze získalo tri hviezdičky z piatich (24 bodov) a za ochranu detí cestujúcich v autosedačke štyri hviezdičky z piatich (38 bodov). Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičkou zo štyroch (6 bodov).
Ako už bolo v úvode spomínané, Sandero je technicky príbuzné s väčším Loganom. Okrem pozmeneného dizajnu má Sandero o niečo kratší rázvor náprav (2589 mm oproti 2630 mm). Zlepšila sa protikorózna ochrana, tvarovanie sedadiel a tiež pasívna bezpečnosť prepracovaním prednej deformačnej zóny vozidla.
Prednosti a nedostatky
priestranný interiér |
strohý interiér |
priaznivá cena vozidla |
ergonomické nedostatky interiéru |
rozmerné a pohodlné sedadlá |
iba výškovo nastaviteľný volant |
komfortný podvozok |
absencia ESP |
veľkosť kufra |
prenikanie hluku motora do interiéru a značný aerodynamický hluk vo vyšších rýchlostiach |
priaznivé prevádzkové náklady |
menej presné riadenie s minimom spätnej väzby |
robustné a spoľahlivé benzínové motory |
značné náklony a slabšia smerová stabilita vo vyšších rýchlostiach |
možnosť vozidiel s originál prestavbou na LPG |
vibrujúci plynový pedál pri benzínových motoroch |
vyššia svetlá výška podvozku v porovnaní s ostatnou konkurenciou |
Najčastejšie poruchy
menej kvalitný lak na niektorých dieloch |
vŕzgajúce sedadlo, pazvuky v interiéri |
občasné nedoliehanie tesniacich gúm či niektorých plastových krytov |
poškodená manžeta radiacej páky |
problémy s ventilátorom kúrenia |
občas porucha posilňovača riadenia - pri otáčaní volantom pazvuky |
nefunkčná klimatizácia - netesnosť systému |
opotrebovaná predná náprava - nadmerné vôle, búchavé zvuky pri prejazde nerovností (väčší km nábeh, jazda mimo spevnenú vozovku) |
nadmerne opotrebovaná spojka (častejšia jazda mimo spevnenú vozovku) |
občas chybná zapaľovacia cievka, zanesená škrtiaca klapka - nepravidelný chod motora (benzín) |
občas chybný snímač otáčok polohy kľukového/vačkového hriadeľa - rozsvietená kontrolka motora, problémy so štartom (benzín) |
občas úniky oleja (benzín) |
nadmerne opotrebované vysokotlakové čerpadlo/vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (diesel najmä Euro 4 50 a 63 kW, citlivosť na kvalitu paliva, resp. väčší km nábeh) |
občas problém s elektroinštaláciou či chybami v riadiacej jednotke (diesel) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - pískavý zvuk, vyššia spotreba oleja, slabší ťah (diesel, zanedbaná výmena oleja) |
zanesený EGR ventil - horšie štarty až nemožnosť naštartovať (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - výraznejšie vibrácie, nadmerný hluk pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované ojničné ložiská kľukového hriadeľa - možné zadretia motora (diesel, väčší km nábeh, najmä do 2010) |
predčasne upchatý DPF filter (diesel, nedostatočná regenerácia) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 MPI. Motor je síce vo vyšších otáčkach pomerne hlučný a poskytuje vozidlu len priemernú dynamiku, vyznačuje sa však ťahom už z nižších otáčok, solídnou spoľahlivosťou a primeranou spotrebou. 1,2 16V. Kultivovaný a snaživý motor, s dobrou spotrebou a spoľahlivosťou. Trocha nevýhodou je menšia ochota zrýchľovať z nižších otáčok oproti rovnako výkonnému 1,4 MPI. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 16V | 1149 ccm | D4F 732 | 55 kW |
1.2 16V LPG | 1149 ccm | D4F 732 | 55 kW |
1.4 | 1390 ccm | K7J 710 | 55 kW |
1.4 MPI LPG | 1390 ccm | K7J 714 | 53 kW |
1.6 | 1598 ccm | K7M 710 | 64 kW |
1.6 16V | 1598 ccm | K4M 690 | 77 kW |
1.6 MPI 85 | 1598 ccm | K7M 800 | 62 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 792 | 50 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 892 | 55 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 796 | 63 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 892 | 65 kW |