Daewoo Nubira je ďalšie vozidlo kórejskej automobilky, vyrobené v duchu ponúknuť maximum komfortu za čo najnižšiu cenu. Čo na tom, že neobsahuje najmodernejšiu techniku, či už podvozkovú, bezpečnostnú alebo kvalita zlícovania plastov a ich dizajn nie sú zrovna najlepšie. Mnoho motoristov požaduje vozidlo, ktoré splní ich nároky a spomínané vymoženosti sú im ukradnuté. Za ušetrené peniaze sa dá nakúpiť palivo a taký úžitok je oveľa dôležitejší ako pohľad na dokonale zlícované a oku lahodiace plasty. Takto to platilo pri novom vozidle a nie je tomu inak ani pri jazdenke. Naviac cena je ešte oveľa zaujímavejšia.
Daewoo Nubira bolo uvedené na trh v roku 1997 pod kódovým označením J100. Dizajn navrhol taliansky I.D.E.A Institute a technickú stránku vozidla skonštruovala dnes už neexistujúca prevádzka Worthing Technical Centre v Anglicku. Od začiatku boli k dispozícií karosárske verzie sedan, hatchback a kombi. Automobil využíval zážihové motory koncernu General Motors o objemoch 1,6 a 2,0 litra. Obidva motory sa kombinovali buď s päťstupňovou priamo radenou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou.
V roku 2000 bol vyradený z ponuky hatchback. Zostávajúce dve karosárske varianty prešli modernizáciou, ktorá znamenala viac ako 90 vylepšení a na trh bola uvedená pod kódovým označením J150. Zlepšenia zahŕňajú napríklad zväčšenie priestoru pre cestujúcich, zníženie hluku, vibrácií od motora a to najmä pridaním štvrtého uloženia a odladením tlmičov hluku sania. Tiež došlo k preprogramovaniu riadiacich jednotiek motorov, čoho výsledkom je lepšia pružnosť a nižšia spotreba. Okrem toho bol vonkajší dizajn opätovne prepracovaný Worthing Daewoo Technical Centre v Anglicku.
V roku 2002 boli motory mierne upravené na plnenie emisnej normy Euro 3. V roku 2004 bola Nubira nahradená modelom Daewoo Lacetti (model J200), ktorého dizajn navrhlo štúdio Pininfarina – sedan (hatchback Lacetti obliekol Giugiaro a SW bolo navrhnuté v materskej Kórei).
Rozšírenie o karosársku verziu kombi prišlo v roku 2005. Avšak na niektorých európskych trhoch ostalo označenie Nubira zachované pre sedany aj kombi. Na niektorých trhoch bola dostupná Nubira aj s objemami 1,6, 1,8 alebo 2,0 litra. V ponuke nebola žiadna naftová verzia, ale technické stredisko v Anglicku v rámci programu rozvoja nainštalovalo do malého počtu testovaných vozidiel 1,9 litrový motor Renault F8, označovaný ako J151. Do roku 2008 bola Nubira vyrábaná v Rumunsku, v bývalej továrni Daewoo, ktorá mala licenciu od GM Daewoo.
Nárazovým testom Euro NCAP vozidlo nikdy neprešlo. Možno bol dôvod aj v jeho pomerne malej bezpečnostnej výbave a veku konštrukcie vozidla.
Na Nubiru sa dá väčšinou natrafiť v dvoch luxusnejších výbavách SX, CDX a iba zriedka v základnej výbave S. Preto sa netreba čudovať, že oproti porovnateľnému ročníku Octavie, je omnoho viac vybavená. Spomenúť možno posilňovač riadenia, nastaviteľný volant, hmlovky, centrálne zamykanie, niekedy jeden airbag (po modernizácii dva), vyhrievanie zadného skla, vyhrievané zrkadlá, elektrické nastavenie zrkadiel a často aj elektrické všetky štyri okná. To je asi všetko, autu už chýbajú do výbavy len vyhrievané sedačky a viac airbagov. Na druhej strane, šedé plasty oko nepotešia a taktiež aj dielenské spracovanie. Kvalita spracovania interiérových častí tiež nebola najlepšia a veľa vozidiel obsahuje potrhané sedadlá alebo sa vo švíkoch trhá dokonca aj radiaca páka.
Napriek neveľkému rázvoru 2570 mm (vzhľadom na zaradenie vozidla) je priestoru pre posádku relatívne dostatok. Príliš nepotešia sedadlá, ktoré sú mäkké a na dlhšie cesty nie sú moc vhodné. Taktiež postrádajú výraznejšiu bočnú oporu. Pozor tiež na zadné sedadlá, sú síce niekedy delené a sklápateľné, avšak nemajú hlavové opierky, len také vyvýšenie operadla. Pre deti to stačí, dospelým to vyhovovať nemusí. Neurazí, ale ani nenadchne objem kufra (434 l sedan, respektíve 412 l kombi ). Tvarom nie je moc dlhý, ale skôr široký. Pod podlahou kufra možno nájsť oddelený priestor pre povinnú výbavu a rezervné koleso.
Jazdnými vlastnosťami je Nubira vhodná skôr pre pokojnejších vodičov, preferujúcich komfort pred rezaním zákrut. Podvozok je totiž nastavený pomerne komfortne, čo sa odráža na „plávaní“ pri prejazde po našich zničených cestách. Na druhej strane sa vozidlo v zákrutách citeľne nakláňa, pri brzdení, ale aj pri vyšších rýchlostiach badať pomerne značnú dávku neistoty a nevoňajú mu ani prudšie vyhýbacie manévre, čo dáva najavo priveľkým rozkolísaním karosérie a dočasnou stratou adhézie. Horšie je tiež odhlučnenie priestoru pre cestujúcich. Samotné riadenie je podobne ako podvozok naladené komfortne, snáď až moc a takmer bez spätnej väzby.
V prípade motorovej ponuky slovenského záujemcu sklame absencia dieselového motora. Ani ponuka benzínových agregátov nebola nijak rozsiahla a pre slovenský trh sa dovážali len dve motorizácie. Oba agregáty sú z produkcie GM, 16 ventilovej konštrukcie. Prvý 1,6i 16V ponúkal výkon 78 kW a z pohľadu spotreby a výkonu (0-100 za necelých 11 s a max. rýchlosť 185 km/hod) sa javí z obidvoch jednotiek ako vhodnejšia voľba. Aj keď 78 kW nepôsobí nijak závratne, Nubira je pomerne ľahké auto, motor vozidlu naozaj stačí aj na dynamické zvezenie a to aj pri plnom obsadení. Treba ho však držať vo vyšších otáčkach, čím sa však výrobcom udávaná priemerná spotreba cca 7 litrov stáva nereálnym snom. Realita je potom niekde okolo 8,5-9 litra a podobne je to aj pri diaľničných rýchlostiach. Pri dodržiavaní rýchlosti do 100 km/h sa dá spotreba udržať okolo 6,5 litra. V meste spotreba neklesá pod 8 litrov. Väčší 2,0i 16V síce ponúkal o 20 kW viac (98 kW), ale mal aj podstatne vyššiu spotrebu a podvozok nedovoľoval kompletne využiť jeho potenciál. Po facelifte boli motory o niečo tichšie vo vyšších otáčkach, taktiež málinko klesla spotreba a zlepšila sa pružnosť v nižších otáčkach.
V drvivej väčšine je Nubira vybavená päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je pomerne krátko sprevodovaná. Presnosťou radenia tiež nepoteší.
Možno aj absencia dieselového motora spôsobila, že nejedna Nubira má napriek svojmu veku nabehaných pomerne málo kilometrov. Preto aj porúch je na prvý pohľad pomenej. Pravdou však je, že pri nešetrnej jazde alebo vyššom počte kilometrov sa majiteľ čoskoro dočká značného počtu opráv. Asi najslabšou stránkou je predná náprava do roku výroby 2000. Púzdra ramien predných náprav sa následkom jazdy po našich (ne)cestách trhali a bola potrebná výmena celého ramena. Veľa vozidiel malo túto poruchu opravenú v rámci trojročnej záruky. Niektoré však toho veľa nenajazdili, a preto sa môže porucha objaviť až teraz alebo čoskoro. Prejavuje značným hlukom pri prejazde nerovností a taktiež nepresnými reakciami vozidla na riadenie. Pri dlhšom ignorovaní sú aj nesúmerne ojazdené pneumatiky.
Z ďalších nedostatkov a závad možno spomenúť únik oleja z motora, predčasne skorodované výfukové potrubie, netesný chladiaci systém s rizikom následného prehriatia motora a prepálenia tesnenia pod hlavou, občas sa vyskytne aj predčasne prasknutý rozvodový remeň, taktiež rýchlejšie sa opotrebovávajú predné tlmiče pruženia a ložiská predných kolies, pri neopatrnejšom zaobchádzaní sa ľahko zlomia kľúčiky zapaľovania. Pomerne často sa stáva, že niektoré okno sa len veľmi neochotne zatvára vinou zle fungujúceho mechanizmu a el. motorčeka. Pri radení spiatočky často počuť „počítanie zubov“ a tak treba radiť pomalšie a opatrne. Už len asi toľko že ešte sa dosť často vyskytuje problém s otáčkami na voľnobehu. Okrem citlivosti na včasnú výmenu rozvodového remeňa, vyžaduje motor aj kvalitný olej, inak hrozí upchatie mazacích kanálikov. Pri kolísavom voľnobehu, bude s najväčšou pravdepodobnosťou zanesená škrtiaca klapka. Z elektro príslušenstva najviac štrajkuje centrálne zamykanie, anténa rádia sa zvykne nezasunúť úplne alebo štrajkujú elektrické prepoje svetiel (hlavne zadných).
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi | päťdverový hatchback |
---|---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4467-4496 x 1700 x 1425-1430 | 4514-4547 x 1720 x 1430-1471 | 4247 x 1700 x 1425 |
Rázvor (mm): |
2570
|
#colspan# | #colspan# |
Batožinový priestor (l): | 434 | 412 | – |
Pohon |
predné kolesá
|
#colspan# | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
62
|
#colspan# | #colspan# |
Prednosti a nedostatky
komfortný podvozok |
menej pohľadný a kvalitný interiér |
slušná výbava |
horšie dielenské spracovanie |
dobrá dynamika základného motora |
iba priemerné jazdné vlastnosti (veľké náklony, horšia smerová stabilita) |
solídny vnútorný priestor |
vyššia spotreba, najmä v meste a na diaľnici |
dobre využiteľný a prístupný kufor (kombi a hatchback) |
absencia dieselového agregátu |
totálny nezáujem zlodejov |
veľmi chabé originál audio |
v niektorých verziách sa nedajú sklopiť zadné sedačky a vozidlo nemá zadné hlavové opierky |
Najčastejšie poruchy
utrhnuté púzdra na prednej náprave (do 2000) |
vôle na silentblokoch |
rýchlejšie opotrebované tlmiče pruženia |
rýchlejšie opotrebované ložiská kolies |
únik motorového oleja |
ťažkosti s opotrebovanými zámkami, zlomené kľúčiky |
únik oleja a nespoľahlivosť automatických prevodoviek |
netesnosť chladiaceho systému |
korózia výfukového potrubia |
občas predčasne prasknutý rozvodový remeň |
problematické zatváranie elektrických okien |
upchatie mazacích kanálikov motora (pri nekvalitnom oleji) |
zanesená škrtiaca klapka |
problematické elektro príslušenstvo - centrálne zamykanie, nezasúvajúca anténa, prepoje svetiel (hlavne zadné) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i 16V (78 kW), benzínový radový štvorvalec so 16 ventilovým rozvodom DOHC a viacbodovým nepriamym vstrekovaním paliva. Nubira je pomerne ľahká, výkon a ťah motora dostatočný aj na občasnú svižnú jazdu. Limitom bude skôr komfortne ladený podvozok. Ak sa motor nenaháňa, dá sa spraviť v priemere aj výrobcom udávaná spotreba 7 litrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1399 ccm | F14D3 | 69 kW |
1.4 | 1399 ccm | F14D3 | 70 kW |
1.6 | 1598 ccm | F16D3 | 80 kW |
1.6 16V | 1598 ccm | A16DMS | 76 kW |
1.6 16V | 1598 ccm | A16DMS | 78 kW |
1.8 | 1796 ccm | F18D3 | 89 kW |
1.8 | 1799 ccm | T18SED | 90 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | T20SED | 93 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | X 20 SED | 98 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D | 1991 ccm | Z 20 S,Z 20 DM | 89 kW |
Jeden komentár
rado
Mali sme toto Daewoo, hned ako vyslo 1997. Stalo dakych 300 ci 400 tis SK. Pekna hneda metaliza. Prvych par rokov sa nic nedialo, po 10 rokoch katastrofa, vsetko hrdzavelo, brzdy, podvozok, vyfuk. Motoricky podla mna zihadielko, silny motor, ale neusporny. 100 koni na pomerne lahke vozidlo citit. Ale zdaleka riadenie, drzanie na ceste a spotreba nie su to, co by malo auto mat. Takze bol to len taky boom na nalakanie vodicov, co xceli usetrit. Ale ako hovorim, prve roky boli fajn.