Značka Daewoo predstavila v roku 1997 úplne nový automobil nižšej strednej triedy s názvom Lanos. Napriek tomu, že ho niektorí motoristi považovali za priameho nasledovníka Nexie, v skutočnosti Lanos nenadväzoval v programe kórejskej automobilky na žiadny z predchádzajúcich modelov a jednalo sa o produkt z čisto vlastného vývoja. Hoci dizajn vznikal v Talianskom Italdesign-e, nezaprie kórejský pôvod. Lanos vždy bodoval prijateľnou cenou a v prípade jazdenky to platí dvojnásobne. Ak je možnosť vybrať si, lepšie je sa orientovať na modely vyrobené po roku 1999, kedy sa výrobcovi postupne podarilo odladiť väčšinu nedostatkov z prvých rokov výroby.
Na Slovensku sa Lanos začal predávať v lete roku 1997 a v ponuke bol s motormi 1,5 8V (63 kW) a 1,6i 16V (78 kW). Aj keď sa na trhu s jazdenkami občas objaví motor 1,4i s objemom 1334 cm3 a výkonom 56 kW, jedná sa o individuálny dovoz, nakoľko Lanos s takouto motorizáciou sa k nám oficiálne nedovážal. Prenos výkonu motora na kolesá od začiatku sprostredkovávala buď päťstupňová manuálna alebo štvorstupňová automatická prevodovka. Od roku 1998 boli štandardom pre všetky verzie nárazníky vo farbe karosérie. Pre modelový rok 2000 prebehla drobná modernizácia a zlepšenie štandardnej výbavy. V roku 2001 dostal model facelilt a do sériovej výbavy sa dostalo ABS. V roku 2004 bola výroba ukončená a štafetu prebral opäť úplne nový model menom Kalos.
Bariérové testy Euro NCAP Lanos absolvoval v roku 1998 a ani na tú dobu neboli príliš potešujúce. Ochrana posádky bola ohodnotená troma hviezdičkami z piatich, s tým, že posledná hviezdička bola dodatčne preškrtnutá, v dôsledku neprijateľne vysokého rizika poranenia hrudníka pri bočnom náraze. Za ohľaduplnosť voči chodcom Lanos získal dve hviezdičky zo štyroch.
Interiér vozidla ponúka vzhľadom na rázvor (len priemerných 2520 mm) pomerne dostatok miesta. Určitú zásluhu na tom má čo najviac dopredu k prednému sklu posunutá palubná doska. Horšie je to už s dizajnom a hlavne s použitými materiálmi. Palubnú dosku totiž tvoria nevzhľadné tvrdé šedé alebo čierne plasty, ktorých dielenské spracovanie (hlavne v prvých ročníkoch) bolo sotva na priemernej úrovni. Sedadlá sú pomerne tuhé a naviac takmer absentuje bočné vedenie. Ergonómia ovládacích prvkov je na dobrej úrovni, len akosi divne pôsobí pri niektorých verziách z prvých rokoch výroby ručné ovládanie ľavého vonkajšieho zrkadla, pritom pravé je ovládané elektricky. Z pohľadu triedy nie je oslnivý ani objem kufra, hatchback má 250 a sedan 322 litrov. Našťastie je ho možné zväčšiť sklopením delených zadných sedadiel.
Jazdné vlastnosti Lanosa vyhovejú pokojným vodičom. Naladenie podvozku je totiž príliš mäkké, čo spôsobuje v zákrutách priveľké náklony, stabilite nepomáha ani menší rozchod predných kolies oproti zadným. Pri prudšom prejazde zákruty sa Lanos doslova stavia na vonkajšie predné koleso, čo znamená veľké riziko opustenia jazdnej stopy. Nepoteší ani nevalná smerová stabilita pri rýchlejšej jazde po diaľnici, kedy vozidlo takzvane pláva a vyžaduje neustále korekcie volantom. Zvláštnosťou je aj nastavenie geometrie. Predné kolesá totiž nemajú žiadnu zbiehavosť a dokonca ani rozbiehavosť, ktorá je bežná v prípade predného pohonu. Jazdné vlastnosti sa o niečo vylepšili po roku 2001, kedy dostal podvozok tuhšie naladenie a sériovo 14″ kolesá. Pri podvozku pozor na stav zadných súdkovitých pružín, tie sa pomerne skoro unavia, ba dokonca môžu prasknúť. Častejšie táto porucha postihuje verziu sedan, ktorý má citeľne poklesnutú zadnú časť.
V ponuke Lanosu boli pre Slovenský trh na výber dva motory. Prvým bola osemventilová 1,5i so slušným výkonom 63 kW. Motor sa ochotne berie do otáčok a poskytuje celkom dostatočnú dynamiku pri rozumnej spotrebe paliva, oscilujúc medzi 6,5-7 litrami. Ešte lepšiu dynamiku (hlavne vo vyšších otáčkach) poskytuje 16 ventilová 1,6 s premenlivou dĺžkou sania, ktorá má aj leštené sacie kanáliky. Na tú dobu to boli moderné technické riešenia. Aj preto dosahoval motor slušných 78 kW a robil z Lanosa malé žihadlo, škoda len nešportového podvozku. Spotreba taktiež nie je prehnaná a v priemere sa pohybuje okolo 7-7,5 litra BA 95.
U oboch motorov je menším problémom pomerne dynamicky rastúci hluk s narastajúcimi otáčkami. Taktiež si treba dať pozor na stav, teda aj výmenu rozvodového remeňa. Výrobca síce predpisoval výmenu po 90 000 km, čo však remeň veľakrát nevydržal a dochádzalo k jeho prasknutiu s následkom deštrukcie motora. Od roku 2001 sa tak interval skrátil na 75 000 km. Spomínané problémy s pretrhnutým rozvodovým remeňom platia predovšetkým pre 16 ventilový 1,6. Tento motor bol aj citlivejší na kvalitu oleja a jeho včasnú výmenu, pretože sa môžu vyskytnúť upchaté mazacie kanáliky. Pri motoroch z Lanosa ešte jedna zaujímavosť. Jednalo sa totiž o kórejskú školu 90-tych rokov. Teda z použitého objemu dodávali slušnú porciu výkonu, dobrú reakciu na zošliapnutie akcelerátora, avšak s oslabením ťahu v stredných otáčkach a následným oživením vo vysokých. Kto chce teda jazdiť športovejšie, mal by na túto charakteristiku motora pamätať. Odzrkadlí sa mu to ale na vyššej spotrebe, málokedy klesajúcej pod 8 litrov. 16 ventilová 1,6 má krivku krútiaceho momentu o niečo vyrovnanejšiu ako 8 ventilové agregáty.
Občas sa vyskytne v ponuke aj automatická prevodovka. Rozhodne je lepšou voľbou klasická manuálna, pretože automatika nielenže zvyšuje spotrebu, ale aj radí pomaly a trpí častým výskytom porúch. Radenie prevodových stupňov je nepresné, má dlhé dráhy radenia a tiež nadmerné vôle v koncových polohách. Riadenie je lepšie si vyberať s posilňovačom, ktorý výrazne pomohol lepšej ovládateľnosti vozidla.
Problémom bola horšia kvalita prvých ročníkov. Prejavovala sa napríklad plechovým zvukom pri zatváraní dverí, ale aj výrazným hlukom podvozku pri prejazde nerovností alebo zvlnenými prednými kotúčmi ako následok ich prehrievania. Výrazným spôsobom začali tieto problémy ustávať od roku 2000. Pozor si tak treba dávať na zvlnené brzdové kotúče, opotrebované čapy prednej nápravy, ale aj prasknutý rozvodový remeň, únik oleja z motora alebo (najmä automatickej) prevodovky. Vyskytujú sa poruchy automatickej prevodovky, pomerne rýchlo skorodované výfukové potrubie, netesný chladiaci systém s následkom prehriatia motora a prepálenia tesnenia pod hlavou. Pozor tiež na zlomenie kľúčika zapaľovania, predčasne opotrebované zadné pružiny (najmä sedan), ale aj tlmiče pruženia. Občas sa vyskytne aj nepravidelné opotrebovanie predných pneumatík. Motor 1.6 16V môže mať upchaté mazacie kanáliky, v prípade 1,5 sa častejšie objavuje zanesená škrtiaca klapka spôsobujúca nepravidelný voľnobeh. Bez poruchy nebolo ani osvetlenie vozidla, imobilizér a pozor aj na vôle v radení. Občas sa vyskytnú aj opotrebované ložiská kolies a poruchy centrálneho zamykania.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | troj a päťdverový hatchback | štvordverový sedan |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4074 x 1678 x 1432 | 4237 x 1678 x 1432 |
Rázvor (mm): |
2520
|
#colspan# |
Batožinový priestor (l): | 250 | 322 |
Pohon: |
predné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
48
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
nízke ceny jazdeniek a náhradných dielov |
dizajn interiéru a použitých plastov |
slušná výbava od roku 2000 |
dielenské spracovanie interiéru |
dobrá dynamika oboch motorov |
slabá výbava do roku 2000 |
v bežnej premávke prijateľná spotreba |
málo odolná predná náprava |
nízke riziko odcudzenia |
obmedzená smerová stabilita |
podpriemerné jazdné vlastnosti |
|
konštrukčne poddimenzované odpruženie zadnej nápravy |
|
trocha nezvyklý priebeh krútiaceho momentu |
|
vysoké otáčky pri diaľničnej rýchlosti a následne vysoká spotreba paliva |
|
malý batožinový priestor |
Najčastejšie poruchy
zvlnené brzdové kotúče |
opotrebované čapy prednej nápravy |
prasknutý rozvodový remeň |
únik oleja z motora |
únik oleja z prevodovky (najmä automatickej) |
poruchy automatickej prevodovky |
rýchlo skorodované výfukové potrubie |
netesný chladiaci systém |
prepálené tesnenie pod hlavou |
zlomený kľúč v zapaľovaní |
predčasne opotrebované zadné pružiny a tlmiče (najmä sedan) |
nepravidelné opotrebovanie predných pneumatík |
upchaté mazacie kanáliky (1,6i 16V) |
zanesená škrtiaca klapka (1,5i) |
poruchové osvetlenie vozidla, imobilizér |
vôle v radení |
opotrebované ložiská kolies |
poruchy centrálneho zamykania |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i 16V (78 kW), zážihový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Napriek väčšej citlivosti na pretrhnutie rozvodového remeňa a tiež rizika upchatia mazacích kanálikov sa jedná o podarený agregát. Má dostatočný výkon, oproti 8 ventilom vyhladenejšiu charakteristiku krútiaceho momentu a pri rozumnej jazde aj solídnu spotrebu paliva 7-7,5 litra na 100 km. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1349 ccm | A14SMS | 55 kW |
1.5 | 1498 ccm | A15SMS | 63 kW |
1.6 16V | 1598 ccm | A16DMS | 78 kW |
2 komentáre
Miroslav Derco
Prosím o radu,potrebujem zistiť ci je moznost kupit prepínaciu čast s klapkami na kureni ,nedajú sa prehazdovat polohy na fukani okien ,interiéru.Nachádza sa pod palubovkou .Dakujem vopred
JohnS
Za cenu jazdenky, radovo par stoviek eur, nieje autu naozaj co vytknut! Myslim ze len tazko v tejto cene zozeniete pomerovo vyhodnejsie auto, po 20 rokoch stale jazdi, stale vyzera slusne na svoj vek a daleko prevysuje rovnako stare vraky ci pohnite felicie. Este stale nieje problem zohnat slusny kus, s malym najazdom a zachovalym motorom a interierom, a len zriedkavo uvidite zhnity lanos! Pre nenarocneho sofera na zaciatok velmi dobra volba, 8v motor je jednoduchy a lacny na udrzbu, v podstate sa tam nema co pokazit a auto bez vybavy je doslova vozitko do ktoreho len tankujete a vozite sa. Pri zodpovednej starostlivosti, vymeny naplni a spotrebnych dielov auto roky jazdi a tak jednoduche a lacne vozidlo ktore zdaleka nieje na chvoste sucasnej ponuky asi naozaj nenajdete. Lanos ma samozrejme nejake svoje muchy, tie ale v mojom pripade nijako neovplyvnili funkcnost a spolahlivost vozidla a opat opakujem za cenu bicykla sa naozaj neda stazovat… Necakajte luxus, pohodlie ani sportove vlasnosti, ale v spolahlivosti oslni…
Na aute som za 4-5 rokov najazdil nejako do 50t km, nikdy som neostal na ceste, dokonca 2x chorvatsko bez akychkolvek problemov, aj dialnicnych 130-140 mu nevadilo az na ten hluk 🙂 Startuje na brnk, menili sa spotrebne diely, capy, vyfuk, naplne, filtre podla intervalov, v starteri odisla volnobezka, kupeny druhy starter na vrakaci, auto ostalo v rodine a stale jazdi… (dostava na frak od mojej technicky nemilosrdnej mamky, ktora nevie co je mierka oleja a do kopca kludne drkoce 40kou na 5ke 🙂 na podhustenych kolesach, lanos stale denne beha… sam tomu neverim…