Daewoo Leganza napriek kórejskému pôvodu malo v čase uvedenia na trh podarený dizajn a dodnes si udržalo istú dávku elegancie a robustnosti. Dôvod celkom podarených tvarov je, že sú dielom talianskeho dizajnéra Giugiara.
Na Európsky trh prišla Leganza v lete 1997 a spočiatku sa ponúkala len s dvojlitrom a to v 8 a 16 ventilovom prevedení s výkonom 77 a 98 kW. Na našom trhu však bola dostupná iba výkonnejšia 16V verzia. V roku 1999 prešla Leganza drobnými úpravami, skvalitnila sa aj montáž a model dostal nový motor 2,2 16V s výkonom 100 kW. Koncom roka 2002 bola výroba Leganzy ukončená.
Priestoru ponúkala takmer 4,7 metra dlhá limuzína dostatok, sedadlá boli tiež komfortné, bohužiaľ s veľmi slabým bočným vedením. Palubná doska má zaujímavý dizajn, plasty a dielenské spracovanie sú na priemernej úrovni. Podobne priemerne možno hodnotiť objem kufra 411 litrov.
Jazdné vlastnosti Leganzy sú vyslovene komfortné, dobre tlmiace naše asfaltové tankodromy. Daňou za to je malá ochota prudko meniť smer pri vyhýbacích manévroch, značné náklony v zákrutách a neisté chovanie vo vyšších rýchlostiach na nerovnej vozovke. Mechanicky je podvozok navrhnutý pomerne dobre a našim cestám snaživo odoláva. Naviac spodné priečne ramená majú samostatne demontovateľný čap, čo tiež šetrí servisné náklady. Citlivejšie sú však silentbloky nápravy, stabilizátorov (predný aj zadný) a motora, ktoré sa porúčajú o niečo skôr.
Motorov mala Leganza veľmi poskromne. Dva roky bol jedinou možnosťou na našom trhu benzínový štvorvalec 2.0 16V s výkonom 98 kW (133 k) a maximálnym krútiacim momentom 184 Nm dostupným pri 4600 ot./min. Jedná sa o licenčnú konštrukciu staršieho dvojlitra pochádzajúceho ešte zo starších modelov Opel, ktorý prešiel úpravou austrálskym Holdenom. Mal iba jeden vyvažovací hriadeľ, bol hlučnejší, hlavne vo vyšších otáčkach a jeho najcitlivejšou stránkou bol rozvodový mechanizmus poháňaný remeňom, ktorý sa musel meniť už po 60 000 km. Pôvodný interval predpísaný výrobcom na 90 000 km sa totiž neskôr ukázal ako nedostatočný. Motorový olej sa menil v intervale 15 000 km. Spotrebou sa motor radil tiež k priemeru a oscilovala okolo 9-10 litrov na 100 km. Podstatne lepším agregátom bol o dva roky neskôr predstavený väčší 2.2 16V. Bol oveľa pružnejší, kultivovanejší a spotreba bola temer rovnaká ako u menšieho dvojlitra. Škoda, že je na trhu veľmi zriedkavý.
Slabším článkom vozidla bola aj manuálna prevodovka. Je nepresná a nepresvedčila ani svojou životnosťou. K dispozícii bol aj štvorstupňový automat nemeckej firmy ZF. So spoľahlivosťou problémy nemal, ale treba rátať s cca 1-1,5 litra väčšou spotrebou.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | štvordverový sedan |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4761 x 1779 x 1437 |
Rázvor (mm): | 2670 |
Batožinový priestor (l): | 411 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 65 |
Prednosti a nedostatky
dizajn |
neisté chovanie na rozbitej ceste |
priestranný interiér |
nepresné radenie |
pohodlné a veľké sedadlá |
slabší nástup brzdného účinku |
jazdný komfort |
vyššia hlučnosť dvojlitra |
nízke servisné náklady |
pomerne vysoká spotreba |
slabšie bočné vedenie sedadiel |
Najčastejšie poruchy
netesný chladiaci systém spôsobujúci prehrievanie motora |
korózia výfukového potrubia |
časté opotrebenie spojky |
spálené tesnenie pod hlavou |
preskočený alebo roztrhnutý rozvodový remeň |
úniky náplne z klimatizačného okruhu |
úniky motorového oleja |
veľké vôle v radení (začiatok výroby) |
deravé chladiče kúrenia (začiatok výroby) |
kratšia životnosť silentblokov náprav a motora |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2.2 16V (98 kW). Pružný, kultivovaný, spoľahlivý ale nie úsporný, nárast spotreby však oproti slabšiemu dvojlitru je minimálna. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V | 1998 ccm | T20SED | 93 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | X 20 SED | 98 kW |
2.2 16V | 2198 ccm | T22SED | 100 kW |
2 komentáre
Přiznivec
V článku je zcela (mj.) pominuto to, že součástí modernizace na přelomu tisíciletí byla i modernizace motoru 2.0L, který jednak splňuje EURO3 (namísto EURO2 u předešlého) a vlastnosti má tytéž, co popisovaný 2.2L, který byl až na zvýšený objem a nepatrně i výkon (používal se totiž téměř výhradně jen s automatickou převodovkou) identický. Na první pohled do motorového motoru se pozná tak, že má elektronický EGR ventil namísto mechanického jako u předešlé verze motoru. Takže já bych teda 2,2 nedoporučoval (už kvůli povinnému ručení u většiny pojišťoven), ale právě tento novější 2,0L. Jinak na některých trzích (asi jen Asie) se v počátcích dodávala Leganza také s 1.8L 8V původem ještě z Espera.
Anonym
Dobre auto za malo penazi