Výroba kompaktného MPV Daewoo/Chevrolet Tacuma skončila pomerne nedávno, avšak patrí k najlacnejším MPV na našom trhu s jazdenkami. Do značnej miery za to môže absencia dieselového agregátu, nepríliš európsky dizajn, priemerné dielenské a dizajnovo fádne stvárnenie interiéru. Na druhej strane ponúka veľmi slušný vnútorný priestor, zaujímavú výbavu a tiež variabilitu interiéru. Uznajte sami, otočné spolujazdcove predné sedadlo do protismeru a k tomu dva servírovacie stolíky, nie je ani dnes bežný štandard.
Prvý krát bola Daewoo Tacuma do predaja uvedená na jar roku 2000, ale najskôr v domovskej Kórei. Na slovensku sa začala Tacuma predávať až v druhej polovici roku 2001 s motorizáciou 1,6 16V (77 kW) a 2,0 16 V (89 kW). V západnej Európe bolo možné si objednať aj osemventilové motorizácie 1.8 (74 kW) a 2.0 (77 kW). V roku 2005 prešiel automobil zmenou značky a pri tejto príležitosti sa mu dostalo aj mierneho faceliftu. Pre modelový rok 2008 výrobca upravil výkony pohonných jednotiek a zredukoval ich na dve varianty 1.6 16V (79 kW), 2.0 16V (90 kW). Koncom roka sa Chevrolet Tacuma prestala vyrábať.
Bariérový test spoločnosti Euro NCAP model Tacuma nikdy neabsolvoval.
Dizajn asi nebude silnou stránkou auta, ale nie pre každého musí byť podstatnou veličinou pri výbere. Karoséria Tacumy ponúka veľmi vzdušný interiér, vďaka veľkým oknám a vysoko umiestneným sedadlám umožňuje aj veľmi dobrý rozhľad.
Interiéru dominuje netradične stvárnená palubná doska, bohužiaľ z tvrdých a lacno vyzerajúcich plastov, náchylných na poškriabanie. Naopak pochvalu si zaslúži množstvo odkladacích priestorov. Nájdeme tu napríklad šuflík pod sedadlom vodiča alebo schránky v podlahe pred druhým radom sedadiel, ale aj vyklápacie stolíky upevnené na operadlách predných sedačiek. Mimoriadne poteší variabilita sedadiel, spolujadcovo je možné otočiť o 180 stupňov, všetky okrem vodičovho je možné poľahky vybrať a kľudne si spraviť z Tacumy lôžkovú úpravu. Samotné sedadlá sú veľmi komfortné, avšak s minimálnym bočným vedením, málo anatomicky tvarované a tiež vyrobené z menej trvanlivých materiálov. Poteší aj objem kufra 485/1425 litrov. Tacuma nesklame ani v možnostiach výbavy. Umožňovala dovybaviť prvkami ako zásuvka pre pripojenie playstation, možnosť použitia opierok hláv so vstavanými obrazovkami, schránkami ukrytými v podlahe, zásuvkou pod sedadlom spolujazdca alebo puzdrom na okuliare.
Jazda s Tacumou neurazí a ani neohúri. Pohodlie cestovania je iba priemerné, aj keď je podvozok nastavený pomerne komfortne, problémy mu spôsobujú priečne nerovnosti, po prejdení ktorých sa ozývajú značné rázy prenikajúce do interiéru vozidla. To isté sa dá povedať o snahe o športovejšiu jazdu, ktorú eliminujú značné náklony karosérie a tiež značná ťažkopádnosť prameniaca z väčšej hmotnosti vozidla. Pre bežného motoristu jazdné schopnosti Tacumy bohato postačujú. Pod priemerom sú ale brzdy. Veľmi rýchlo sa u nich prejavuje pri opakovanom využití pokles účinku, na čo si treba dať pozor najmä za horúceho dňa alebo pri klesaní a brzdení z veľkého kopca. Podvozok sa skladá vpredu z modifikovaného McPhersona a vzadu je vlečná náprava s mohutnou skrutnou priečkou, vinutými pružinami a šikmo uloženými tlmičmi vzhľadom k osi vozidla na elimináciu bočných náklonov vysokej karosérie. Životnosť zadnej nápravy je slušná a bezproblémová, v prednej sa objavujú vôle neraz aj pri menej ako 100 000 km. Riadenie je na dnešnú dobu menej strmé a pomerne „preposilované“, má však veľký uhol vytočenia kolies, čo uľahčuje manévrovanie v stiesnených priestoroch. Slabinou Tacumy sú brzdy, ktoré sú značne poddimenzované. Stačí pár krát po sebe intenzívnejšie zabrzdiť a ich účinok sa vplyvom prehriatia výrazne zníži.
Potenciálny kupec si pri motorizácii moc nenavyberá. Pod kapotu modelu Tacuma sa nedostal žiadny dieselový agregát a ani tie benzínové nepatrili zrovna medzi špičku. Málo výrazný štvorvalec 1,6 16V s výkonom 77 kW a krútiacim momentom 142 Nm pri 3400 otáčkach nezaujme ani pomerne vysokou hladinou hluku najmä v stredných a vysokých otáčkach. Tonu a štvrť vážiacej Tacume neudeľuje žiadne zázračné dynamické vlastnosti, svižná jazda je podmienená častým radením a vytáčaním motora nad 3500 otáčok, čo sa pochopiteľne prejaví na hlučnosti a tiež spotrebe. Výrobcom udávaná 9 litrová priemerná spotreba býva v praxi približne o 0,5 až liter väčšia. Podstatne lepšou motorizáciou z hľadiska hluku, výkonu, ale paradoxne aj spotreby je väčší dvojliter 2,0 16V 89 kW. Oproti menšej 1,6 mal podstatne lepší-vyrovnanejší priebeh krútiaceho momentu, bol tiež tichší a v praxi dosahoval aj o liter menšej spotreby. V západnej Európe sa ponúkali aj osemventilové varianty 1,8 74 kW a 2,0 77 kW. Oproti 16 ventilovým kolegom boli tichšie, mali lepší záťah zo spodných otáčok, a preto aj vďaka menšej potrebe výtačať, dosahovali o niečo menšiu spotrebu paliva. Motory v Tacume sa vyznačovali osvedčenou konštrukciou pochádzajúcou ešte z dielní GM, ktoré boli Daewoom prepracované na splnenie aktuálnych emisných podmienok a možno ich hodnotiť ako spoľahlivé.
Prevodovky boli manuálne 5 stupňové, ktoré sa vyznačovali solídnou spoľahlivosťou, samotné radenie bolo pomerne nepresné s dlhšími dráhami radenia. V ponuke bol ešte aj 4 stupňový automat s hydrodynamickým meničom.
Častejšie sa vyskytujú hlavne u vozidiel z počiatku výroby problémy s druhou lambda sondou, mali by však už byť väčšinou vymenené. Tiež sa môže vyskytnúť zanesený EGR ventil a vyskytli sa aj problémy so sviečkami, zapaľovacím modulom či káblami. Na prednej náprave sa častejšie objavujú vôle v čapoch a uložení. Preveriť si treba aj stav klimatizácie a kúrenia. Objaviť sa tiež môže chybný katalyzátor, nadmerne opotrebované brzdy alebo nefunkčné podsvietenie palubnej dosky.
Rozvodový remeň je potreba meniť každých 60 000 kilometrov, olej každých 15 000 alebo za rok. Krátky je aj interval výmeny zapaľovacích sviečok, 30 000 kilometrov pri 1,6 16V a 60 000 pri 2,0. Potreba je meniť aj vysokonapäťové káble k sviečkam každých 90 000 kilometrov.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové MPV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4350 x 1755 x 1580 |
Rázvor (mm): | 2600 |
Batožinový priestor (l): | 455/1165 |
Pohon: | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 60 |
Prednosti a nedostatky
nízka cena |
hlučnosť a spotreba motorov |
veľký vnútorný priestor |
menej kvalitné spracovanie interiéru |
dobrý výhľad z vozidla |
krátky interval na výmenu rozvodového remeňa |
variabilný interiér |
väčší aerodynamický hluk |
veľmi dobrá manévrovateľnosť |
hluk pri prejazde priečnych nerovností |
Najčastejšie poruchy
problémy s druhou lambda sondou (začiatok výroby) |
zanesený EGR ventil |
problémy so sviečkami a vysokonapäťovými káblami |
vôle v čapoch a uložení prednej nápravy |
problémy s klimatizáciou a kúrením |
chybný katalyzátor |
nadmerne opotrebované brzdy |
nefunkčné podsvietenie palubnej dosky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2.0 16V. Pri bežnej jazde sa dá priemerne jazdiť za 8-9 l/100 km, výhoda je aj pomerne častá montáž LPG a zaujímavý komfort ponúka aj kombinácia s automatom. |
1.6 16V (66 kW). Výkonovo slabší, pri snahe o trocha dynamické jazdenie zvýšená spotreba a hlučnosť je tiež väčšia ako pri väčšom 2,0 16 V. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1598 ccm | A16DMS | 77 kW |
1.6 | 1598 ccm | A16DMS | 79 kW |
1.8 | 1761 ccm | F18D2 | 67 kW |
1.8 | 1761 ccm | A18DMS | 72 kW |
1.8 | 1761 ccm | F18S2 | 74 kW |
2.0 | 1998 ccm | X 20 SED,T20SED | 89 kW |
2.0 | 1998 ccm | T20SED | 90 kW |
2.0 | 1998 ccm | T20SED | 94 kW |
3 komentáre
Přiznivec
Ten „nepríliš európsky dizajn“ má na svědomí italské studio Pininfarina a je fakt, že hlavně v zadní části se hodně podobá Nissanu Almera Tino, který se vyráběl ve stejném období. Jinak podvozkově auto vychází z Nubiry.
Karle
Pininfarina, ktorá musela prejsť schválením Kim Čong Ilom…nezabúdaj, aj keď dizajn robila Pininfarina, objednávali si ho kórejci a tak musel spĺňať aj ich predstavy o krásnom kórejskom aute. Myslím, že si všímaš kraviny. O nie moc podarenom dizajne svedčí aj fakt, s akým hlukom prišla, tak v tichosti odišla. Mne osobne sa ten dizajn vôbec nepáči a pritom netvrdím, že je to zlé auto.
rudla
Já mám Tacumu 1.8 – 72 kW, LPG a spokojenost.