Daihatsu Terios patrí k vozidlám, ktorých výskyt je na našich cestách doslova raritný. Jedná sa pritom o zaujímavý automobil, ktorý dlhé roky spoľahlivo slúži svojmu majiteľovi. Zriedkavosť výskytu na našich cestách je spôsobená najmä absenciou oficiálneho importéra a s tým spojené väčšie komplikácie s kvalitným servisom a kúpou originál náhradných dielov. Na atraktivite vozidla nepridala ani jediná dostupná benzínová motorizácia, ktorá svojou dynamikou vyhovie len menej náročným motoristom. Výhodou Teriosu je okrem skvelej spoľahlivosti aj pomerne nízka cena jazdenky a prijateľné servisné náklady.
Pre európskych zákazníkov sa Daihatsu Terios predstavil na jarnom ženevskom autosalóne v roku 2006. Pod kapotou bola na výber jediná motorizácia, benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 77 kW. V Európe bola dostupná len verzia s pohonom oboch náprav (4WD) na iných trhoch bola aj verzia len s pohonom prednej nápravy (2WD). V roku 2010 prešiel Terios menším faceliftom. Zlepšila sa výbava vozidla a na európskom trhu pribudlo sériovo montované ESP. Predaj vozidla skončil v januári 2013, kedy sa automobilka Daihatsu oficiálne stiahla z európskeho trhu. Servisnú podporu a dovoz dielov prevzala nemecká spoločnosť Emil Frey Parts & Service.
Nárazovým testom Euro NCAP prešiel Terios v roku 2008. Za ochranu posádky získal štyri hviezdičky z piatich (28 bodov), za ochranu detí cestujúcich v autosedačke štyri hviezdičky z piatich (31 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená troma hviezdičkami zo štyroch (19 bodov).
Interiér Daihatsu Terios pôsobí jednoduchým a na pohľad lacným dojmom. Použité sú tvrdé plasty so šedo striebornou povrchovou úpravou. Rovnako pôsobí aj displej autorádia, ktorý je naviac za slnečného dňa horšie čitateľný. Jednoduchosť pokračuje aj v prípade prístrojového a stredového panelu. V tomto prípade ale jednoduchosť znamená prehľadnosť, čo sa pri takomto type vozidiel hodí. Pochváliť treba aj dielenské spracovanie a dostatočný počet odkladacích priestorov na rôzne drobnosti.
Vzhľadom na vonkajšie rozmery ponúka Terios dostatok priestoru pre štyroch cestujúcich, miesto vzadu v strede je len núdzové. Sedadlá sú pomerne veľké s primerane tuhým čalúnením, vpredu aj s obstojným bočným vedením. Kufor nepatrí medzi silné stránky Teriosu. V základom usporiadaní disponuje objemom 380 litrov, ktorý po sklopení zadných sedadiel narastie na 755 litrov. Poteší pomerne nízka nakladacia hrana, pravidelný tvar, naopak trocha nepraktické je pravostranné otváranie zadných dverí.
Jazdné vlastnosti na spevnených komunikáciach sú len priemerné a na cenovo porovnateľných konkurentov Terios stráca (Mitsubishi ASX, Suzuki SX4, Škoda Yeti). Vozidlo sa v zákrutách pomerne výrazne nakláňa, vo vyšších rýchlostiach je slabšia aj smerová stabilita a pri prejazde nerovností zadná časť citeľne znervóznie. Slabší je aj komfort pruženia, čo sa prejavuje výraznejším prenosom rázov do karosérie. Podstatne suverénnejšie si Terios vedie mimo spevnených vozoviek, kde zvládne aj stredne náročný terén.
Okrem permanentného pohonu oboch náprav sú pre jazdu terénom výhodou aj pomerne nízka hmotnosť – 1150 kg, kompaktné vonkajšie rozmery (3995 x 1695 x 1705 mm), pomerne krátky rázvor 2580 mm, zadná tuhá náprava a tiež minimálne previsy. Nájazdový uhol je tak 38°/37° (vpredu/vzadu), 24° uhol zlomu a svetlá výška rovných 200 mm. Po konštrukčnej stránke je vpredu zavesenie typu McPhersom so skrutným stabilizátorom, vzadu je tuhá náprava odpružená vinutými pružinami.
Terios 4WD obsahuje stály pohon oboch náprav, ktorý je realizovaný pomocou troch diferenciálov. Vpredu je tzv. otvorený typ diferenciálu, vzadu je použitý diferenciál so zvýšenou svornosťou (LSD). Rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy zabezpečuje medzinápravový diferenciál integrovaný do skrine prevodovky, ktorý je možno v prípade potreby uzamknúť na pomer 50:50. Za menší nedostatok možno považovať absenciu redukčnej prevodovky, a tak aj keď je prvý rýchlostný stupeň krátky, spojka dostáva v náročnejšom teréne poriadne zabrať.
Pod kapotou pracuje jediná motorizácia, benzínový štvorvalec o objeme 1495 ccm, ktorý dáva najvyšší výkon 77 kW pri 6000 ot/min a krútiaci moment 135 Nm pri 4400 ot/min. Motor je vybavený variabilným časovaní sacích ventilov, rozvody sú poháňané bezúdržbovou reťazou, vŕtanie/zdvih je 72,0 x 91,8 mm a kompresný pomer dosahuje hodnoty 10:1. Vďaka dlho-zdvihovej konštrukcii a variabilnému časovaniu zrýchľuje už od nižších otáčok, pričom so stúpajúcimi otáčkami prichádza pekná gradácia výkonu. Dynamika motora vyhovie na bežné jazdenie. Nedostatok výkonu cítiť najmä pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach, v tiahlych stúpaniach či pri jazde náročnejším terénom, kedy je potrebné motor udržiavať v hornej polovici otáčkového spektra. Vtedy však stúpa nielen spotreba, ale aj hluk prenikajúci do interiéru vozidla. Spotreba sa pohybuje v priemere medzi 8-9 litrami, v teréne alebo jazde diaľničným tempom stúpa aj nad 10 litrov.
Motor sa kombinoval so štvorstupňovou automatickou alebo päťstupňovou mechanickou prevodovkou. Obe sa vyznačujú dobrou spoľahlivosťou, v prípade častejších jázd mimo spevnené cesty je vhodnejšou alternatívou automatická prevodovka s hydraulickým meničom. Spotreba s automatom je síce o cca 10% vyššia, lepšie však zvláda pomalú jazdu náročnejším terénom. V prípade manuálnej prevodovky je pri jazde terénom značne namáhaná spojka, čo negatívne ovplyvňuje jej životnosť.
Terios patrí pri pravidelnej a kvalitnej údržbe medzi veľmi spoľahlivé a odolné vozidlá. Vďačí za to najmä rokmi odskúšanej jednoduchej a robustnej mechanike. Keďže má vozidlo samonosnú karosériu, je potrebné pri kúpe poriadne skontrolovať spodok vozidla. Častá jazda náročnejším terénom môže zanechať rôzne stopy a poškodenia. Spodok vozidla je taktiež náchylnejší na koróziu, podobne aj výfuková sústava. Spodok vozidla sa odporúča preventívne ošetriť ochranným náterom. Ostatné časti karosérie sú voči korózii chránené pomerne dobre. Skontrolovať sa oplatí aj uchytenie zadnej tuhej nápravy, uloženie pružín v podbehoch prednej a zadnej nápravy, guľové čapy spodného ramena a riadenie. Občas sa môže vyskytnúť aj nadmerne opotrebované uchytenie motora či prevodovky. Motor je veľmi spoľahlivý a až pri väčšom počte kilometrov sa môžu vyskytnúť úniky/priesaky oleja.
Motor má rozvody poháňané bezúdržbovou reťazou, ktorá sa vyznačuje veľmi dobrou životnosťou. Motorový olej sa mení po 15 000 km alebo po jednom roku, viskóznej trieda oleja je 5W-40. Predný a zadný diferenciál vyžadujú výmenu prevodového oleja najneskôr po 40 000 km. Automatická prevodovka vyžaduje výmenu oleja každých 90 000 km, pri častejších jazdách mimo spevnené cesty sa odporúča skrátiť interval na 60 000 km.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové SUV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3995-4055 x 1695 x 1690-1705 |
Rázvor (mm): | 2580 |
Batožinový priestor (l): | 380/755 |
Pohon: | všetky štyri kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 50 |
Prednosti a nedostatky
veľmi dobrá spoľahlivosť a odolnosť vozidla |
slabý výber jazdených vozidiel |
permanentný pohon všetkých kolies |
jediný motor v ponuke |
slušná priechodnosť terénom |
značné náklony a menej stabilné jazdné vlastnosti vo vyšších rýchlostiach |
príkladné jazdné vlastnosti na asfalte |
horší komfort pruženia |
veľké a pohodlné sedadlá |
absencia redukčnej prevodovky |
primerané servisné náklady |
hlučnejší motor vo vyšších otáčkach |
vzhľadom na objem motora relatívne vyššia spotreba |
|
drahé originál náhradné diely |
|
absencia značkového servisu |
Najčastejšie poruchy
poškodený spodok vozidla (jazda náročným terénom) |
korózia spodku vozidla a výfukovej sústavy |
vôle v uchytení zadnej tuhej nápravy, uložení pružín v podbehoch prednej a zadnej nápravy, guľových čapoch spodného ramena a riadení |
občas nadmerne opotrebované uchytenie motora či prevodovky |
úniky/priesaky oleja z motora (väčší km nábeh) |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.3 DVVT 4x4 | 1298 ccm | K3-VE | 63 kW |
1.5 | 1495 ccm | 3SZ-VE | 77 kW |
1.5 4WD | 1495 ccm | 3SZ-VE | 77 kW |
1.5 DVVT | 1495 ccm | 3SZ-VE | 75 kW |