Motory s vnútorným spaľovaním benzínu alebo nafty majú svoje prednosti ale aj nedostatky. Myšlienka skĺbiť vysokú kompresiu a účinnosť spaľovania dieselového motora s rozsahom otáčok a výkonom zážihového motora nie je nijako nová. Spomeňme napríklad bezsviečkové motory HCCI, viacpalivové jednotky Omnivore alebo pokusné motory Lotus s premenlivým stupňom kompresie.
Zrejme najďalej to ale s vyššie spomínanou myšlienkou zatiaľ dotiahol Mercedes, keď pod kapotou svojej štúdie F700 z roku 2007 predstavil pohonnú jednotku príznačne nazvanú DiesOtto, vyvinutou v spolupráci so špecializovanou spoločnosťou Ricardo preslávenou najmä výskumom spaľovacích priestorov. Ide vlastne tak trochu o hybrid, ale namiesto obvyklej kombinácie spaľovacieho a elektrického motora tu však máme dieselový aj benzínový motor v jednom.
Pohonná jednotka sa vyznačuje premenlivým kompresným pomerom, dvojstupňovým preplňovaním a priamym vstrekovaním. Pri nižšej kompresii výbušnú zmes zapaľuje sviečka, pri kompresii vyššej sa palivo vznieti samotnou kompresiou ako pri bežnom dieselovom motore. Stupeň kompresie sa mení v závislosti na aktuálnom zaťažení motora. Tento systém zaisťuje relatívne vysoký krútiaci moment, a teda aj výkon v nižších a stredných otáčkach, ktorý umožní dlhšie sprevodovanie, než aké si môže dovoliť konvenčný benzínový motor a zároveň nepomerne vyššie otáčky v porovnaní s dieselovým motorom. Práve kombinácia týchto vlastností by mala byť predpokladom pre zaujímavú výkonovú charakteristiku a nízku spotrebu.
Vyššie spomínaný koncept Mercedes-Benz F700 je osadený motorom DiesOtto s objemom iba 1,8 l schopným spalovať bežne dostupný benzín. Výrobca tvrdí, že rovnaká jednotka, inštalovaná pred tromi rokmi do vtedajšieho veľkého sedanu S, vykázala priemernú spotrebu rovných 6 l benzínu na 100 km.
V koncepte F700 vraj činí priemerná spotreba dokonca 5,3 l/100 km pri emisiách CO2 vo výške 127 g / km, čo vozidlu potenciálne umožňuje splniť pripravovanú emisnú normu Euro VI. Zo zdvihového objemu 1,8 l sa konštruktérom podarilo dostať 175 kW (238 koní), čo vozidlu F700 umožní zrýchliť z pokoja na 100 km/h za 7,5 s a dosiahnuť rýchlosť až 200 km/h. Na motor naväzuje sedemstupňová automatická prevodovka 7 G-Tronic s predradeným elektromotorom pridávajúcím v prípade potreby ďalších 15 kW (20 koní).
Ak by sa princíp DiesOtto v blízkej budúcnosti dočkal sériovej výroby, a podľa posledných správ je to viac než pravdepodobné, objavil by sa zrejme pod kapotou veľkých sedanov Mercedes – Benz radu S. Ak sa vám zdá myšlienka štvorvalca v S classe ako šialená, potom pripomeňme, že ide o realitu a rad S práve obohatila verzia Mercedes-Benz S 250 CDI BlueEFFICIENCY poháňaná vznetovým motorom OM651 o objeme 2143 cm3 a výkone 150 kW (204 k)/4200 min-1 s krútiacim momentom 500 Nm dostupným od 1600 do 1800 min-1.