Nedávno sme na našej stránke uviedli článok o downisizingu a popísali sme si jeho výhody a nevýhody. Prešlo len zopár dní a v médiach sa objavila informácia, že downsizing dostihol slávny šampionát Formule 1.
V sezóne 2013 podľa nových pravidiel FIA budú musieť byť všetky štartujúce vozidlá osadené radovými štvorvalcami s objemom 1,6 l s preplňovaním. Zatiaľ si motory F1 vystačili s konfiguráciou V8, objemom 2,4 l a atmosférickým plnením. Podľa vyjadrenia kompetentných je zámer tohto nariadenia znížiť spotrebu paliva monopostov o 35%. Najvyššie otáčky budú obmedzené na 12 000 ot./min. (doposiaľ boli 18 000 ot./min.) Palivo sa má do vlacov vstrekovať pod tlakom až 500 barov. Pripomeňme si, že to nie je prvýkrát, čo sa v F1 objavia preplňované motory. Už na začiatku osemdesiatych rokov nasadzovala značka BMW v šampionáte preplňované štvorvalce s objemom 1,5 l, s výkonom cez 900 koní (pri vyššom tlaku dúchadiel až 1 300 koní) a otáčkami 11 500 ot./min. To sú hodnoty veľmi podobné tým požadovaným pre sezónu 2013.
Nové pravidlá vyvolali značné rozpaky a odsúdili ich prakticky všetci, vrátane Bernieho Ecclestonea, ktorý trefne konštatoval: „Máme teraz vo formulách veľmi dobré motory. Prečo by sme mali robiť niečo, čo bude stáť milióny libier, nikto to nechce a môže to spôsobiť veľký technický náskok jediného tímu? „
Novým pravidlám zatiaľ aplaudovali len vo Volkswagene, ktorého plánovaný tím Porsche F1 vďaka zmenám FIA zrejme dostane zelenú. „Máme vhodné podmienky pre náš vstup do Formuly 1,“ tvrdí Hans-Joachim Stuck z VW, ktorý teraz zastupuje koncern na poli motoršportu. „Rozhodnuté ešte nebolo, ale s nadšením nové pravidlá FIA vítame, taký motor by bol pre Volkswagen vhodným vstupom do Formule 1. „Je pochopiteľné, že taká podstatná zmena pravidiel je vítaná pre niekoho, kto s vývojom monopostu bude začínať od nuly, pretože ho v tú chvíľu dostane bližšie úrovni skúsenejších konkurentov“. Že by teda v zmenách pravidiel mal prsty Volkswagen?