Prevodovka pod názvom DSG sa zakrátko po uvedení na trh stala pojmom. Skratka DSG vznikla z anglického Direct Shift Gear resp. z nemeckého Direktschaltgetriebe. Systém bol navrhnutý firmou BorgWagner (USA, Michigan) a pôvodne sa označoval názvom DualTronic. Ak si niekto myslí, že prevodovka DSG predstavuje prevratnú novinku je na veľkom omyle. Je to oprášený koncept (1938) paralelnej prevodovky s dvojitou spojkou, ktorý spája výhody manuálnej a automatickej prevodovky.
Ako to celé funguje?
Základ prevodovky DSG vychádza z (trojhriadeľovej) šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Dvojica viaclamelových spojok umožňuje, aby boli v prevodovke naraz zaradené dva prevodové stupne. Pri zrýchľovaní automobil akceleruje z nižšieho prevodového stupňa a v okamihu, keď otáčky motora dosiahnu potrebnú hodnotu sa v prevodovke zaradí predpripravený vyšší rýchlostný stupeň. Lamelová spojka však až do okamihu preradenia zostáva rozopnutá. Zopne sa až v okamihu preradenia a v rovnakom okamihu sa rozopne spojka nižšieho rýchlostného stupňa. Pri spomalení sa rýchlostné stupne pripravujú a radia v opačnom poradí, pričom pri prudkom spomalení je možné preradenie aj o viac rýchlostných stupňov naraz. Tento spôsob preraďovania býva označovaný aj ako tzv. preraďovanie pod plynom. Podstatnou výhodou takéhoto systému je, že nedochádza k prerušeniu prenosu krútiaceho momentu z motora na hnané nápravy automobilu. Zmeny prevodových stupňov prebiehajú mäkko a hladko. Preradenie z jedného rýchlostného stupňa na druhý trvá prevodovke DSG približne 0,3 – 0,4 sekundy a preradenie o viac rýchlostných stupňov naraz cca 1 sekundu.
Konštrukčné prevedenia
Prevodovka disponuje dvoma hydraulickými spojkami, ktoré pomocou dvoch hnacích hriadeľov ovládajú vždy 1., 3., 5. rýchlostný stupeň a spätný chod (spojka 1) alebo 2., 4. a 6. rýchlostný stupeň (spojka 2). Pri radení je už predvolený ďalší rýchlostný stupeň, ale ešte nie je zaradený. V priebehu troch až štyroch stotín sekundy sa jedna spojka otvára, kým druhá sa spína. Takýmto spôsobom prebieha proces radenia pre vodiča takmer nepozorovane a bez prerušenia hnacej sily. Vďaka inteligentnej riadiacej elektronike prevodovky, je možné oproti klasickej 6-stupňovej manuálnej prevodovke dosiahnuť približne o 10 % nižšiu spotrebu paliva. Prevodovku DSG môže vodič ovládať manuálne alebo automaticky. Automatický mód má k dispozícii okrem vyslovene komfortnej charakteristiky aj výrazne športový program.
Manuálne radenie je možné buď pádlami pod volantom alebo radiacou pákou pohybom + alebo -. Ako prvú namontovali konštruktéri VW dvojspojkovú prevodovku DSG so šiestimi stupňami do šesťvalcového Golfa R32 v roku 2003, kde prenášala veľký krútiaci moment až 350 Nm. Jedinou veľkou nevýhodou popri cene ostávala pomerne vysoká hmotnosť 93 kg.
V roku 2008 sa na trhu objavila aj 7-stupňová prevodovka DSG. Sedemstupňová prevodovka má hmotnosť iba 70 kilogramov, čo je o 23 kg menej a využíva iba dvojlamelovú suchú spojku. Prevodový mechanizmus sa skladá z ovládacieho modulu Mechatronics, v ktorom je elektronická ovládacia jednotka, elektrické hydraulické čerpadlo, 1,1 litra oleja a snímač otáčok motora. Samotná prevodovka sú vlastne dve prevodovky v jednom obale. V prvej sú rýchlostné stupne 1, 3, 5 a 7, v druhej 2, 4, 6 a spiatočka. V oboch dokopy je ešte 1,7 litra oleja. Na konci je dvojlamelová spojka so samostatným ovládaním každej lamely pre každú polovicu rýchlostných stupňov. Samotné fungopvanie je podobné ako v šesťstupňovej DSG. Pri zrýchľovaní je naraz zaradená jednotka aj dvojka, vo vhodnom okamihu sa prepnú spojky a kým auto ide na dvojke, polovica prevodovky už má nachystanú trojku a tak ďalej. Používatelia tejto prevodovky iste poznajú otáčanie v obmedzenom priestore. Manévrovanie dopredu a dozadu prebieha veľmi rýchlo, pretože aj vtedy sa prepínajú iba spojky, zaradená je totiž naraz jednotka aj spiatočka.
10 komentárov
Dušan
Vcera som si kupil fungl novy VW Golf Variant 1,4 TSI (90 kW) so 7 st. DSG prevodovkou. Prevodovka je uplne super, ale prekvapila ma jedna vec. Prakticky sa auto stale rozbieha na 2 st., je to spravne? Ked stojim, je zaradena 1., ale takmer okamzite, uz pri minimalnej rychlosti do 5 km/h sa preradi 2. st. Auto je tym padom trosku lenivsie, ale potom uz to ide v poriadku. Aj ked som napr. prechadzal cez vyssi retarder, kde som skoro az zastal, tak stale si auto drzalo 2. stupen. Nemoze to sposobit nejake problemy do buducna, ze sa viac zatazuje prevodoka tymto? Aj som volal do VW a bolo mi povedane, ze je to tak v poriadku, aj ked sa mi zdalo, ze ten predajca skor hadal.
Dakujem za odpoved.
M.
Tak je nastavená riadiaca jednotka. Keďže má prevodovka 7 stupňov – preskoky medzi stupňami sú pomerne krátke a motor má dosť sily aj v nízkych otáčkach, je možné zaraďovať vyšší stupeň (2) aj v rýchlostiach, kde by napr. manuálna 5 st. prevodovka mala ešte len jednotku. Okrem zaradenej rýchlosti treba sledovať aj momentálne otáčky a správanie motora. Ak všetko prebieha hladko a plynulo, nie je dôvod na pochybnosti.
Vladimir Rancik
Mam DSG prevodovku a ked dobrzdujem skoro do nulovej rychlosti a znovu akcelerujem auto trhne a ozve sa buchnutie (dost vyrazne) z miesta prevodovky…dalsi problem je ten, ze ak s autom po dobrzdeni zostanem stat a chcem sa pohnut tak napriek tomu ze som v drive auto sa nepohne a iba zvysuje otacky ak pridam plyn ale ako keby na volnobeh, pri zaradeni spiatocky je to presne to iste, len zvysovanie otacok, ale pohyb ziadny…
Bol som s tym v servise, vymenili mi spojku a zotrvacnik (za 1400 Euro) a ked som sa vracal s autom zo servisu a zostal stat na krizovatke, urobilo mi to iste…skoro ma porazilo…iste si viete predstavit…neviete, co by to mohlo byt?
Petrisko
Toto by zaujímalo aj mňa, bol som sa previezť na predvádzačke s dsg prevodovkou a ozvalo sa buchnutie keď som prudšie pridal. Dosť ma to vydesilo. Zistil si niečo o tom?
Mato
Mám ročného golfa SV s 7st DSG (DQ200). Keď parkujem (cúvaním z kopca) do dvora, preradím do N a nechám auto svojvolne zísť. Celý manéver trvá cca 15 s – 20 s, ale robím to pravidelne (denne aj viac krát). Môže to škodiť prevodovke viac ako keď zaradím R ? Auto v tedy zbytočne razantne sa rozbehne a aj tak musím brzdiť čím vlastne rozpájam spojku(y).
Minko
To iste som robieval aj ja a bolo mi vysvetlene ,ze najlepsie pre dsg je nechat zaradenu richlost ,prevodovka si s tym lepsi poradi ako ked ma neustale rozpajat spojky.
K tomu trhaniu-buchaniu v prevodovke len tolko ,ze mali sme 8mickoveho passata 176kw so 7 st. Dsg a tak isto aj golf 7 so 6 st. A golfik radi krasne plinule ale passat trhavo a zo znacnym zvukovym prejavom.
mato
Dobrý den,
mam dvojkovu octaviu 2.0 tdi so 6-stupnovým automatom a obcas sa stane ze z trojky do stvorky mi preradi neskor ako zvycajne…cca pri 2500 otackach a nasledne citit vyrazny zapach ako ked hori klasicka lamelova spojka alebo olej. Prevodovka inak radi bezproblemovo a hladko-ziadne sklbanie ani buchanie…akurat zotrvacnik to uz bude mat za sebou a mam tesne pred vymenou oleja v prevodovke.
Peter Velky
V akých intervaloch sa má meniť olej v DSG prevodovke?
MJ
60.000 km.
Marián
odporúča sa po 60 000km