V skratke: motor pracujúci na dve doby. Spája nasávanie a kompresiu do jednej doby a spaľovanie a výfuk do doby druhej.
Pracovný cyklus:
1.doba (nasávanie, kompresia): pri pohybe piesta nahor, od okamihu uzavretia kanálov v priestore nad piestom, sa tento priestor zmenšuje a dochádza k stláčaniu pracovnej zmesi. Naopak priestor pod piestom sa zväčšuje, čo vyvoláva nasávanie pracovnej náplne pre nasledujúci cyklus do priestoru kľukovej skrine. Tesne pred koncom zdvihu dôjde k zapáleniu zmesi nad piestom.
2.doba (spaľovanie, výfuk, vyplachovanie): stlačená zmes horením expanduje a tlačí piest nadol, následkom čoho sa čiastočne skomprimuje zmes v kľukovej skrini. V priebehu pohybu piestu nadol sa otvorí výfukový kanál a spaliny začnú opúšťať priestor nad piestom, čo vyvolá pokles tlaku. S malým oneskorením sa otvorí prepúšťací kanál, ktorým prúdi predkomprimovaná zmes z priestoru kľukovej skrine do priestoru nad piestom a zároveň pomáha vytlačiť spaliny (vyplachovanie). Táto doba trvá aj pri pohybe piesta smerom nahor, až kým sa neuzatvoria kanály nad piestom.
Výhody dvojtaktného motora:
- Veľmi jednoduchý, nepotrebuje zložitý rozvodový mechanizmus
- Spoľahlivý, lacnejší
- Relatívne vyšší objemový výkon (oproti štvortaktu s rovnakým zdvihovým objemom)
- Nižšia hmotnosť
- Rovnomernejší priebeh a vyšší krútiaci moment
- Konštrukčná jednoduchosť a tým pádom aj jednoduchšia údržba a opravy.
- Na jeden pracovný takt pripadá jedna otáčka kľukového hriadeľa (na rozdiel od štvortaktného motora, kde 1 pracovný takt = 2 otáčkam kľukového hriadeľa).
Nevýhody dvojtaktného motora:
- Vyššia spotreba paliva (oproti štvortaktným motorom).
- Neekologická prevádzka, zvýšená dymyvosť
- Nekľudný chod (hlavne pri rovnobežných otáčkach).
- Nedostatočný výkon pri nižších otáčkach
- Relatívne vysoká spotreba oleja (2,5 krát väčšia spotreba oproti štvortaktnému motoru).
- Vyššia hlučnosť výfuku