Najmenší úžitkový Volkswagen sa po šiestich rokoch dostáva na trh v zmodernizovanom prevedení. Aktuálne prevedenie Volkswagenu Caddy je na trhu od roku 2004. Za tú dobu si model našiel 800 tisíc zákazníkov, stal sa najpredávanejším modelom a prekonal aj väčší VW T5.
Na európskom trhu je medzi malými a strednými dodávkami pomerne veľká konkurencia, takže ani vysoké predajné čísla (vlani VW predal takmer 140 tisíc kusov Caddy) nestačí na viac ako 16 % trhu. V domácom Nemecku je však Caddy vo svojej triede jednotkou, keď zaujíma so 43,6 % dominantné postavenie. Aby sa popularita modelu udržala aj v druhej časti životného cyklu, prichádza Volkswagen s dôkladne vylepšenou verziou.
Minuloročným príchodom modernizovaného T5 sa začala aj v úžitkovom portfóliu Volkswagenu premena prednou časťou do nového designového štýlu. Pre Caddy je to ešte len prvý výraznejší facelift, pretože tieto modely nedostali nový vzhľad ani v čase, keď facelift dostal rodinne založený minivan Touran. Tak ako u ďalších Volkswagenov aj u Caddy sa nový vzhľad orientuje na jednoduchosť a prísne funkčné tvary. Predná časť dostala nové svetlomety s žiarovkami H4 (drahšie osobné verzie majú H7), odlišne tvarované blatníky a kapotu, ale aj novú masku integrovanou do predného nárazníka. Špecifikom VW Caddy vo svojej triede zostávajú odlišne tvarované vonkajšie spätné zrkadlá, keď to vodičovo je nižšie a širšie a to druhé, na strane spolujazdca naopak užšie a vyššie. Prútová anténa sa zo strechy presunula do pravého vonkajšieho spätného zrkadla. Zásadnejšia inovácia je však štandardná prítomnosť stabilizačného systému vo všetkých modeloch a motorizáciách, čo zatiaľ neponúka v tejto triede žiadna iná značka.
Naďalej sú k dispozícii dve dĺžky a dva rázvory karosérie, ktorých základné rozmery sú v nasledujúcej tabuľke.
Volkswagen Caddy – Základné rozmery | ||
Rozmer | Caddy | Caddy Maxi |
Dĺžka [ mm ] | 4406 | 4876 |
Šírka [ mm ] | 1794 | 1794 |
Výška [ mm ] | 1823 | 1836 |
Rázvor [ mm ] | 2681 | 3006 |
Karosérie majú štandartne bočné posuvné dvere na pravej strane, druhé na vodičovej strane možno objednať za príplatok. Firmy aj malí živnostníci ocenia úplne hladké bočnice, na ktoré bude jednoduché nechať vyrobiť odolnú reklamnú grafiku.
Krátka Caddy uvezie 3,7 m3 nákladu (užitočná hmotnosť od 574 do 741 kg), Caddy Maxi potom 4,7 m3 nákladu (užitočná hmotnosť 646 kg až 813 kg , podľa verzie a motora).
Výroba Volkswagenu Caddy prebieha , tak ako doteraz , v poľskej Poznani.
Z pôvodnej ponuky motorov sa do modernizovaného Caddyho dostal jediný. Ide o zážihový motor 2,0 (80 kW) EcoFuel, pripravený pre spaľovanie CNG alebo benzínu. V krátkej dodávke možno v nádržiach pod podlahou prevážať 26 kg skvapalneného plynu, čo má vystačiť na 455 km jazdy, v zálohe pri tom zostáva 13- litrová palivová nádrž s benzínom pre núdzový dojazd. Caddy Maxi má väčšiu kapacitu nádrží (37 kg CNG), ktorá vystačí až na dojazd 650 km. V oboch prípadoch nie sú užitočné objemy pre náklad inštaláciou plynových nádrží obmedzené, motor má na rozdiel od turbodieselov veľmi hladký a relatívne tichý chod, veľmi nízke emisie škodlivín a na mnohých trhoch aj kratšiu návratnosť vloženej investície, v porovnaní s turbodieselom.
Revolučná zmena však nastala na pozícii najrozšírenejšej naftovej motorizácie. Dlhoročný štvorvalec 1,9 TDI bol vystriedaný novým 1,6 TDI, ktorý je dodávaný v 55 kW alebo sa 75 kW vyhotovení. Oproti predchodcovi sa nový agregát vyznačuje zvukovo nevýraznejším a kultivovanejším chodom. Do interiéru sa neprenáša vibrácie dokonca ani do obvyklých miest akými bývajú radiaca páka alebo podlaha. Základný turbodiesel má krútiaci moment 225 Nm medzi 1500 a 2250 ot/min-1 a výkon 55 kW medzi 3000 a 4000 min-1. Nad 3000 ot/ min-1 už nemá zmysel motor vytáčať, pretože neprináša nič viac než zvyšovanie hluku motora. S 55 kW urobí Caddy najväčšiu službu v meste a jeho okolí. Na diaľnicu sa odporúča skôr verzia so 75 kW, ktorej dynamika je už porovnateľná s osobnými automobilmi (0-100 km / h za 12,2 s , 55 kW za 16,7 s ). Štandardom pri motoroch o objeme 1,6 bohužiaľ zostávajú iba päťstupňovej ručne radené prevodovky, za príplatok bude možné na 1,6 TDI (75 kW ) objednať sedemstupňovú DSG.
Volkswagen Caddy skriňová | ||||
Vznetové motory | 1,6 TDI CR | 1,6 TDI CR | 2,0 TDI 4Motion | 2,0 TDI |
Emisná norma | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 |
Prevodovka | 5M | 5M/DSG | 6M | 6M/DSG |
objem [ cm3] | 1598 | 1598 | 1968 | 1968 |
Valce / ventily | 4 / 4 | 4 / 4 | 4 / 4 | 4 / 4 |
Najvyšší výkon [ kW / min-1] | 55/3000-4000 | 75/4400 | 81/4200 | 103/4200 |
Najvyššia toč . mom. [ Nm / min-1] | 225/1500-2250 | 250/1500-2500 | 280/1750-2750 | 320/1500-2500 |
Max . rýchlosť [ km / h ] | 150 | 168 | 170 | 186 |
Zrýchlenie 0-100 km / h [ s ] | 16,7 | 12,2 | 12,2 | 10,0 |
Najúspornejším motorom v rade je verzia 1,6 TDI (75 kW ) BlueMotion Technology so spotrebou 4,9 l/100 km. Dostala systém Stop/Start, inteligentný alternátor, ktorý intenzívnejšie dobíja akumulátor pri brzdení a odpája ho pri akcelerácii, alebo pneumatiky s nižším valivým odporom.
Ďalšou zmenou si prešli motory 2,0 TDI, konkrétne inštaláciou priameho vstrekovania common-rail. K dispozícii sú dva výkony – 81 kW a 103 kW, pričom slabšia verzia je dodávaná iba s pohonom všetkých kolies 4Motion. Ten je riešený ako doteraz pomocou medzinápravovej spojky Haldex 4. generácie. Dvojdielny spojovací hriadeľ si vyžiadal novú delenú nádrž, sily smerujúce na kolesá zadnej nápravy zase mimoriadne výstuhy karosérie v zadnej časti. Oba motory 2,0 TDI sú dodávané štandardne so šesťstupňovou ručne radenou prevodovkou, silnejšia verzia na želanie aj so šesťstupňovým DSG so spojkami pracujúcimi v olejovom kúpeli.
Novú základnú a zrejme aj najlacnejšie motorizáciou v Caddy je malý štvorvalec 1,2 TSI. Dodávaný bude v dvoch špecifikáciách so 63 kW ( len pre Caddy ) a 77 kW (pre Caddy aj Caddy Maxi), vždy iba s päťstupňovou prevodovkou. Kvality tohto motora poznáme z podstatne menších vozov, ale prekvapivo zaujímavé zvezenie môže ponúknuť aj najväčším verziám Caddy. Mimochodom nová tisícdvestovka TSI 77 kW dostala pod kapotou Caddy Maxi zatiaľ najväčšiu úlohu. Automobil s dĺžkou 4876 mm má pohotovostnú hmotnosť 1420 kg, a keď ho naložíte, môže vážiť až 2,2 tony. Prázdny Caddy Maxi 1,2 TSI zvláda šprint z 0 na 100 km / h za 11,9 s, teda rýchlejšie ako obe slabšie TDI. Predpokladom úspechu malého turbobenzínu pod kapotou Caddy je, že vozidlo preváža skôr objemnejší a ľahší náklad a nedochádza k častému vyťaženia na povolené maximum. Malý objem dáva vďaka preplňovaniu lepšej momentovú krivku, než starší motor 1,6 MPI, jazda v mestskom a prímestskom prevádzky je nečakane komfortné a tichá. S rastúcimi rýchlosťami a zaťažením rastie predovšetkým spotreba, relatívne málo potom hluk motora. S ohľadom na lepšiu dynamiku TSI a cenový rozdiel proti motorom TDI, môže byť základná turbobenzínová jednotka zaujímavou voľbou. Ako moc zaujímavá bude, rozhodne zrejme práve cenovka.
Volkswagen Caddy skriňová | |||
Zážihové motory | 1,2 TSI (63 kW ) | 1,2 TSI (77 kW ) | 2,0 EcoFuel |
Emisná norma | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 |
Prevodovka | 5M | 5M | 5M |
objem [ cm3] | 1197 | 1197 | 1984 |
Valce / ventily | 4 / 2 | 4 / 2 | 4 / 2 |
Najvyšší výkon [ kW / min-1] | 63/4800 | 77/5000 | 80/5400 |
Najvyššia toč . mom. [ Nm / min-1] | 160/1500-3500 | 175/1550-4100 | 160/3500 |
Max . rýchlosť [ km / h ] | 155 | 169 | 169 |
Zrýchlenie 0-100 km / h [ s ] | 13,7 | 11,6 | 13,5 |
Modernizácia VW Caddy sa dotkla aj osobných verzií. Tie sa priblížili ešte viac k východiskovému modelu Touran, ale dokážu navyše ponúknuť pri nižšej cene tiež bočné posuvné dvere.