Dizajnovo podarený interiér navodzuje ľahký športový nádych, ktorý umocňujú kruhové budíky a stredový panel natočený smerom k vodičovi. V hojnej miere sú použité mäkčené plasty, ich prevedenie pôsobí solídnym dojmom a na slušnej úrovni je aj dielenské spracovanie. Ergonómia rozmiestnenia a ovládania prvkov výbavy je na dobrej úrovni, zopár detailov si ale zaslúži menšiu či väčšiu kritiku. Spomenúť možno zdĺhavé jednosmerné listovanie v menu palubného PC alebo ovládanie tempomatu páčkou nízko pod volantom. Niektorým vodičom bude taktiež prekážať nezriedka sa lesknúce sklo prístrojového panelu a na prvý pohľad síce dostatočný počet odkladacích priestorov, ale väčšina s pomerne malým, a teda slabšie využiteľným miestom. Napríklad držiak na nápoje vedľa ručnej brzdy neudrží v ostrejšie rezaných zákrutách pollitrovú PET fľašu, pričom objemnejšia fľašu sa tam nezmestí.
Výbava Brava je poväčšine veľmi slušná, pozor len na základné verzie s názvom Active. Tie obsahujú jednoduché audio so slabým tunerom. Za hmlovky, klimatizáciu, výškovo nastaviteľné sedadlo či dokonca väčší počet airbagov (spočiatku len 2) sa muselo priplácať. Podstatne lepšie je na tom verzia Dynamic alebo Sport, ale najlepšie je sa orientovať na verziu Emotion, ktorej výbava už zahŕňala aj luxusnejšie prvky výbavy ako sú xenóny, systém Blue Me, tempomat či hmlovky s funkciou Corner – osvetľovanie zákruty.
Pochváliť treba tuhú karosériu, čo sa prejavuje solídnym zvukom zavretia dverí, minimálnym krútením karosérie a taktiež minimom pazvukov v interiéri pri prejazde nerovnosťami. Robustná karoséria má však aj nevýhody v podobe mohutných stĺpikov a pomerne malých okien. Výhľad z vozidla je tak pomerne zlý a to hlavne vzad, šikmo vzad a cez široké „A“ stĺpiky možno často prehliadnuť na kraji cesty stojaceho chodca.
Sedadlá poskytujú dostatočný komfort, majú obstojné bočné vedenie tela, vyšším cestujúcim by sa ale zišli dlhšie sedáky. Priestoru je vpredu dostatok aj pre urastenejších pasažierov, naopak vzadu ho je poskromnejšie. Podpriemerný v rámci triedy je priestor v pozdĺžnom smere, miesta na výšku a hlavne šírku je z pohľadu triedy obstojne. Dostatok komfortu na dlhšie jazdy si tak nájdu len osoby menšieho vzrastu alebo deti. Miesto v strede je vhodné len na kratšie trasy, keďže dlhšie sedenie komplikujú koľajničky, v ktorých sú umiestnené predné sedadlá a taktiež hlavovú opierku prostredného cestujúceho nie je možné vysunúť tak vysoko ako pri krajných sedadlách.
Za svoj objem si zaslúži pochvalu batožinový priestor. Na hatchback totiž poskytuje veľmi slušný objem 400 litrov, ktorý možno v prípade potreby rozšíriť sklopením zadných sedadiel na 1175 litrov. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40 a po sklopení nevzniká nepríjemný schod, škoda len, že operadlo tvorí mierne naklonenú rovinu. Pri nakladaní ťažších predmetov môže mierne prekážať vyššia nakladacia hrana, to je však daň za vyššiu tuhosť karosérie a taktiež tvorí prirodzenú ochranu pri zadnom náraze.
Nemožno ešte zabudnúť na príplatkovú funkciu Blue & Me. Tento systém je vyvinutý spoločne s Microsoftom a podporuje bezpečnejšie ovládanie komunikačných prostriedkov vo vozidle aj vďaka technológii Bluetooth. Dovoľuje jednoducho prepojiť mobilný telefón s vozidlom a ovládať ho počas jazdy hlasovým ovládaním. Systém vo vozidle je schopný na hlasový povel vodiča prijať hovor, či prečítať textovú správu. Problém viac užívateľov vozidla je vyriešený možnosťou vytvoriť až 5 užívateľských profilov. Ak sa v automobile vyskytne viac ako jeden nakonfigurovaný telefón, systém automaticky vyberie ten naposledy zapojený. So systémom je možné spojiť drvivú väčšinu dnes predávaných mobilných telefónov. Ďalšou funkciou systému je Media Player na prehrávanie hudby zo zariadenia, ktoré je vybavené portom USB. Nejedná sa teda len o flash disky, ktoré možno zapojiť, ale akékoľvek USB zariadenia ako MP3 prehrávače, externé disky a mobilné telefóny. Systém je schopný čítať informácie o prehrávaných súboroch a zobrazovať ich na displeji. Blue & Me je taktiež možné spojiť s interaktívnym navigačným systémom (Blue & Me Nav). Výhodou tohto systému je ľahko pochopiteľné užívateľské rozhranie, kompaktnosť a vzájomná prepojenosť s ostatnými aplikáciami celého systému.
Konštrukciou podvozku Bravo nijak neprekvapuje a používa roky osvedčenú koncepciu, vpredu nezávislé zavesenie so vzperami McPherson a vzadu klasické vlečné – pozdĺžne ramená spojené torzne pružnou priečkou. Napriek relatívne jednoduchému riešeniu si vozidlo po stránke jazdných vlastností nestojí zle. Poskytuje dostatok istoty vo vysokých rýchlostiach, príliš sa nenakláňa a obzvlášť pri ľahkých benzínových motoroch s chuťou zatáča aj v ostrejších zatáčkach, pričom má veľmi slušnú trakciu a vedenie jazdnej stopy. Lenže športovo ladené jazdné vlastnosti a dobré držanie jazdnej stopy nie je všetko. Bravu totiž nevoňajú cesty s nekvalitným povrchom. Na vine je príliš tvrdé nastavenie podvozku, hlavne tuhé nastavenie tlmičov a príliš predpäté stabilizátory. Podvozok sa síce snaží, ale s početnými výtlkmi či priečnymi nerovnosťami na našich cestách má značné problémy. To znamená citeľný ráz a odskakovanie zadnej nápravy v zatáčke s hrboľatým povrchom. Komfort jazdy sa výrazne zhoršuje s rastúcim profilovým číslom pneumatiky, a tak najkomfortnejšia jazda je so základnou verziou 1,4i a 15″ pneumatikami, naopak najhoršiu kombináciu predstavuje ťažký diesel (1,9 alebo 2,0 MJTD ) so 17″ či dokonca 18″ pneumatikami. Po stránke odolnosti si vedie podvozok Brava obstojne a vôle sa prejavujú až pri vyššom nábehu. Ako prvé sa zvyčajne prejavujú klopajúce tyčky stabilizátora, až následne vôle v silentblokoch uchytenia ramena či v spodnom čape.
Moc pochvaly si nezaslúži riadenie. Konkrétne jeho elektromechanický posilňovač, ktorý síce poskytuje veľmi dobrý komfort ovládania, k športovejšiemu podvozku sa však jeho nastavenie nehodí aj napriek pomerne strmému prevodu. Už v klasickom režime je značne preposilované, nehovoriac po stlačení tlačidla „City“. Parkovanie je vtedy možné len jedným prstom. Celkovo je veľmi biedna spätná väzba o dianí kolies na vozovke, ktorá po aktivovaní spomínaného tlačidla úplne vymizne. Pochváliť treba veľmi dobrú manévrovateľnosť, keďže priemer otáčania je len 10,4 metra. V prípade 18″ kolies však stúpne na 11 metrov.
Prednosti a nedostatky
dizajn |
rýchlejšia strata hodnoty |
robustná karoséria |
menej miesta vzadu - v pozdĺžnom smere |
priaznivé ceny ojazdených áut |
len jedna karosárska verzia |
malý priemer otáčania |
malá ponuka ojazdených vozidiel |
veľký batožinový priestor |
horší komfort odpruženia |
na kvalitnom povrchu veľmi dobré jazdné vlastnosti |
zlý výhľad dozadu a do strán |
dobrá úroveň aktívnej aj pasívnej bezpečnosti |
príliš účinný posilňovač riadenia aj bŕzd |
Najčastejšie poruchy
strata chladiacej kvapaliny cez porézny chladič - výmena chladiča |
slabšia odolnosť lakovania - rýchlejšie škrabance, väčšia škoda od odletujúcich kamienkov |
občas zatekanie do zadnej časti batožinového priestoru a hrdza v spodnej časti |
nefungujúce tretie brzdové svetlo - oslabené vedenie |
krátka životnosť volantu obšitého kožou |
občas zarosené svetlá alebo blinkre - drobné poškodenia či netesnosť samotného (najmä zadného) svetla |
problémy s elektronikou - klimatizácia, Blue&Me (čítanie flash diskov, sms...), nefunkčné podsvietenie ovládačov |
pomerne rýchla korózia zadnej časti výfuku (hlavne benzín, krátke trasy) |
praskanie žiaroviek v stretávacích svetlometoch |
slabšie úniky oleja cez guferá polosí |
vôle na prednej náprave - opotrebované tyčky stabilizátora - klepavé zvuky pri prejazde nerovností |
občas tečúca vodná pumpa - nízka hladina chladiacej kvapaliny alebo v zime problémy s kúrením |
chybný alternátor - prerazené diódy (1,9 MJTD 110 kW) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - na voľnobeh chrchlavé zvuky a pri rozbiehaní cítiť cez spojku trhanie (diesel) |
opotrebované vstrekovače - hrubší a nepravidelný chod motora, či obtiažnejšie štarty (diesel) |
zanesený EGR ventil (diesel, časté jazdy po meste alebo príliš šetrné jazdy) |
zatuhnutá regulácia a opotrebované turbodúchadlo (1,9 JTD - 110 kW) |
občas problémy so swirl klapkami - zatuhnutá regulácia - náhla strata výkonu, motor v núdzovom režime (1,9 JTD - 110 kW) |
upchatý DPF filter (diesel hlavne 1,9 JTD 88 a 110 kW, potrebná správna regenerácia) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 Turbojet (88, 110 kW). Agregát je mimoriadne pružný, kultivovaný, často nehnevá a ak treba dokáže jazdiť aj za rozumnú spotrebu. |
1,9 JTD (110 kW). Výkonovo suverénna motorizácia s rozumnou spotrebou. Pri väčšom počte kilometrov však často trpí nie práve lacnými závadami, čo môže dieselový zážitok značne predražiť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1368 ccm | 192 B2.000 | 66 kW |
1.4 16V | 1368 ccm | 198 A7.000 | 103 kW |
1.4 LPG | 1368 ccm | 192 B2.000 | 66 kW |
1.4 T-Jet | 1368 ccm | 198 A4.000 | 88 kW |
1.4 T-Jet | 1368 ccm | 198 A1.000 | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 198 A3.000 | 77 kW |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 955 A4.000 | 85 kW |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 198 A2.000 | 88 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 192 A1.000,192 B4.000 | 85 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 192 A8.000 | 88 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 937 A5.000 | 110 kW |
2.0 D Multijet | 1956 ccm | 844 A2.000 | 120 kW |
2.0 D Multijet | 1956 ccm | 198 A5.000 | 121 kW |
21 komentárov
popo
Vlastním Bravo 1,6 MJT 77kw. v marci ho budem mať 2 roky…..za ten čas 75tis km všetko v pohode šlape….spotreba okolo 5,0 (dá sa aj za 4,7 ale aj za 7 – na dialnici v DE pri rýchlostiach dlho okolo 180-210). Akurát pri 70tis vymenené riadenie (v rámci záruky), začalo sa ozývať pukanie pri točení volantom v krajných polohách. ináč spokojnosť.
JardaK.
Mám stejné Bravo jako Popo a dva roky jeho života dovrším v dubnu (apríli) 2012. Najeto 65 tis. km, spotřeba stejná jak uvádí Popo. Za celou dobu kromě potřeby 2x resetovat Blue&Me (záležitost 5 minut, ale uznávám, že to otravuje) po mě auto nechtělo nic, neměnil jsem žádnou žárovku, plasty nevržou, motor je absolutně suchý, nastartoval i v letošních mrazech na první pokus. Nevím, jestli mám já a Popo štěstí na dobrý kus, ale protože opravdu jenom jezdím a stačí mi znát pouze, kde je díra na naftu, vyzvedávám toto auto hodně vysoko. Kvalitou se hodně povedlo, proto si myslím, že je neoprávněně nedoceněné!
1,9 8V Multijet 88 kw
najazdenych (vraj) 76 000 km (som 2 majitel dovoz ITA) ja som nabehal cca 2500 km a spotreba komb max do 6 l mam ho ale 2 mesiace 🙂
piper
Super auticko.Doviezol som si z Nemecka ked malo 68000km a predal som ho ked malo 89000km. Hodnotim ako super. Bola to 88kw a Emotion vybava. Vo Fiat servise mi na to kukali ako na zazrak. Nedostatky: zarosovanie zadnych svetiel, hrdzavy vyfuk, kazdy rok som musel doplnat klimu a pri tom som ju ani moc nepouzival inak hodnotim super vozidko. Kvalita dobra mozno preto ze bolo z Nemecka.
majo
68000 km vsetko ok.
fire 1,4
Rude
Auto mám 2,5 roka. Je to 88kw T-jet, najazdených 25 tis. km. Motoricky super. Závady: výmena komplet predných tlmičov + gumových dorazov po neustálych reklamáciach ohľadom klepania od podvozku. 2 x opravované praskanie volantu pri otáčaní. Inak všekto o.k. No asi mám „piatkové“ auto.
popo
Ja len doplnim, že už som prekročil 100tis…..a zatial šlape všetko v poriadku.
Marian
za tie prachy sa da pomaly kupit Alfa 159, nehovorim o Alfe 147, aby som porovnaval aspon podobnu velkost. Zvonka nievyzera zle, ale interier ako za trest.
juraj
68 000 motorizácia 1.4 16V 66kW r.v. 2007. zatiaľ všetko naprosto OK. len bežná údržba a pravidelný servis podla prepísaných intervalov.
Peter
Ja som si kupil 1,4 T-Jet 88KW som automechanik auto ma 32 000 zistil som ze ma minimalne este to ani nepocut volu na Lavom prednom ramene spodny gulovy cap zalezitost pre mna max 20€, unikala mierne voda na hadici z chladica do motora nad prevodovkou nic vazne vymenil som sponu dal som tam stahovaciu sponu, pocul som vrzgot od ulozenia prednych tlmicov to som musel komplet rozobrat ako pri vymene tlmicov poriadne som to vycistil a premazal je to uz ok investicia iba praca, este mi malinko puka volant pri toceni na mieste na to sa musim pozriet inak auticko ako lusk. Spotreba kedze mam 5km do prace vyskocila zo zaciatku na 8.9l ale pri jazde trosicku dlhsej obchvatom mi to kleslo na 7,8 teraz mam 6,7 ale jazdim fakt na spotrebu. Tesi ma pri tomto motore to ze olej mozem menit kazdych 10000 km nakolko tam ide necele 3 litre to ma vide do 30€ aj s filtrom. Predtym som mal 6 rokov Fiat punto II kupil som ho pri 83000km po 6 rokoch som ho vymenil za toto Bravo pokial mi to Bravo nabeha tak ako toto punto 317000km a to v pohode este jazdi bez problemov dalej budem strasne rad.
Braňo
Ahojte. Mám 88kw 1.6. Spotreba úžas. Priemerná 4.7, mimo mesto 4.0! Ťahá super je tiché z vnútra. Pri akcelerácii super zvuk na diesel. Žiadny brum ako Škoda alebo Renault.. 6 stupňová prevodovka je super. Je to môj už tretí Fiat pretože som spokojný. Za relatívne málo peňazí veľa muziky. Krásny dizajn. Aj prístrojovky. Jasné v zadu málo miesta na nohy. Ale ja tam nesedim.. Už som nabehal 50000 a menil som iba hadicu na turbo. Jedno ložisko na kolese.. Fiat je nedoceneny. Pozrite si iné auta recenzie hlavne VW hanba! Ako jazdenky sú o veľa drahšie ale nie spoľahlivejšie. Hlavne Tsi porovnajte s T-jet! VW je poruchovejsie!!! Moje ďalšie auto bude Fiat. Alebo Opel Astra..
popo
ja len opätovne doplnim ku 1,6JTD 77kW, zatial ho vlastním 7,5 roka a nabehaných má 213tiskm a len výmena spotrebáku, nič vážne, na Fiat dosť spolahlivé. Ešte stále pôvodné turbo, EGR, spojka, dvojhmota, tlmiče, nápravy, stabilizátor atd. a zatial nevyzerá, že by sa v dohladnej dobe niečo malo vyskytnúť. Jediné čo môžem potvrdiť s vyššie uvedených závad v článku, tak bol ten chladič, ktorý som musel meniť…..ináč velká spokojnosť
CobraGT
Zdravým tiež som kúplil jazdenku RV 2011 motorizácia 1.4 16v najazdené 53 000 km kupoval som ho keď malo necelých 30k a zatiaľ okrem oleja a filtrov žiadna investícia autíčko je vo výbave a krásnej šedej metalíze veľká spokojnosť za tie peniaze by som nemenil krásne tiché priestorné a som milo prekvapený aj motorom dynamika úplne dostačujúca za mňa zatiaľ 9/10 🙂
Ľuboš
lubos.nikel@atlas.sk
Ľuboš
Fiat Bravo r.v 2010 zatiaľ som menil iba chladič,brzdové lanko , bežná výmena olejov, bŕzd.Lavé svetlo sa zarosilo inak top.
Martin Štrba
Fiat Bravo 2010,1.6 88kW šport packet,nedávno kúpený,veľmi veľký hluk do kabíny pri rozbiehaní,mám pocit ako by bolo počuť nasávanie vzduchu alebo niečo podobné,neviete poradiť, ako to odstrániť?
Tvojamama
Bravo 2008, 1.6 Mjet 77kW, chip na cca 95, pri 240 000 menené EGR (výmena s prácou asi 150€) , prasknutá pružina, vymenené riadenie. Klepot v prednej náprave mi už ide na nervy! Spotreba dlhodobý priemer 5.1. Super
popo
Opätovne doplnim udaje k môjmu Bravu 1,6 JTD 77kW, po 10 ročnej prevádzke a vyše 252tiskm, som dával meniť silentbloky na predných ramenách, spodný silentblok motora a prevodovky, auto dostalo už tretí chladič – znovu tiekol, toto je zjavne achillova päta tohto modelu, dalej auto dostalo nové lanovody ručnej brzdy a zadné strmene, lebo jeden sa porúčal a začal tiecť. Zatial stále pôvodné vstreky, spojka, EGR, turbo, dvojhmota.
Emil
Fiat Bravo 1.4 16V – mali sme dve
1. Emotion krásne červené so športovou výbavou – 240.000 km bez akýchoľvek zásahov okrem riadnej údržby
2. Dynamic – v záruke vymenená prevodovka na 60.000 a na 300.000 začali odchádzať motorčeky na automatickej klíme, inak sa dožilo 324.000, skorodované prahy trochu, ale jazdí ďalej perfketne – na tomto aute jednoducho necítiť vek a najazené km, to je jedno, či má 100, 200, 300.000, to auto ide stále rovnako dobre.. Podobnú skúsenosť mám s Grande Puntom.
Peter
Zdravím,ja mám 1.4T-jet 88kw benzín,má to 164 000km nabe.,a zatiaľ len bežná údržba,je to naozaj dobré auto,bezproblémové…..
popo
11 rokov a 270.000km, ďakujem ti Bravo 1,6 JTD 77kw za spoločne strávený čas na cestách, na ktorých si nikdy nemuselo čakať na odťahovku a vždy si dorazilo do ciela. Dúfam že, takto podobne nesklameš ani v poradí druhého majitela, ku ktorému putuješ a budeš mu ešte dlho a bezproblémovo slúžiť 🙂