Motorová ponuka je rozmanitá a uspokojí aj náročnejších užívateľov. Základný model je tvorený osvedčeným benzínovým motorom Fire 1,4 s výkonom 66 kW pri 5500 ot/min a krútiacim momentom 128 Nm pri 4500 ot/min. Motor kedysi exceloval v menších modeloch Panda a Punto. V Brave má mierne priškrtený výkon, krídla mu pristrihla aj emisná norma a značná hmotnosť Brava (cca 1300 kg). Napriek kratšiemu odstupňovaniu šesťstupňovej prevodovky a lepšiemu priebehu krútiaceho momentu oproti 70 kW verzii v Punte má v spodných otáčkach dosť laxné reakcie a na svižnejšie jazdenie potrebuje vytočiť. Na dno svojich síl siaha najmä pri plnom obsadení alebo potrebe zrýchľovať vo vyšších rýchlostiach. Táto motorizácia tak najlepšie vyhovie jednému či dvojici cestujúcich, častejšie jazdiacich v mestskej či prímestskej premávke. Pozitívom motora je solídna spoľahlivosť a spotreba, ktorá sa pri troche snahy pohybuje v priemere okolo 7 litrov benzínu.
Pri uvedení Brava výrobca predstavil aj dvojicu úplne nových benzínových motorov Turbojet. Jedná sa o šestnásť-ventilové preplňované štvorvalce, postavené na báze klasickej 1,4 16V s objemom 1368 ccm. Preplňované štvorvalce poskytujú výkon 88 kW pri 5000 ot/min (110 kW/5500) a krútiaci moment 206 Nm pri 2500 ot/min (230 Nm/3000). Aj v slabšej verzii motor disponuje dostatkom sily už od nízkych otáčok a umožňuje športovú jazdu, rýchle presuny po diaľnici a bezpečné predbiehanie aj bez podraďovania. Poteší zaujímavá zvuková kulisa, hlavne pri prudkom zošliapnutí plynového pedálu. Motor je veľmi kultivovaný a napriek vysokým výkonom dosahuje aj akceptovateľnú spotrebu, samozrejme závislú od hmotnosti vodičovej nohy. Pri troche snahy sa dá v priemere jazdiť okolo 8 l na 100 km.
Koncom roka 2010 sa pod kapotu dostala ďalšia technologická novinka s názvom 1,4 Multiair. Opäť ako základ poslúžil blok s objemom 1368 ccm, doplnený o technológiu Multiair a preplňovanie. Pochváliť sa môže unikátnym variabilným rozvodom sacích ventilov. Jeho konštrukcia využíva vačky s veľmi širokým stupňom otvorenia, kde skutočný zdvih a čas otvorenia ventilu je regulovaný prostredníctvom hydraulicky ovládaného aktívneho prvku. Rôzne kombinácie nastavenia a zdvihu ventilov prinášajú oproti konvenčnému variabilnému časovaniu celý rad výhod. Otvorenie a zdvih sacích ventilov sa presne riadi podľa aktuálnej potreby danej zošliapnutím plynového pedálu, čo má zabezpečiť nielen vysoký výkon, ale aj priaznivú spotrebu. Motor disponuje výkonom 103 kW pri 5000 ot/min a krútiacim momentom 230 Nm pri 1750 ot/min. Je kombinovaný s dosť ťažkými prevodmi, čo pocitovo trocha uberá na dynamike, najmä v nízkych otáčkach. Po prekročení 2000 ot/min má už ale dostatok sily na svižnú jazdu a bezpečné obiehanie. Potešujúce je, že motor výkonovo graduje podobne ako atmosférické jednotky a rád sa nechá vytáčať až k hranici 6500 ot/min. Spotreba je veľmi závislá od jazdného štýlu. Dá sa jazdiť aj za 6, ale aj za 12 litrov. Pri troche snahy sa dá v priemere udržať okolo 8 litrov.
Pre našinca sú často zaujímavejšou alternatívou dieselové agregáty. Základ tvorila jednotka 1,9 JTD s výkonom 88 kW pri 4000 ot/min s krútiacim momentom 255 Nm pri 2000 ot/min. Výkonnejšia verzia poskytovala výkon 110 kW a krútiaci moment 305 Nm pri tých istých otáčkach. Aj slabšia verzia poskytuje svižné jazdenie so spotrebou okolo 6 litrov nafty, nevýhodou je ale trocha hrubšia kultúra chodu a vyššia hlučnosť. Výkonnejšia jednotka je prirodzene ešte dravejšia a to najmä so stúpajúcimi otáčkami, má o niečo kultivovanejší chod a spotreba sa väčšinou zmestí do 7 litrov. Oproti slabšiemu agregátu treba počítať s častejším výskytom porúch po odjazdení väčšej porcie kilometrov. Častejšie sa vyskytne zanesený EGR ventil, môžu sa naviac objaviť aj problémy so swirl klapkou. Oba diesely občas trápia úniky paliva zo vstrekovacieho čerpadla a pri vyššom nájazde sa nezriedka objavuje opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník či vstrekovače.
Zaujímavou alternatívou sú aj novšie agregáty 1,6 Multijet s výkonom 77 alebo 88 kW pri 4000 ot/min a krútiacim momentom 290 resp. 300 Nm pri 3000 ot/min. Motory majú kultivovaný chod a na diesel príjemný zvukový prejav aj vo vyšších otáčkach. Oba sa vyznačujú solídnym ťahom už z nízkych otáčok a dovoľujú Bravu celkom svižné jazdenie pri zaujímavej spotrebe 5,5-6 litrov.
Veľmi zriedka sa vyskytuje aj silný 2,0 MJTD s výkonom 121 kW a krútiacim momentom 350 Nm. Motor je zvonku trocha hlučnejší, interiér je však utlmený obstojne. Poteší ochota zrýchľovať z nízkych otáčok, svižná reakcia motora na zošliapnutie pedálu a taktiež veľmi solídna spotreba, ktorá sa dá bez väčších ťažkostí udržať do 6 litrov.
Pri dieselových motoroch treba spomenúť aj strašiaka dnešnej doby – DPF filter. Do príchodu emisnej normy ním boli vybavené len vozidlá z dovozu. Jedná sa o bezaditívny systém, ktorý so stúpajúcimi kilometrami vie nezriedka pohnevať. V prípade starších 1,9 JTD je umiestnený pomerne ďaleko od motora, čo negatívne vplýva na dĺžku regenerácie a taktiež spotrebu. Najmä pri jazdení po meste alebo častejších štartoch sa teda stáva, že regenerácia neprebehne v plnom rozsahu, čo má za následok upchávanie filtra či nadmerné riedenie motorového oleja nespálenou naftou. Aj z tohto dôvodu netreba zbytočne naťahovať výmenný interval oleja, ale meniť najskôr po 15 000, poprípade 20 000 km. Inak takýto riedený olej spôsobuje nadmerné opotrebenie turbodúchadla či ostatných častí motora. Novšie motory 1,6 MJTD a 2,0 MJTD majú filter umiestnený bližšie k motoru, čím sa znížila nielen spotreba ale aj problémy s DPF, keďže regenerácia trvá podstatne kratší čas.
Na prednú nápravu je hnacia sila prenášaná takmer vo všetkých prípadoch pomocou šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Len pri motore 1,9 JTD MultiJet (88 kW) je použitá prevodovka päťstupňová. Ako alternatíva k mechanickým prevodovkám sa k benzínovému motoru 1,4 T-Jet (88 kW) dodávala aj robotizovaná prevodovka Dualogic. Manuálne radenie je vo všeobecnosti presné, páka ide ľahko a vykazuje primerané vôle v koncových polohách. Vyskytujú sa však aj kusy, kde je radenie pomerne hlučné alebo zaradenie stupňa chvíľu trvá z dôvodu pomalšej synchronizácie.
Prednosti a nedostatky
dizajn |
rýchlejšia strata hodnoty |
robustná karoséria |
menej miesta vzadu - v pozdĺžnom smere |
priaznivé ceny ojazdených áut |
len jedna karosárska verzia |
malý priemer otáčania |
malá ponuka ojazdených vozidiel |
veľký batožinový priestor |
horší komfort odpruženia |
na kvalitnom povrchu veľmi dobré jazdné vlastnosti |
zlý výhľad dozadu a do strán |
dobrá úroveň aktívnej aj pasívnej bezpečnosti |
príliš účinný posilňovač riadenia aj bŕzd |
Najčastejšie poruchy
strata chladiacej kvapaliny cez porézny chladič - výmena chladiča |
slabšia odolnosť lakovania - rýchlejšie škrabance, väčšia škoda od odletujúcich kamienkov |
občas zatekanie do zadnej časti batožinového priestoru a hrdza v spodnej časti |
nefungujúce tretie brzdové svetlo - oslabené vedenie |
krátka životnosť volantu obšitého kožou |
občas zarosené svetlá alebo blinkre - drobné poškodenia či netesnosť samotného (najmä zadného) svetla |
problémy s elektronikou - klimatizácia, Blue&Me (čítanie flash diskov, sms...), nefunkčné podsvietenie ovládačov |
pomerne rýchla korózia zadnej časti výfuku (hlavne benzín, krátke trasy) |
praskanie žiaroviek v stretávacích svetlometoch |
slabšie úniky oleja cez guferá polosí |
vôle na prednej náprave - opotrebované tyčky stabilizátora - klepavé zvuky pri prejazde nerovností |
občas tečúca vodná pumpa - nízka hladina chladiacej kvapaliny alebo v zime problémy s kúrením |
chybný alternátor - prerazené diódy (1,9 MJTD 110 kW) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - na voľnobeh chrchlavé zvuky a pri rozbiehaní cítiť cez spojku trhanie (diesel) |
opotrebované vstrekovače - hrubší a nepravidelný chod motora, či obtiažnejšie štarty (diesel) |
zanesený EGR ventil (diesel, časté jazdy po meste alebo príliš šetrné jazdy) |
zatuhnutá regulácia a opotrebované turbodúchadlo (1,9 JTD - 110 kW) |
občas problémy so swirl klapkami - zatuhnutá regulácia - náhla strata výkonu, motor v núdzovom režime (1,9 JTD - 110 kW) |
upchatý DPF filter (diesel hlavne 1,9 JTD 88 a 110 kW, potrebná správna regenerácia) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 Turbojet (88, 110 kW). Agregát je mimoriadne pružný, kultivovaný, často nehnevá a ak treba dokáže jazdiť aj za rozumnú spotrebu. |
1,9 JTD (110 kW). Výkonovo suverénna motorizácia s rozumnou spotrebou. Pri väčšom počte kilometrov však často trpí nie práve lacnými závadami, čo môže dieselový zážitok značne predražiť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1368 ccm | 192 B2.000 | 66 kW |
1.4 16V | 1368 ccm | 198 A7.000 | 103 kW |
1.4 LPG | 1368 ccm | 192 B2.000 | 66 kW |
1.4 T-Jet | 1368 ccm | 198 A4.000 | 88 kW |
1.4 T-Jet | 1368 ccm | 198 A1.000 | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 198 A3.000 | 77 kW |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 955 A4.000 | 85 kW |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 198 A2.000 | 88 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 192 A1.000,192 B4.000 | 85 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 192 A8.000 | 88 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 937 A5.000 | 110 kW |
2.0 D Multijet | 1956 ccm | 844 A2.000 | 120 kW |
2.0 D Multijet | 1956 ccm | 198 A5.000 | 121 kW |
21 komentárov
popo
Vlastním Bravo 1,6 MJT 77kw. v marci ho budem mať 2 roky…..za ten čas 75tis km všetko v pohode šlape….spotreba okolo 5,0 (dá sa aj za 4,7 ale aj za 7 – na dialnici v DE pri rýchlostiach dlho okolo 180-210). Akurát pri 70tis vymenené riadenie (v rámci záruky), začalo sa ozývať pukanie pri točení volantom v krajných polohách. ináč spokojnosť.
JardaK.
Mám stejné Bravo jako Popo a dva roky jeho života dovrším v dubnu (apríli) 2012. Najeto 65 tis. km, spotřeba stejná jak uvádí Popo. Za celou dobu kromě potřeby 2x resetovat Blue&Me (záležitost 5 minut, ale uznávám, že to otravuje) po mě auto nechtělo nic, neměnil jsem žádnou žárovku, plasty nevržou, motor je absolutně suchý, nastartoval i v letošních mrazech na první pokus. Nevím, jestli mám já a Popo štěstí na dobrý kus, ale protože opravdu jenom jezdím a stačí mi znát pouze, kde je díra na naftu, vyzvedávám toto auto hodně vysoko. Kvalitou se hodně povedlo, proto si myslím, že je neoprávněně nedoceněné!
1,9 8V Multijet 88 kw
najazdenych (vraj) 76 000 km (som 2 majitel dovoz ITA) ja som nabehal cca 2500 km a spotreba komb max do 6 l mam ho ale 2 mesiace 🙂
piper
Super auticko.Doviezol som si z Nemecka ked malo 68000km a predal som ho ked malo 89000km. Hodnotim ako super. Bola to 88kw a Emotion vybava. Vo Fiat servise mi na to kukali ako na zazrak. Nedostatky: zarosovanie zadnych svetiel, hrdzavy vyfuk, kazdy rok som musel doplnat klimu a pri tom som ju ani moc nepouzival inak hodnotim super vozidko. Kvalita dobra mozno preto ze bolo z Nemecka.
majo
68000 km vsetko ok.
fire 1,4
Rude
Auto mám 2,5 roka. Je to 88kw T-jet, najazdených 25 tis. km. Motoricky super. Závady: výmena komplet predných tlmičov + gumových dorazov po neustálych reklamáciach ohľadom klepania od podvozku. 2 x opravované praskanie volantu pri otáčaní. Inak všekto o.k. No asi mám „piatkové“ auto.
popo
Ja len doplnim, že už som prekročil 100tis…..a zatial šlape všetko v poriadku.
Marian
za tie prachy sa da pomaly kupit Alfa 159, nehovorim o Alfe 147, aby som porovnaval aspon podobnu velkost. Zvonka nievyzera zle, ale interier ako za trest.
juraj
68 000 motorizácia 1.4 16V 66kW r.v. 2007. zatiaľ všetko naprosto OK. len bežná údržba a pravidelný servis podla prepísaných intervalov.
Peter
Ja som si kupil 1,4 T-Jet 88KW som automechanik auto ma 32 000 zistil som ze ma minimalne este to ani nepocut volu na Lavom prednom ramene spodny gulovy cap zalezitost pre mna max 20€, unikala mierne voda na hadici z chladica do motora nad prevodovkou nic vazne vymenil som sponu dal som tam stahovaciu sponu, pocul som vrzgot od ulozenia prednych tlmicov to som musel komplet rozobrat ako pri vymene tlmicov poriadne som to vycistil a premazal je to uz ok investicia iba praca, este mi malinko puka volant pri toceni na mieste na to sa musim pozriet inak auticko ako lusk. Spotreba kedze mam 5km do prace vyskocila zo zaciatku na 8.9l ale pri jazde trosicku dlhsej obchvatom mi to kleslo na 7,8 teraz mam 6,7 ale jazdim fakt na spotrebu. Tesi ma pri tomto motore to ze olej mozem menit kazdych 10000 km nakolko tam ide necele 3 litre to ma vide do 30€ aj s filtrom. Predtym som mal 6 rokov Fiat punto II kupil som ho pri 83000km po 6 rokoch som ho vymenil za toto Bravo pokial mi to Bravo nabeha tak ako toto punto 317000km a to v pohode este jazdi bez problemov dalej budem strasne rad.
Braňo
Ahojte. Mám 88kw 1.6. Spotreba úžas. Priemerná 4.7, mimo mesto 4.0! Ťahá super je tiché z vnútra. Pri akcelerácii super zvuk na diesel. Žiadny brum ako Škoda alebo Renault.. 6 stupňová prevodovka je super. Je to môj už tretí Fiat pretože som spokojný. Za relatívne málo peňazí veľa muziky. Krásny dizajn. Aj prístrojovky. Jasné v zadu málo miesta na nohy. Ale ja tam nesedim.. Už som nabehal 50000 a menil som iba hadicu na turbo. Jedno ložisko na kolese.. Fiat je nedoceneny. Pozrite si iné auta recenzie hlavne VW hanba! Ako jazdenky sú o veľa drahšie ale nie spoľahlivejšie. Hlavne Tsi porovnajte s T-jet! VW je poruchovejsie!!! Moje ďalšie auto bude Fiat. Alebo Opel Astra..
popo
ja len opätovne doplnim ku 1,6JTD 77kW, zatial ho vlastním 7,5 roka a nabehaných má 213tiskm a len výmena spotrebáku, nič vážne, na Fiat dosť spolahlivé. Ešte stále pôvodné turbo, EGR, spojka, dvojhmota, tlmiče, nápravy, stabilizátor atd. a zatial nevyzerá, že by sa v dohladnej dobe niečo malo vyskytnúť. Jediné čo môžem potvrdiť s vyššie uvedených závad v článku, tak bol ten chladič, ktorý som musel meniť…..ináč velká spokojnosť
CobraGT
Zdravým tiež som kúplil jazdenku RV 2011 motorizácia 1.4 16v najazdené 53 000 km kupoval som ho keď malo necelých 30k a zatiaľ okrem oleja a filtrov žiadna investícia autíčko je vo výbave a krásnej šedej metalíze veľká spokojnosť za tie peniaze by som nemenil krásne tiché priestorné a som milo prekvapený aj motorom dynamika úplne dostačujúca za mňa zatiaľ 9/10 🙂
Ľuboš
lubos.nikel@atlas.sk
Ľuboš
Fiat Bravo r.v 2010 zatiaľ som menil iba chladič,brzdové lanko , bežná výmena olejov, bŕzd.Lavé svetlo sa zarosilo inak top.
Martin Štrba
Fiat Bravo 2010,1.6 88kW šport packet,nedávno kúpený,veľmi veľký hluk do kabíny pri rozbiehaní,mám pocit ako by bolo počuť nasávanie vzduchu alebo niečo podobné,neviete poradiť, ako to odstrániť?
Tvojamama
Bravo 2008, 1.6 Mjet 77kW, chip na cca 95, pri 240 000 menené EGR (výmena s prácou asi 150€) , prasknutá pružina, vymenené riadenie. Klepot v prednej náprave mi už ide na nervy! Spotreba dlhodobý priemer 5.1. Super
popo
Opätovne doplnim udaje k môjmu Bravu 1,6 JTD 77kW, po 10 ročnej prevádzke a vyše 252tiskm, som dával meniť silentbloky na predných ramenách, spodný silentblok motora a prevodovky, auto dostalo už tretí chladič – znovu tiekol, toto je zjavne achillova päta tohto modelu, dalej auto dostalo nové lanovody ručnej brzdy a zadné strmene, lebo jeden sa porúčal a začal tiecť. Zatial stále pôvodné vstreky, spojka, EGR, turbo, dvojhmota.
Emil
Fiat Bravo 1.4 16V – mali sme dve
1. Emotion krásne červené so športovou výbavou – 240.000 km bez akýchoľvek zásahov okrem riadnej údržby
2. Dynamic – v záruke vymenená prevodovka na 60.000 a na 300.000 začali odchádzať motorčeky na automatickej klíme, inak sa dožilo 324.000, skorodované prahy trochu, ale jazdí ďalej perfketne – na tomto aute jednoducho necítiť vek a najazené km, to je jedno, či má 100, 200, 300.000, to auto ide stále rovnako dobre.. Podobnú skúsenosť mám s Grande Puntom.
Peter
Zdravím,ja mám 1.4T-jet 88kw benzín,má to 164 000km nabe.,a zatiaľ len bežná údržba,je to naozaj dobré auto,bezproblémové…..
popo
11 rokov a 270.000km, ďakujem ti Bravo 1,6 JTD 77kw za spoločne strávený čas na cestách, na ktorých si nikdy nemuselo čakať na odťahovku a vždy si dorazilo do ciela. Dúfam že, takto podobne nesklameš ani v poradí druhého majitela, ku ktorému putuješ a budeš mu ešte dlho a bezproblémovo slúžiť 🙂