V ponuke bola pätica motorov, z toho dva benzínové a tri dieselové agregáty. Všetky motory majú rozvod DOHC (okrem 1,9 JTD – 88 kW). Základ benzínovej ponuky predstavoval od roku 2006 štvorvalec 1,8 MPI 16V s objemom 1796 ccm (103 kW pri 6300 ot/min a 175 Nm pri 3800 ot/min) prevzatý od koncernu Opel. Agregát má variabilné časovanie sacích ventilov a vozidlu udeľuje solídne dynamické vlastnosti pri prijateľnej spotrebe v priemere okolo 8 litrov na 100 km.
Vrcholnou benzínovou motorizáciou bol 2,2 MPI 16V (108 kW pri 5800 ot/min a 203 Nm pri 4000 ot/min) s objemom 2198 ccm, taktiež prevzatý od Opel-u, konkrétne austrálskeho Holdenu, ktorý je súčasťou koncernu GM. Motor má taktiež dvojicu vačkových hriadeľov, ale oproti 1,8 aj dvojicu vyvažovacích hriadeľov a rozvody má poháňané bezúdržbovou reťazou. Napriek vyššiemu výkonu z neho žiadny športovec nie je, do otáčok sa mu chce oproti 1,8 citeľne neochotnejšie. Jeho doménou je pohodlná a kľudná jazda s pocitom dostatku krútiaceho momentu pod kapotou. Väčšinou sa montoval s automatom, ktorý využíval jeho veľmi široký rozsah použiteľných otáčok. Sympatické je sprevodovanie, nakoľko pri diaľničnej stotridsiatke točí len 2750 ot/min a pri stošesťdesiatke 3400 ot/min, čo skôr pripomína dieselový agregát.
Benzínové motory občas trápil zanesený EGR ventil (2,2 viac), lambda sonda, motor 2,2 aj pokles tlaku oleja v napináku rozvodovej reťaze a občas aj problémy so zapaľovaním. Taktiež spotreba tohto motora je dosť závislá od jazdného štýlu a pohybuje sa od 7 litrov mimo mesta až po 12-13 litrov v meste (priemer okolo 9-9,5).
Dieselové motory boli v ponuke tri, z toho dva štvorvalce a jeden päťvalec. Základ tvoril 1,9 MultiJet 8V (88 kW pri 4000 ot/min a 280 Nm pri 2000 ot/min) s objemom 1910 ccm. Druhým štvorvalcom bol 1,9 MultiJet 16V (110 kW pri 4000 ot/min a 320 Nm pri 2000 ot/min) s objemom 1910 ccma vrchol dieselovej ponuky predstavoval päťvalec 2,4 MultiJet 20V (147 kW pri 4000 ot/min a 400 Nm pri 2000 ot/min) s objemom 2387 ccm. Základná 1,9 JTDm má osemventilový rozvod a Crome udeľuje plne postačujúce dynamické vlastnosti pre bežné jazdenie aj s plne obsadeným vozidlom. Silnejší štvorvalec (110 kW) dostal na posilnenie výkonu novú hlavu valcov s dvojicou vačkových hriadeľov, kde sa ventily ovládajú pomocou zdvihátok s hydraulickým vymedzovaním vôle. Slabší agregát má vymedzovanie vôle mechanické.
Na pamäti treba mať, že vyšší výkon priniesol aj o niečo viac problémov so spoľahlivosťou. Oproti klasickým závadám typu zlý snímač hmotnosti vzduchu alebo opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník, môže silnejší agregát častejšie potrápiť vodná pumpa, pri ktorej zlyhaní môže dojsť až k poškodeniu motora alebo zatuhnuté lopatky turbodúchadla. V počiatkoch bývala problémová aj dieselová škrtiaca klapka, regulujúca zhasínanie motora. Často sa zanášala, čo spôsobovalo náhlu stratu výkonu. Neskôr bola nahradená odolnejšou klapkou inej konštrukcie. Spotreba oboch agregátov sa pri bežnej jazde pohybovala okolo 7 litrov na 100 km.
Vrchol dieselovej ponuky predstavoval 2,4 JTD s výkonom 147 kW. Svoj život začal ešte v deväťdesiatych rokoch, keď bol odvodený od štvorvalca 1,9 a bol mu pridaný piaty valec. V tomto vyhotovení dostal motor do vstrekovacej jednotky analyzátor paliva, ktorý okamžite rozpozná jeho kvalitu a upraví dávkovanie vstrekov. Papierovo vozidlu udeľoval slušné dynamické parametre, zrýchlenie z 0-100 za 8,5 sekundy a maximálku tesne pod 220 km/h, realita však bola trošku iná. Očakávaný poriadny prídel dynamiky oproti slabším 1,9 sa moc nekoná.
Dôvodom je automatická prevodovka výhradne kombinovaná s touto motorizáciou. Je síce komfortná a radí úplne hladko, ale zároveň odoberá značné percento z dynamiky motora. Taktiež spotreba nepatrí k silným stránkam tejto motorizácie. Málokedy sa dostane pod 8 litrov v priemere, v meste alebo pri svižnej jazde však nie je nezvyklá ani 11 – 12 litrová spotreba. Okrem zvýšeného zaťažovania predku vozidla, čo sa odrazilo na horších jazdných vlastnostiach pri snahe o ostrejšiu jazdu sa tomuto motoru nevyhli ani technické problémy. Častejšie sa oproti 1,9 JTD objavuje opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník, občas vedeli potrápiť aj zlyhávajúce vírivé klapky v sacom potrubí, ktoré sa môžu utrhnúť a následne poškodiť motor. Vyskytuje sa aj nepravidelný chod, tiež pošklbávanie pri ťahu, za čo môže zanesený EGR ventil a potrápiť vie aj DPF filter, ktorý sa vie zaniesť (platí aj pre 1,9 JTD).
Prednosti a nedostatky
veľmi priestranný interiér |
ťažkopádne jazdné vlastnosti (2,4 JTD) |
dobre prístupný kufor cez vysoko sa otvárajúce piate dvere |
príliš komfortné riadenie |
často slušná výbava |
obmedzený výber benzínových motorov |
dostatočne silné a úsporné základné motorizácie |
priemerné dielenské spracovania (rezonujúce lišty vo dverách, pazvuky pri prechádzaní nerovností) |
pohodlné sedadlá so širokou možnosťou nastavenia |
menej odkladacích priestorov v interiéri a menšie bočné vrecká vo dverách |
komfortne nastavený podvozok |
vyššia nakladacia hrana kufra |
priaznivé ceny ojazdených áut |
Najčastejšie poruchy
skrat na ventilátore kúrenia (začiatok produkcie) |
predčasne prasknuté žiarovky v predných svetlometoch |
drobné poruchy elektroniky |
zanesený EGR ventil (benzín aj diesel, častejšie 2,4 JTD) |
poruchy zapaľovacieho modulu a pokles tlaku oleja v napináku rozvodovej reťaze (2.2i) |
nefunkčná lambda sonda (benzín) |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu |
upchatý DPF filter (dieselové motory, častejšie 2,4 JTD) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník (diesel, častejšie 2,4 JTD) |
slabšia životnosť tyčiek stabilizátora |
vôľa v silentblokoch a čapoch prednej nápravy |
hnevajúce snímače ABS |
zlyhávajúce vírivé klapky v sacom potrubí (začiatok produkcie, 1,9 JTD (110 kW) a 2,4 JTD) |
poškodená vodná pumpa (1,9 JTD (110 kW) a 2,4 JTD) |
zatuhnuté lopatky turba (1,9 JTD (110 kW) a častejšie 2,4 JTD) |
poruchový alternátor v dôsledku prepáleného diódového mostíka |
tečúci olej cez manžetu servo riadenia |
občas hučiace ložiská prevodovky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,8 16V (103 kW). Agregát prevzatý od koncernu Opel má variabilné časovanie sacích ventilov a vozidlu udeľuje solídne dynamické vlastnosti pri prijateľnej spotrebe v priemere okolo 8 litrov na 100 km, taktiež najmenej zaťažuje prednú nápravu a prax ukazuje aj jeho solídnu spoľahlivosť. 1,9 JTD 8V (88 kW). Motor udeľuje plne postačujúce dynamické vlastnosti pre bežné jazdenie aj s plne obsadeným vozidlom, spotreba sa dá udržať do 7 litrov a oproti výkonnejším dieselovým súrodencom je najspoľahlivejší. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 16V | 1796 ccm | 939 A4.000 | 103 kW |
2.2 16V | 2198 ccm | 194 A1.000 | 108 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 939 A7.000 | 85 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 939 A1.000 | 88 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 939 A8.000 | 100 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 939 A2.000 | 110 kW |
2.4 D Multijet | 2387 ccm | 939 A3.000 | 147 kW |
37 komentárov
Croma
Je to výborné auto, ktoré ako jazdenka je za bezkonkurenčnú cenu. Tak isto ju trápia určité veci, (ako na každom aute niečo), predovšetkým súčasti, ktoré sú od GM čiže podvozok a prevodovka. Závisí ako sa s autom zaobchádza.
Marek
Je to výborné auto za slušnú cenu.Som s ním spokojný.
Rudo
Vyborne auto…komfort kvalita za rozumne prachy…to ze zdiela nejake komponenty z Oplu a GM je viac na skodu..ako napr.1,6 benzinove motory od Oplu na montovali do Stila od r.v.2004 a to bola chyba pretoze su poruchove a vykonostne zaostavaju za Fiatackymi motormi
Juraj
Caute, mame Cromu 1.9JTD 8V, a v tejto recenzii nas postihlo naozaj niekolko poruch. EGR ventil, a teraz nam huci prevodovka na 1,5,6 stupni, cize loziska…Turbo uz pretlaca olej a okrem toho je pocut uz aj nejaky elektricky zvuk, zrejme od alternatora… Pri odmysleni je to skvele auto, ktore da Octavie komfortom, bezpecnostou a vybavou do vacku, ale zrejme sme natrafili na zly kus.. Auto sme kupili 10 mesacne a malo najazdene 38 000km… Davajte pozor vazne na tieto poruchy… Zvykne aj skakat radiaca paka pri stlaceni plynu, to signalizuje loziska na prevodovke ….
Juraj
Zabudol som napisat, ze auto ma momentalne najazdene 133 000km, cize naozaj tie muchy prisli celkom skoro…Tym nechcem odhovorit nikoho od kupenia Cromy, pretoze napriek mucham je radost z jazdy a komfortu vacsia ako tie muchy 🙂 odporucam este pravidelnu vymenu oleja kazdych 15000km pretoze 40 000km co dava Fiat je zvratene…to mozte potom turbo a ine komponenty menit kazdy rok 😀
duro8
Juraj…..riadiaca páka sa pohybuje aj mne a ložiská už mám vymenené všetky takže tým to nieje…je to normálne…
Palo02
Kupil som Cromu 1.9 multijet 110 kw po zrelej úvahe a po zvažovani medzi Opel Vectra a Saab.Auto malo poctivých 120070 km a bolo pravidelne servisované.S autom som v podstate nadmieru spokojný,hlavne čo sa tyka priestoru a pohodlia,len ma už potrapili zopár veci ako napr.EGR a njnovsie servo,ktore je elektro hydraulicke a blbne mi elektronika serva a občas z ničeho nič vypadava.Inak v podstane je to za tu cenu za aku sa jazdenka predáva vážne bomba a ťažko najsť konkurenta čo sa týka výbavy,pohodlia a priestoru.
Anonym
Chcela som sa opytať,mam problém sEGR, treba vymeniť alebo len vyčistiť.
Anonym
Vyčistenie na dlho nepomôže, ale záleží od zanesenia. Istota je len výmena za nový alebo používaný v dobrom stave.
Andrea
Chcem si kupit take auto tak mam ci nemam si ho kupit.
duro8
Ano kupit akurat s financnou rezervou 2500,-eur na opravu prevodovky serva a alternatora
Marek
Kupil som si Croma pred dvoma rokmi so 74000km skutočných a za ten čas som vymenil iba alternator(pri 95000 tisicoch) tyčky stabilizátora a ložisko na ľavom prednom kolese, a som nadmieru s tým autom spokojný. Odporučam toto auto.
Marek
Zabudol som napisať že je to 1.9 JTD 110 KW s DPF filtrom
Martin
Kupil som si asi pred mesiacom Cromu 1.9 Multijet 88kW Dynamic 140.000 km, asi po 3 mesiacoch hladania rodinneho auticka.
Som velmi spokojny a kupil by som toto auto aj znova, motor na iba na 88kW a 1.6 tony uplne postacujuci, zataha a vykon + spotreba su ako som ocakaval zhruba 6.5, ako nahle ma zacne DPF/EGR hnedvat nasleduje alfatunning proces :D.
Popis chyt sedi, reronovanie v dverach, ABS som uz riesil ale iba prehnity kabel, a na prednej naprave musim teraz nieco riesit, ale zase kupujem jazdenku za zlomkovu cenu noveho auta tak co chcem, aj keby som musel vymenit Turbo, vstredy, cerpadlo, DPF dostanem sa na 1/3 ceny noveho auta
Auto urcite odporucam zase je to vec vkusu, ale pri mne to bola laska na prvy pohlad 😉
Vlado
Veeeelmo pohodlne vozenie.
mihalik marian
prosim vas ak mozete niekto poslite my manual na fiat croma 1,9JTD 8V DAKUJEM
Vlado
Este stale ho potrebujes?
Mirka
Prosím o radu,zlomil sa mi spojkový predal.Budu ho vedieť vymeniť v malom servise,ale musím isť do autorizovaneho servisu FIAT.Vie niekto čo to asi stojí?Fiat Croma 1,9 r.v.2007.Ďakujem
anonym
Neviem sice co to stoji, ale ked som zistil, ze je plastovy, tiez som sa pytal co ked sa zlomi..
Meni sa cely pedalovy box (vsetky tri naraz), takze to lacne nebude..
zuzka
Páni, zháňam manuál na FIAT CROMA 19-mtj kW 88 rok výroby 2005. Mohli by ste mi pomôcť?. Vopred vďaka
laky
Pomôže dúfam niektorý z týchto:
http://www.ulozto.sk/x7tGyKZ/fiat-croma-2005-uziv-pdf
http://www.ulozto.sk/x6gV8Dp/fiat-croma-manual-do-r-zip
http://77.247.224.52/cicmanec/manualy/FIAT%20Croma-2005-uziv.pdf
http://manualy.autooo.eu/sk/fiat-manualy/48-fiat-croma-manualy-prirucky
zuzka
Veľká vďaka…. manuál (cicmanec…) pomohol…. teraz by sme ešte potrebovali „Príručku na opravu“…ak by ste zas pomohli :), nech už máme všetko kompelt… ale ešte raz VEĽKA VĎAKA….
laky
našiel som len technický manuál ale neviem v akom jazyku..skuste stiahnut..
poprípade sa zaregistrujte na fiat fóre a poziadajte tam..mozno uspejete..
http://www.uloz.to/xgpWdR5/elearn-manuale-tecnico-d-officina-fiat-croma-rar
zuzka
Vďaka, to sme našli aj my…len nám nejde to nejak zvládnuť..ale popracujeme na tom, hádam sa podarí, ale i tak dík.
zuzka
Vďaka za ochotu, určite vyskúšame.
dodko
Ahojte,mam cromu 2009 110 kw automat,mala 74000 km,mam ju 2 roky ,momentalne 111000 km,a zatial uplne bez problemov,2 tyzdne dozadu sa vymenil rozvod,na jar olej v motore aj prevodovke.robi mi velku radost,vyborne vozenie,pohodlie,vybava a pre mna aj vzhlad.mam 18 disky,dvd,kozu,roletky,….a uplne vse sa mi lubi.odporucam,vyborny voz
slavka
Viete mi prosím poradiť? zhoduje sa vám číslo napísané na skle dverí s rokom výroby auta? Totiž mám kúpiť teraz cromu kde je napísané na skle rok 2007 a auto sa predáva ako rok 2010 – totiž bolo vtedy prvý krát uvedené do prevádzky, t.j. kúpené. Neviem či tak dlho čakalo na kúpu alebo čo…
Poraďte mi prosím. Či vám to sedí alebo nie.
dík.
Ja
Ja mám tiež 2007 sklá, podľa VIN rok výroby 2008 a kúpil som to nové ako skladový ležiak v roku 2010, takže v OE mám dátum prvej evidencie 2010.
slavka
Veď to je to, auto sa predáva ako 2010 ale bolo vyrobené podľa VIN v roku 2008, t.j. predsa nemôže mať peńažnú hodnodu roku 2010 ked je to len 2008. Totiž auto sa predáva za cenu hodnú roku 2010 ale pritom…je to 2008. Len som si chcela overiť, či to tak má i niekto iný, zhodu rokov so sklami.dík
Rudo
Chcem sa opytat na Cromu 2009, 1,9 MTJ 16V s automatickou prevodovkou. Ako radi ta prevodovka? Mala by mat 175000 km?? Dakujem
števo
zdravím, mám cromu 2006, diesel. Vyskytol sa mi takýto problém. Do spinacej skrinky bol vložený druhý kľúč a odvtedy nejde. nerozsvietia sa kontrolky, neodomkne volant – zablokovalo auto. A nikto si s tým nevie rady, ani v autorizovanom servise. imobilizer v aute nieje, je odpálený, spínacia skrinka a kľuč je nový (z druhej cromy funkčné). Má s tým niekto skúsenosť. Poradte prosím.
ivan
ahoj vyriesil si uz ten problem? ked mas vymenenu spinaciu skrinku a kluc, tak to bude tym ze treba menit aj poistkovu skrinku v motorovej casti s toho auta sktoreho mas kluc
keko
mam fiat croma 1.8 benzín a maximálne spokojný,velmi pohodlné auto 👍
Andrej D.
Kamoš kúpil Cromu 2010, 1.9 JTD 110 kW a tiez mu asi pri 110 000 km odišli ložiská prevodovky na 5. a 6. stupni. Nové ložiská a opravna sada ktorá by mala pomôcť s prehrievanim problem vyriešili.
Pavel
Zdravim panove. Mam problem,zamkli sa lave dvere ,oboje Croma 2008.A este potrebujem demontovat sanie motora kvli nanoson z turba ked puštalo olej,vrstva asi pol cm.hruba. Musim odobrat aj vysokotlake čerpadlo a rozobrat rozvody,Vopred dakujem
ujko
caute, kupil som si cromu tiez a musim povedat, ze recenzia je trochu optimisticka. S tym pohodlim to taka vyhra nie je, podvozok je mozno trochu pohodlnejsi ako octavia, ale nie je to ziadny zazrak, sedadlo je skor tvrde, ale aspon mna v nom nastastie chrbat neboli. Tvrda laktova opierka a este tvrdsia opierka na dverach. Velky pozor na prevodovku m32 manual 6 stupnovy, nesmie hucat a ani mykat pakou, hlavne prvy a 5. stupen, odchadzaju loziska. Znalci odporucaju naliat o 3 deci viac oleja ako predpis a castejsie menit prevodovy olej. Automat nachylny tiez. Pozor aj na tie nestastne klapky v sani, mozu sa casom nasat do motora a sposobit cestou skody – znicit valce, ventily alebo turbo. Kazi sa aj zamok kufra, obsahuje mikrospinace, takze niekedy nesvieti ani osvetlenie kufra. Pozor aj na koroziu, ak je auto z miest kde sa soli, tak hrozi , ze na zadnej naprave nepovolite skoro nic, vsetko je zrastnene dokopy. Inak naprava zhodna s vectra c, saab 9-3 a opel signum.
Katarína
Aj Ja by som prijala manuál na Fiat Croma ale v slovenčine,alebo v češtine.Fiat Croma 1.9 JTD ,110kw. Multijet rok výroby 2009. Ďakujem každému kto vie pomôcť.