Nie je to tak dávno, čo boli malé úžitkové automobily robené systémom „odsekneme–prilepíme“. Inými slovami, automobilky využili pol karosérie z malého hatchbacku nalepili skriňu a bolo vymaľované. V pamäti našich motoristov ostali najmä Škoda Pick-up, VW Caddy, Seat Inca, ale aj Opel Combo či starší Fiat Fiorino. Karoséria týchto „mačkopsov“ sa vyznačovala nevzhľadným hrbom, ktorý bol spôsobený prechodom prednej časti strechy osobného automobilu do zvýšenej nákladnej nadstavby.
Motoristi však žiadali uhladenejšie tvary. Prvými priekopníkmi nového dizajnu boli dvojičky Citroen Berlingo a Peugeot Partner, tesne nasledované Renault Kangoo. Tieto vozidlá boli od začiatku konštruované ako úžitkové, no súčasne sa myslelo aj na osobnú verziu pre päť cestujúcich. Vďaka efektnému spojeniu priestoru posádky a ložnej plochy sa automobily veľmi rýchlo stali populárne, nielen medzi podnikateľmi, ale aj medzi zákazníkmi, ktorí aktívne trávia svoj voľný čas. Po veľkom úspechu sa rozhodol vstúpiť na trh aj Fiat so svojim modelom Dobló. Moc krásy síce nepojal, svojmu majiteľovi však poskytne veľmi dobré úžitkové vlastnosti, prijateľné servisné náklady a obstojnú spoľahlivosť.
Fiat Dobló sa začal predávať v roku 2000 v úžitkovej a osobnej verzii. Osobná verzia bola k dispozícii buď s piatimi alebo so siedmimi sedadlami vo verzii Panorama. Pod kapotou boli zo začiatku na výber motory 1,2 MPi (48 kW) a 1,9 D (46 kW). V priebehu roka 2001 pribudli 1,6 MPI (76 kW) a 1,9 JTD (77 kW).
Na jar 2004 dostalo Dobló prepracovaný a hodnotnejšie pôsobiaci interiér. Na niektorých trhoch bol dostupný aj motor spaľujúci CNG 1,6 Natural Power s výkonom 76 kW. V polovici roka pribudol malý turbodiesel 1,3 JTD s výkonom 55 kW, ktorý nahradil atmosféricky plnený 1,9 D (46 kW).
V závere roka 2005 prešlo Dobló faceliftom. Zmenené boli predné aj zadné svetlá a prepracovaná bola predná časť vozidla. Pod kapotou bol na výber benzínový motor 1,4 MPi (57 kW) alebo dvojica dieselových motorov 1,3 JTD (55 kW) a 1,9 JTD (74 kW). V ponuke zostal aj motor spaľujúci CNG 1,6 Natural Power (76 kW). V auguste 2006 pribudla silnejšia verzia 1,3 JTD (62 kW) a v závere roka sa objavila najsilnejšia verzia 1,9 Multijet (88 kW).
Začiatkom roka 2010 nahradila Fiat Dobló druhá generácia rovnakého mena. Doblo I sa vyrábalo v tureckej Burse, postupne sa však výroba rozšírila aj do Brazílie, Ruska, Vietnamu a dokonca aj Severnej Kórei, kde model nesie názov Ppeokkugi. V Brazílii bolo Dobló dostupné okrem motora 1,6 16 V (78 kW) aj s benzínovými motormi 1,3 16V (59 kW) a 1,8i s osem-ventilovým rozvodom a výkonom 76 kW.
Testom Euro NCAP automobil prešiel v roku 2004. Za ochranu posádky pri náraze dostal tri hviezdičky z piatich (23 bodov), čo ohľadom na veľkosť nie je moc lichotivý výsledok. Rovnaký počet hviezd mu technici Euro NCAP pripísali aj za ochranu detí cestujúcich v autosedačkách (34 bodov). Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičkou zo štyroch (1 bod).
Prednosti a nedostatky
vnútorný priestor |
dizajn |
viacero verzií |
slabšie dielenské spracovanie (najmä prvých ročníkov) |
výhľad z vozidla |
slabšia dynamika 1,2 MPi a 1,9 D |
objemný kufor |
vyššia spotreba 1,2 MPI (vzhľadom na výkon benzínových verzií) |
dobrá manévrovateľnosť kratšej verzie |
slabšie vykurovanie interiéru v zime (najmä dieselové verzie) |
dobré jazdné vlastnosti (vzhľadom na kategóriu vozidla) |
vyššia hlučnosť a priemerná spotreba 1,9 D |
prijateľné ceny za servis a náhradné diely |
výraznejší turboefekt 1,3 JTD |
výkon a spotreba 1,9 JTD |
|
dobrá spoľahlivosť benzínových motorov |
Najčastejšie poruchy
vypadnuté alebo zaseknuté tiahlo zadných krídlových dverí |
nadmerné opotrebovanie otváracieho alebo posuvného mechanizmu bočných dverí |
hučiaci ventilátor kúrenia |
pazvuky pri otváraní okien |
zhrdzavený výfuk |
praskanie predných žiaroviek H7 v stretávacích svetlách |
občas problémy s elektronikou - porucha riadiacej jednotky, displeja originálneho autorádia, chybný softvér alebo ovládače... |
opotrebovaná kulisa radenia rýchlostí (väčší km nábeh) |
opotrebovaný zapaľovací kľúč (väčší km nábeh) |
opotrebované čapy tyčiek stabilizátora - klopvý zvukom pri prejazde nerovností |
opotrebované čapy spodného ramena, uloženie-silentbloky ramena, čapy riadenia, tlmiče, horné uloženie predných tlmičov - pazvuky pri prejazde nerovností a penové dorazy zadnej nápravy - búchanie (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované-prasknuté zadné listové pera (viac zaťažované vozidlá) |
nefunkčná lambda sonda, katalyzátorom (benzín) |
občas nefunkčná riadiaca jednotka (najmä 1,6 16V a 1,2 MPi) |
problémy so vstrekovacím čerpadlom alebo poškodeným tesnením či prasknutou hlavou valcov (1,9 D, väčší km nábeh) |
nefunkčný EGR ventil alebo snímač hmotnosti vzduchu - slabší ťah motora (JTD) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - zvýšené vibrácie zvuk na voľnobehu, trhavý rozjazd, nadmerná hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (JTD, väčší km nábeh) |
opotrebované vstrekovače common-rail - nerovnomerný a hlučnejší chod motora, horšie štarty (JTD, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (JTD, väčší km nábeh) |
zvýšená spotreba oleja (1,3 JTD) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i (76 kW). Pre bežné jazdenie dostatočne výkonný motor. Nevýhodou je mierne vyššia spotreba, náklady na prevádzku sa však dajú znížiť úpravou na LPG alebo kúpou originál CNG verzie. Spoľahlivosť motora je tiež na dobrej úrovni, trocha problematickejšia je len riadiaca jednotka, ktorá sa z dôvodu nevhodného umiestnenia prehrieva a z ničoho nič môže prestať fungovať. 1,9 JTD. Dynamika motora postačuje aj pre plne naložené vozidlo, naviac je motor vzhľadom na charakter vozidla pomerne kultivovaný a nesklame ani spotrebou. V spoľahlivosti si tiež vedie pomerne dobre a typické dieselové ťažkosti sa objavujú až pri väčšej porcii kilometrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 (223AXA1A) | 1242 ccm | 223 A5.000 | 48 kW |
1.2 (223ZXA1A) | 1242 ccm | 223 A5.000 | 48 kW |
1.4 | 1368 ccm | 350 A1.000 | 57 kW |
1.6 16V (223AXD1A) | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
1.6 16V (223ZXD1A) | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
1.6 Natural Power | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 A2.000 | 55 kW |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 223 A9.000 | 62 kW |
1.3 JTD 16V | 1248 ccm | 188 A9.000,188 A8.000 | 51 kW |
1.3 JTD 16V Multijet | 1248 ccm | 223 A9.000 | 62 kW |
1.9 D (223AXB1A) | 1910 ccm | 223 A6.000 | 46 kW |
1.9 D (223ZXB1A) | 1910 ccm | 223 A6.000 | 46 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 186 A9.000 | 88 kW |
1.9 JTD | 1910 ccm | 223 A7.000,223 B1.000 | 77 kW |
1.9 JTD (223AXE1A) | 1910 ccm | 182 B9.000,223 B2.000 | 74 kW |
1.9 JTD (223ZXE1A) | 1910 ccm | 182 B9.000 | 74 kW |
1.9 JTD Multijet | 1910 ccm | 186 A9.000 | 88 kW |
2 komentáre
tajc
Známy tento fiat mal dizajn ma teda nenadchol ale jazda s jetedečkom bola fajn a pokial ho mal okrem výfuku a akéhosi ventilu v motore nespomínal nič. Žral mu okolo 6,5 litra,
palo
elektronika stale vyhadzuje chyby, stale, stale, aj v zaruke, autorizovany servis ich nevie a mozno ani nechce odsranit, na krizovatkach mam plyn na podlahe, auto takmer stoji, trubia na mna, preco im zavadziam, horsie ako mb-ecka za sociku, a ma obsah skoro 2 litre, plus je to turbo, nikdy vice fiat, no co uz, dam si pizzu, ci co