Svoj úžitkový charakter nezaprie Dobló ani v interiéri. Všadeprítomné tvrdé plasty nepôsobia hodnotným dojmom a dizajn palubnej dosky je tiež dosť svojský. Až príliš úžitkovo pôsobia aj trčiace skrutky, ktorými sú uchytené rôzne časti interiéru. Zvyknúť si treba aj na tlačidlá elektrického otvárania okien, ktoré sú umiestnené uprostred stredového panelu, menej praktické umiestnenie páčok pod volantom do písmena V a niekomu môže prekážať až príliš vysoko umiestnené rádio. Slabšia je aj odolnosť niektorých materiálov, napr. sa rýchlo opotrebuje hlavica páky radenia, veniec volantu a dlho nevydrží ani povrch pedálov. Pochvalu si zaslúži umiestnenie radiacej páky a prehľadný prístrojový panel.
Odkladacích priestorovo je v Doble síce dostatok, ale chýba napríklad priestor na uloženie 1,5 litrovej PET fľaše. Vozidlo má dva napájacie otvory (zapaľovač a nabíjačku), škoda, že po vypnutí kľúča netečie do nich prúd. Miesta na sedenie je dostatok vpredu aj vzadu. Nastupovanie na zadné sedadlá je veľmi pohodlné vďaka rozmerným posuvným bočným dverám (dostupné aj na oboch stranách). Výhodou je aj skutočnosť, že pokiaľ sú posuvné dvere len na jednej strane, predné sedadlo na strane kde dvere nie sú sa dá odklopiť podobne ako pri trojdverovom aute, čo uľahčuje manipuláciu s vecami odloženými na zadných sedadlách bez nutnosti obísť auto dookola. Sedadlá poskytujú primeraný komfort sedenia avšak s minimom bočného vedenia, a tak pri ostrejšom prejazde zákrutou lieta človek zo strany na stranu. Viac ako slabšie držanie tela vadí skutočnosť, že čalúnenie sedadiel neoplýva dlhou životnosťou.
Priestor pre batožinu dosahuje pri päťmiestnom usporiadaní veľmi slušných 750 litrov, v prípade potreby je možné odviesť náklad v objeme až 3000 litrov, kde nosnosť sa podľa verzie pohybuje až po maximálne 730 kg. Výhodou Dobla je dobrý výhľad z vozidla, začo vďačí vyššiemu umiestneniu sedadiel a bohatému preskleniu. Dobrému manévrovaniu po meste pomáha aj menší polomer otáčania, pomerne kompaktné rozmery a relatívne kratší rázvor (2584 mm). Vysoké a úzke bočné zrkadlá uľahčujú manévrovanie s vozidlom, ich nevýhodou je ale slabšie eliminovanie tzv. mŕtveho uhla.
Dobló sa vyrábalo vo viacerých variantoch karosérie. Okrem klasickej osobnej a úžitkovej verzie, ktoré sa líšia hlavne mierou presklenia, počtom bočných dverí (najzákladnejší typ nemá žiadne) a dvomi typmi zadných dverí (výklopné a dvojkrídlové zvisle delené) existujú aj tzv. zväčšené verzie. Na výber je karoséria so zvýšenou strechou, ktorá poskytuje objem nákladového priestoru 3,8 m3 alebo verzia Maxi bez zvýšenej strechy s objemom kufra až 4,0 m3 a maximálnou nosnosťou až 850 kg. Verzia Maxi sa od tých klasických líši väčšou celkovou dĺžkou o 380 mm. O rovnakú dĺžku je väčší aj rázvor náprav, ktorý dosahuje 2963 mm.
Dobló je v prvom rade úžitkový automobil a tomu zodpovedajú aj jazdné vlastnosti. Pri ostrejšom prejazde zákruty sa vozidlo značne nakláňa, zvolenej jazdnej stopy sa však drží statočne, napriek značnej nedotáčavosti. V nezaťaženom stave je citeľná vyššia nervozita najmä zadnej časti, pri naloženom stave je komfort pruženia podstatne lepší. Naložené vozidlo je aj menej nervózne na nerovnom povrchu, avšak vo vyšších rýchlostiach a na nerovnom povrchu trocha pláva. Pri jazde je tak nutné si v prvom rade uvedomiť zameranie automobilu, stavbu karosérie (zvýšené ťažisko) a samozrejme množstvo nákladu. V rámci triedy sú však jazdné vlastnosti na dobrej úrovni a Dobló poskytuje dostatok jazdnej istoty. Predná náprava je typu McPherson s vinutými pružinami, vzadu je použitá tuhá náprava odpružená pozdĺžne uloženými listovými pružinami.
Naladeniu podvozka a zameraniu vozidla zodpovedá aj riadenie. Točenie s volantom je ľahké, poteší aj dobrá manévrovateľnosť, na druhej strane je minimum spätnej väzby a slabšia citlivosť okolo stredovej polohy. Brzdy sú vpredu kotúčové a vzadu bubnové, vyznačujú sa dobrým účinkom, ale horším dávkovaním, keď pri silnejšom stlačení brzdového pedálu reagujú až príliš akčne.
Prednosti a nedostatky
vnútorný priestor |
dizajn |
viacero verzií |
slabšie dielenské spracovanie (najmä prvých ročníkov) |
výhľad z vozidla |
slabšia dynamika 1,2 MPi a 1,9 D |
objemný kufor |
vyššia spotreba 1,2 MPI (vzhľadom na výkon benzínových verzií) |
dobrá manévrovateľnosť kratšej verzie |
slabšie vykurovanie interiéru v zime (najmä dieselové verzie) |
dobré jazdné vlastnosti (vzhľadom na kategóriu vozidla) |
vyššia hlučnosť a priemerná spotreba 1,9 D |
prijateľné ceny za servis a náhradné diely |
výraznejší turboefekt 1,3 JTD |
výkon a spotreba 1,9 JTD |
|
dobrá spoľahlivosť benzínových motorov |
Najčastejšie poruchy
vypadnuté alebo zaseknuté tiahlo zadných krídlových dverí |
nadmerné opotrebovanie otváracieho alebo posuvného mechanizmu bočných dverí |
hučiaci ventilátor kúrenia |
pazvuky pri otváraní okien |
zhrdzavený výfuk |
praskanie predných žiaroviek H7 v stretávacích svetlách |
občas problémy s elektronikou - porucha riadiacej jednotky, displeja originálneho autorádia, chybný softvér alebo ovládače... |
opotrebovaná kulisa radenia rýchlostí (väčší km nábeh) |
opotrebovaný zapaľovací kľúč (väčší km nábeh) |
opotrebované čapy tyčiek stabilizátora - klopvý zvukom pri prejazde nerovností |
opotrebované čapy spodného ramena, uloženie-silentbloky ramena, čapy riadenia, tlmiče, horné uloženie predných tlmičov - pazvuky pri prejazde nerovností a penové dorazy zadnej nápravy - búchanie (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované-prasknuté zadné listové pera (viac zaťažované vozidlá) |
nefunkčná lambda sonda, katalyzátorom (benzín) |
občas nefunkčná riadiaca jednotka (najmä 1,6 16V a 1,2 MPi) |
problémy so vstrekovacím čerpadlom alebo poškodeným tesnením či prasknutou hlavou valcov (1,9 D, väčší km nábeh) |
nefunkčný EGR ventil alebo snímač hmotnosti vzduchu - slabší ťah motora (JTD) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - zvýšené vibrácie zvuk na voľnobehu, trhavý rozjazd, nadmerná hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (JTD, väčší km nábeh) |
opotrebované vstrekovače common-rail - nerovnomerný a hlučnejší chod motora, horšie štarty (JTD, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (JTD, väčší km nábeh) |
zvýšená spotreba oleja (1,3 JTD) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i (76 kW). Pre bežné jazdenie dostatočne výkonný motor. Nevýhodou je mierne vyššia spotreba, náklady na prevádzku sa však dajú znížiť úpravou na LPG alebo kúpou originál CNG verzie. Spoľahlivosť motora je tiež na dobrej úrovni, trocha problematickejšia je len riadiaca jednotka, ktorá sa z dôvodu nevhodného umiestnenia prehrieva a z ničoho nič môže prestať fungovať. 1,9 JTD. Dynamika motora postačuje aj pre plne naložené vozidlo, naviac je motor vzhľadom na charakter vozidla pomerne kultivovaný a nesklame ani spotrebou. V spoľahlivosti si tiež vedie pomerne dobre a typické dieselové ťažkosti sa objavujú až pri väčšej porcii kilometrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 (223AXA1A) | 1242 ccm | 223 A5.000 | 48 kW |
1.2 (223ZXA1A) | 1242 ccm | 223 A5.000 | 48 kW |
1.4 | 1368 ccm | 350 A1.000 | 57 kW |
1.6 16V (223AXD1A) | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
1.6 16V (223ZXD1A) | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
1.6 Natural Power | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 A2.000 | 55 kW |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 223 A9.000 | 62 kW |
1.3 JTD 16V | 1248 ccm | 188 A9.000,188 A8.000 | 51 kW |
1.3 JTD 16V Multijet | 1248 ccm | 223 A9.000 | 62 kW |
1.9 D (223AXB1A) | 1910 ccm | 223 A6.000 | 46 kW |
1.9 D (223ZXB1A) | 1910 ccm | 223 A6.000 | 46 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 186 A9.000 | 88 kW |
1.9 JTD | 1910 ccm | 223 A7.000,223 B1.000 | 77 kW |
1.9 JTD (223AXE1A) | 1910 ccm | 182 B9.000,223 B2.000 | 74 kW |
1.9 JTD (223ZXE1A) | 1910 ccm | 182 B9.000 | 74 kW |
1.9 JTD Multijet | 1910 ccm | 186 A9.000 | 88 kW |
2 komentáre
tajc
Známy tento fiat mal dizajn ma teda nenadchol ale jazda s jetedečkom bola fajn a pokial ho mal okrem výfuku a akéhosi ventilu v motore nespomínal nič. Žral mu okolo 6,5 litra,
palo
elektronika stale vyhadzuje chyby, stale, stale, aj v zaruke, autorizovany servis ich nevie a mozno ani nechce odsranit, na krizovatkach mam plyn na podlahe, auto takmer stoji, trubia na mna, preco im zavadziam, horsie ako mb-ecka za sociku, a ma obsah skoro 2 litre, plus je to turbo, nikdy vice fiat, no co uz, dam si pizzu, ci co