Základom benzínovej ponuky je motor 1,2 MPi s výkonom 48 kW. Jeho dynamika je sotva priemerná a vyhovie len jazdeniu po meste a priľahlom okolí s menším nákladom. Pre svižnejšiu jazdu je potrebné agregát dosť vytáčať, čo má negatívny vplyv nielen na hlučnosť, ale aj spotrebu a životnosť motora. Pri bežnom jazdení sa spotreba pohybuje okolo 7-7,5 litra, pri väčšom zaťažení (väčší náklad, rýchlejšia jazda po diaľnici) nie je problém atakovať aj 9 litrovú hranicu.
O niečo viac dynamiky najmä v spodných otáčkach ponúka väčší 1,4 s výkonom 57 kW. Napriek lepšej dynamike ako menší 1,2 MPI je aj tento motor vhodný prevažne na mestské jazdenie a pokojnejšiu jazdu mimo mesta s nie veľa naloženým vozidlom. Spotreba sa pohybuje v priemere okolo 8 litrov, pri väčšom zaťažení aj viac.
Najsilnejší benzínový motor, ktorý si ako tak poradí aj s naloženým vozidlom je 1,6 16V s výkonom 76 kW. Za lepšiu dynamiku si však vypýta v priemere okolo 9 litrov benzínu na 100 km.
Do nástupu 1,3 JTD bol základným dieselovým motorom atmosféricky plnený 1,9 D so vstrekovaním paliva do predkomôrky, ktorý poskytoval maximálny výkon 46 kW. Motor používaný roky v starších modeloch Fiat (Tipo, Tempra, Bravo/Brava) bol prepracovaný na elektronicky riadené vstrekovanie paliva pomocou čerpadla Lucas. Dynamika je pomerne slabá a vyhovie len menej náročným či skôr trpezlivejším motoristom. Na slabšej úrovni je aj hlučnosť a kultivovanosť chodu. Spotreba je na dieselové pomery len priemerná a podľa zaťaženia sa pohybuje medzi 6-8 litrami nafty. Napriek konštrukčnej jednoduchosti má motor svoje muchy. Pri väčšom počte kilometrov vie nezriedka pohnevať už spomínané elektronicky riadené vstrekovacie čerpadlo Lucas-Epic, pri väčšom zaťažovaní sa môže vyskytnúť aj prasknuté tesnenie pod hlavou či samotná hlava valcov.
Starší 1,9 D nahradil malý turbodiesel 1,3 JTD s výkonom 55 kW (190 Nm) a neskôr aj 62 kW (200 Nm). Motor síce poskytuje lepšiu dynamiku ako 1,9 D, v spodných otáčkach si však treba zvyknúť na značný turboefekt. Do cca 2000 ot/min je ťah slabý, dynamika veľmi rýchlo klesá aj prekročením 4000 otáčok. Optimálne je motor udržiavať medzi 2000 – 3500 otáčkami, kedy poskytuje najviac dynamiky pri rozumnej spotrebe a hlučnosti. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 6 litrov.
V prípade 1,3 JTD pozor na príliš optimistický interval výmeny motorového oleja, kombinovaný s malým objemom olejovej náplne (len 3,2 litra). Interval výmeny totiž nastavil výrobca na veľmi optimistických 30 000 km. Motorový olej je po takejto porcii km znehodnotený karbónovými usadeninami, či drobnými kovovými časťami, ktoré neblaho vplývajú na samotný motor a ložiská turbodúchadla. Tie sa následne ešte viac opotrebovávajú, a tak motory majú neraz už po odjazdení 150 000 km sklony k vyššej spotrebe oleja alebo k poklesu kompresných tlakov. Podobne je na tom aj predčasne opotrebované a olej prepúšťajúce turbodúchadlo a občas prichádza aj problém so zanesenými hydraulickými zdvihátkami. Výrazne sa dá situácii pomôcť skrátením intervalu výmeny oleja na max. 15 000 km a samozrejme primeraným jazdným štýlom. Ešte zložitejšia situácia nastáva v prípade vybavenia motora filtrom DPF. Pri tomto type motora totiž nebýva pokles hladiny oleja pozorovateľný, pretože aj keď olej v skutočnosti ubúda rovnako, jeho hladina sa postupne „dopĺňa“ nespálenou naftou. Tá sa totiž v prípade DPF filtrov bez aditív primiešava v malom množstve do oleja počas regenerácie.
Pokiaľ je možnosť, treba brať motor bez DPF filtra. Taktiež je veľmi dôležitá servisná história (aké časté výmeny oleja) a skutočný stav najazdených kilometrov, kedy je lepšie sa radšej obzerať po vozidlách, ktoré majú do cca 150 000 – 200 000 km. Ak si nie ste istý počtom najazdených km a servisnou históriou, určite dajte v najbližšom odbornom servise poriadne skontrolovať kondíciu motora (napr. aj zmerať kompresné tlaky), v opačnom prípade sa radšej poobzerajte po inom vozidle, aby ste neriskovali kúpu vylágrovaného motora. Pri 1,3 Multijet sú známe aj prípady, keď sa roztrhla nedostatočne mazaná rozvodová reťaz (čo znamenalo prakticky totálnu škodu), alebo v prípade častých krátkych jázd v zimnom období existuje riziko, že zostatková námraza vo vedení ventilácie kľukovej skrine môže byť podtlakom v sacom potrubí strhnutá až k turbodúchadlu, ktorého lopatky sa môžu následne vážne poškodiť.
Z pohľadu jazdnej dynamiky je pre Dobló najlepšou voľbou niektorý z turbodieselov 1,9 JTD, ktorý sa dodával v troch výkonových verziách (1,9 JTD – 77 kW, 200 Nm a 1,9 Multijet – 74 kW, 200 Nm / 88 kW, 280 Nm). Motor poskytuje aj naloženému vozidlu obstojnú dynamiku, vyznačuje sa vzhľadom na kategóriu auta aj kultivovaným chodom a na dobrej úrovni je aj spotreba, ktorá sa pohybuje v priemere okolo 6,5 litra.
Pri dieselových motoroch všeobecne netreba zabúdať na pravidelnú výmenu palivového filtra. Okrem čistenia nafty a ochrany vstrekovacieho systému sa môže filter časom upchať čo citeľné zníži výkon motora, kolíšu otáčky, atď. Filter sa odporúča meniť každých 50 000 km.
Radiaca páka je na vyvýšenom mieste, teda po ruke. Samotné radenie má však len priemernú presnosť s väčšími vôľami v koncových polohách.
Prednosti a nedostatky
vnútorný priestor |
dizajn |
viacero verzií |
slabšie dielenské spracovanie (najmä prvých ročníkov) |
výhľad z vozidla |
slabšia dynamika 1,2 MPi a 1,9 D |
objemný kufor |
vyššia spotreba 1,2 MPI (vzhľadom na výkon benzínových verzií) |
dobrá manévrovateľnosť kratšej verzie |
slabšie vykurovanie interiéru v zime (najmä dieselové verzie) |
dobré jazdné vlastnosti (vzhľadom na kategóriu vozidla) |
vyššia hlučnosť a priemerná spotreba 1,9 D |
prijateľné ceny za servis a náhradné diely |
výraznejší turboefekt 1,3 JTD |
výkon a spotreba 1,9 JTD |
|
dobrá spoľahlivosť benzínových motorov |
Najčastejšie poruchy
vypadnuté alebo zaseknuté tiahlo zadných krídlových dverí |
nadmerné opotrebovanie otváracieho alebo posuvného mechanizmu bočných dverí |
hučiaci ventilátor kúrenia |
pazvuky pri otváraní okien |
zhrdzavený výfuk |
praskanie predných žiaroviek H7 v stretávacích svetlách |
občas problémy s elektronikou - porucha riadiacej jednotky, displeja originálneho autorádia, chybný softvér alebo ovládače... |
opotrebovaná kulisa radenia rýchlostí (väčší km nábeh) |
opotrebovaný zapaľovací kľúč (väčší km nábeh) |
opotrebované čapy tyčiek stabilizátora - klopvý zvukom pri prejazde nerovností |
opotrebované čapy spodného ramena, uloženie-silentbloky ramena, čapy riadenia, tlmiče, horné uloženie predných tlmičov - pazvuky pri prejazde nerovností a penové dorazy zadnej nápravy - búchanie (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované-prasknuté zadné listové pera (viac zaťažované vozidlá) |
nefunkčná lambda sonda, katalyzátorom (benzín) |
občas nefunkčná riadiaca jednotka (najmä 1,6 16V a 1,2 MPi) |
problémy so vstrekovacím čerpadlom alebo poškodeným tesnením či prasknutou hlavou valcov (1,9 D, väčší km nábeh) |
nefunkčný EGR ventil alebo snímač hmotnosti vzduchu - slabší ťah motora (JTD) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - zvýšené vibrácie zvuk na voľnobehu, trhavý rozjazd, nadmerná hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (JTD, väčší km nábeh) |
opotrebované vstrekovače common-rail - nerovnomerný a hlučnejší chod motora, horšie štarty (JTD, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (JTD, väčší km nábeh) |
zvýšená spotreba oleja (1,3 JTD) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6i (76 kW). Pre bežné jazdenie dostatočne výkonný motor. Nevýhodou je mierne vyššia spotreba, náklady na prevádzku sa však dajú znížiť úpravou na LPG alebo kúpou originál CNG verzie. Spoľahlivosť motora je tiež na dobrej úrovni, trocha problematickejšia je len riadiaca jednotka, ktorá sa z dôvodu nevhodného umiestnenia prehrieva a z ničoho nič môže prestať fungovať. 1,9 JTD. Dynamika motora postačuje aj pre plne naložené vozidlo, naviac je motor vzhľadom na charakter vozidla pomerne kultivovaný a nesklame ani spotrebou. V spoľahlivosti si tiež vedie pomerne dobre a typické dieselové ťažkosti sa objavujú až pri väčšej porcii kilometrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 (223AXA1A) | 1242 ccm | 223 A5.000 | 48 kW |
1.2 (223ZXA1A) | 1242 ccm | 223 A5.000 | 48 kW |
1.4 | 1368 ccm | 350 A1.000 | 57 kW |
1.6 16V (223AXD1A) | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
1.6 16V (223ZXD1A) | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
1.6 Natural Power | 1596 ccm | 182 B6.000 | 76 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 A2.000 | 55 kW |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 223 A9.000 | 62 kW |
1.3 JTD 16V | 1248 ccm | 188 A9.000,188 A8.000 | 51 kW |
1.3 JTD 16V Multijet | 1248 ccm | 223 A9.000 | 62 kW |
1.9 D (223AXB1A) | 1910 ccm | 223 A6.000 | 46 kW |
1.9 D (223ZXB1A) | 1910 ccm | 223 A6.000 | 46 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 186 A9.000 | 88 kW |
1.9 JTD | 1910 ccm | 223 A7.000,223 B1.000 | 77 kW |
1.9 JTD (223AXE1A) | 1910 ccm | 182 B9.000,223 B2.000 | 74 kW |
1.9 JTD (223ZXE1A) | 1910 ccm | 182 B9.000 | 74 kW |
1.9 JTD Multijet | 1910 ccm | 186 A9.000 | 88 kW |
2 komentáre
tajc
Známy tento fiat mal dizajn ma teda nenadchol ale jazda s jetedečkom bola fajn a pokial ho mal okrem výfuku a akéhosi ventilu v motore nespomínal nič. Žral mu okolo 6,5 litra,
palo
elektronika stale vyhadzuje chyby, stale, stale, aj v zaruke, autorizovany servis ich nevie a mozno ani nechce odsranit, na krizovatkach mam plyn na podlahe, auto takmer stoji, trubia na mna, preco im zavadziam, horsie ako mb-ecka za sociku, a ma obsah skoro 2 litre, plus je to turbo, nikdy vice fiat, no co uz, dam si pizzu, ci co