Kto by nepoznal skoro identické trojčatá Citroen Jumper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer? Na našich cestách ich jazdia tisíce. Napriek tomu, že niektoré kusy majú už takmer 17 rokov, ich dizajn je doteraz pozerateľný a aj keď občas s problémami, snažia sa verne slúžiť svojim majiteľom.
Prvé kusy uzreli svetlo sveta v roku 1994, ako nasledovníci veľmi úspešných modelov Fiat Ducato (s najkratším rázvorom nazývaným aj Talento) Citroen C25 a Peugeot J5. Vyrábali sa vo variantoch Furgon, Combi a šasi (podvozok) boli v ponuke s motormi 2,0 8V (80 kW), 1,9 D (50 kW), 1,9 TD (67 kW), 2,5 D (63 kW) a 2,5 TD (76 kW). V roku 1997 pribudol motor 2,5 TDi s priamym vstrekovaním paliva a výkonom 79 kW. V roku 2000 sa objavili nové motory 2,0 HDI (62 kW) od PSA a 2,8 Sofim pôvodom od Iveca vo výkonovom spektre od 64 (nepreplňovaný) až po 90 a 94 kW (preplňované verzie). V roku 2001 sa objavila aj priamovstreková verzia motora 2,8 s common-railom (93 kW) a tiež nové prevodovky.
V roku 2002 prešiel spoločný projekt koncernu PSA a Fiatu v oblasti úžitkových vozidiel dôkladnou modernizáciou.
Interiér až do modernizácie (2002) vyzerá dosť striedmo až lacno, slabšie je aj dielenské spracovanie, plasty sú však pomerne odolné a aj po rokoch náročnej prevádzky to všetko vyzerá v uspokojivom stave. Občas môže hnevať len mechanika/zatváranie rôznych priehradok či popolníka. Priestoru pre cestujúcich je tak akurát, urastenejší pasažieri sa ale môžu sťažovať na trocha menej miesta hlavne oblasti kolien a v prípade plného obsadenia nie je miesta nazvyš ani v oblasti ramien. Ako u každej „dodávky“, treba si zvyknúť aj na vyšší posed a trocha autobusové ovládanie. Sedadlá sú pomerne komfortne čalúnené, horšie je to však s opierkami hlavy, ktoré sú čalúnené tvrdou gumou. Praktická využiteľnosť vozidla je vynikajúca a k dispozícii sú rôzne verzie od furgonu, cez šasi až po mikrobus. Samozrejmosťou je aj rôzna výška či dĺžka a vnútorné usporiadanie. Vo väčšine verzií poteší aj dostatočný počet odkladacích priestorov vrátane výklopného stolčeka z operadla stredného cestujúceho, ktorý dopĺňa veľká priehradka pod dvojsedadlom pre spolujazdca. Do nej sa zmestia aj väčšie predmety.
Ako už bolo spomínané, jazdné vlastnosti myslené samozrejme v triede dodávok sú na dobrej úrovni a obstojná je aj obratnosť a manévrovateľnosť vrátane tých najväčších verzií. Trochu horšie je na tom podvozok, čo sa týka mechanickej odolnosti. Vpredu sa nachádzajúca náprava typu McPherson, má spodné ramená v tvare L, ktorých čapy a uloženie má na našich rozbitých cestách pomerne krátku životnosť, podobne ako ložiská predných kolies. Výhoda je, že sa dajú silentbloky a čapy meniť samostatne a aj pomerne jednoducho. Spodné ramená sa vyrábali dva druhy, menej robustné pre nosnosť 1,0 a 1,4 t a robustnejšie pre nosnosť 1,8 tony. Peňaženku poteší aj informácia, že sa komplet ramená vyrábajú aj lacnejšie náhrady v druhovýrobe. Zadná tuhá náprava je odpružená pozdĺžnym listovým perovaním a je spoľahlivá a robustná. Veľmi zriedka je možné natrafiť aj na pohon 4×4 a pre vozidlá ho vyrába francúzska firma Dangel.
Pri motoroch bola situácia pomerne pestrá a ešte obohatená aj dodávaním niektorých zvlášť pre Ducato, zvlášť pre Boxer a Jumper. V prvej generácii sa objavil aj benzínový motor, konkrétne osemventilový dvojlitrový štvorvalec s výkonom 80 kW rady XU10J2. Ťahá dobre od nízkych otáčok, vysoké mu moc nevoňajú a je aj celkom spoľahlivý. Iba občas trpí nadmernou spotrebou oleja, spôsobenou zatvrdnutými tesneniami (simering) ventilov, poruchami elektroniky a nerovnomernosťou voľnobežného chodu, spôsobeného popraskanou hadicou slúžiacou k odvetraniu kľukovej časti motora.
Samozrejme prím hrajú dieselové motory, hlavne vďaka nižšej spotrebe a lepšiemu priebehu krútiaceho momentu. Do modernizácie v roku 2002 boli väčšinou zastúpené štvorvalce o objeme 1,9 z rady XUD9. Tieto motory si vypestovali veľmi dobré meno v osobných vozidlách koncernu PSA. V často ťažkých dodávkach je však dynamika týchto motorov podpriemerná (hlavne 1,9 D). Boli v takýchto prípadoch značne preťažované, čo mohlo spôsobiť prepálenie tesnenia pod hlavou, či prasknutie samotnej hlavy valcov. Taktiež spotreba pri náročnejšej prevádzke značne stúpala. Za bežných okolností je dosiahnuteľná okolo 7-7,5 litra, pri rýchlej jazde alebo veľkej záťaži treba počítať skôr s 8-9 litrovou spotrebou.
O niečo zriedkavejšie, ale tiež pomerne často sa pred modernizáciou vyskytovali aj verzie s objemom 2,5 litra, ktoré vykazovali priemernú spotrebu okolo 8-8,5 litra. Nepreplňovaná verzia svojim výkonom 62 kW a hlavne priebehom krútiaceho momentu moc nenadchne, aj keď je pomerne spoľahlivá. Podstatne lepšie je na tom jeho ľahko preplňovaná verzia s výkonom 76 kW. Tá ma ale občas problém s predčasne opotrebovaným čerpadlom Lucas rotodiesel. Obe 2,5 mali občas pri nadmernom zaťažovaní (jazdou na plný plyn, či vytáčanie studeného motora) problém s prepáleným tesnením či praskajúcou hlavou valcov. Tento neduh sa už takmer nekoná pri priamovstrekovej preplňovanej verzii, ktorá používa aj spoľahlivejšie rotačné čerpadlo Bosch.
V roku 2000 sa objavil aj prvý motor 2,0 JTD s výkonom 62 kW. Jeho dynamika na bežné jazdenie s menším nákladom postačuje, pri ťažších nákladoch, v tiahlych stúpaniach a vyšších rýchlostiach mu už však rýchlo dochádza dych. Vodiči prevádzkujúci častú jazdu po diaľnici asi nebudú nadšení z nakrátko odstupňovanej prevodovky, keďže pri 130 km/h točí motor takmer 4000 ot/min. To nielen zvyšuje hlučnosť a spotrebu, ale dlhodobo aj nadmerne zaťažuje motor. Odmenou za slabšiu dynamiku je kultivovaný chod a rozumná spotreba pohybujúca sa v priemere medzi 7-8 litrami nafty. Zle si nevedie ani čo sa týka spoľahlivosti (samozrejme pokiaľ sa mu stále nešliape na krk), len v prvých rokoch ho vo väčšej miere trápili problémy vstrekovania common-rail s čerpadlom CP1 od firmy Bosch (únik nafty z vysokotlakového čerpadla, nefunkčný regulátor tlaku čerpadla, poruchové elektrické podávacie čerpadlo alebo nadmerný spätný tok nafty cez vstrekovače).
Prevodovky sa vo vozidlách využívali do roku 2001 rady ML/5 a MG/5, ktoré po modernizácii vystriedala rada MLGU a MLUC. Staršie neboli extra spoľahlivé a presné, ale nová generácia priniesla ešte viac problémov. Hlavne verzia MLGU, kde sa môže vyskytnúť horšie radenie jednotky a dvojky. Problém býva v lanovodoch, či už nastavení alebo ich funkčnosti. Horšie je ak sa z prevodovky ozýva hluk, ktorý pri zošliapnutí spojkového pedálu prestane. Tu sa už jedná o pomerne nákladnú opravu a takému vozidlu sa radšej vyhnite. Samotné radenie aj napriek spomínaným ťažkostiam a nepresnosti uľahčuje umiestnenie na pulte blízko volantu.
Pomerne často sa možno stretnúť s poruchami dverových zámkov, najmä zadných krídlových dverí. Pozor aj na prasknuté struny na zadných krídlových dverách. Taktiež otvorené bočné dvere nezriedka nedržia svoju polohu z dôvodu nefunkčnosti otváracích dorazníkov a občas aj odpadáva tesniaca guma po obvode. Taktiež sa pomerne často vyskytuje nefunkčné svetlo v nákladovom priestore z dôvodu poškodeného spínača alebo kontaktov. Občas sa vyskytuje aj nefunkčné sklápanie predných reflektorov, nefunkčná niektorá rýchlosť ventilátoru kúrenia, či žiarovky podsvietenia a objavili sa aj problémy s funkčnosťou spínacej skrinky a imobilizérom. Zaznamenané boli aj problémy s odlupujúcim sa lakom najmä v prípade modrého lakovania (od roku 97) a v menšej miere aj v bielom lakovaní od modelového roku 2006. Korózia je najmä na starších modeloch, najčastejšie sú postihnuté zadné dvere, lemy blatníkov, pánty či podlaha nákladového priestoru.
Pri búchavých zvukoch z podvozku, či zhoršených jazdných vlastnostiach môžu byť na vine opotrebované čapy a silentbloky predných závesov kolies a pri väčšom nájazde sú často nadmerne opotrebované aj tlmiče pruženia. Hučanie za jazdy napovedá o nadmerne opotrebovaných ložiskách kolies. Pozornosť treba venovať aj stavu brzdového systému a taktiež jeho funkčnosti (pridreté vracanie predných strmeňov, zahrdzavenie bubnových bŕzd vzadu-slabá účinnosť). Občas sa objaví aj drhnutie lanka ručnej brzdy, poprípade jeho zaseknutie a prasknutie.
Pri motoroch sa nezriedka objavujú úniky oleja (okolo tesnenia hlavy valcov, veka ventilov, olejovej vane, atď.) a taktiež netesný chladiaci okruh. Pri nadmernej záťaži alebo hrubom zaobchádzaní sa môže vyskytnúť prepálené tesnenie pod hlavou valcov, poprípade prasknutá hlava (častejšie 1,9 TD, 2,5 TD, menej verzie bez turba). V prípade motora 1,9 TD sa môže vyskytnúť aj prasknutý obal turbodúchadla. V prvých rokoch uvedenia motorov HDi sa vyskytovali problémy so vstrekovaním common-rail – konkrétne problémy s únikom nafty z vysokotlakového čerpadla (2,0, a 2,8 JTD), nefunkčný regulátor tlaku čerpadla, poruchové elektrické podávacie čerpadlo, nadmerný spätný tok nafty cez vstrekovače. Pri väčšom kilometrovom nájazde vie chrchlať opotrebovaná remenica a hrkotajúce kladky rozvodového mechanizmu a taktiež môže hnevať opotrebovaná synchronizácia prevodovky, či radiaceho mechanizmu. Nezriedka sa vyskytuje aj predčasne opotrebovaná spojka, hlavne pri častých jazdách mestom, či preťažovaní. Pri väčšom nájazde bývajú vyťahané lanovody, tým pádom horšie radenie rýchlostí.
Všetky motory majú ozubený remeň, ktorý má výmenu stanovenú na interval 120 000 km. Olej má interval výmeny 15 000 km alebo jeden rok, jeho špecifikácia je SAE 5W-40 alebo 10W-40 pre benzín a API B1-98/B3-98, API CF je lepší pre dieselové agregáty.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
ľahké ovládanie a manévrovanie |
rozvodový remeň pri všetkých motoroch |
dobrá trakcia |
lacnejšie prevedenie interiéru |
veľký výber motorov |
slabý výkon nepreplňovaných agregátov |
pomerne dostupný a lacný servis |
|
veľká ponuka lacnejších dielov z druhovýroby |
|
dobrá prepravná kapacita |
Najčastejšie poruchy
poruchy zámkov dverí, hlavne zadné krídlové |
prasknuté struny na zadných krídlových dverách |
nefunkčné otváracie dorazníky bočných dverí |
občas odpadávjúca tesniaca guma po obvode dverí |
nefunkčné svetlo v nákladovom priestore - poškodený spínač alebo kontakty |
občas problémy s elektronikou - nefunkčné sklápanie predných reflektorov, nefunkčná niektorá rýchlosť ventilátoru kúrenia, či žiarovky podsvietenia alebo problémy s funkčnosťou spínacej skrinky a imobilizérom |
občas problémy s odlupujúcim sa lakom - modré lakovanie (od 1997) |
korózia - zadné dvere, lemy blatníkov, pánty, podlaha nákladového priestoru (staršie modely) |
opotrebované čapy a silentbloky predných závesov kolies - búchavé zvuky z podvozku, zhoršené jazdné vlastnosti |
opotrebované tlmiče pruženia (väčší km nábeh) |
opotrebované ložiská kolies - nadmerné hučanie |
pridreté vracanie predných strmeňov bŕzd |
zhrdzavené bubnové brzdy vzadu - slabá účinnosť |
občas drhnutie lanka ručnej brzdy alebo jeho zaseknutie a prasknutie |
úniky oleja okolo tesnenia hlavy valcov, veka ventilov, olejovej vane, atď. |
netesný chladiaci okruh |
prepálené tesnenie pod hlavou valcov, poprípade prasknutá hlava (nadmerná záťaž alebo hrubé zaobchádzanie 1,9 TD, 2,5 TD, menej verzie bez turba) |
občas prasknutý obal turbodúchadla (1,9 TD) |
problémy s únikom nafty z vysokotlakového čerpadla (2,0, 2,8 JTD, prvé roky po uvedení) |
nefunkčný regulátor tlaku čerpadla (JTD) |
poruchové elektrické podávacie čerpadlo (JTD) |
nadmerný spätný tok nafty cez vstrekovače (JTD) |
opotrebovaná remenica - chrchlanie a hrkotajúce kladky rozvodového mechanizmu (JTD, väčší km nábeh) |
opotrebovaná synchronizácia prevodovky alebo radiaceho mechanizmu (väčší km nábeh) |
vyťahané lanovody - horšie radenie rýchlostí (väčší km nábeh) |
predčasne opotrebovaná spojka (jazdy mestom a preťažovanie) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,5 TDi (80 kW). |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1998 ccm | RFW | 80 kW |
2.0 4x4 | 1998 ccm | RFW | 80 kW |
2.0 Panorama/Combinato | 1998 ccm | RFW | 80 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 D | 1905 ccm | DJY,D9B,D9B (XUD9A) | 50 kW |
1.9 TD | 1905 ccm | DHX (XUD9TF/L) | 66 kW |
1.9 D | 1929 ccm | 230 A2.000 | 51 kW |
1.9 D Combinato | 1929 ccm | 230 A2.000 | 51 kW |
1.9 TD | 1929 ccm | 230 A3.000 | 60 kW |
1.9 TD CAT | 1929 ccm | 230 A4.000 | 59 kW |
1.9 TD Combinato | 1929 ccm | 230 A4.000 | 59 kW |
1.9 TD Panorama/Combinato | 1929 ccm | 230 A3.000 | 60 kW |
2.0 JTD | 1997 ccm | RHV (DW10) | 62 kW |
2.5 D | 2500 ccm | 8140.67 | 62 kW |
2.5 D 4x4 | 2500 ccm | 8140.67 | 62 kW |
2.5 D Combinato | 2500 ccm | 8140.67 | 62 kW |
2.5 TDI | 2500 ccm | 8140.47R | 80 kW |
2.5 TDI | 2500 ccm | 8140.47 | 85 kW |
2.5 TDI 4x4 | 2500 ccm | 8140.47 | 85 kW |
2.5 TDI Panorama/Combinato | 2500 ccm | 8140.47R | 80 kW |
2.5 TDI Panorama/Combinato | 2500 ccm | 8140.47 | 85 kW |
2.8 JTD | 2798 ccm | 8140.43S | 94 kW |
2.8 JTD 4x4 | 2798 ccm | 8140.43S | 94 kW |
2.8 iDTD 4x4 | 2799 ccm | 8140.43 | 90 kW |
2.8 JTD | 2799 ccm | 8140.43S | 94 kW |
2.8 JTD 4x4 | 2799 ccm | 8140.43S | 94 kW |
2.8 D | 2800 ccm | 8140.63 | 64 kW |
2.8 D 4x4 | 2800 ccm | 8140.63 | 64 kW |
2.8 TDI | 2800 ccm | 8140.43 | 90 kW |
2.8 TDI 4x4 | 2800 ccm | 8140.43 | 90 kW |
Jeden komentár
Otto
Nevie mi dakto pomôcť potreboval by som vedieť aká je priemerná spotreba podľa technického preukazu Fiat ducato r.v 2000 motor 2,8 JTD lebo ja ho nemám zapísané v preukaze