Fiat v reakcii na úspechy Renault-u Thalia postavil obdobne koncipovaný malý sedan s názvom Linea. Zhodou okolností si Fiat zvolil za miesto produkcie taktiež tureckú Bursu, kde sa vyrába aj spomínaná Thalia (v Turecku nesúca meno Renault Symbol).
Týmto ale podobnosť oboch modelov končí. Na rozdiel od Thalie je dizajn Fiatu Linea podstatne uhladenejší, začo vďačí dizajnérskemu štúdiu Giogerta Giugiara. Okrem pohľadného vzhľadu poteší Lina aj dobrou priestorovou ponukou, antikoróznou ochranou, prijateľnou cenou a tiež slušnou odolnosťou a spoľahlivosťou.
História
Kompaktný sedan Fiat Linea bol predstavený na aprílovom autosalóne 2007 v Lipsku. Zakrátko sa dostal do predaja s jedným benzínovým motorom 1,4i (57 kW) a jedným a turbodieselom 1,3 Multijet (66 kW). Na jeseň pribudol preplňovaný benzínový agregát 1,4 T-Jet (88 kW).
V roku 2009 pribudol pod kapotu aj nový turbodiesel 1,6 Multijet s výkonom 77 kW. V priebehu roka postupne strieda starší 1,3 MultiJet (66 kW – Euro 4) nová generácia 1,3 MultiJet II (70 kW – Euro 5 a filter pevných častíc povinne).
V druhej polovici roka 2011 vypadáva z ponuky 1,4 T-Jet a 1,3 Multijet.
V polovici roka 2012 si prešla Linea drobným faceliftom. Najvýznamnejšou dizajnovou úpravou prešla predná časť, kde sa objavila novo tvarovaná maska chladiča s väčším podielom chrómu. Pozmenený bol aj predný nárazník, ktorému dominuje výrazná chrómovaná linka. Viac chrómu sa dočkala aj zadná časť automobilu. Poznávacia značka sa presunula na veko kufra, nad ňou je umiestnený chrómovaný pás s nápisom Linea a ďalší chrómovaný pás vedie cez zadný nárazník.
Interiér vozidla dostal modernejšiu a športovejšie tvarovanú palubnú dosku, prebratú z vtedajšieho faceliftnutého Punta. Zmenila sa aj grafika budíkov v prístrojovom paneli. Použitá technika zostala bezo zmien. Fiat Linea osadená benzínovými motormi sa oficiálne ponúkala aj s možnosťou pohonu na LPG.
Rok 2015 znamenal pre Lineu koniec predaja na väčšine európskych trhov.
Bezpečnosť
Nárazový test Euro NCAP Fiat Linea neabsolvoval, preto možno bezpečnosť len predpokladať na základe výsledkov technicky príbuzného Fiatu Grande Punto. To získalo za ochranu posádky pri náraze plný počet, teda päť hviezdičiek (33 bodov). Ochrana detí cestujúcich v autosedačke bola hodnotená tromi hviezdičkami z piatich (35 bodov) a ohľaduplnosť k chodcom troma hviezdičkami zo štyroch (19 bodov).
Prednosti a nedostatky
oproti podobnej konkurencii podstatne uhladenejší dizajn |
celkovo priemerné dielenské spracovanie vozidla |
vzdušný interiér a veľký batožinový priestor |
vyšší aerodynamický hluk |
dobrá výbava |
hlučnejší motor 1,3 JTD |
priaznivé ceny jazdenky a prevádzkových nákladov |
tvrdé plasty, ktoré zvyknú po čase vŕzgať a uvoľnovať sa |
originál benzínové motory prerobené na LPG |
len päťstupňová prevodovka s menej presným radením |
kultivovaný a pružný motor 1,4 T-Jet |
slabší výkon predných svetlometov |
menej komfortné ovládanie palubného počítača a otváranie kufra |
Najčastejšie poruchy
oxidácia káblových zväzkov alebo kostrenia - slabšia ochrana pred vlhkosťou |
občasné problémy elektroniky vozidla |
netesné či uvoľnené tesnenie dverí a kufra |
nefungujúce elektrické otváranie okna, naklápanie svetla, ventilátor kúrenia, klepanie z uchytenia sedačiek, či porucha fabrického alarmu (viac staršie kusy) |
nefunkčné podsvietenie ovládačov ventilácie a spálené odpory regulácia ventilátora |
zasekávajúce dverové zámky-väčšinou stačí premazať |
nadmerné vôle na prednej náprave (najčastejšie v hornom uložení tlmičov) - búchanie pri prejazde nerovností |
občas netesnosť motora a prevodovky - úniky oleja |
prasknuté odvetrávacie potrubie v zadnej časti motora - nadmerný pach benzínu pri spustení ventilátora |
nefunkčn merač hmotnosti vzduchu - pokles výkonu (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (JTD, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (JTD a benzínové Turbo motory, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hlučnejší chod motora, problematické štarty či slabší ťah (väčší km nábeh, diesel) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka, (JTD, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
zvýšené riziko riedenia oleja naftou - nutná kontrola mierky oleja a max. po 15 000 km výmena oleja (najmä staršie JTD-Euro 4 doplnené o DPF) |
poruchy EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (JTD - väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy) |
riziko rýchlejšieho mechanického opotrebovania motora - nižšia kompresia, vyššia spotreba oleja (benzín aj diesel-najmä 1,3 JTD - degradovaná olejová náplň - dlhé intervaly výmeny) |
nadmerné opotrebovanie rozvodového mechanizmu 1,3 JTD - riziko zlyhania hydraulického napináku a preskočenia/roztrhnutia rozvodovej reťaze (degradovaná olejová náplň - dlhé intervaly výmeny) |
tuho idúce resp. zasekávajúce sa radenie manuálnej prevodovky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 T-Jet (88 kW). Jedná sa o veľmi pružný motor, ktorý si s Lineou hravo poradí. Vyznačuje sa kultivovaným chodom a rozumnou spotrebou. Komu by sa spotreba nepozdávala, má možnosť si vybrať originál verziu na LPG. 1,4i 8V (57 kW). Odskúšaný motor zo série Fire sa vyznačuje obstojnou spoľahlivosťou a ochotou ťahať aj v nižších otáčkach. Vo vyšších síce jeho dynamika príliš neoslní, na bežné jazdenie však plne postačuje. Vyznačuje sa aj solídnou spotrebou, ktorá sa dá ďalej optimalizovať výberom originál verzie na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1368 ccm | 350 A1.000 | 57 kW |
1.4 T-Jet | 1368 ccm | 198 A4.000 | 88 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 A3.000 | 66 kW |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 198 A3.000 | 77 kW |
9 komentárov
Anonym
Pekné.
návštevník
Ako to , že si napísal svoj vyčerpávajúci príspevok k recenzii 5 mesiacov predtým, než samotný článok vznikol?
Marcel Janco
Prvý krát bol článok pustený už v roku 2013, neskôr upravený (doplnený) v marci 2016-aby bol na titulke, dátum pustenia bol aktualizovaný. Komentáre samozrejme ostávajú zachované, preto ten časový nepomer.
Lennyx
po 7 rokoch a najazdených cca 117.000 km mi „odišla“ prevodovka! konkrétne sa mi rozpadli ložiská v prevodovke… a čo sa týka elektriky, prakticky od začiatku mi odchádzajú žiarovky, len čo vymením jednu vypáli sa iná raz je to pravé predné potom zadné svetlo, potom nad značkou, hneď na to brzdové a znova predné atď. stále dookola. Mal som aj problém prejsť cez emisie. Bol to môj prvý Fiat a bude aj posledný!!!
Ja
No to sú ozaj brutálne závady, vypálené žiarovky…s tým som mal problém pri každom jednom aute a žiadne z nich nebolo Fiat. Predčasná smrť prevodoviek je u áut vyrobených po r. 2000 tiež bežná.
vox_populi
to si zabil! 😀 jednoducho vždy boli (s)prostí ľudia, ktorí mali veľký komplex s názvom FIAT
Hana Šuleková
Ja mám Fiat Lineu a mám problém pri nízkých otáčkach ho trha a už sme vymenili aj vstrekovač lebo ukazovalo pri 110km v hodine chyby vstrekovania vymenili sme a ok išli sme na dialnicu a znova to isté tak sme dali do opravi prečistili ich ale auto nejde zak ako by malo má trhavý pohyb tak už neviem čo mám robiť nevie niekto poradiť čo stým môže byť skúsim ešte sviečky vymeniť
Jano
Ked linea trha problem moze byt palivove cerpadlo, mal som ten isty problem, myslel som ze vstrekovac bude vadny ale bolo to cerpadlo po cca 150t km.
Sportak
V rodine je od roku 2008, model 1,4 Tjet, vyborny benzínový turbo motor hravo hybe autom. vybava emotion . podvozok skor komfortnejsi . Samozrejme za 14 rokov nejake opravy boli, alternator, spojka, žiarovky, horne ulozenie tlmičov, inak len bezny servis a benzín, dlhodoba spotreba v zmiesanej premavke (70% mesto) 7,5l na 100km. ziadne vážne problémy, auto na kazdy den, odporucam novy nas stal 17tis euro dnes kupite za 3000 euro.