Interiér
Interiér vozidla pôsobí moderne, niekomu však môže prekážať použitie tvrdých a lacno pôsobiacich plastov, rovnako tak slabšie dielenské spracovanie. V tomto smere Linea do značnej miery potvrdzuje, že patrí do kategórie cenovo najdostupnejších sedanov.
Po facelifte v roku 2012 sa dielenské spracovanie ale aj dojem z použitých plastov o niečo zlepšil. Značné medzery má však Linea na prvý pohľad v tzv. neviditeľných detailoch (ledabolo vyzerajúce káblové zväzky, uchytenie a tvarovanie plastových držiakov, podbehov a pod).
Fiat Linea je sedan postavený na predĺženom podvozku (+ 9 cm) Grande Punta. Z toho pramení slušná pozdĺžna priestrannosť s dostatkom miesta pre štyri dospelé osoby. Trocha skromnejší je priestor nad hlavou, najmä pre vyššie osoby sediace vzadu. Miesto pre piateho cestujúceho je len núdzové, jednak z dôvodu tvarovania sedadla a tiež šírky interiéru.
Samotné sedenie vo vozidle je trocha vyššie, čo vyhovie najmä starším motoristom/cestujúcim, ktorým to uľahčí nástup a výstup. Miesto vodiča poteší slušným rozsahom nastavenia sedadla a volantu v dvoch osiach, čo nebolo a dodnes nie je v tejto triede štandardom.
Batožinový priestor so základným objemom 500 litrov vyhovie aj na dlhšie rodinné výlety, v prípade potreby je ho možné rozšíriť sklopením zadných sedadiel. Objem, ktorý následne vznikne zostáva dobre využiteľný aj vďaka zanedbateľnému schodu a dostatočne dimenzovanému priechodziemu otvoru.
Pod dnom je namiesto rezervnej pneumatiky len lepiaca sada a niekoľko ďalších úložných priestorov pre lekárničku a ďalšie nevyhnutnosti. Ako to už pri karosériách sedan býva, menší vstupný otvor kufra neumožňuje naloženie rozmerovo väčších predmetov, napr. chladničky či väčšieho kočíku.
Konštruktérov však treba pochváliť za viacprvkové závesy veka, ktoré neobmedzujú objem kufra (ako tomu býva pri podobných vozidlách). Čím sa však konštruktéri nevyznamenali je samotné otváranie kufra. Veko nemá držiak, a tak je treba vložiť prsty do medzery medzi veko a zadný nárazník. Je to nepohodlné a takmer vždy sa zašpiní ruka. Veko je taktiež možné odistiť len z interiéru alebo tlačidlom na diaľkovom ovládači.
Podvozok a jazdné vlastnosti
Mäkšie naladenie podvozka znamená solídne tlmenie nerovností vozovky, obzvlášť ak je Linea obutá na klasických 15″ kolesách. Trocha horšie je to s odhlučnením. Prejazd väčších nerovností už znamená citeľnejší prenos hluku do interiéru. Celkovo slabšie je aj aerodynamické odhlučnenie, citeľné najmä vo vyšších rýchlostiach.
Vďaka dlhšiemu rázvoru sa Linea vyznačuje solídnou smerovou stabilitou. Horšia situácia nastane pri ostrejšom prejazde zákrutou alebo náhlej zmene smeru. Tam sa už začne prejavovať mäkšie nastavenie podvozka. Linea sa v ostrejšie prechádzanéj zákrute značne nakláňa, pomerne skoro sa dostavuje aj nedotáčavosť a v prípade prudkej zmeny smeru dá nervóznejším pohupnutím jasne najavo, že na divočenie stavaná nie je. Na stabilizačný systém ESP sa s benzínovým motorom nemožno spoliehať, keďže do modernizácie sa dodával len pre turbodieselový pohon a aj to iba za príplatok.
Podvozok sa skladá vpredu z modifikácie zavesenia typu McPherson a vzadu z klasickej torznej priečky spojenej s pozdĺžnymi vlečnými ramenami. Oproti Grande Puntu je najvýraznejší rozdiel v použití hliníkovej prednej nápravnice. Dôvodom je odolnosť voči korózii, keďže Linea sa predávala aj pre krajiny s tropickým podnebím, kde klasická železná nápravnica neraz poškodená od nerovností na cestách/necestách rýchlejšie podliehala korózii.
Podvozok sa vyznačuje solídnou odolnosťou, snáď až na horné uloženie tlmičov, kde ložisko vzpery je slabšie ochránené pred nečistotami a odstrekujúcou špinavou/slanou vodou, čo má citeľný vplyv na životnosť. Tyčky stabilizátorov vydržia pomerne dosť, ale aj v prípade, že začnú klepať nie je ich výmena príliš drahá (cca 20-30 €/kus). Podobne je to aj v prípade čapu spodného ramena, ktorý je samostatne vymeniteľný a stojí okolo 40 € za kus.
U zadnej nápravy je odolnosť takmer ukážková, mierne kratšou životnosťou sa vyznačujú len ložiská, ktoré stoja v kvalitnom prevedení cca 80-100 €/kus.
Komfortné jazdné vlastnosti podporuje príjemné, ale značne preposilované riadenie. Cítiť to najmä vo vyšších rýchlostiach, kedy sa volant tzv. stráca v rukách a dodáva vodičovi minimum spätnej väzby. Riadenie je vybavené na rozdiel od Punta hydraulickým posilňovačom, čo sa odráža na lepšej spätnej väzbe a tiež v lepšej spoľahlivosti (keďže elektrický posilňovač v Grande Puntách nebol zrovna vzorom spoľahlivosti).
Benzínové motory
Prednosti a nedostatky
oproti podobnej konkurencii podstatne uhladenejší dizajn |
celkovo priemerné dielenské spracovanie vozidla |
vzdušný interiér a veľký batožinový priestor |
vyšší aerodynamický hluk |
dobrá výbava |
hlučnejší motor 1,3 JTD |
priaznivé ceny jazdenky a prevádzkových nákladov |
tvrdé plasty, ktoré zvyknú po čase vŕzgať a uvoľnovať sa |
originál benzínové motory prerobené na LPG |
len päťstupňová prevodovka s menej presným radením |
kultivovaný a pružný motor 1,4 T-Jet |
slabší výkon predných svetlometov |
menej komfortné ovládanie palubného počítača a otváranie kufra |
Najčastejšie poruchy
oxidácia káblových zväzkov alebo kostrenia - slabšia ochrana pred vlhkosťou |
občasné problémy elektroniky vozidla |
netesné či uvoľnené tesnenie dverí a kufra |
nefungujúce elektrické otváranie okna, naklápanie svetla, ventilátor kúrenia, klepanie z uchytenia sedačiek, či porucha fabrického alarmu (viac staršie kusy) |
nefunkčné podsvietenie ovládačov ventilácie a spálené odpory regulácia ventilátora |
zasekávajúce dverové zámky-väčšinou stačí premazať |
nadmerné vôle na prednej náprave (najčastejšie v hornom uložení tlmičov) - búchanie pri prejazde nerovností |
občas netesnosť motora a prevodovky - úniky oleja |
prasknuté odvetrávacie potrubie v zadnej časti motora - nadmerný pach benzínu pri spustení ventilátora |
nefunkčn merač hmotnosti vzduchu - pokles výkonu (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (JTD, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (JTD a benzínové Turbo motory, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hlučnejší chod motora, problematické štarty či slabší ťah (väčší km nábeh, diesel) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka, (JTD, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
zvýšené riziko riedenia oleja naftou - nutná kontrola mierky oleja a max. po 15 000 km výmena oleja (najmä staršie JTD-Euro 4 doplnené o DPF) |
poruchy EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (JTD - väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy) |
riziko rýchlejšieho mechanického opotrebovania motora - nižšia kompresia, vyššia spotreba oleja (benzín aj diesel-najmä 1,3 JTD - degradovaná olejová náplň - dlhé intervaly výmeny) |
nadmerné opotrebovanie rozvodového mechanizmu 1,3 JTD - riziko zlyhania hydraulického napináku a preskočenia/roztrhnutia rozvodovej reťaze (degradovaná olejová náplň - dlhé intervaly výmeny) |
tuho idúce resp. zasekávajúce sa radenie manuálnej prevodovky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 T-Jet (88 kW). Jedná sa o veľmi pružný motor, ktorý si s Lineou hravo poradí. Vyznačuje sa kultivovaným chodom a rozumnou spotrebou. Komu by sa spotreba nepozdávala, má možnosť si vybrať originál verziu na LPG. 1,4i 8V (57 kW). Odskúšaný motor zo série Fire sa vyznačuje obstojnou spoľahlivosťou a ochotou ťahať aj v nižších otáčkach. Vo vyšších síce jeho dynamika príliš neoslní, na bežné jazdenie však plne postačuje. Vyznačuje sa aj solídnou spotrebou, ktorá sa dá ďalej optimalizovať výberom originál verzie na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1368 ccm | 350 A1.000 | 57 kW |
1.4 T-Jet | 1368 ccm | 198 A4.000 | 88 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 A3.000 | 66 kW |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 198 A3.000 | 77 kW |
9 komentárov
Anonym
Pekné.
návštevník
Ako to , že si napísal svoj vyčerpávajúci príspevok k recenzii 5 mesiacov predtým, než samotný článok vznikol?
Marcel Janco
Prvý krát bol článok pustený už v roku 2013, neskôr upravený (doplnený) v marci 2016-aby bol na titulke, dátum pustenia bol aktualizovaný. Komentáre samozrejme ostávajú zachované, preto ten časový nepomer.
Lennyx
po 7 rokoch a najazdených cca 117.000 km mi „odišla“ prevodovka! konkrétne sa mi rozpadli ložiská v prevodovke… a čo sa týka elektriky, prakticky od začiatku mi odchádzajú žiarovky, len čo vymením jednu vypáli sa iná raz je to pravé predné potom zadné svetlo, potom nad značkou, hneď na to brzdové a znova predné atď. stále dookola. Mal som aj problém prejsť cez emisie. Bol to môj prvý Fiat a bude aj posledný!!!
Ja
No to sú ozaj brutálne závady, vypálené žiarovky…s tým som mal problém pri každom jednom aute a žiadne z nich nebolo Fiat. Predčasná smrť prevodoviek je u áut vyrobených po r. 2000 tiež bežná.
vox_populi
to si zabil! 😀 jednoducho vždy boli (s)prostí ľudia, ktorí mali veľký komplex s názvom FIAT
Hana Šuleková
Ja mám Fiat Lineu a mám problém pri nízkých otáčkach ho trha a už sme vymenili aj vstrekovač lebo ukazovalo pri 110km v hodine chyby vstrekovania vymenili sme a ok išli sme na dialnicu a znova to isté tak sme dali do opravi prečistili ich ale auto nejde zak ako by malo má trhavý pohyb tak už neviem čo mám robiť nevie niekto poradiť čo stým môže byť skúsim ešte sviečky vymeniť
Jano
Ked linea trha problem moze byt palivove cerpadlo, mal som ten isty problem, myslel som ze vstrekovac bude vadny ale bolo to cerpadlo po cca 150t km.
Sportak
V rodine je od roku 2008, model 1,4 Tjet, vyborny benzínový turbo motor hravo hybe autom. vybava emotion . podvozok skor komfortnejsi . Samozrejme za 14 rokov nejake opravy boli, alternator, spojka, žiarovky, horne ulozenie tlmičov, inak len bezny servis a benzín, dlhodoba spotreba v zmiesanej premavke (70% mesto) 7,5l na 100km. ziadne vážne problémy, auto na kazdy den, odporucam novy nas stal 17tis euro dnes kupite za 3000 euro.