Motorová ponuka nie je príliš rozsiahla, ale pre potreby malého sedanu dostatočná. Ako základ slúži spoľahlivý a v iných modeloch značky dlhé roky odskúšaný štvorvalec 1,4 Fire s výkonom 57 kW. Agregát je vybavený 8-ventilovým rozvodom OHC a elektronickým ovládaním škrtiacej klapky. Spotreba sa pohybuje okolo 7 litrov.
Svižnejšie jazdiacim vodičom nemusí vyhovovať momentová charakteristika motorov Fire. So stúpajúcimi otáčkami totiž osemventilom dochádza dych. Najlepšie výkony podávajú od 2000 do 4000 ot/min, pričom Linea hladko a bez protestov zvládne akcelerovať aj z veľmi malých rýchlosti na vyšší rýchlostný stupeň.
Pri motoroch Fire je dôležité aj ako sa s vozidlom jazdí. To znamená, že je značne cítiť rozdiel, či na vozidle jazdil akčnejší mladší vodič alebo šporovlivý dedulo. Nezaškodí teda občas trochu motor popreháňať.
Agregáty Fire sa vyznačujú slušnou spoľahlivosťou, problémom je len značne optimistický interval na výmenu oleja, ktorý výrobca nastavil na 30 000 km alebo dva roky. Okrem samotného znehodnoteného oleja, ktorý motoru príliš neprospieva (po tak dlhej dobe nasýteného karbónom a agresívnymi kyselinami zo spaľovania), je rizikom malý objem olejovej náplne – 2,5 litra. Aj moderné motory totiž vykazujú malú spotrebu oleja, čo sa pri tak malom objeme a veľkom intervale ešte značne zvýrazní. Ak sa teda priebežne počas dlhého intervalu nekontroluje mierka, môže sa stať, že olej klesne pod určitú kritickú hranicu a hrozí nadmerné opotrebovanie ak nie rovno zadretie motora. Odporúča sa teda skrátiť interval na obvyklých 15 000 km.
Podarenou motorizáciou je prepĺňaný 1,4 Turbojet, ktorý udeľuje vozidlu naozaj dynamické vlastnosti. Motor slušne cvičí s vozidlom už od 1900 otáčok a dopraje vodičovi dostatok pružnosti na svižné obiehanie. Nebráni sa ani častejšiemu vytáčaniu, aj keď športovejšie založeným vodičom bude trocha chýbať výkonová š**** známa z otáčkových atmosférických motorov. Pri bežnom jazdení sa dá spotreba v priemere udržovať okolo 7-7,5 litra, pri častejšom využívaní výkonového potenciálu však treba rátať s vyššou spotrebou (niekedy aj cez 10 litrov).
Dieselové motory
Pre priaznivcov nafty sú k dispozícii dva dieselové štvorvalce. Základ tvorí 16 ventilový 1,3 JTD Multijet s výkonom 66 kW a krútiacim momentom 200 Nm. Motor poskytuje vozidlu prekvapivo slušnú dynamiku, zvyknúť si však treba na priebeh krútiaceho momentu. Výraznejšie ožije až okolo 2000 otáčok a naopak po prekročení 3500 ot/min začne dynamika citeľne klesať, pričom rastie hluk a aj spotreba. Tá sa v priemere pohybuje okolo 5-5,5 litra, pri rýchlejšej diaľničnej jazde však spotreba rastie aj nad 6 litrov (pri 130 km/h toči motor cez 3000 otáčok). Ak si teda diesel kupujete z dôvodu tichej a úspornej diaľničnej jazdy, v tomto prípade si príliš nepomôžete. Je lepšie sa poobzerať po benzínovej verzii s originál Fiat prestavbou na LPG.
Vyšší výkon, o niečo nižšiu spotrebu a lepší priebeh krútiaceho momentu (ťah) v nižších otáčkach priniesol modernizovaný 1,3 Multijet II s výkonom 70 kW (63 kW) a krútiacim momentom 200 Nm. Okrem vyšších vstrekovacích tlakov (až 1600 bar), dostal motor aj nové vstrekovače, ktoré dávkujú až 8 vstrekov v jednom cykle. Znížený bol aj kompresný pomer na hodnotu 16,8:1 a o dostatok vzduchu sa stará nové turbodúchadlo, ktoré pomáha zlepšovať reakciu na stlačenie akcelerátora a tiež spomínaný priebeh krútiaceho momentu v nižších otáčkach.
Veľmi zaujímavú motorizáciu predstavuje silnejší 1,6 JTDm s výkonom 77 kW a krútiacim momentom 290 Nm. Motor je síce trocha ťažší na predok ako 1,3 JTD (v limitných situáciach väčšia nedotáčavosť), ale poskytuje vozidlu slušnú dynamiku, dobre ťahá už z nízkych otáčok a vyznačuje sa solídnou spotrebou v priemere okolo 5-5,5 litra, čomu napomáha aj šesťstupňová manuálna prevodovka.
Prevodovky
Najčastejšie používaná je buď päťstupňová alebo šesťstupňová manuálna prevodovka. Práve manuálna a najmä päťstupňová patrí k slabším článkom inak podareného vozidla. Dráhy radenia sú pomerne dlhé, samotné radenie je dosť nepresné, kostrbaté a nepoteší ani gumovosť zaraďovania jednotlivých rýchlostí. Pri väčších nájazdoch sa vie mechanizmus radenia zasekávať resp. radenie ide tuho a musí sa vymeniť.
Spoľahlivosť a poruchy
Prednosti a nedostatky
oproti podobnej konkurencii podstatne uhladenejší dizajn |
celkovo priemerné dielenské spracovanie vozidla |
vzdušný interiér a veľký batožinový priestor |
vyšší aerodynamický hluk |
dobrá výbava |
hlučnejší motor 1,3 JTD |
priaznivé ceny jazdenky a prevádzkových nákladov |
tvrdé plasty, ktoré zvyknú po čase vŕzgať a uvoľnovať sa |
originál benzínové motory prerobené na LPG |
len päťstupňová prevodovka s menej presným radením |
kultivovaný a pružný motor 1,4 T-Jet |
slabší výkon predných svetlometov |
menej komfortné ovládanie palubného počítača a otváranie kufra |
Najčastejšie poruchy
oxidácia káblových zväzkov alebo kostrenia - slabšia ochrana pred vlhkosťou |
občasné problémy elektroniky vozidla |
netesné či uvoľnené tesnenie dverí a kufra |
nefungujúce elektrické otváranie okna, naklápanie svetla, ventilátor kúrenia, klepanie z uchytenia sedačiek, či porucha fabrického alarmu (viac staršie kusy) |
nefunkčné podsvietenie ovládačov ventilácie a spálené odpory regulácia ventilátora |
zasekávajúce dverové zámky-väčšinou stačí premazať |
nadmerné vôle na prednej náprave (najčastejšie v hornom uložení tlmičov) - búchanie pri prejazde nerovností |
občas netesnosť motora a prevodovky - úniky oleja |
prasknuté odvetrávacie potrubie v zadnej časti motora - nadmerný pach benzínu pri spustení ventilátora |
nefunkčn merač hmotnosti vzduchu - pokles výkonu (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (JTD, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (JTD a benzínové Turbo motory, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hlučnejší chod motora, problematické štarty či slabší ťah (väčší km nábeh, diesel) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka, (JTD, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
zvýšené riziko riedenia oleja naftou - nutná kontrola mierky oleja a max. po 15 000 km výmena oleja (najmä staršie JTD-Euro 4 doplnené o DPF) |
poruchy EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (JTD - väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy) |
riziko rýchlejšieho mechanického opotrebovania motora - nižšia kompresia, vyššia spotreba oleja (benzín aj diesel-najmä 1,3 JTD - degradovaná olejová náplň - dlhé intervaly výmeny) |
nadmerné opotrebovanie rozvodového mechanizmu 1,3 JTD - riziko zlyhania hydraulického napináku a preskočenia/roztrhnutia rozvodovej reťaze (degradovaná olejová náplň - dlhé intervaly výmeny) |
tuho idúce resp. zasekávajúce sa radenie manuálnej prevodovky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 T-Jet (88 kW). Jedná sa o veľmi pružný motor, ktorý si s Lineou hravo poradí. Vyznačuje sa kultivovaným chodom a rozumnou spotrebou. Komu by sa spotreba nepozdávala, má možnosť si vybrať originál verziu na LPG. 1,4i 8V (57 kW). Odskúšaný motor zo série Fire sa vyznačuje obstojnou spoľahlivosťou a ochotou ťahať aj v nižších otáčkach. Vo vyšších síce jeho dynamika príliš neoslní, na bežné jazdenie však plne postačuje. Vyznačuje sa aj solídnou spotrebou, ktorá sa dá ďalej optimalizovať výberom originál verzie na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1368 ccm | 350 A1.000 | 57 kW |
1.4 T-Jet | 1368 ccm | 198 A4.000 | 88 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 A3.000 | 66 kW |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 198 A3.000 | 77 kW |
9 komentárov
Anonym
Pekné.
návštevník
Ako to , že si napísal svoj vyčerpávajúci príspevok k recenzii 5 mesiacov predtým, než samotný článok vznikol?
Marcel Janco
Prvý krát bol článok pustený už v roku 2013, neskôr upravený (doplnený) v marci 2016-aby bol na titulke, dátum pustenia bol aktualizovaný. Komentáre samozrejme ostávajú zachované, preto ten časový nepomer.
Lennyx
po 7 rokoch a najazdených cca 117.000 km mi „odišla“ prevodovka! konkrétne sa mi rozpadli ložiská v prevodovke… a čo sa týka elektriky, prakticky od začiatku mi odchádzajú žiarovky, len čo vymením jednu vypáli sa iná raz je to pravé predné potom zadné svetlo, potom nad značkou, hneď na to brzdové a znova predné atď. stále dookola. Mal som aj problém prejsť cez emisie. Bol to môj prvý Fiat a bude aj posledný!!!
Ja
No to sú ozaj brutálne závady, vypálené žiarovky…s tým som mal problém pri každom jednom aute a žiadne z nich nebolo Fiat. Predčasná smrť prevodoviek je u áut vyrobených po r. 2000 tiež bežná.
vox_populi
to si zabil! 😀 jednoducho vždy boli (s)prostí ľudia, ktorí mali veľký komplex s názvom FIAT
Hana Šuleková
Ja mám Fiat Lineu a mám problém pri nízkých otáčkach ho trha a už sme vymenili aj vstrekovač lebo ukazovalo pri 110km v hodine chyby vstrekovania vymenili sme a ok išli sme na dialnicu a znova to isté tak sme dali do opravi prečistili ich ale auto nejde zak ako by malo má trhavý pohyb tak už neviem čo mám robiť nevie niekto poradiť čo stým môže byť skúsim ešte sviečky vymeniť
Jano
Ked linea trha problem moze byt palivove cerpadlo, mal som ten isty problem, myslel som ze vstrekovac bude vadny ale bolo to cerpadlo po cca 150t km.
Sportak
V rodine je od roku 2008, model 1,4 Tjet, vyborny benzínový turbo motor hravo hybe autom. vybava emotion . podvozok skor komfortnejsi . Samozrejme za 14 rokov nejake opravy boli, alternator, spojka, žiarovky, horne ulozenie tlmičov, inak len bezny servis a benzín, dlhodoba spotreba v zmiesanej premavke (70% mesto) 7,5l na 100km. ziadne vážne problémy, auto na kazdy den, odporucam novy nas stal 17tis euro dnes kupite za 3000 euro.