Spoľahlivosť Fiat Linea je vo všeobecnosti na dobrej úrovni a viac ako technické problémy sa objavujú rôzne drobnosti často vyplývajúce z priemerného spracovania. Konkrétne napr. oxidácia káblových zväzkov či kostrenia z dôvodu slabšej ochrany pred vlhkosťou, či pohnevá nefunkčnosť rôznej el. výbavy z dôvodu rozpadnutého káblového zväzku.
Pri starších kusoch sa môže objaviť nefungujúce elektrické otváranie okna, naklápanie svetla, ventilátor kúrenia, klepanie z uchytenia sedačiek, či porucha fabrického alarmu. Objavujú sa aj nadmerné vôle v uchytení plastových dielov, občas sa nejaký diel uvoľní úplne – odpadne.
Vyskytuje sa aj zatekanie vody do batožinového priestoru cez netesné tesnenie, preto sa oplatí skontrolovať čalúnenie, či nenesie stopy vlhkosti. Odlepiť sa vie aj dverové tesnenie. Niekedy sa vedia zaseknúť zámky dverí, väčšinou pomôže premazanie, niekedy treba zámok rozobrať, vyčistiť a dobre premazať.
Objavilo sa aj nefunkčné podsvietenie ovládačov ventilácie a spálené odpory regulácia ventilátora. Nezriedka sa vyskytuje aj vŕzganie niektorých častí interiéru.
Klopavé zvuky pri prejazde nerovností majú zvyčajne na svedomí nadmerné vôle v tyčkách stabilizátora, niekedy sú dôvodom aj vymačkané alebo zle nastavené dorazy kapoty. Objavujú sa aj nadmerné vôle v hornom uchytení tlmičov, čo rezultuje do búchavých zvukov pri prejazde nerovností. Vôle v uložení-silentblokoch ramien, či spodných guľových čapoch sa vyskytujú až pri väčšom nájazde podobne ako hučiace ložiská kolies.
Občas sa vyskytne aj netesnosť motora, kedy olej steká po bloku. Najčastejšie je na vine netesné tesnenie ventilového veka. Niekedy sa vyskytuje aj netesnosť prevodovky, väčšinou cez zadné veko. V prípade nadmerného pachu spáleného benzínu pri spustení ventilátora, je zrejme na príčine prasknuté odvetrávacie potrubie v zadnej časti motora. Vetrací systém je totiž veľmi blízko tomuto potrubiu.
Pri častejšom jazdení po meste je vyššie riziko nadmerne opotrebovanej spojky, resp. chrchlajúceho spojkového ložiska (platí pre benzín aj diesel). Pri benzínových motoroch sa odporúča meniť zapaľovacie sviečky každých 30 000 km, v opačnom prípade hrozí zvýšené riziko porúch zapaľovania – chod na menej valcov, nefunkčnosť zapaľovacích cievok a niekedy až odpálenie riadiacej jednotky motora.
Pri dieselových motoroch vie občas pohnevať zanesený EGR ventil, najmä pri častejších krátkych jazdách so studeným motorom, čo sa prejavuje svietiacou kontrolkou, trhavým ťahom pri akcelerácii, vyššou dymivosťou či problematickým štartom. Niekedy je možné EGR vyčistiť, nezriedka je však nutná výmena. Občas sa objavujú poruchy snímača hmotnosti vzduchu, čo zvyčajne prezrádza postupný pokles výkonu – ťahu motora. V prípade motora 1,3 JTD sa vyskytuje aj problém poškodenej (netesnej) podtlakovej hadičky k regulácii turba čo spôsobuje slabší ťah resp. kolísanie ťahu motora.
Pri väčšom počte kilometrov sa vyskytujú nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje nerovnomerným a hlučnejším chodom motora, problematickým štartom či slabším výkonom motora pri prudšej akcelerácii. Častejšie pri starších 1,3 JTD – Euro 4 sa pri väčších nájazdoch objavuje aj netesné vysokotlaké čerpadlo.
Pri väčšom nábehu sa objavuje aj nadmerné opotrebenie dvojhmotového zotrvačníka, ktoré prezrádzajú nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, či vyššia hlučnosťou pri akcelerácii z nižších otáčok. Taktiež sa objavuje zatuhnutá regulácia turbodúchadla a aj samotné nadmerné opotrebovanie turba – slabší ťah, vyššia spotreba oleja, priesak oleja do sacieho traktu a pod. V prípade 1,6 JTDm sa pri väčšom nájazde môžu vyskytnúť poruchy vírivých klapiek, ktoré sú súčasťou plastového sacieho potrubia.
Dieselové motory sú vybavené filtrom pevných častíc (DPF), ktorého životnosť sa pohybuje v závislosti od spôsobu používania vozidla okolo 200 000 – 250 000 km. Niekedy môže byť životnosť väčšia, ale niekedy aj menšia, najmä ak sa častejšie jazdia kratšie (mestské) trasy, kedy sa filter nestihne kvalitne regenerovať, keďže regenerácia býva často prerušená. To vedie k rýchlejšiemu zanášaniu, a teda kratšej životnosti DPF filtra. Problémy sa obyčajne hlásia svietiacou kontrolkou, resp. prechodom motora do núdzového režimu. Blížiaci sa koniec (upchatie) DPF filtra sa obyčajne hlási zvýšenou frekvenciou regenerácií spolu s miernym nárastom spotreby. Častejšie regenerácie DPF znamenajú aj zvýšenú kontamináciu oleja nespálenou naftou – týka sa to najmä 1,3 JTD Euro 4 na želanie vybavenými DPF. V prípade motorov s Euro 5 je systém regenerácie lepšie odladený. Aj z tohto dôvodu sa odporúča meniť olej najneskôr po 15 000 km.
Pri dieselových motoroch, pri ktorých sa používal (používa) dlhý interval výmeny oleja (20 000 – 30 000 km), dochádza k podstatne rýchlejšiemu mechanickému opotrebovaniu motora (nižšia kompresia, vyššia spotreba oleja), taktiež nadmernému opotrebovaniu ložísk turbodúchadla (platí aj pre benzínové Turbo motory) a rozvodového mechanizmu, kde hrozí riziko zlyhania hydraulického napináku a preskočenia (roztrhnutia) rozvodovej reťaze. Dlhý servisný interval ohrozuje – zanáša aj hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle, čo negatívne ovplyvňuje životnosť samotných ventilov a hlavy valcov.
Vyskytuje sa aj zatuhnuté resp. zasekavajúce radenie prevodovky, čo znamená výmenu mechanizmu.
Servis
Výmena oleja je predpísaná na optimistický interval 20 000 – 30 000 km, v praxi sa však odporúča skrátiť na max. 15 000 km alebo jeden rok. Nezaškodí občas aj kontrolovať hladinu oleja, keďže väčšina motorov má veľmi malú olejovú náplň (cca 3 litre).
Z hľadiska rozvodového mechanizmu má jedine motor 1,3 MultiJet rozvodovú reťaz, ostatné majú ozubený remeň s intervalom výmeny raz za päť rokov alebo po najazdení 150 000 kilometrov (1,6 MultiJet), respektíve 120 000 km – zvyšné benzínové motory.
Pri benzínových motoroch je potreba meniť zapaľovacie sviečky každých 30 000 km.
Prednosti a nedostatky
oproti podobnej konkurencii podstatne uhladenejší dizajn |
celkovo priemerné dielenské spracovanie vozidla |
vzdušný interiér a veľký batožinový priestor |
vyšší aerodynamický hluk |
dobrá výbava |
hlučnejší motor 1,3 JTD |
priaznivé ceny jazdenky a prevádzkových nákladov |
tvrdé plasty, ktoré zvyknú po čase vŕzgať a uvoľnovať sa |
originál benzínové motory prerobené na LPG |
len päťstupňová prevodovka s menej presným radením |
kultivovaný a pružný motor 1,4 T-Jet |
slabší výkon predných svetlometov |
menej komfortné ovládanie palubného počítača a otváranie kufra |
Najčastejšie poruchy
oxidácia káblových zväzkov alebo kostrenia - slabšia ochrana pred vlhkosťou |
občasné problémy elektroniky vozidla |
netesné či uvoľnené tesnenie dverí a kufra |
nefungujúce elektrické otváranie okna, naklápanie svetla, ventilátor kúrenia, klepanie z uchytenia sedačiek, či porucha fabrického alarmu (viac staršie kusy) |
nefunkčné podsvietenie ovládačov ventilácie a spálené odpory regulácia ventilátora |
zasekávajúce dverové zámky-väčšinou stačí premazať |
nadmerné vôle na prednej náprave (najčastejšie v hornom uložení tlmičov) - búchanie pri prejazde nerovností |
občas netesnosť motora a prevodovky - úniky oleja |
prasknuté odvetrávacie potrubie v zadnej časti motora - nadmerný pach benzínu pri spustení ventilátora |
nefunkčn merač hmotnosti vzduchu - pokles výkonu (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (JTD, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (JTD a benzínové Turbo motory, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hlučnejší chod motora, problematické štarty či slabší ťah (väčší km nábeh, diesel) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka, (JTD, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
zvýšené riziko riedenia oleja naftou - nutná kontrola mierky oleja a max. po 15 000 km výmena oleja (najmä staršie JTD-Euro 4 doplnené o DPF) |
poruchy EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (JTD - väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy) |
riziko rýchlejšieho mechanického opotrebovania motora - nižšia kompresia, vyššia spotreba oleja (benzín aj diesel-najmä 1,3 JTD - degradovaná olejová náplň - dlhé intervaly výmeny) |
nadmerné opotrebovanie rozvodového mechanizmu 1,3 JTD - riziko zlyhania hydraulického napináku a preskočenia/roztrhnutia rozvodovej reťaze (degradovaná olejová náplň - dlhé intervaly výmeny) |
tuho idúce resp. zasekávajúce sa radenie manuálnej prevodovky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 T-Jet (88 kW). Jedná sa o veľmi pružný motor, ktorý si s Lineou hravo poradí. Vyznačuje sa kultivovaným chodom a rozumnou spotrebou. Komu by sa spotreba nepozdávala, má možnosť si vybrať originál verziu na LPG. 1,4i 8V (57 kW). Odskúšaný motor zo série Fire sa vyznačuje obstojnou spoľahlivosťou a ochotou ťahať aj v nižších otáčkach. Vo vyšších síce jeho dynamika príliš neoslní, na bežné jazdenie však plne postačuje. Vyznačuje sa aj solídnou spotrebou, ktorá sa dá ďalej optimalizovať výberom originál verzie na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1368 ccm | 350 A1.000 | 57 kW |
1.4 T-Jet | 1368 ccm | 198 A4.000 | 88 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 A3.000 | 66 kW |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 198 A3.000 | 77 kW |
9 komentárov
Anonym
Pekné.
návštevník
Ako to , že si napísal svoj vyčerpávajúci príspevok k recenzii 5 mesiacov predtým, než samotný článok vznikol?
Marcel Janco
Prvý krát bol článok pustený už v roku 2013, neskôr upravený (doplnený) v marci 2016-aby bol na titulke, dátum pustenia bol aktualizovaný. Komentáre samozrejme ostávajú zachované, preto ten časový nepomer.
Lennyx
po 7 rokoch a najazdených cca 117.000 km mi „odišla“ prevodovka! konkrétne sa mi rozpadli ložiská v prevodovke… a čo sa týka elektriky, prakticky od začiatku mi odchádzajú žiarovky, len čo vymením jednu vypáli sa iná raz je to pravé predné potom zadné svetlo, potom nad značkou, hneď na to brzdové a znova predné atď. stále dookola. Mal som aj problém prejsť cez emisie. Bol to môj prvý Fiat a bude aj posledný!!!
Ja
No to sú ozaj brutálne závady, vypálené žiarovky…s tým som mal problém pri každom jednom aute a žiadne z nich nebolo Fiat. Predčasná smrť prevodoviek je u áut vyrobených po r. 2000 tiež bežná.
vox_populi
to si zabil! 😀 jednoducho vždy boli (s)prostí ľudia, ktorí mali veľký komplex s názvom FIAT
Hana Šuleková
Ja mám Fiat Lineu a mám problém pri nízkých otáčkach ho trha a už sme vymenili aj vstrekovač lebo ukazovalo pri 110km v hodine chyby vstrekovania vymenili sme a ok išli sme na dialnicu a znova to isté tak sme dali do opravi prečistili ich ale auto nejde zak ako by malo má trhavý pohyb tak už neviem čo mám robiť nevie niekto poradiť čo stým môže byť skúsim ešte sviečky vymeniť
Jano
Ked linea trha problem moze byt palivove cerpadlo, mal som ten isty problem, myslel som ze vstrekovac bude vadny ale bolo to cerpadlo po cca 150t km.
Sportak
V rodine je od roku 2008, model 1,4 Tjet, vyborny benzínový turbo motor hravo hybe autom. vybava emotion . podvozok skor komfortnejsi . Samozrejme za 14 rokov nejake opravy boli, alternator, spojka, žiarovky, horne ulozenie tlmičov, inak len bezny servis a benzín, dlhodoba spotreba v zmiesanej premavke (70% mesto) 7,5l na 100km. ziadne vážne problémy, auto na kazdy den, odporucam novy nas stal 17tis euro dnes kupite za 3000 euro.