Posledná generácia Fordu Escort sa v svojich dobách tešila značnej obľube. Bola ponúkaná v rôznych karosárskych verziách ako troj a päťdverový hatchback, päťdverové kombi (Tournier), štvordverový sedan (Orion) alebo dvojdverový kabriolet. Napriek tomu, že Escort patrí medzi najlacnejšie jazdenky v autobazároch, stále ponúka obstojné úžitkové vlastnosti a v spojení s benzínovými motormi aj solídnu spoľahlivosť. Pri výbere jazdenky si viac pozornosti zaslúžia modely produkované po modernizácii v roku 1995.
Ford Escort poslednej generácie sa začal produkovať od októbra 1990. V ponuke boli zo začiatku dva benzínové motory 1,4i, 1,6i a jeden dieselový agregát 1,8 D. V roku 1991 sa objavil najmenší ponúkaný benzínový motor 1,3i OHV. Vo februári 1992 sa Escort začal predávať aj s motormi 1,8 16V, 2,0 16V a v septembri prišiel na rad drobný facelift s moderným motor 1,6 16V (66 kW). Od označenia sedanu Orion upustil Ford v roku 1993. V roku 1994 sa do ponuky dostal aj novší diesel 1,8 TD.
Väčšia modernizácia a facelift prebehli počas roka 1995. Dosť výrazne bol upravený interiér, samozrejme smerom k lepšiemu, rovnako tak odladenie podvozku. V ponuke boli motory: 1‚4i (55 kW), 1,6 16V (65 kW), 1,8 16V (85 kW), 1,8 D (44 kW) a 1,8 TD (66 kW). V marci 1996 sa dostal k slovu aj slabší turbodiesel 1,8 TD (51 kW). Nástupca v podobe modelu Focus bol predstavený v roku 1998 a samotná výroba Escortu bola ukončená v roku 2000.
Príliš nenápadný dizajn exteriéru a interiéru sa počas svojej životnosti dočkal až dvoch faceliftov, samozrejme, zakaždým došlo k určitému zlepšeniu vzhľadu. Základné rozmery 4036 x 1692 x 1395 a zaoblená karoséria s rázvorom náprav 2525 mm ponúkali pre posádku dostatok miesta. Počas prvého drobného faceliftu bola zmenená hlavne predná časť, kde namiesto úzkych otvorov je oválna maska chladiča a zmena sa dotkla aj zadných svetiel, ktoré zasahujú až do veka kufra. Okrem vzhľadu Ford zapracoval aj na bezpečnosti – lepšie výstuhy v dverách, nové bezpečnostné pásy a predná deformačná zóna bola taktiež vylepšená, čím došlo k zväčšeniu dĺžky vozidla na 4104 mm.
Druhá modernizácia Escortu bola omnoho výraznejšia ako tá predošlá. Niektorí ju dokonca označujú ako novú generáciu modelu. Vonkajšieho dizajnu sa zmeny dotkli predných nových svetiel, kapoty a nárazníku. Interiér dostal novú prístrojovú dosku a najvyššie verzie s označením Ghia mali imitáciu dreva. Na ergonómii sa tiež výrazne zapracovalo. Väčšina Escortov má pomerne bohatú výbavu, najčastejšie sa možno stretnúť s centrálnym zamykaním, ABS alebo posilňovačom riadenia. Objem batožinového priestoru sedanu je 380 litrov, kabrioletu 320 litrov a verzie kombi až 460 litrov.
Jazdné vlastnosti sú z dnešného pohľadu trocha podpriemerné, pričom mierne zlepšenie možno očakávať v modeloch po modernizácii v roku 1995. Vozidlo síce obstojne drží jazdnú stopu v zákrutách a hladkej ceste, na rozbitých slovenských cestách však už ukazuje pomerne mäkko odpružený podvozok svoje slabšie stránky. Brzdový systém v bežných verziách síce funguje aj po rokoch spoľahlivo, pri ostrejšej jazde je však pomerne slabý a naviac brzdý účinok pri opakovanom brzdení citeľne vädne.
Základ benzínovej ponuky tvorili zo začiatku štvorvalce 1,4i a 1,6i, neskôr sa k nim pridala aj najmenšia motorizácia 1,3i. Objemovo najmenšie benzínové motory Escortu 1,3 a 1,4 sa vzhľadom na svoj objem nevyznačujú prílišnou úspornosťou, vyhovejú skôr kľudnejším vodičom a vo vyšších otáčkach sú aj dosť hlučné. Ich veľká výhoda je dobrá spoľahlivosť a životnosť. Šestnásťventilová 1,6-ka radu Zeta je na tom z hľadiska jazdnej dynamiky omnoho lepšie ako menšie motory. Je príjemne pružná, rada sa vytáča, poteší kultivovaným chodom a dokonca má nižšiu spotrebu ako menšia 1,4-ka. Tento motor možno z celkovej ponuky jednoznačne odporučiť. S pružnosťou sú na tom dobre aj 1,8i, a 2,0i majú však oproti 1,6-ke väčšiu spotrebu. Dvojliter sa montoval len do verzií RS 2000 a RS Cosworth.
V Európe obľúbene diesely v prípade Escortu príliš nepotešia. Zo začiatku bol v ponuke atmosférický štvorvalec 1,8 D, neskôr ho nahradila preplňovaná verzia 1,8 TD. Hlavne nepreplňovaná verzia nepatrila medzi žiadnych pretekárov, oba motory sú naviac pomerne nekultivované a pri vyšších obrátkach hlučné a nezriedka ich trápi množstvo porúch ako napr. prasknutá liatinová hlava valcov (hlavne u preplňovanej verzie), strata kompresných tlakov alebo pretrhnutý rozvodový remeň (jeden poháňa vačkový hriadeľ, druhý vstrekovacie čerpadlo), či vadné-opotrebované vstrekovacie čerpadlo. Vyššie spomenuté nedostatky a problémy nevynahradí ani spotreba, ktorá sa zväčša pohybuje medzi 5-6 litrami nafty. Pri obhliadke ak ucítite z expanznej nádoby výfukové plyny, nájdete vodu v oleji alebo sú príliš natlakované-tvrdé po jazde hadice chladenia, jednoznačne ruky preč od takého auta. Na vozidlo s dieselovým motorom si treba dať pri kúpe rozhodne pozor a venovať mu patričnú dávku kontroly, inak sa môže vidina úspornejšej prevádzky rýchlo rozplynúť.
Poruchovosť modelu Escort je do veľkej miery daná vekom ponúkaných vozidiel a ich väčším kilometrovým nájazdom. Torzná tuhosť karosérie nie je na príliš vysokej úrovni, a tak vplyvom krútenia môže prasknúť čelné sklo. Rovnako praskajú vypínacie páky spojky. Objavuje sa korózia karosérie, lemov blatníkov, prahov, podvozku, okolo hrdla palivovej nádrže, okolo zámku kufra a výfuku (hlavne do roku 1995). Pomerne rýchlo vznikajú aj vôle v závesoch predných kolies (vytlčené čapy) čo spôsobuje zvýšenú hlučnosť prednej nápravy, rýchlo sa opotrebovávajú brzdy a nezriedka nefunguje aj parkovacia brzda. Objavuje sa aj tečúca vodná pumpa alebo rýchlejšie opotrebované zadné tlmiče, hlavne u verzie kombi. Vibrujúci volant nám prezrádza zle vyvážené predné kolesá alebo aj vôľu na stabilizátore. Ak vozidlo na ceste pláva, väčšinou sú na vine opotrebované silentbloky na zadnej náprave.
Pri kabrioletoch si treba dať pozor na funkčnosť elektrického ovládania strechy, cez ktorú často krát aj zateká. Do ostatných modelov vie zatekať cez šíber. Asi najčastejším problém sú opotrebované kľúčiky zapaľovania a zámky. Pri motoroch a prevodovkách nie je ničím výnimočným ani únik oleja. Pri benzínovom motore 1,4i (občas 1,6i) sa môže objaviť skákanie motora v ťahu, ktoré je spôsobené chybnými zapaľovacími káblami alebo snímačom polohy škrtiacej klapky, ktorý je dosť drahý, takže takto skákajúce auto sa neoplatí kupovať. Pri motoroch 1,6 sa objavuje aj chybný imobilizér, ktorý je súčasťou riadiacej jednotky a oprava tiež nie je najlacnejšia. Diesely sú omnoho poruchovejšie, vyskytuje sa pri nich pretrhnutie rozvodových remeňov s následkom poškodenia motora, prasknutá hlava valcov, vadné-opotrebované vstrekovacie čerpadlo alebo strata kompresných tlakov.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | troj a päťdverový hatchback | štvordverový sedan | päťdverové kombi | dvojdverový kabriolet |
---|---|---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4135 x 1690 x 1395 | |||
Rázvor (mm): | 2525 | |||
Batožinový priestor (l): | 380 | 360 | 320 | |
Pohon: |
predné kolesá
|
#colspan# | #colspan# | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
55
|
#colspan# | #colspan# | #colspan# |
Prednosti a nedostatky
lepšia kvalita a modernizovaný interiér (po 1995) |
problematická kvalita (do 1995) |
priestorná karoséria |
slabé brzdy |
lepšie jazdné vlastnosti po modernizácii v roku 1995 |
väčšia spotreba paliva benzínových motorov |
lacné náhradné diely |
zastaralé a nie príliš spoľahlivé dieselové motory |
veľká ponuka lacných jazdeniek |
Najčastejšie poruchy
prasknuté čelné sklo - krútenie karosérie |
prasknuté vypínacie páky spojky |
korózia karosérie, lemov blatníkov, prahov, podvozku, okolo hrdla palivovej nádrže, okolo zámku kufra a výfuku (hlavne do roku 1995) |
vôle v závesoch predných kolies - vytlčené čapy - zvýšená hlučnosť prednej nápravy |
rýchlo opotrebované brzdy |
nefunkčná parkovacia brzda |
tečúca vodná pumpa |
rýchlejšie opotrebované zadné tlmiče (hlavne verzia kombi) |
zle vyvážené predné kolesá alebo vôľa na stabilizátore - vibrujúci volant |
opotrebované silentbloky na zadnej náprave - plávanie vozidla na ceste |
nefunkčné elektrické ovládanie strechy a zatekanie vody cez strechu (kabriolet) |
zatekanie vody cez šíber |
opotrebované kľúčiky zapaľovania a zámky |
únik oleja z motorov a prevodoviek |
chybné zapaľovacie káble alebo snímač polohy škrtiacej klapky - skákanie motora v ťahu (1,4i, menej 1,6i) |
chybný imobilizér (1,6i) |
pretrhnutie rozvodových remeňov s následkom poškodenia motora (diesel) |
prasknutá hlava valcov (diesel, hlavne TD) |
strata kompresných tlakov (diesel) |
opotrebované vstrekovacie čerpadlo (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6 16V (66 kW). Ideálna motorizácia pre Escort. Je pružná, tak akurát výkonná, má primeranú spotrebu a je aj celkom spoľahlivá. |
1,8 D a TD (44, 51 a 66 kW) Nepreplňovaná verzia je výkonovo nedostatočná, výkonnejšia preplňovaná už by aj výkonom postačovala, ale motory trpia rôznymi poruchami. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.3 | 1299 ccm | J6A,J4B | 44 kW |
1.3 | 1299 ccm | JBD | 46 kW |
1.4 | 1391 ccm | F6F,F6G | 52 kW |
1.4 | 1391 ccm | F4B | 54 kW |
1.4 | 1391 ccm | FUH,F4B | 55 kW |
1.4 i | 1391 ccm | F4B | 55 kW |
1.4 | 1392 ccm | F6F,F6G | 52 kW |
1.6 16V | 1597 ccm | L1E | 66 kW |
1.6 16V 4x4 | 1597 ccm | L1E | 66 kW |
1.6 16V XR3i | 1597 ccm | L1H | 65 kW |
1.6 16V XR3i | 1597 ccm | L1E | 66 kW |
1.6 i 16V | 1597 ccm | L1H | 65 kW |
1.6 i 16V | 1597 ccm | L1E,L1K | 66 kW |
1.6 | 1598 ccm | LUJ,LUK | 66 kW |
1.6 | 1598 ccm | LJF | 77 kW |
1.8 16V | 1796 ccm | RDA | 77 kW |
1.8 16V | 1796 ccm | RKC | 85 kW |
1.8 16V XR3i | 1796 ccm | RDA | 77 kW |
1.8 16V XR3i | 1796 ccm | RKC | 85 kW |
1.8 16V XR3i | 1796 ccm | RQB | 96 kW |
1.8 i 16V | 1796 ccm | RDA | 77 kW |
1.8 i 16V | 1796 ccm | RQB | 96 kW |
1.8 XR3i 16V 4x4 | 1796 ccm | RDA | 77 kW |
1.8 XR3i 16V 4x4 | 1796 ccm | RQB | 96 kW |
RS Cosworth 4x4 | 1994 ccm | N5F | 162 kW |
RS 2000 | 1998 ccm | N7A | 110 kW |
RS 2000 4x4 | 1998 ccm | N7A | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.8 D | 1753 ccm | RTE,RTF,RTH | 44 kW |
1.8 TD | 1753 ccm | RFD,RFK,RFS | 66 kW |
1.8 Turbo D | 1753 ccm | RVA | 51 kW |
Jeden komentár
vladimir
poradte kolko sa vojde vody do chladiacej sustavy vcetne chladica na ford escord 1.8 td ghalia r.v.1998