Fiesta piatej generácie (Ford označenie Mk6 v Anglicku Mk7) priniesla kinetický dizajn aj do malých automobilov. Vychádza z konceptu Verve a predáva sa po celom svete. Americké, európske či ázijské Fiesty sa tak líšia len v detailoch. Kinetický v preklade športovo elegantný dizajn malej Fieste svedčí, čo dokazujú aj predajné čísla a obľúbenosť najmä medzi mladšou generáciou. Fiesta Mk7 podobne ako jej predchodkyňa zdieľa podvozkovú platformu s Mazdou 2. Okrem podareného dizajnu sa malá Fiesta vyznačuje dobrými jazdnými vlastnosťami, komfortom, dostatočným výberom motorov a čas ukázal aj solídnu spoľahlivosť väčšiny verzií. Výhodou sú pomerne priaznivé ceny jazdeniek a primerané prevádzkové náklady.
Ford predstavil Fiestu na jarnom ženevskom autosalóne v roku 2008. Do predaja na európske trhy sa dostala začiatkom jesene v troj a päť dverovom prevedení. Ponuka motorov začínala benzínovými štvorvalcami 1,25i (44 a 60 kW), nasledované 1,4i (71 kW). Dieselové motory zastupoval 1,4 TDCi (50 kW) a 1,6 TDCi (66 kW). Koncom roka pribudla úsporná verzia ECOnetic 1,6 TDCi (66 kW) s priemernou spotrebou 3,7 l a na niektorých trhoch aj najvýkonnejší benzínový motor 1,6 Ti-VCT (88 kW).
Výbava Fiesty sa delila do štyroch základných verzií. Základná Ambiente obsahuje rádio s MP3 prehrávačom a pripojením Aux-in, centrálne zamykanie, elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá, ESP, ABS, volant nastaviteľný v dvoch osiach, delené zadné sedadlá, zadný spojler, atď. Trend pridáva klimatizáciu, diaľkový ovládač k centrálnemu zamykaniu, elektrické sťahovanie predných okien, palubný počítač, kožou potiahnutý volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a kľučky dverí vo farbe karosérie. Vo výbave Sport sú aj 15″ zliatinové kolesá, predné hmlovky a zatmavené zadné okná. Titanium obsahuje proti verzii Šport naviac aj kolenný airbag pre vodiča, koženú hlavicu radiacej páky, chrómované doplnky exteriéru a projektorové čelné svetlomety.
V roku 2009 sa na niektorých trhoch (napr. Brazília) začala predávať aj verzia Fiesta sedan. Koncom roka 2010 rozšíril Ford výbavu Fiesty aj o parkovaciu kameru so zobrazením v spätnom zrkadle. Súčasťou parkovacej kamery je aj balík ďalšej výbavy ako zadné parkovacie senzory, automatické stierače s dažďovým senzorom, automatická aktivácia svetlometov pri znížení viditeľnosti a vnútorné spätné zrkadlo s automatickým zatmievaním. Na jar 2011 pribudla športovejšia verzia Fiesty označovaná Fiesta Sport+ s motorom 1,6 Ti-VCT naladeným na 99 kW a taktiež bol nahradený 1,6 TDCi novou generáciou s výkonom 70 kW.
Na ženevskom autosalóne 2012 predstavil Ford ostrú verziu Fiesty ST s motorom 1,6 EcoBoost s výkonom 134 kW (v predaji až od apríla 2013). Na jar 2012 sa objavila nová verzia Fiesta ECOnetic so spotrebou len 3,3 litra. V jeseni prešla Fiesta faceliftom. Najväčšie zmeny sa dotkli prednej časti, ktorá je kompletne prepracovaná (nová maska pripomína športový Aston Martin), v zadnej časti dostali svetlá novú grafiku a po vzore väčšieho Focusu či Mondea prevzala aj Fiesta bez zátkovú nádrž. Drobné osvieženie nastalo aj v interiéri (prepracovaný stredový panel, čalúnenie, atď). Pribudla aj nová technika. Najvýraznejšou je nový motor – preplňovaný trojvalec 1,0 EcoBoost s výkonmi 74 kW alebo 92 kW a nový turbodiesel 1,5 Duratorq TDCi s výkonom 55 kW. Motor 1,6 Ti-VCT prešiel úpravou a po novom má znížený výkon na 77 kW a možnosť kombinácie s dvojspojkovou prevodovkou PowerShift.
Po novom sú len tri druhy výbavy, pričom základná je Ambiente, kombinovaná len s motorom 1,25 Duratec (44 kW). Štandardom sú čelné aj bočné airbagy vpredu, kolenný airbag vodiča, stropný airbag, ESP, ABS, TCS a EBA. Dostatočný komfort zaistí rádio s CD aj MP3 prehrávačom, vstupmi USB a AUX, elektrické ovládanie okien, centrálne zamykanie a denné svietenie. Ďalšie výbavy nesú označenie Trend a Titanium. K novinkám vo výbave patrí napr. systém Active City Stop, ktorý v nízkych rýchlostiach sám spomalí vozidlo ak hrozí nehoda. Ďalej multimediálne rozhranie Ford SYNC a systém MyKey. Ten umožní rodičom mladých vodičov obmedziť najvyššiu rýchlosť, obmedziť maximálnu hlasitosť rádia alebo znemožniť deaktiváciu bezpečnostných systémov.
Fiesta sa môže pochváliť aj dobrou bezpečnosťou, okrem aktívnych opierok hlavy, čelných, bočných a okenných airbagov ponúka aj kolenný airbag pre vodiča. Nárazové testy Euro NCAP absolvovala dva krát. V prvom prípade v roku 2008 získala za ochranu posádky päť hviezdičiek z piatich (34 bodov), za ochranu detí cestujúcich v autosedačke štyri hviezdičky z piatich (38 bodov) a za ohľaduplnosť voči chodcom tri hviezdičky zo štyroch (20 bodov). V druhom prípade v roku 2012 získala po novom celkovo päť hviezdičiek z piatich. Za ochranu posádky 91%, za ochranu detí v autosedačke 86%, za ohľaduplnosť voči chodcom 65% a za bezpečnostných asistentov 71%.
Prednosti a nedostatky
atraktívny dizajn |
menej miesta vzadu |
pohodlné sedenie vpredu |
vzhľadom na schopnosti podvozku menej výrazne bočné vedenie sedadiel |
jazdné vlastnosti |
slabší výhľad z vozidla |
komfortné pruženie |
menej odkladacích miest |
presné a primerane strmé riadenie |
zhoršený prístup do kufra (vyššia nakladacia hrana) |
ponuka motorov |
veľa jazdeniek s chudobnou základnou výbavou (drahá príplatková výbava) |
spoľahlivé benzínové štvorvalce |
slabšia dynamika základného motora 1,25i |
úsporný a spoľahlivý dieselový 1,4 TDCi |
vyššia poruchovosť 1,6 TDCi (66 kW) |
Najčastejšie poruchy
poruchy elektroniky - nefungujúce ABS, štrajkujúce autorádio pri prehrávaní hudby z USB, poruchy riadiacej jednotky, vybíjanie akumulátora cez regulačný modul handsfree (prvé ročníky) |
občas zablokovaný bezpečnostný pás, poškodený držiak antény, zasekávajúca sa krytka nádrže (prvé ročníky) |
často prasknuté žiarovky v predných svetlometoch - kolísania napätia |
občas vŕzganie bočných okien pri otváraní/zatváraní |
nesúmerné zadné bubnové brzdy |
oťukané predné časti prahov od odletujúcich kamienkov z predných kolies |
vôle v prednej náprave - silentblokoch alebo aj samotných čapoch (väčší km nábeh) |
opotrebované ložiská kolies prednej nápravy - hučanie |
opotrebovaný homokinetický kĺb - pri úplne vytočených kolesách do jednej alebo druhej strany sa za jazdy ozýva cvakanie |
občas vŕzgavé pazvuky zo stĺpiku riadenia volantu či vratnej pružiny spojkového pedálu - stačí premazať |
zvolávacia akcia máj 2011 - výmena uchytenia brzdových hadičiek nachádzajúcich sa pri jednotke ABS/ ESP |
občas unikajúca chladiaca kvapalina |
porucha riadiacej jednotky, štrajkujúca škrtiaca klapka alebo zle fungujúci snímač polohy pedálu - šklbanie pri akcelerácii a aj svietiaca kontrolka motora (benzín) |
nefunkčná zapaľovacia cievka, lambda sonda, poprípade poškodený katalyzátor - motor beží nepravidelne tzv. na "menej" valcov (benzín) |
občas priesaky motorového oleja (benzín, väčší km nábeh) |
porucha solenoidového ventilu regulácie objemu na vysokotlakovom čerpadle nafty - náhle sa nedá naštartovať motor (1,4 TDCi) |
rôzne úniky motorového oleja najčastejšie z pod veka ventilov (viac v prípade starších 1,6 TDCi 16V - 66 kW, väčší počet km) |
pri väčšom nájazde sa vyskytujú problémy s podtlakovým okruhom, ktorý ovláda EGR ventil, škrtiacu klapku a turbo, vyskytuje sa nadmerná tvorba karbónu, taktiež podfukujúci vstrekovač - nadmerná tvorba karbónu, riziko poškodenia hlavy valcov - odporúča sa doťahovať vstrekovače a tesnenie vstrekovača kontrolovať a prípadne vymeniť, občas sa vyskytuje aj predratá či netesná hadica turbodúchadla - uniká olej a slabší ťah motora ( staršie 1,6 TDCi 16V - 66 kW, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo -vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (častejšie staršie 1,6 TDCi 16V 66 kW, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd, hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebená synchronizácia manuálnej prevodovky - zhoršené radenie z vyššieho stupňa na nižší a pazvukmi pri radení najmä prvý a druhý stupeň (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka (diesel, väčší km nájazd) |
predčasne zanesený filter pevných častíc DPF (diesel, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách - hlási sa častejšími regeneráciami, svietiacou kontrolkou či vyššou spotrebou) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,0 EcoBoost. Jazdne podarený motor s prijateľnou spotrebou. Otázkou je spoľahlivosť tohto agregátu, keďže bol do Fiesty nasadený len nedávno. 1,4i (71 kW). Rokmi overený motor, ktorý prepožičiava malej Fieste solídnu dynamiku pri rozumných prevádzkových nákladoch. Na dobrej úrovni je aj spoľahlivosť. 1,4 TDCi (50 kW). Motor síce poskytuje len priemernú dynamiku, oproti silnejšiemu 1,6 TDCi (66 kW) je však podstatne spoľahlivejší. Poteší aj prijateľnými servisnými nákladmi a samozrejme úspornou prevádzkou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 998 ccm | XMJA,XMJB | 48 kW |
1.0 | 998 ccm | P4JA,P4JB | 59 kW |
1.0 EcoBoost | 998 ccm | SFJA,SFJB | 74 kW |
1.0 EcoBoost | 998 ccm | M1JE | 92 kW |
1.25 | 1242 ccm | STJA,STJB | 44 kW |
1.25 | 1242 ccm | SNJA,SNJB | 60 kW |
1.3 | 1299 ccm | A9JA,A9JB | 51 kW |
1.4 | 1388 ccm | SPJA,SPJC | 71 kW |
1.4 LPG | 1388 ccm | RTJA,RTJB | 68 kW |
1.4 LPG | 1388 ccm | RTJA,RTJB | 71 kW |
1.6 ST | 1596 ccm | JTJA | 134 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | IQJA | 77 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | HXJA,HXJB | 88 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | U5JA | 99 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 TDCi | 1399 ccm | F6JA,F6JB | 50 kW |
1.4 TDCi | 1399 ccm | F6JD,KVJA | 51 kW |
1.5 TDCi | 1499 ccm | UGJC | 55 kW |
1.6 TDCi | 1560 ccm | HHJF,UBJA | 55 kW |
1.6 TDCi | 1560 ccm | HHJD,HHJC,HHJE | 66 kW |
1.6 TDCi | 1560 ccm | TZJA,TZJB,T3JA | 70 kW |
Jeden komentár
Focus
Dobry den má fiesta mk6.motor 1.25 60kw…palivový filtr.benzin.diky za info