Vo vnútri sa Fiesta prezentuje atraktívnym tvarovaním interiérových plastov a ich farebným stvárnením, čím zaujme najmä mladšiu generáciu. Poteší aj športovo tvarovaný volant a ovládacie prvky na stredovom paneli pripomínajúce klávesnicu mobilného telefónu. Palubná doska je dvojfarebná a ladí s exteriérom. V drahších verziách je palubná doska vyrobená z mäkčených materiálov. Spracovanie interiéru je na dobrej úrovni, z čoho pramení minimum pazvukov aj po väčšej porcii kilometrov.
Ergonómia sedenia a ovládania je na dobrej úrovni, predné sedadlá bežných verzií sa vyznačujú slušným komfortom sedenia, škoda že za športovejším podvozkom trocha zaostáva bočné vedenie. V interiéri je tiež pomerne málo odkladacích priestorov a priehradky vo dverách sú dosť plytké. Trocha zamrzí aj absencia strešných držiakov a lepší by mohol byť aj výhľad z vozidla cez vonkajšie spätné zrkadlá a zužujúce zadné okná. Poteší, že za príplatok sa do Fiesty dodávalo aj vyhrievané čelné sklo.
Vpredu je dostatok priestoru aj pre urastenejších pasažierov, čomu napomáhajú aj veľkorysé rozsahy nastavovania predných sedadiel. Vzadu je priestoru citeľne menej, najmä v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Dostatok priestoru si nájdu len menej urastené osoby, keďže priestorom pre kolená a nad hlavou patrí Fiesta skôr k priemeru triedu. Pocitovo menej priestoru navodzuje aj stúpajúca bočná línia zadných okien.
Kufor poskytuje vzhľadom na veľkosť vozidla dostatočný objem 281 litrov, ktorý možno sklopením zadných operadiel zväčšiť na výsledných 965 l. Nevýhodou je schod po sklopení operadiel a vysoko umiestnená nakladacia hrana (70 cm nad vozovkou).
Minulá generácia patrila naladením podvozku na špičku triedy a inak tomu nie je ani teraz. Konštruktérom Fordu sa podaril veľmi dobrý mix komfortu a jazdných vlastností. Fiesta dokáže aj na 16″ diskoch poskytnúť dobrý komfort, keďže podvozok zdatne tlmí prejazdy väčšiny nerovností a do kabíny tak preniká len minimum rázov. Viac komfortu ale ubralo trocha na hravosti podvozku v porovnaní s predchádzajúcou generáciou, Fiesta tak reaguje na prudšie zmeny smeru jazdy o niečo väčšími náklonmi, podobne sa správa aj pri ostrejšom prejazde zákrutou. Netreba mať však obavy, jazdné vlastnosti stále patria na špičku svojej triedy. Na veľmi dobrej úrovni je smerová stabilita, podobne tak držanie jazdnej stopy, vrodená nedotáčavosť je veľmi dobre eliminovaná a poteší aj jazdná stabilita konštrukčne jednoduchej zadnej nápravy, ktorá podrží vozidlo aj na nerovnom povrchu. Po konštrukčnej stránke zostala koncepcia podvozku zachovaná, to znamená vpredu je použité zavesenie typu McPherson, vzadu sú vlečné ramená spojené s torzne pružným nosníkom.
Za skvelým podvozkom trocha zaostáva riadenie, najmä pre športovejšie orientovaných vodičov zvyknutých z predchádzajúcej generácie. Z dôvodu úspory paliva a znižovania výrobných nákladov muselo hydraulické čerpadlo použité v staršej Fieste ustúpiť riadeniu s elektrickým posilňovačom EPAS. V rámci možností sa inžinierom z Fordu podarilo naladiť posilňovač veľmi dobre a riadenie tak patrí k tomu lepšiemu v triede. Je presné, primerane citlivé a strmé, rovnako tak je v norme posilňovací účinok. Športovejšie založeným vodičom však bude chýbať väčšia citlivosť a spätná väzba o dianí kolies na vozovke oproti riadeniu predošlej Fiesty.
Zaujímavá je verzia Fiesta ST. Jej maximálna rýchlosť je 220 km/h a zrýchlenie z 0 na stovku trvá menej než 7 sekúnd. Obsahuje preplňovaný motor EcoBoost o objeme 1,6 litra s výkonom 134 kW pri 5700 ot/min a krútiacim momentom 240 Nm v rozsahu 1500-5000 ot/min. Blok aj hlava valcov je vyrobená z hliníkovej zliatiny, vybavený je priamym vstrekovaním paliva, turbodúchadlom a variabilným časovaním sacích a výfukových ventilov. Podvozok je oproti štandardnej verzii nižší o 15 mm, zmenami prešlo aj nastavenie geometrie a pruženia. Posilňovač riadenia poskytuje ostrejšie reakcie a prepracované boli aj brzdy.
Vozidlo štandardne obsahuje aj systém stranového presmerovania krútiaceho momentu TVC (ETVC), ktorý pomáha vozidlu ľahšie a presnejšie zatáčať. Systém TVC sleduje aktuálnu prevádzkovú situáciu 100 krát za sekundu. Na základe takto získaných informácií potom nepretržite vyvažuje rozdelenie sily motora medzi prednými kolesami (v zákrute pribrzďuje vnútorné koleso).
Fiesta ST sa odlišuje aj dizajnom. Najvýraznejšia je lichobežníková maska chladiča, trojrozmerné tvarovanie v okolí predných hmloviek, tri vstupy vzduchu k motoru, prítlačné krídlo nad zadným oknom, difúzor a dvojitá koncovka výfuku. Samozrejmosťou sú efektné kolesá z ľahkých zliatin. Vnútri je Fiesta ST vybavená športovými sedadlami Recaro, dekoráciami v dizajne uhlíkových vlákien, volantom s emblémom ST či hliníkovými pedálmi.
Prednosti a nedostatky
atraktívny dizajn |
menej miesta vzadu |
pohodlné sedenie vpredu |
vzhľadom na schopnosti podvozku menej výrazne bočné vedenie sedadiel |
jazdné vlastnosti |
slabší výhľad z vozidla |
komfortné pruženie |
menej odkladacích miest |
presné a primerane strmé riadenie |
zhoršený prístup do kufra (vyššia nakladacia hrana) |
ponuka motorov |
veľa jazdeniek s chudobnou základnou výbavou (drahá príplatková výbava) |
spoľahlivé benzínové štvorvalce |
slabšia dynamika základného motora 1,25i |
úsporný a spoľahlivý dieselový 1,4 TDCi |
vyššia poruchovosť 1,6 TDCi (66 kW) |
Najčastejšie poruchy
poruchy elektroniky - nefungujúce ABS, štrajkujúce autorádio pri prehrávaní hudby z USB, poruchy riadiacej jednotky, vybíjanie akumulátora cez regulačný modul handsfree (prvé ročníky) |
občas zablokovaný bezpečnostný pás, poškodený držiak antény, zasekávajúca sa krytka nádrže (prvé ročníky) |
často prasknuté žiarovky v predných svetlometoch - kolísania napätia |
občas vŕzganie bočných okien pri otváraní/zatváraní |
nesúmerné zadné bubnové brzdy |
oťukané predné časti prahov od odletujúcich kamienkov z predných kolies |
vôle v prednej náprave - silentblokoch alebo aj samotných čapoch (väčší km nábeh) |
opotrebované ložiská kolies prednej nápravy - hučanie |
opotrebovaný homokinetický kĺb - pri úplne vytočených kolesách do jednej alebo druhej strany sa za jazdy ozýva cvakanie |
občas vŕzgavé pazvuky zo stĺpiku riadenia volantu či vratnej pružiny spojkového pedálu - stačí premazať |
zvolávacia akcia máj 2011 - výmena uchytenia brzdových hadičiek nachádzajúcich sa pri jednotke ABS/ ESP |
občas unikajúca chladiaca kvapalina |
porucha riadiacej jednotky, štrajkujúca škrtiaca klapka alebo zle fungujúci snímač polohy pedálu - šklbanie pri akcelerácii a aj svietiaca kontrolka motora (benzín) |
nefunkčná zapaľovacia cievka, lambda sonda, poprípade poškodený katalyzátor - motor beží nepravidelne tzv. na "menej" valcov (benzín) |
občas priesaky motorového oleja (benzín, väčší km nábeh) |
porucha solenoidového ventilu regulácie objemu na vysokotlakovom čerpadle nafty - náhle sa nedá naštartovať motor (1,4 TDCi) |
rôzne úniky motorového oleja najčastejšie z pod veka ventilov (viac v prípade starších 1,6 TDCi 16V - 66 kW, väčší počet km) |
pri väčšom nájazde sa vyskytujú problémy s podtlakovým okruhom, ktorý ovláda EGR ventil, škrtiacu klapku a turbo, vyskytuje sa nadmerná tvorba karbónu, taktiež podfukujúci vstrekovač - nadmerná tvorba karbónu, riziko poškodenia hlavy valcov - odporúča sa doťahovať vstrekovače a tesnenie vstrekovača kontrolovať a prípadne vymeniť, občas sa vyskytuje aj predratá či netesná hadica turbodúchadla - uniká olej a slabší ťah motora ( staršie 1,6 TDCi 16V - 66 kW, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo -vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (častejšie staršie 1,6 TDCi 16V 66 kW, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd, hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebená synchronizácia manuálnej prevodovky - zhoršené radenie z vyššieho stupňa na nižší a pazvukmi pri radení najmä prvý a druhý stupeň (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka (diesel, väčší km nájazd) |
predčasne zanesený filter pevných častíc DPF (diesel, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách - hlási sa častejšími regeneráciami, svietiacou kontrolkou či vyššou spotrebou) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,0 EcoBoost. Jazdne podarený motor s prijateľnou spotrebou. Otázkou je spoľahlivosť tohto agregátu, keďže bol do Fiesty nasadený len nedávno. 1,4i (71 kW). Rokmi overený motor, ktorý prepožičiava malej Fieste solídnu dynamiku pri rozumných prevádzkových nákladoch. Na dobrej úrovni je aj spoľahlivosť. 1,4 TDCi (50 kW). Motor síce poskytuje len priemernú dynamiku, oproti silnejšiemu 1,6 TDCi (66 kW) je však podstatne spoľahlivejší. Poteší aj prijateľnými servisnými nákladmi a samozrejme úspornou prevádzkou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 998 ccm | XMJA,XMJB | 48 kW |
1.0 | 998 ccm | P4JA,P4JB | 59 kW |
1.0 EcoBoost | 998 ccm | SFJA,SFJB | 74 kW |
1.0 EcoBoost | 998 ccm | M1JE | 92 kW |
1.25 | 1242 ccm | STJA,STJB | 44 kW |
1.25 | 1242 ccm | SNJA,SNJB | 60 kW |
1.3 | 1299 ccm | A9JA,A9JB | 51 kW |
1.4 | 1388 ccm | SPJA,SPJC | 71 kW |
1.4 LPG | 1388 ccm | RTJA,RTJB | 68 kW |
1.4 LPG | 1388 ccm | RTJA,RTJB | 71 kW |
1.6 ST | 1596 ccm | JTJA | 134 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | IQJA | 77 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | HXJA,HXJB | 88 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | U5JA | 99 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 TDCi | 1399 ccm | F6JA,F6JB | 50 kW |
1.4 TDCi | 1399 ccm | F6JD,KVJA | 51 kW |
1.5 TDCi | 1499 ccm | UGJC | 55 kW |
1.6 TDCi | 1560 ccm | HHJF,UBJA | 55 kW |
1.6 TDCi | 1560 ccm | HHJD,HHJC,HHJE | 66 kW |
1.6 TDCi | 1560 ccm | TZJA,TZJB,T3JA | 70 kW |
Jeden komentár
Focus
Dobry den má fiesta mk6.motor 1.25 60kw…palivový filtr.benzin.diky za info